به گزارش خبرآنلاین، رضا میرکریمی که در کافه خبر درباره تازهترین ساخته سینمایی خود سخن میگفت، درباره نوع بیان حرف اصلی اثرش اظهار داشت: «من یک نکته را از خیلی از فیلمسازها از جمله فلینی یاد گرفتهام که بعضی وقتها اگر قرار است حرفی در فیلم مطرح شود بهتر است از سوی کسی گفته شود که به آن اعتقاد ندارد.»
او با اشاره به «اینجا چراغی روشن است» گفت: «در «اینجا چراغی روشن است» دزدی که میآید میگوید امامزاده جای خوبی دارد نیازی به این چیزها ندارد؛ حرف ما را در فیلم میزند.»
میرکریمی همچنین گفت: «در «یه حبه قند» هم دوست نداشتم اگر شخصیت روحانی در کار گذاشتم او حرف فیلم را بزند؛ اتفاقا بهتر است کسی که کمتر اعتقاد دارد مسئله را بیان کند.»
او این نگاه خود را در «به همین سادگی» چنین بیان کرد: «این نگاه را در «به همین سادگی» این طور استفاده کردم که حرف زن فیلم را که هیچوقت حرف نمیزند، مرد میگوید. وقتی به خانه میآید میگوید خسته شدم، اینها اصلا شراکت نمیفهمند، من دو سه روز بگذارم بروم اینها قدر من را میدانند؛ دقیقا همان کارهایی که زن میخواست انجام دهد.»
میرکریمی اظهار داشت: «این شیوه غیرمستقیمگویی خیلی کمک میکند که حرفهای مهمات را بزنی. همه آن حرفهایی که احساس میکنی نسبت به آن گارد دارند و البته حرف دلت است، میتوانی از طریق غیرمستقیم گویی در فیلم جای دهی. مثلا در «یه حبه قند» مادر میگوید عینکم کجاست که نگار جواهریان در آنجا یک بازی بسیار درخشان دارد و به مادر میگوید روی چشمت است. واقعا مادر قاسم جلوی چشمش است و نمیبیند او را. این کاشتههای اینچنین میتواند به بیان حرفها کمک زیادی کند.»
متن کامل نشست نقد و بررسی «یه حبه قند» در کافه خبر را اینجا بخوانید.
58243
نظر شما