سوخو ۳۵ روسیه یا اف۱۵ آمریکا؛ آسمان در مشت کدام جنگنده است؟/ عکس

بنابر گزارش‌ها سوخو Su-۳۵ تاج بهترین جنگنده را به خود اختصاص داده‌است و همچنین یک سکوی موشکی بسیار توانا و همه کاره در برابر اهداف هوایی و زمینی باقی مانده‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این گزارش جنگنده آمریکایی F-۱۵ Eagle را با رقیب جدید روسیه برای تاج بهترین جنگنده نسل چهارم، Su-۳۵S "Flanker E" مقایسه خواهیم کرد.

اولی هواپیمایی است که از بسیاری جهات مشخصات یک جنگنده نسل چهارم را به طور تمام و کمال در اختیار دارد. در دهه ۱۹۷۰ معرفی شد، به طور گسترده‌ای به روز شده است تا مطابق با زمان باشد و صدها نفر برای دهه‌ها آن‌ را به خدمت گرفتند. دومی یک Su-۲۷ Flanker ارتقا یافته است - همتای دوران شوروی F-۱۵ - که اکنون دارای تجهیزات اویونیک و مهمات مدرن شده‌است.

سوخو ۳۵ روسیه یا اف۱۵ آمریکا؛ آسمان در مشت کدام جنگنده است؟/ عکس
سوخو۳۵

Su-۳۵S دارای رادار Irbis-E با برد تا ۴۰۰ کیلومتر است. در برابر اهداف زمینی نیز موثر است. Su-۳۵ دارای یک سیستم جستجو و ردیابی مادون قرمز (IRST) است که به آن امکان می دهد موقعیت کلی هواپیما را در شعاع پنجاه کیلومتری تعیین کند که به طور بالقوه برای شناسایی هواپیماهای رادارگریز در بردهای کوتاه تر بسیار مفید است. F-۱۵ این قابلیت را ندارد.

سوخو ۳۵ روسیه یا اف۱۵ آمریکا؛ آسمان در مشت کدام جنگنده است؟/ عکس
اف۱۵

F-۱۵ به گونه ای طراحی نشده بود که رادارگریز باشد و اینطور نیست، با سطح مقطع راداری متوسط پنج متر مربع. Su-۳۵ برای مخفی ماندن طراحی شده است و طبق گزارش ها می‌تواند به سطح مقطع راداری بین یک تا سه متر مربع دست یابد. بنابراین Su-۳۵ با سرعت کمتری در رادارها نشان داده می شود، اما سطح مقطع راداری یک متر مربع هنوز می تواند در بردهای نسبتاً طولانی توسط رادارهای مدرن خوب شناسایی شود و از آن در برابر هدف قرار گرفتن توسط موشک های دوربرد محافظت نمی کند.

از نظر بار تسلیحاتی، Su-۳۵ دارای ۱۲ یا بیشتر نقطه سخت برای حمل موشک در مقایسه با تنها ۸ نقطه در F-۱۵C است. این یک مزیت آشکار برای Su-۳۵ است که احتمالاً چندین موشک را در یک زمان شلیک می کند تا احتمال اصابت را افزایش دهد.

سوخو ۳۵ روسیه یا اف۱۵ آمریکا؛ آسمان در مشت کدام جنگنده است؟/ عکس
سوخو۳۵

هر دو F-۱۵ و Su-۳۵ موشک های هوا به هوای دوربرد و هدایت شونده رادار دارند: AIM-۱۲۰D (۱۶۰ کیلومتر برد) و K-۷۷M (۲۰۰ کیلومتر برد). این موشک‌ها اساساً در یک کلاس هستند. Su-۳۵ همچنین می تواند موشک R-۳۷M با برد فوق العاده (۳۰۰-۴۰۰ کیلومتر) را شلیک کند، که برای از بین بردن هواپیماهای پشتیبانی آواکس طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:

پرنده از توییتر پر کشید؛ لوگو جدید را ببینید/ عکس

سگ بزرگ هاوال تغییر کرد!/معرفی فیس‌لیفت هاوال بیگ داگ ۲۰۲۴/عکس

Su-۳۵S می تواند بیش از ۱۷۰۰۰ پوند مهمات را در نقاط سخت خود حمل کند که حداکثر ۱۴ مورد برای حملات هوا به زمین قابل استفاده است. F-۱۵C نمی تواند هیچ کدام را حمل کند. زیرا صرفا یک جنگنده برتر هوایی است.

F-۱۵E Strike Eagle می تواند ۲۳۰۰۰ پوند مهمات حمل کند. Strike Eagle می‌تواند به همان سرعت F-۱۵C پرواز کند و همان سلاح‌های هوا به هوا را حمل کند، اما به دلیل وزن سنگین‌تر، در نبردهای درون محدوده بصری تا حدودی مانور و چابکی کمتری دارد.

منبع: nationalinterest.org

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1793153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 61
  • کارن IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    62 12
    چرا سوخو 35 را با اف16 یا اف 22 رپتور یا اف 35 مقایسه نمیکنید .. اف 15 جنگنده قدیمی است.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      27 11
      سوخو۳۵ و به طور کل خانواده فلنکر هم طراحی شده در زمان اواخر شوروی هست و حتی تسلیحاتش هم برای دوره شوروی هست. موشک آر۷۷ و آرچر و بمب های سری فاب و کاب. روسیه بدلیل ضعف مالی چون توان تولید انبوه نداشته حتی برای تولید ۱۵۰ فروند اولش تولیدش تا الان طول کشیده. نه اینکه مدرن باشه. البته برای ما خیلی خوبه ولی در حد اف۱۶ و این چیزا نیست
  • ع ا ز CA ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    8 52
    پاسخ هیچ کدام آسمان در دست پدافند غی عامل ورادارها و موشکهای اس ۳۰۰ تا اس ۵۳۵ است اگر این موشکها اجازه بدهند این جت ها در منطقه میتوانند پرواز بکنند .
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      3 2
      به ذهن سازندگان و کارشناسان نظامی نمی رسید
  • افشین IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    30 83
    عجیبه که شما غربزده ها از محصول روسیه تعریف کردید؟؟داستان چی هست خدا می‌دونه.!!!!
  • Mori IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    خودتو خسته نکن . دریا و زیر دریا و هوا و فضا و زمین دست آمریکایی ها است . روسها فقط سلاح هسته ای دارند
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      19 20
      بخاطر رابطه نزدیک روسیه و اسرائیل سوخو 35 را به ایران نمیدهند اما این چه ربطی به قدرت امریکا داره
    • BR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      5 6
      اگه تو یک کشور پیدا کردی فقط یک کشور که ده درصد مستقل بوده باشه و آمریکا با همین سلاحها که ازشون تعریف می‌کنی بهشون حمله کرده و موفق شده ،من به دین تو درمیام،،مرد ناحسابی وقتی آمریکا جرات جنگیدن با یه کشور مستقل رو تو این هفتاد سال نداشته چرا شعر میگی ،،امریکا هرگز. به یه کشور نیمه مستقل هم حمله نکرده تا حالا همیشه به کشوری حمله کرده که یه ضدهوایی معمولی هم نداشته برو تاریخ رو بخون
  • فرزین IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    39 3
    با سلام لطفاً در مقایسه تجهیزات عدالت رو رعایت کنید
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    74 13
    سوخو ۳۵ ها به هیچ دردی نمی خورن. اولا این تهداد ۲۴ تا خیلی کمه. ثانیا نه کیفیت ساخت بالایی دارن نه طراحی جدیدی دارن (برای زمان شوروی هست) و نه رادارگریزن و نه درست توسط شرکت سازنده تعمیر نگهداری میشن (که صدای اندونزی را هم درآورده). یه چیزی تو مایه های تفاوت ماشینای چینی با بنز و کادیلاک… ولی ….. اف۳۵ تازه شش هفت ساله وارد خدمت شده و رادارگریزه و تعمیراتش حرفه ای تر و دقیق تر انجام میشه و رادارش دو‌نسل جلوتر از رادار سوخو هست و هزینه عملیاتیش هم بدلیل بهینه تر بودن موتورهاش ۸۰ درصد کمتره ضمنا اف۳۵ نمونه ی عمودپرواز و نمونه ی ناونشین هم داره و می تونه از باند کوتاه تری نشست و برخواست کنه . تمام. حالا بشینین هی مقایسه کنین!
    • اخه من نمیدونم با چه حسابی این چرندیات رو گفتی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 1
      اخه من نمیدونم رو چه حسابی این چرندیاتو گفتی غربگدا اولا اون سوخو27هست مال زمان شوروی این سوخو 35مال زمان 2014هست دوما مگه کارشناس نظامی هستی تو فرق جنگنده رو با هواپیمای مسافرتی میدونی که این مزخرفاتو میگی اف 35به قدری با مشکلات تجهیزاتی و گران قیمت بودن تجهیزاتش روبهرو هست که اصلا به صرفه نیست لطفا بی اطلاع حرف نزن
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    60 12
    سوخو۳۵ سطح مقع راداری بالایی داره در حالیکه اف۳۵ رادارگریزه. در نتیجه سوخو نمی تونه از حداکثر برد رادارش یعنی از ۴۰۰ کیلومتری یک اف ۳۵ را ببینه و‌ باید به ۴۰-۵۰ کیلومتریش برسه ولی یک اف ۳۵ می تونه یک سوخو رو از ۳۰۰ کیلومتری ببینه چون سوخو رادارگریز نیست…. حالا فکر کنید که شما دشمنتون را از ۳۰۰ کیلومتری شناسایی کردی ولی اون تا ۵۰ کیلومتری نمیتونه شما رو ببینه.. نتیجه درگیری مشخصه.
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    51 6
    وقتیکه به ایران نمیدهندچه فایده چندسال روسیه میخادسوخو35به ایران بده پس کو همش حرف
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    33 7
    سوخو رادار خوبی داره ولی چون ابعادش بزرگه و رادارگریز نیست خیلی زود در رادارهای دشمن شناسایی میشه و عملا توانایی خیلی خوبی که رادارش داره در صحنه نبرد بی تاثیر میشه. مخصوصا اینکه اف سی و پنج رادارگریزه و خیلی دیر در رادار دشمن دیده میشه و رادارش قابلیت سه بعدی داره و خیلی پیشرفته تر از رادار سوخوها هست
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    23 5
    مقایسه اشتباه.
  • حمید اصلانی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    67 6
    سلام این مسئله که کدام جنگنده اف ۱۵ سخو ی روسی کدام بهتر است مانند این است که شما شب بدنبال خورشید بگردی ! خوب این مسئله معلوم است هنوز رودست جنگنده های آمریکایی نیامده .اولا تکنولوژی دوما تعهد خدمات بعد فروش .درست است که آمریکا مستکبر است اما از میان بد وبدتر نباید روسیه انتخاب کرد ؟ چرا ؟، در کدام برهه از تاریخ روسیه به وعده هایش عمل کرده؟؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    40 6
    سلطان F15 و استرایک ایگل رو با خاک یکسان کردید. طبق این مقاله su35 از اف 22 هم بر تر تره...........
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    68 5
    سوخو همونقدر از اف های آمریکایی بهتره که ماشینای چینی از تویوتا بهترن :))) حرفی دیگه ندارم…
  • نیما CA ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    31 7
    سوخو ۳۵ را با F15 مقایسه میکنید؟ اخرین F15 ورژن EX هست که هم بسیار رادارگریز هست و هم سطح مقطع بسیار کمی داره و حتی از F35 به دلیل لود مهمات بیشتر ارزشمندتر هست، اگه با این هواپیما که هم زمانی تولید با سوخو۳۵ داره اگر مقایسه ای بی طرفانه بخواد انجام بشه باید با این هواپیما باشه که در این صورت سوخو ۳۵ هیچچچچچچ حرفی برای گفتن نداره
  • احسان IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    54 4
    آسمان توو مشت هرکدوم باشه بدرک وقتی ماها نداریم. روسیه هم دشمنی خودشو ثابت کرد تموم. گفت سوخو هارو نمیده
  • افضلی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    47 2
    سلام.به کشورمان چه مربوطه.روسیه که تحویل نداد ومثل همیشه بد عهدی کرد.شما هم برایش تبلیغ نکن
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    5 1
    خوداون افرادی که ازسوخو تعریف میکنن هم میدونن که اف ها یه چیز دیگه هستن درسته آمریکاشیطان بزرگه ولی تجهیزات جنگیش حرف نداره