۳ نفر
۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
دولت عاقل و انتخابات اتاق ایران 

۲۶۵ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در شرایطی که وضعیت مبهمی برانتخابات حاکم شده بود با تشخیص حرفه ای خودبه نایب رییس اول دوره قبلی اتاق رای دادند و او توانست با کسب بالاترین رای درمیان سه کاندیدا منصب انتخاباتی این نهاد بخش خصوصی را به دست آورد.

از همان دقیقه و ساعت پس از مشخص شدن آرای اعضای هیات نمایندگان یک گروه کوچک از منتقدان انتخابات فشاربرای اثر بخشی بر نتایج انتخابات را دردستور کارقراردادند. در گام نخست راهبرد منتقدان این بود که رییس اتاق ایران زیر فشار منتقدان ومخدوش اعلام شدن نتایج او وادار به استعفا شود . هنگامی که این راهبرد به جایی نرسید برخی رسانه ها با استنادهایی دولت را زیر فشار قراردادند تا نتایج را ابطال کند. این رخدادها درحالی بود که رییس اتاق با استناد به انتخابات قانونی و سکوت همراه با رضایت دولت، قوه قضاییه ونیز مجلس قانونگذاری ونهادهای نظارتی کارخود را اغازکرده و دیدارهایی با سفرای کشورهای خارجی درتهران ونیز با برخی مقامهای بازرگانی کشورهای همسایه انجام داده و می‌دهد.

خردمندی دولت برای دورشدن از مساله ای که ابهام ندارد و توجه به این مساله بسیار مهم که رییس اتاق در حقیقت منتخب هزاران بازرگان،صنعتگر،معدنکار و دیگر فعالان اقتصادی ایران است این هوشیاری دولت را نمود بیشتری داده است.

حالا و پس از سپری شدن بیش از یک ماه از فعالیت رسمی رییس اتاق ایران ، قرار است روز شنبه هیات نظارت بر اتاق ایران درباره نتایج انتخابات ۲۸ خرداد نشستی برگزار کند. واقعیت این است که رفتار دولت در یک ماه پس از اعلام نتایج اتاق و رخدادهایی که به نشست ها وگفت وگوهای ریاست فعلی اتاق با سفرای خارجی ونیز اعتمادی که هزاران فعال اقتصادی به اودارند ، دولت تصمیم درست اتخاذ خواهد کرد. بسیاری از فعالان اقتصادی ونیز بازرگانان و صنعتگران باوردارند دولت ونیز تصمیم گیران هوشیارترازان هستند که بخواهند تصمیم سختی بگیرند و حیثیت انتخابات و دموکراسی را در چشم خارجی ها بد جلوه دهند و آنها را نسبت به دیگر رخدادهH در این سطح بی‌اعتماد سازند. از سوی دیگر دولت می‌داند مخالفت با رای اکثریت هیات نمایندگان و نیز روسای تشکل‌های کارفرمایی دراین وضعیت سخت یعنی بی‌اعتنایی به رای به حساب می‌آید و دولت هرگز چنین کاری نخواهد کرد. کارشناسان و فعالان اقتصادی با توجه به خرد نمایش داده شده از سوی دولت و نهادهای نظارتی توصیه می‌کنند کار اتاق به همین شکل ادامه یابد.

ریاست فعلی اتاق نیز نشان داده است به قانون واساسنامه اتاق درباره دور کردن این نهاد خصوصی از سیاسی شدن اصراردارد و می تواند با شنیدن آرای منتقدان وبرطرف کردن برخی از تنگناها اتاق را به ریل برگرداند و با شتاب بخشیدن به فعالیت ها به دولت کمک کند این روزهای سخت را پشت سربگذارد. بخش خصوصی ایران نیز با توجه به تصمیم درست دولت به این نهاد اعتماد بیشتری خواهند کرد.

٢٢٣٢٢٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1793322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =