آمریکا بین بازدارندگی هسته‌ای و شهروند خود کدام را انتخاب می کند؟

یک مقام سازمان ملل متحد روز دوشنبه از مذاکرات فرماندهی سازمان ملل و کره شمالی درباره پرونده "تراویس کینگ" سرباز آمریکایی که چندی پیش وارد مرز کره شمالی شد خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، ژنرال آندرو هریسون معاون فرماندهی سازمان ملل در گزارشی گفت: «مذاکرات با ارتش کره شمالی از طریق مکانیسم توافقنامه آتش بس آغاز شده است.»

اشاره او به توافقی بود که در سال ۱۹۵۳ به جنگ دو کره پایان داد. بر اساس این توافق دو کره به صلح نرسیده بلکه آتش بس اعلام کرده اند. آتش بسی که هنوز هم ادامه دارد.

ژنرال هریسون توضیح داد که توافق آتش بس مکانیسمی را فراهم کرده است که به فرماندهی سازمان ملل -که بر آتش بس در جنگ کره نظارت می کند- اجازه می دهد با ارتش کره شمالی ارتباط برقرار کند.

در واقع منظور هریسون از مکانیسم ارتباطی فرماندهی سازمان ملل با کره شمالی، "تلفن صورتی" ، یک خط تلفن بین فرماندهی و ارتش کره شمالی در روستای آتش بس مرزی پانمونجوم است.

آمریکا بین بازدارندگی هسته‌ای و شهروند خود کدام را انتخاب می کند؟

تراویس کینگ کیست؟

تراویس کینگ سرباز آمریکائی است که در کره جنوبی به عنوان پیشاهنگ سواره نظام برای لشکر ۱ زرهی خدمت می کرد. کینگ در طول خدمت در ارتش ایالات متحده سه مدال دریافت کرده است: مدال خدمات دفاع ملی، مدال خدمات دفاعی کره و روبان خدمات خارج از کشور اما علی رغم افتخاراتی که این سرباز دارد برای ارتش آمریکا بسیار دردسرساز بوده است.

کینگ سپتامبر گذشته در باشگاهی در سئول، با فردی درگیر و او را به شدت مجروح کرد. او همچنین در اکتبر گذشته به یک ماشین گشت پلیس کره خسارت وارد کرده است.

وی به دلیل این جرایم محکوم به گذراندن ۴۷ روز کار سخت در اردوگاه زندان شد. کینگ پس از پایان دوران محکومیت خود در ۱۰ جولای از بازداشتگاه آزاد شد. او پس از آزادی از زندان حدود یک هفته را در یک پایگاه نظامی ایالات متحده در کره جنوبی تحت نظر گذراند و در ۱۷ جولای توسط مقامات نظامی ایالات متحده به فرودگاه بین المللی اینچئون کره جنوبی برده شد. ماموران او را تا نقطه بازرسی گمرک اسکورت کردند چرا که اسکورت نظامی بلیت نداشته و اجازه عبور از ایست بازرسی را نداشت، بنابراین به گفته مقامات آمریکایی، کینگ به تنهایی وارد ترمینال شد.

کینگ قرار بود سوار یک پرواز شود و برای ادامه اقدامات انضباطی به فورت بلیس تگزاس برود اما ترمینال فرودگاه را برای شرکت در یک تور بازدید از منطقه غیر نظامی واقع در مرز دو کره ترک کرد. وی با رسیدن به مرز کره شمالی تور را رها کرده و از مرز این کشور عبور کرده است. کینگ از زمانی که سه شنبه گذشته وارد کره شمالی شد، در ملاء عام دیده نشده است.

واکنش آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اولین اظهارنظر عمومی خود در مورد کینگ را در ۲۱ ژوئیه هنگام سخنرانی در کنفرانس امنیت ملی و سیاست خارجی در آسپن، کلرادو، بیان کرد.

بلینکن گفت: « ما در مورد امنیت او بسیار نگران هستیم. ما می‌خواهیم محل اختفای او را بدانیم. ما با کره شمالی برای جستجوی این اطلاعات تماس گرفته‌ایم. »

وقتی از بلینکن پرسیده شد که آیا ممکن است کینگ شکنجه شود یا خیر، به خبرنگاران گفت: «مطمئناً بر اساس آنچه در گذشته دیده‌ایم و با توجه به رفتار کره شمالی با افرادی که قبلا بازداشت کرده است، نگرانی‌هایی وجود دارد.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در ۲۰ ژوئیه در پاسخ به این سوال که آیا وزارت امور خارجه آمریکا از امنیت کینگ هراسان است، گفت: «رفتار گذشته کره شمالی با آمریکایی هایی که در بازداشت به سر می بردند باعث نگرانی است. به همین دلیل ما در حال تماس هستیم تا اطلاعات بیشتری در مورد امنیت او به دست آوریم.»

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیزدر اینباره گفت که نگران است کره شمالی در ازای آزادی تراویس کینگ از آمریکا امتیاز بگیرد.

مک کال گفت: «وقتی آنها یک آمریکایی، به ویژه یک سرباز را به اسارت می گیرند، برای آن قیمت تعیین می کنند و این چیزی است که من نگران آن هستم.»

همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «کره شمالی کشوری نیست که به رفتار انسانی با آمریکایی‌ها یا در واقع هر کس دیگری معروف باشد». وی ادامه داد:« ما نمی دانیم او کجاست. ما نمی دانیم که او در حال حاضر در چه شرایطی زندگی می کند و این ندانستن است که عمیقاً برای ما نگران کننده است و ما سعی می کنیم تا آنجا که می توانیم اطلاعات بیشتری در مورد او به دست آوریم.»

احتمال باجگیری

ماجرای کینگ درست در زمانی برای آمریکا دردسرساز شده که تنش‌های شدید شبه جزیره کره را فراگرفته است. ایالات متحده و کره جنوبی در هفته های اخیر تمرینات نظامی ترکیبی خود را گسترش داده اند.

همچنین دو زیر دریایی هسته ای آمریکایی با نام های "یو اس اس آناپولیس” و "یو اس اس کنتاکی" وارد آبهای کره جنوبی شده اند. این مساله باعث خشم کره شمالی شد چنانکه پیونگ یانگ با شلیک آزمایشی موشک های بالستیک و کروز به این مساله واکنش نشان داده. وزیر دفاع کره شمالی نیز در اینباره گفت:« لنگر انداختن کنتاکی در کره جنوبی می تواند زمینه ای برای استفاده کره شمالی از سلاح هسته ای علیه آن باشد.»

در چنین وضعیت تنش آلودی ناپدید شدن سرباز کینگ می تواند معادلات را به نفع کره شمالی تغییر دهد. در واقع تنش‌های شدید بین واشنگتن و پیونگ یانگ تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن کینگ به خانه را پیچیده می‌کند. بعید است که کره شمالی ارزش تبلیغاتی یک سرباز آمریکایی را که داوطلبانه وارد این کشور شده است، نادیده بگیرد. همچنین پیونگ یانگ می تواند به دنبال فرصت هایی برای استفاده از او به عنوان ابزار چانه زنی برای گرفتن امتیاز از واشنگتن باشد.

این احتمال وجود دارد که کره شمالی آزادی کینگ را با کاهش فعالیت های نظامی آمریکا با کره جنوبی مرتبط کند. هدف کره شمالی ایجاد یک دوراهی برای واشنگتن در انتخاب بین تقویت استراتژی بازدارندگی هسته ای آمریکا و کره جنوبی و محافظت از شهروند خود خواهد بود. این برای کره جنوبی که بر تقویت استراتژی بازدارندگی هسته ای با ایالات متحده تمرکز کرده است، چالش هایی ایجاد می کند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1794093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =