جوادی‌حصار : جامعه ایران به جامعه غیرقابل پیش‌بینی صددرصدی تبدیل شده

ایلنا نوشت:سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: جامعه ایران به خاطر پیچیدگی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که دارد تقریبا به یک جامعه غیرقابل پیش‌بینی صددرصدی تبدیل شده و نمی‌توانیم صددرصد بگوییم این اتفاق می‌افتد یا خیر.

محمدصادق جوادی‌حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که آقای متکی چندی پیش اعلام کردند احزابی که مردم را به عدم شرکت در انتخابات تشویق می‌کنند یا برنامه تحریم انتخابات را دارند باید در پروانه فعالیت آنان تجدیدنظر صورت بگیرد تحلیل شما درباره این صحبت‌ها چیست، گفت: قطعا شیوه مطلوبی نخواهد بود و شیوه‌های سرکوبگرانه و انقباضی در مواجهه با طبقات مختلف اجتماعی از جمله با احزاب نتیجه معکوس داشته و دارد. حزب باید امکان کنش فعال با شیوه‌های اثبات نفی را داشته باشد. اگر حزبی بخواهد بدون در نظر گرفتن مطالبات اجتماعی، فقط به مطالبات حاکمیتی پاسخ دهد و یا سخنگوی حاکمیت باشد، از حیز انتفاع خارج است. ...این سخن آقای متکی سخن هوشمندانه، تضمین‌کننده منافع عمومی کشور و به ویژه منافع ملی در حوزه رفتارهای سیاسی نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که انتقادی به جریان‌های سیاسی مطرح می‌شود این است که شب انتخاباتی عمل می‌کنند و در این انتخابات با توجه به قانون پیش ثبت‌نام این سردرگمی و تعجب به وجود آمده که چرا از یک سال قبل از انتخابات فرآیند ترغیب‌سازی کاندیداهای مناسب رخ نداده است و این چنین با گلایه احزاب و شخصیت‌های سیاسی مواجه نشویم که چرا فرصت پیش ثبت‌نام کم است، گفت: افق پیش‌رو خیلی تعیین‌کننده است. هیچ سیگنالی از طرف سیستم‌های برگزارکننده انتخابات و دستگاه‌های نظارتی دال بر اینکه تغییری در مشی انتخاباتی صورت خواهد گرفت، به جامعه ارسال نمی‌شود. جامعه دچار همان بهت و حیرتی بوده و هست که در انتخابات قبل به آن دست داده است، یعنی ردصلاحیت گسترده به نحوی که اشخاص و جریان‌های خاص می‌توانند در مجلس جای بگیرند. ...مردم می‌گویند با چه امیدی در انتخابات شرکت کنیم؟ نامزدهای ما تأیید می‌شوند؟ انتخابات رقابتی برگزار می‌شود؟ کدام یک از این اتفاقات رخ خواهد داد؟

سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که معایب و مزایای قانون جدید انتخابات را در کجا می‌بینید، گفت: به نظر من شاخص‌ترین فایده‌ای که در این قانون وجود دارد این است که قدم‌هایی برای تعیین و تکلیف کاندیداها قبل از برگزاری انتخابات برداشته شده است. یعنی دیگر شب انتخابات فرد تأیید صلاحیت یا رد صلاحیت نمی‌شود. یک ماه قبل از برگزاری انتخابات داوطلبان تکلیف خودش را می‌دانند. به نظر من یکی از معایبی که در این قانون به چشم می‌خورد تسری نظارت استصوابی بر دوره نمایندگی است. یعنی نظارت قبلا تا مرحله انتخاب شدن بود، حالا به مرحله نمایندگی تسری پیدا می‌کند و این با روح قانون اساسی و مفاد مندرج در بخش وظایف نمایندگی مغایرت داشته و مصونیت نمایندگی را مخدوش خواهد کرد.

جوادی‌حصار در پاسخ به این سوال که به نظرتان چه افقی در این انتخابات نسبت به انتخابات گذشته داریم، گفت: باید منتظر بود. از الان خیلی نمی‌توانم بگویم. چون فواصل رخدادهای اجتماعی و سیاسی در ایران خیلی کم شده و هیچ بعید نیست که یک اتفاق غیرقابل انتظار و غیرمنتظره از جنس حرکت‌هایی مثل بعد از سال ۹۰ رخ بدهد. به طور مثال در سال ۹۲ آقای روحانی و عارف آمدند و فضای انتخاباتی ایجاد شد، این می‌تواند دوباره تکرار شود یا حتی کمی گسترده‌تر مثل اتفاق جنبش دوم خرداد که در اوج ناامیدی اجتماعی، یک مرتبه مردم مسیرشان را عوض کردند و مانند موج سنگینی که به کوهستان سرد و سخت انتخاباتی خورد و برگشت، یک حرکت اجتماعی گسترده به نام جنبش دوم خرداد را سامان دادند. هیچ‌کدام این موارد غیرقابل تصور و غیرممکن نیستند. جامعه ایران به خاطر پیچیدگی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که دارد تقریبا به یک جامعه غیرقابل پیش‌بینی صددرصدی تبدیل شده و نمی‌توانیم صددرصد بگوییم این اتفاق می‌افتد یا خیر.



بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1797768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =