کرج کاندیدای انتخاب پایتخت کتاب ایران شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: شهر کرج به عنوان کاندیدای کتاب ایران انتخاب شد.

به گزارش خبرآنلاین البرز، شهر کرج با قدمتی سه هزار ساله علاوه بر اینکه قطب علمی و فناوری کشور به شمار می رود دارای هویت فرهنگی دیرینه است بطوریکه می تواند به عنوان نمادی فرهنگی در کنار پایتخت کشور شناخته و معرفی شود.

قومیت های مختلف در ایران کوچک به همراه ظرفیت هایی همچون موسسات علمی و مراکز آموزش عالی ملی بستری را برای بروز و ظهور توانایی های فرهنگی این کلانشهر فراهم کرده است.

کلان‌شهر کرج می‌تواند جز پایتخت علمی و فن‌آوری کشور و پایتخت هنری بودن به نمادی برای انسان‌دوستی، مهربانی با همنوع و میزبانی بدل شود.

کتابخوانی نیز به عنوان بخشی از فرهنگ عمومی، اساس و بنیان نظام فرهنگی در هر جامعه است که سده‌های متمادی از میان نسل‌های مختلف بشر عبور کرده و به‌مرور از ناهنجاری‌ها پالایش‌شده و در بطن جامعه نهادینه‌شده است؛ چنین فرهنگی تعیین‌کننده سبک زندگی و الگوها و روش‌هایی است که هر جامعه‌ای برای خود برگزیده است و ارتقای سطح کیفی زندگی به‌عنوان یکی از نمودهای عینی توسعه در جوامع بشری است که بدون توجه و استمداد از فرهنگ عمومی، میسر نخواهد بود.

«سعید جابری انصاری» روز یکشنبه به نقل از معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پایتخت کتاب ایران یک رویداد ملی ترویج کتابخوانی است که متوجه به کارنامه و برنامه های شهرهایی است که ضمن برخورداری از پیشینیه های درخشان فرهنگی و اهتمام به تقویت زمینه های توجه به کتاب با شرکت در این رویداد نسبت به ارایه برنامه های خلاقانه و اثرگذار برای رونق کتابخوانی اقدام کرده اند.

وی اظهار کرد: در هشتمین دوره جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران ۱۰۵شهر از نقاط مختلف کشور شرکت کرده که مشتاق کسب عنوان پایتختی کتاب هستند که در نهایت ۱۲ شهر به مرحله پایانی داوری رسیده اند تا با تدارک بازدیدهای میدانی و راستی آزمایی و سنجش توان شهرها در اجرای ایده های ارایه شده پایتخت کتاب انتخاب شود.

جابری انصاری با بیان اینکه کرج نیز به عنوان یکی از ۱۲ شهری است که به مرحله پایانی این جشنواره رسیده، گفت: برای بازدیدهای میدانی و راستی آزمایی تیم هایی از وزارتخانه ها و سازمان های تابعه وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شهر حضور می یابند تا ضمن دیدار چهره به چهره با مردم و مسوولان، جریان های مردمی فعال در حوزه کتاب و کتاب خوانی، اشخاص حقیقی و حقوقی و بنگاه های اقتصادی حامی کتاب و همچنین بازدید از زیرساخت های کتابخوانی را مورد بررسی قرار دهند.

وی اظهار امیدواری کرد با مشارکت تمام دستگاه های فرهنگی استان کرج پایتخت کتاب ایران شود و از این رو خواستار همدلی وهماهنگی تمام دستگاه ها و نهادهای فرهنگی استان و شهر کرج به منظور تحقق زیرساخت های کتابخوانی در شهر کرج هستیم تا به بهترین شکل ممکن خود را مهیای داوری مرحله نهایی کرده و شهر کرج به عنوان شهر پایتخت کتاب ایران به مردم عزیز ایران معرفی شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1798602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =