قالیباف: اندیشه‌های شهید نوری تأثیر بسزایی در دوران بیداری اسلامی داشته است

فارس نوشت: محمدباقر قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت بزرگداشت شیخ فضل‌الله نوری پیامی صادر کرد که در آن آمده: ایشان پرچمدار اسلام سیاسی در دوره خویش بود و نقش فعالی در نهضت تنباکو که نخستین قیام فراگیر به رهبری روحانیت بود داشتند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت بزرگداشت شیخ فضل‌الله نوری، نوشت: آرا و اندیشه‌ها و مواضع شهید شیخ فضل‌الله نوری تأثیر بسزایی در دوران نهضت بیداری اسلامی و تحولات تاریخ معاصر داشته است.

در پیام قالیباف آمده است:

«آرا و اندیشه‌ها و مواضع شهید شیخ فضل‌الله نوری تأثیر بسزایی در دوران نهضت بیداری اسلامی و تحولات تاریخ معاصر داشته است. در تاریخ پر فراز و نشیب ایران علما، فقها و روحانیون بسیاری بوده‌اند که در راه صیانت از شریعت و ارزش‌های دینی جان خویش را نثار کرده‌اند تا چراغ بیداری امت اسلامی همواره روشن و فروزان بماند.

یکی از شخصیت‌های برجسته و سرشار از معرفت دینی، شهید گرانقدر، مجتهد بیدارگر اسلامی و پرورش‌یافته حوزه علمیه نجف شهید شیخ فضل‌الله نوری بود. ایشان پرچمدار اسلام سیاسی در دوره خویش بود و نقش فعالی در نهضت تنباکو که نخستین قیام فراگیر به رهبری روحانیت بود داشتند. شهید نوری معتقد بود در مملکت اسلامی قانون اساسی و سایر قوانین باید مطابق قوانین اسلام و قرآن و با پشتوانه شرع باشد.

شیخ شهید طلایه‌دار دفاع از دین و مذهب در انقلاب مشروطه بود که در راه ترویج و تبیین مبانی اسلامی کوشید و تا پای جان استوار و ثابت‌قدم بر عقیده خویش ماند.

اندیشه و سلوک این شیخ برگرفته از سرچشمه پر فیض دین مبین اسلام، معارف علوی و فقه سیاسی شیعه بود و این راهبرد اصولی ایشان جهت حفظ دین در جامعه و اجرای حدود و احکام شرع همواره مورد تأکید قرار می‌گرفت.

این مجاهد مخلص با شجاعت و شهامت در جهت صیانت از اسلام و مبانی شریعت تلاش کرد و با شهادت در این جهاد الهی نام خویش را در گنجینه پر افتخار ملت رشید ایران جاوانه ساخت.»

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1800193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =