بنا بر اعلام بشیر آتالای، معاون نخست وزیر ترکیه شمار تلفات زلزله 7.2 ریشتری به 265 نفر رسید. همچنین سایت گلوبال نیوز از کشف اجساد 270 نفر خبر داده است.

به گزارش بی بی سی، در این حادثه 1300 نفر نیز زخمی شدند. شهر ارسیس بیشترین خسارت را از زلزله اخیر دیده به گونه ای که هار ساختمان در این شهر فرو ریختند. ده ها هزار نفر در خارج از خانه هایشان در حالی که هوا بی اندازه سرد است خوابیده اند. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از این منطقه بازدید کرده است.
ترکیه به دلیل واقع شدن بر روی  خطوط اصلی گسل های زمین شناسی بیشترین آسیب ها را از زلزله اخیر دیده است. وقوع دو زمین لرزه حدوداً 7 ریشتری در سال 1999 ،20 هزار کشته در نقاط پرجمعیت شمال غرب کشور برجای گذاشت .
سازمان زمین شناسی ایالات متحده اعلام کرد، این زلزله ساعت 13:41 دیروز در عمق 20 کیلومتری زمین رخ داد که مرکز آن 16 کیلومتری شمال شرقی شهر وان در شرق ترکیه بود. پس آن دو پس لرزه 5.6 و 6 ریشتری اواخر روز یکشنبه که مرکز آن شمال وان بود رخ داد.  
اردوغان با هلیکوپتر از منطقه آسیب دیده بازدید کرد. او گفت: به روستاهای نزدیک وان بیشترین خسارت وارد شده چون ساختمانهای آنجا با آجرهای سفالی ساخته شده اند. نخست وزیر ترکیه از پیشنهادات کمک سایر کشورها قدردانی کرد و گفت که ترکیه  به تنهایی می تواند با این حادثه مقابله کند.
بیش از 80 ساختمان از جمله  یک خوابگاه ، در شهر ارسیس که بیشترین خسارات به آنجا وارد آمده خراب شده اند. همچنین 10 ساختمان نیز در شهر وان فرو ریخت.  همچنین به منطقه چلبی باغ (Celebibag) نزدیک شهر ارسیس آسیب ها و تلفات جدی وارد شده است.
ذوالفقار آراپوغلو (Zulfikar Arapoglu) شهردار شهر ارسیس گفت: ما نیاز به کمکهای فوری و کمکهای پزشکی داریم.
وصال قیصر (Veysel Keser)- شهردار منطقه چلبی باغ- (Celebibag)  نیز گفت: بسیاری از مردم زیر آوار هستند. ما می توانیم صدای جیغ  و فریادهای آنان را که درخواست کمک دارند بشنویم. ما نیاز به کمک فوری داریم.
رئیس موسسه زلزله شناسی ترکیه گفت: صدها نفر از مردم کشته شده اند. مصطفی اردیک (Mustafa Erdik) -مدیر کل مرکز لرزه نگاری کاندیلی ترکیه- (Kandilli) گفت بر اساس برآوردها حدود هزار ساختمان آسیب دیده و صدها تن خانه شان را برای زندگی از دست داده اند. تعداد این افراد 500 تا 100 نفر است.

 28245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قارتال IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    2 0
    "جستجوی ناامیدانه برای یافتن بازماندگان" تیتر خبر واقعا افتضاحه. چرا ناامیدانه !؟ همین صبح خدا را شکر بیش از 10 نفر نجات یافته اند. انشاءا... تعداد نجات یافته گان بیشتر از این نیز شود.
  • بدون نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    1 0
    باز هم یک تیتر بد در خبر آنلاین شما نمی خواهید یکم فکر کنید بعد چیزی رو بفرستید رو سایت جستجوی نا امیدانه پس اگه تو بم مردم مثل شما فکر می کردند اون اتفاق ها نمی افتاد فردی پس از 30 روز از زیر آوار زنده بیرون آمد فردی پس از 50 روز از زیر آوار زنده بیرون آمد خجالت آوره