واکنش تند فرانسوی‌ها به اظهارات سارکوزی درباره جنگ اوکراین

ایسنا نوشت: اظهارات «نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه درباره بحران اوکراین و راه‌حلی که در این زمینه پیشنهاد کرده، به مذاق برخی خوش نیامده است.

سارکوزی هفته گذشته در مصاحبه‌ای برای تبلیغ کتاب ۵۶۰ صفحه‌ای‌اش با عنوان "دوران نبردها" از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دفاع کرده و از اوکراین خواست تا حکومت روسیه بر کریمه و دیگر مناطق مورد مناقشه را به رسمیت بشناسد. وی همچنین تاکید کرده که اوکراین نباید اجازه پیوستن به ناتو یا اتحادیه اروپا را داشته باشد و باید برای رفع نگرانی‌های روسیه نسبت به محاصره شدن توسط "همسایگان متخاصم"، "بی‌طرف" بماند.

سارکوزی در بیان این دیدگاه در کتابش همچنین طرفین درگیر در حمله روسیه به اوکراین را "جنگ‌طلب" توصیف و از حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا از کی‌یف انتقاد می‌کند.

وی در این کتاب می‌نویسد: گفته می‌شود که ما بدون آنکه با روسیه مبارزه کنیم، در جنگی علیه این کشور شرکت داریم. واضح است که ما در میدان نبرد حضور نداریم اما ما برای یکی از این جنگ‌طلبان سلاح ارسال می‌کنیم. چه بخواهیم چه نخواهیم، روسیه یکی از همسایگان ما خواهد ماند. ما باید راه‌هایی برای برقراری مجدد روابط همسایگی یا روابطی آرام‌تر پیدا کنیم.

سارکوزی در ادامه می‌گوید: روسیه باید از هرگونه اقدام نظامی علیه همسایگانش صرف‌نظر کند. اوکراین باید متعهد شود که بی‌طرف می‌ماند. ناتو نیز در همین حال می‌تواند نشان دهد که به نگرانی تاریخی روسیه نسبت به محاصره شدن توسط همسایگان غیردوست احترام می‌گذارد و آنها را مد نظر قرار می‌دهد.

وی بازگشت کریمه به اوکراین را هم یک "توهم" توصیف کرده است.

در واکنش به این اظهارات، "ژروم پوارو"، یکی از مشاوران اطلاعاتی سابق سارکوزی گفت، اظهارات او "شرم‌آور" و تحریف تاریخ است.

سارکوزی مدعی است که فرانسه و آلمان با به رسمیت شناختن "خطوط قرمز" پوتین در مورد مرزهای ملی و وتو کردن درخواست اوکراین و گرجستان برای پیوستن به ناتو در آوریل سال ۲۰۰۸ میلادی، به جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم کمک کردند. اما ژروم پوارو تاکید کرده سارکوزی درک نمی‌کند که صحبت‌هایش با کرملین چقدر زیان‌بار بوده است: "چهار ماه بعد پوتین تانک‌هایی به گرجستان فرستاد و چهار سال بعد به کریمه حمله کرد."

منتقدان، سارکوزی ۶۸ ساله را به فعالیت به عنوان "اینفلوئنسر کرملین" متهم کرده و تاکید دارند که سارکوزی سال‌ها به دوستی‌اش با پوتین افتخار کرده است.

این در حالی است که حمایت سارکوزی از روسیه با دیدگاه فرانسه نسبت به "روابط ویژه" میان مسکو و پاریس که در پایان دهه ۱۹۶۰ میلادی در زمان رهبری شارل دوگل پدیدار شد، مطابقت دارد؛ دیدگاهی که همچنان در بخش اعظم سیاست‌های فرانسه به چشم می‌خورد.       

سارکوزی با این حال همچنان چهره‌ای تفرقه‌افکن در فرانسه محسوب می‌شود. وی با اتهامات متعددی مبنی بر تخلف در دوران خدمت مواجه است که آنها را رد کرده و در حال حاضر در مورد دو حکم ۱۲ ماه حبس به خاطر تامین مالی غیرقانونی کمپین انتخابات و تلاش برای رشوه دادن به قاضی درخواست تجدیدنظر داده است. وی همچین قرار است به خاطر اتهاماتی مبنی بر دریافت کمک‌ مالی انتخاباتی غیرقانونی از معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی محاکمه شود.

سارکوزی که در سال ۲۰۱۲ میلادی گفته بود از سیاست کناره‌گیری می‌کند، همچنان در فرانسه قدرت سیاسی دارد؛ جایی که خودش را به عنوان "تاج‌بخش" و شخصی کلیدی برای حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۷ میلادی معرفی کرده و "ژرالد دارمنن"، وزیر کشور فرانسه را به عنوان نامزد مورد نظر خود نام برده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1803698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =