۱۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
بهترین روش های سفید کردن دندان ها

یکی از فاکتورهای بسیار موثر در زیبایی چهره، دندان های سفید و مرتب است. دلایل مختلفی مثل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و عوامل ژنتیکی می توانند باعث زرد شدن دندان ها شود.

خوشبختانه امروزه با روش های درمانی مختلفی اعم از بلیچینگ دندان، لمینت دندان و کامپوزیت دندان می توان دندان ها را سفید کرد. در ادامه بیشتر درباره این روش ها صحبت خواهیم کرد. البته برخی از روش های خانگی نیز در سفید کردن دندان ها تاثیرگذار هستند که در ادامه این روش ها را معرفی خواهیم کرد.

علت زرد شدن دندان ها چیست؟

با تغییر سن، هر قسمت از بدن ممکن است دچار تغییر و تحول شود که دندان ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و ممکن است با افزایش سن دچار تغییر رنگ شوند. البته عوامل دیگری که در ادامه آورده ایم باعث تغییر رنگ زودرس دندان ها می شوند:

  • رعایت نکردن بهداشت و دندان

  • مصرف بیش از حد از مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی مانند چای، قهوه و...

  • استعمال دخانیات مختلف مانند سیگار، قلیان و...

  • استفاده از حد از دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم

بهترین روش های سفید کردن دندان ها

انواع روش های سفید کردن دندان

انواع روش های سفید کردن دندان ها شامل بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان و لمینت دندان است که دندانپزشک با توجه به نوع تغییر رنگ و بودجه شما بهترین روش را به شما پیشنهاد می کند.

بلیچینگ دندان

یکی از رایج ترین روش های سفید کردن دندان ها، بلیچینگ دندان است که دندانپزشک در این روش با استفاده از یک ژل مخصوص و لیزر استفاده می کند. به این صورت که دندانپزشک مقداری از ژل مخصوص دارای پراکسید را به دندان های شما می زند و برای تاثیرگذاری بیشتر پرتوهای لیزر را به دندان های شما می تاباند. در واقع پرتوهای لیزری باعث نفوذپذیری سریع ژل و تاثیرگذاری بهتر آن می شود. پس از گذشت مدت زمان مشخصی، دندانپزشک لایه ژل قبلی را از دندان های شما پاک می کند و یک لایه ژل جدید می زند و مجدد پرتوهای لیزر را به دندان های شما می تاباند.

بلیچینگ دندان به نسبت وضعیت دندان های شما ممکن است در چند مرحله انجام شود، اما هر مرحله حدود یک ساعت طول می کشد. شایان ذکر است که امکان بلیچینگ دندان در خانه هم وجود دارد که در این روش تنها از ژل های سفید کننده استفاده می شود و امکان استفاده از لیزر در خانه وجود ندارد.

در واقع بلیچینگ دندان یکی از کم خطرترین روش ها برای سفید کردن دندان هاست که در صورت رعایت مراقبت های بعد از بلیچینگ ماندگاری بسیار بالایی نیز دارد.

لمینت دندان

یکی دیگر از روش های سفید کردن دندان ها لمینت دندان است که در این روش پزشک به کمک لایه نازکی از جنس سرامیک سطح جلویی دندان های زرد و بدرنگ، ترک خورده و لب پر شده را می پوشاند. در واقع این روش زردی دندان ها را از بین نمی برد و فقط آنها را مخفی می کند.

شایان ذکر است که این روش به نسبت سایر روش ها گران تر است و برای تغییر رنگ داخلی دندان که امکان اصلاح آن با روش هایی مثل بلیچینگ دندان نیست، استفاده می شود.

کامپوزیت دندان

این روش هم مانند لمینت دندان، روشی برای مخفی کردن بدرنگی و عیوب دندانی است. در این روش به جای استفاده از لایه سرامیکی از رزین کامپوزیتی استفاده می شود.

از جمله مزایای کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت دندان می توان به ارزان بودن آن و همچنین امکان انجام آن در یک مرحله دندانپزشکی اشاره کرد. از جمله معایب این روش نیز نیز می توان به طول عمر نسبتا کوتاه، آسیب پذیری آن در مقابل سایر روش ها و... است.

بهترین روش های سفید کردن دندان ها

روش های خانگی سفید کردن دندان ها

روش های خانگی هم می توانند در سفید کردن دندان ها تاثیرگذار باشند البته به شرطی که در انجام این روش ها استمرار داشته باشید. از جمله روش های خانگی سفید کردن دندان ها عبارتند از:

  • استفاده از خمیر دندان های سفید کننده دندان: خمیر دندان های حاوی سفید کننده می توانند در از بین بردن لکه های دندانی موثر باشند.

  • نوارهای سفید کننده: نوارهای سفید کننده ای هستند که می توانند در از بین بردن لکه ها و زردی دندان ها موثر باشند.

  • تری ها و کیت های خانگی: می توانید با مراجعه به مطب دندانپزشکی درخواست تری به همراه قالب دندانی داشته باشید، استفاده از این قالب ها به همراه ژل سفید کننده، برای سفید کردن دندان ها بسیار موثر هستند.

  • استفاده از روغن های گیاهی: برخی از روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن آفتابگردان در از بین بردن باکتری ها، عفونت ها و کثیفی های روی دندان ها موثر هستند.

  • سرکه سیب: نگه داشتن سرکه سیب در دهان به مدت 2 دقیقه می تواند به سفید شدن دندان ها کمک کند، البته بعد از این کار حتما از مسواک استفاده کنید.

  • استفاده از جوش شیرین: جوش شیرین هم در از بین بردن زردی و لکه های روی دندان موثر است.

روش های نگهداری دندان پس از سفید کردن

پس از سفید کردن دندان ها با هر کدام از روش های گفته شده با رعایت موارد زیر از زرد شدن مجدد دندان هایتان جلوگیری می کنید:

  • از محصولات حاوی فلوراید بیش از حد استفاده نکنید.

  • استفاده نکردن از نوشیدنی های رنگدانه دار مانند چای، قهوه، نوشابه و...

  • ترک کردن انواع دخانیات اعم از سیگار، قلیان و...

  • از استفاده از غذاهای رنگدانه دار مانند غذاهایی که ادویه دارند خودداری کنید.

  • مسواک زدن دندان ها بلافاصله پس از مصرف قهوه، چای، نوشابه، شکلات و...

  • عصب کشی به موقع دندان ها از تغییر رنگ داخلی دندان ها جلوگیری می کند.

آیا روش های درمانی سفید کردن دندان ضرر دارند؟

خیر، بدون شک اگر هر کدام از روش های درمانی سفید کردن دندان خطرناک بودند، به هیچ عنوان مجوز از سازمان های بهداشت جهانی دریافت نمی کردند. بنابراین روش های سفید کردن دندان ها مانند بلیچینگ دندان، لمینت دندان، کامپوزیت دندان و ... نه تنها خطری برای شما ندارد بلکه از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1804642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =