ایسنا نوشت:

میزگرد تحلیلی "دیپلماسی رسمی و بیداری اسلامی" عصر امروز در حاشیه هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور قشقاوی معاون وزیر خارجه، صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی و بین‌المللی، امیر محبیان مدیر عامل خبرگزاری آریا و تحلیل گر مسائل سیاسی و سیاست خارجی برگزار شد.

در این میزگرد بحث اتفاقات اخیر سوریه مطرح شد و زیباکلام در این رابطه گفت: ‌آنچه در سوریه اتفاق افتاده است هیچ تفاوتی با جنبش‌های آزادی خواهانه و دموکراسی خواهانه در دیگر کشورهای عربی نظیر بحرین مصر و لیبی ندارد، در سوریه نیز جنبش، آزادی خواهانه و دموکراسی خواهانه است در این کشور اقلیتی 12 درصدی که عربی هستند زمام همه قدرت را در دست دارند و چون می‌دانند در آینده سوریه هیچ جایی ندارند و اگر نظامی مردمی در سوریه به وجود بیاید آن‌ها نیز مثل صدام و اطرافیانش خلع خواهند شد بنابراین به خاطر منافع خودشان هم که شده با چنگ و دندان می‌جنگند، البته در کشور ما برخی چهره‌های کشور از جمله آقای احمدی‌نژاد گفته‌اند که رژیم سوریه باید با مردم خود گفت‌وگو کند اما مواضع ما باید مستحکم‌تر و روشن‌تر باشد.

قشقاوی گفت:به نظر می‌رسد دو سوریه وجود دارد یکی با آمار، ارقام و اطلاعات من و دیگری سوریه‌ای که در تصوارت زیباکلام است، حکومت سوریه اساساً یک حکومت مذهبی به معنای متعارف نیست، بنابراین تقسیم‌بندی آن به علوی و غیره درست نخواهد بود، مگر در بحرین 70 درصد شیعه نیستند که یک اقلیت بر آن‌ها حکومت می‌کنند پس جرا از آن‌ها حمایت نمی‌کنید ما معتقدیم که دولت سوریه ظرفیت ایجاد اصلاحات را دارد، در ضمن آن‌ها این ظرفیت را دارند که دخالت غرب را نیز از بین ببرند چرا که در حال حاضر از سه نقطه به داخل سوریه اسلحه وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: ما از هیچ کشته‌ای استقبال نمی‌کنیم ولی آمار کشته شده‌ها بین دو طرف نصف به نصف است هر دو طرف مسلح هستند البته تاکنون تعداد کشته‌های آن‌ها، به میزان کشتار غربی‌ها در لیبی نرسیده است.

قشقاوی با تاکید بر این‌که ما هم از اصلاحات حمایت و هم حمایت غربی‌ها را محکوم می‌کنیم تصریح کرد: سوریه حوزه مقاومت است و آن‌ها هم از حزب الله لبنان حمایت کردند و هم در جنگ ایران و عراق حامی ایران بودند و اگر کسی در محاسبه خود این‌ها را لحاظ نکند ضد ملی است، بحث سوریه طراحی آمریکایی و صهیونیستی است و البته ما امیدواریم از همین امروز حتی یک نفر در سوریه کشته نشود.

محبیان نیز در این رابطه گفت: ‌نظام سوریه اساساً یک نظام سکولار است و حتی آقای حافظ اسد یک آدم سکولاریسم بود، سوریه در منافع ملی در بخش‌های زیادی با ما اشتراک دارد ولی یک ایراد هم برای ما وجود دارد و آن این است که ما نتوانستیم با همان میزان و قدرتی که افکار عمومی را در رابطه با جنبش‌های منطقه توجیه کرده‌ایم به پرسش‌های مربوط به سوریه جواب دهیم و در این مورد ضعف داشتیم.

 ‌در ادامه این میزگرد بحث ترکیه مطرح شد و قشقاوی در این رابطه گفت: ‌رابطه ما با ترکیه دوستانه و برادرانه است و البته ممکن است دیدگاه‌های مخلتفی وجود داشته باشد ولی به هر حال رابطه ما رو به گسترش است و به کمک‌های ایران به زلزله زدگان ترکیه می‌توان اشاره کرد وامروز همکاران ما در سرکنسول گری ترکیه خون خود را به زلزه زدگان اهدا کردند.

معاون وزارت خارجه اضافه کرد: ‌ هنوز قضاوت کردن درباره دیپلماسی ایران در مورد ترکیه و دیگر تحولات منطقه سخت است چرا که قضاوت مربوط به آخر کار است و هنوز نتیجه این تحولات به طور کامل مشخص نشده است که این همه به وزارت خارجه انتقاد می‌کنند، ما امیدواریم که آقای داود اوغلو همان تئوری را که در کتاب خود در سال 2000 نوشته‌اند در اتخاذ همه سیاست‌های آینده لحاظ کنند و بر اساس همان کتاب، ‌مشکل زیر صفر با همسایگان خود داشته باشند ما نیز در جهت ایده همسایگی با صفر درصد تنش هر کاری می‌کنیم و از این مسئله حمایت می‌کنیم و برادرانه در کنار برادران ترکیه‌ای خود هستیم.

محبیان نیز درباره مسئله ترکیه اظهار کرد: باید توجه داشت که همین آقای داود اوغلو تئوری احیای امپراتوری عثمانی را نیز در سر دارد و در این زمینه نیز فعال است، ترکیه همیشه رقیب تاریخی ایران بوده است و نباید میل به رفاقت برای ما آن‌قدر قوی شود که هواسمان به رقابت نباشد.

وی گفت: ترکیه باید بفهمد که اگر در جایی بر روی منافع ما پا گذاشت با او برخورد می‌کنیم.

این تحلیل گر مسائل سیاسی و بین‌الملل در پایان این میزگرد بر لزوم یکسان بودن مواضع ایران در امور سیاست خارجی و بین‌الملل تاکید کرد و افزود: وزارت امور خارجه مواضع رسمی کشور را عنوان می‌کند ولی گاهی حرف‌های متفاوتی مطرح و برخی صداهای متفاوت شنیده می‌شود، باید توجه داشته باشیم که تحرک بخش سیاست خارجی ما لزوماً منطبق با نتیجه‌ای که می‌گیریم نیست و سیاست خارجی ما باید برآیند دیدگاه‌های درون کشور باشد.

/212212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180512

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    64 7
    نظرات زیباکلام منطقی تر است
  • بدون نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    13 4
    تركيه و برادري؟!!! اخوي اگه تركيه كشور دوست و رفيقه پس سپر موشكي ناتو تو تركيه چه ميكنه؟!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    8 8
    اقای زیبا کلام اون دموکراسی که در ذهن من وشما هست با دموکراسی عربستانی وغربی زمین تا اسمان متفاوت است
  • امیر IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    1 2
    ترکیه پول (وام) از امریکا میگیره کار اونارو پیش ببره اگه سیاست داشتن اون جوری تو اسرائیل خراب نمیشدن.
  • محمد IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    دولت سوریه در صورتی ظرفیت اصلاحات رو داشت که با خون به سراغ مردمش نمی رفت!! آقای قشقاوی اینکه می گین بحث سوریه بحث بیگانه ها هست رو قبول ندارم .اونها مسائل کشورها رو رصد می کنند این خودمون هستیم که با تصمیمات نابه جا و برخوردهای ناشایست در برابر مردم راه اونها رو باز می کنیم اگه نه کی می تونست کاری بکنه که اینها وارد عمل بشوند؟ جواب آتش در برابر مردم قربون صدقه ی سر بشار رفتن نیست.کی می تونه اصلاحات یک خونخوار رو باور کنه؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 1
    سلام آفرین به زیبا کلام وتاسف برای قشقاوی و وای از منطق محبیان!!!!! اولی پخته میگوید ودومی شعار میدهد وسومی خودرا به خواب زده بوده است !!!!
    • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
      1 0
      افرين
  • عبدالله م از میانه IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    2 11
    آقای زیباکلام اسلامی فکر نمیکنید لا اقل ملی فکر کنید
  • ایرانی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    0 0
    زیبا کلام آفرین. شما خیلی جسور سخن می گویید.