ایسنا نوشت:

در نشستي كه با موضوع آسيب‌ها و هشدارهاي فضاي مجازي در حاشيه هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها برگزار شد سيدمحسن ميربهرسي با اشاره به آسيب‌ها و تهديدات فضاي مجازي اظهاركرد: درشرايطي كه در فضاي مجازي با يك ميليارد و نيم انسان برخورد داريم بايد ملاحظات ايمني را رعايت كنيم. به عنوان مثال فيسبوك داراي 700 ميليون مشترك است كه در آن رفتارهاي افراد را مي‌توان دنبال كرد و مورد سوءاستفاده قرار داد. زيرا در حالي كه به اشتراك‌گذاري اطلاعات شخصي در ايران بيشتر از ديگران است رمال‌ها هم مي‌توانند از اين اطلاعات شخصي سواستفاده كنند.

 

ميربهرسي ادامه داد: ضريب نفوذ به تلفن ثابت در ايران 34 درصد و به تلفن همراه 2 درصد است كه مسئولان كشور با بسترسازي راه‌هاي مناسب به دنبال طي كردن اين تفاوت فاصله‌ها هستند.

 

وي با تاكيد بر اينكه مردم نسبت به تهديدهاي فضاي مجازي آشنايي ندارند گفت: وقتي مبلغي از حساب هموطنان كم مي‌شود اين را يك اختلال سيستم بانكي مي‌دانند و با اين عدم‌آگاهي نمي‌دانند كه بايد به دادسراي جرايم رايانه‌اي مراجعه كنند. حتي رسانه‌ها با وجود اين شرايط به هيچ وجه به اين مقولات نمي‌پردازند.

معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با اشاره به نظر كارشناسان مبني بر اينكه ضريب نفوذ به اينترنت در آمريكاي شمالي بيش از 75 درصد و امارات نزديك به اين رقم است، گفت: كارشناسان معتقدند ضريب نفوذ به اينترنت در ايران 43 درصد است كه حتي به نظرم اين ضريب در كشور كمتر نيز هست.

ميربهرسي اظهاركرد: زماني كه در كشور تجارت الكترونيك وجود نداشت از پايانه‌هاي ATM هيچ جرمي در اين بستر رخ نمي‌داد اما وقتي اين دستگاه‌ها ايجاد شدند بستر اين نوع جرايم هم فراهم شد.

 

وي درباره انگيزه‌هاي جرايم سايبري گفت: 80 درصد جرم‌هاي سايبري با رويكرد اقتصادي و با انگيزه‌هاي مالي رخ مي‌دهد و بيش از 96 درصد از افراد آنلاين دنيا حداقل يك بار در معرض جرايم اينترنتي بوده‌اند كه 80 درصد قربانيان آنلاين بين 18تا 31 سال سن داشتند.

معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با بيان اينكه جرم از بين نمي‌رود بلكه منتقل مي‌شود افزود: شكل سنتي جرم به شكل مدرن منتقل مي‌شود. براي مثال اگر يكي از جرايم فروش دستگاه جاسوسي، دوربين و سيستم شنود باشد.اين دستگاه‌ها در فضاي مجازي تبليغ و خريد و فروش مي‌شود. بنابراين مجرم بدون اين كه رويت شود آن را به فروش مي‌رساند.

 

وي ادامه داد: برخي سايت‌ها در عرض 48 ساعت كالاي ثبت نشده را به منزل شما مي‌رسانند. بنابراين سوال پيش مي‌آيد كه اين كالاهاي ضدفرهنگي از طريق پست چگونه منتقل و همچنين مسايل مالي آن از طريق بانك‌ها انجام مي‌شود.

 

ميربهرسي با اشاره به رويكرد پليس فتا اظهاركرد: رويكرد پليس فتا يك رويكرد اجتماعي است به اين معني كه هر چيزي كه منجر به وجود آمدن احساس تهديد در مردم بشود پليس فتا سعي مي‌كند از طريق فرايندي اين احساس امنيت را ايجاد كند.

 

وي در مورد فروش كالاهاي بهداشتي و پزشكي در فضاي سايبري گفت: اين كالاها از مبادي سازمان نظام پزشكي و سازمان‌هاي بهداشت و درمان عبور نكرده‌اند و صلاحيت لازم را ندارند.

 

وي با اظهار اميدواري نسبت به رسيدگي به پرونده‌هاي كالاهاي غيرمجاز تبليغ شده در فضاي مجازي گفت: رسيدگي به پرونده‌هاي كالاهايي كه از سازمان‌هاي نظام پزشكي عبور نكرده‌اند در ايام اخير در جغرافياي بين‌المللي با موضوعيت تهديدات خريد و فروش دارو صورت گرفته است كه به طور مستقيم به بهداشت مردم دنيا ارتباط داشت و همزمان در 84 كشور دنيا اين عمليات انجام شد كه بازتاب‌هاي بين‌المللي آن نيز به زودي مطرح خواهد شد.

 

ميربهرسي يكي ديگر از آسيب‌هاي فضاي مجازي را اعتياد كودكان به اين فضاها عنوان كرد و گفت: اعتياد به چت در شرايطي كه فرد بعد از قطع ارتباط دچار بيماري‌هاي روحي مي‌شود از ديگر آسيب‌هاي فضاي مجازي است.

 

وي افزايش نرخ چاقي و تبليغ داروهاي غيرمجاز نظير داروهاي ترك اعتياد از ديگر آسيب‌هاي فضاي مجازي دانست و گفت: همين تهديدات باعث ممانعت خانواده از ورود كودكان به فضاي مجازي مي‌شود و لازم است در اين زمينه نيز با 11 ميليون دانش‌آموز صحبت شود. زيرا عدم شناخت از اين فضا مانع آموزش دهي والدين به فرزندان نيز مي‌شود.

 

به گفته ميربهرسي يكي از تجارت‌هاي كه با نرخ بسيار بالا انجام مي‌شود تجارت جذب مغزهاست كه اين نوع سواستفاده در كشورهاي در حال توسعه منجر به عدم توسعه اجتماعي متناسب در دنيا شده است.

معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا ادامه داد: در اين فضا هويت مجرم پنهان است وبه همين لحاظ احساس امنيت مي‌كند براي مثال درآمد سايت‌هاي شرط بندي فوتبال ماهيانه 6 ميليارد تومان است بنابراين جرم‌ها در اين فضا جرم‌هاي كلان است و هويت اصلي مجرم در فضاي مجازي ايران مخفي است.

وي دليل زيادبودن اين جرم‌ها را عدم توسعه اجتماعي ايران متناسب با دنيا عنوان كرد و گفت: بيشترين ميزان جرايم در سال‌هاي اخير مربوط به برداشت‌هاي غيرمجاز از حساب‌هاي بانكي است. مجرمان اين فضا به دليل احساس امنيت زمان زيادي را صرف مي‌كنند حتي بيشترين پرونده‌هاي موجود در اين خصوص مربوط به هك ايميل يا سواستفاده از خطوط ADSL است كه از اين طريق فرد به اطلاعات شخصي نيز دسترسي پيدا مي‌كند.

 

معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با اشاره به كلاهبرداري‌هاي يارانه‌اي گفت: برخي صفحه خود را شبيه سايت بانك طراحي مي‌كنند و با اخذ رمز كارت اعتباري حساب كاربر را تخليه مي‌كنند و از اين طريق مبالغ زيادي را اخذ مي‌كنند كه اين اتفاق نهايتا منجر به بي‌اعتمادي مردم مي‌شود.

وي با بيان اينكه اكنون كلاهبرداريهاي كارت به كارت بانكي بسيار زياد شده است افزود: يكي از جديدترين پرونده‌ها نيز فروش اطلاعات به مراكز رقيب طالب اطلاعات هستند و از ديگر جرايم نيز جرايم عليه مقدسات اسلامي است كه مخالفان نظام اسلامي به اين جرايم و جرايم عليه عفت و اخلاق عمومي روي آورده‌اند.

 

معاون پليس اجتماعي پليس فتا گفت: از طريق «ترمينيشن» نيز اين امكان داده شده است كه بدون نياز به مخابرات با خارج از كشور ارتباط برقرار بشود كه آسيب‌هاي اين نوع ارتباط شنود مكالمات خارجي است.

 

وي افزود: جعل رايانه‌اي از ديگر سواستفاده‌هاي فضاي مجازي براي به كارگيري اسناد عليه افراد است كه با تغيير داده‌هاي ديجيتالي از طريق هويت‌هاي پنهان اسنادي را منتشر مي‌كنند كه نهايتا منجر به بي‌اعتمادي مردم نسبت به سيستم دولتي مي‌شود.

 

ميربهرسي با بيان اينكه هكرها هر 39 ثانيه يكبار يك كامپيوتر را مورد حمله قرار مي‌دهند افزود: تاكنون 222 هزار ويروس رايانه‌اي شناخته شده وجود دارد كه منجر به عوض كردن كامپيوتر در 108 ميليون خانواده شده است.

 

وي اظهاركرد: همچنين نرم‌افزارهايي وجود دارد كه با يك تماس موبايل مي‌تواند موبايل شما را مورد كنترل قرار دهد و از طريق موبايلتان فيلم و عكس بگيرند يا به عنوان يك وسيله شنود استفاده كنند.

 

معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا ديگر آسيب‌هاي فضاي مجازي را كاهش احساس مسئوليت اجتماعي، تغيير شكل كوچ و قماربازي‌هاي اينترنتي عنوان كرد و هشدار داد: كاربران ترجيحا از كاراكترهاي تركيبي استفاده كنند و يوزرنيم و پسوورد خود را ثابت نگه ندارند و همچنين هنگام پرداخت‌هاي اينترنتي توجه داشته باشند كه آدرس سايت اينترنتي بانك مورد نظر دقيقا آدرس اينترنتي اصلي خود بانك باشد و به ياد داشته باشند كه براي مجرمان هيچ اطلاعاتي ارزشمندتر از عكس‌ها و ويدئوهاي شخصي شما نيست.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    6 3
    کسی میتونه بگه در آمد 6 میلیارد سایت چطوری و از چه طریقی می تونه باشه؟