شگفتی‌های فرودگاه بزرگتر از تهران سعودی‌ها/ بن‌سلمان به دنبال تبدیل عربستان به هاب هوایی جهان است

سعودی ها همچنان در حال تلاش برای مجهزسازی بخش های مختلف فرودگاه ملک فهد هستند تا نقش عربستان در هاب هوایی جهان را پررنگ تر کنند. بهره برداری از هتل این فرودگاه از هدف گذاری های مهمی است که ریاض آن را دنبال می کند.

ابوالفضل خدائی: هر از چندگاهی اخباری از پروژه های بلندپروازانه و دهن پُرکن عربستان سعودی در حوزه های مختلف از جمله شهر رویایی نئوم می شنویم. محمد بن سلمان ولیعهد این کشور تا پایان دهه فعلی میلادی قصد دارد یک اقتصاد غیر وابسته به نفت ایجاد کند تا بتواند ضمن بهبود بخشیدن به زندگی تقریبا ۴۰ میلیون شهروند جایگاه خود را در عرصه جهانی حفظ نماید.

طبق چشم انداز ۲۰۳۰ و با وجود بیش از ۲۰ پروژه در این روند، سعودی ها به میانه های راه رسیده اند و تنها ۷ سال را برای اتمام این مأموریت پیش رو دارند. بن سلمان با این پروژه ها می خواهد عربستان سعودی را به قطب اول اقتصاد در خاورمیانه تبدیل کند و امارات متحده عربی را پشت سر بگذارد.

در این گزارش قصد داریم به یکی از این پروژه های مهم بپردازیم یعنی فرودگاه بین‌المللی ملک فهد که ادعا می شود از شهر تهران هم بزرگتر است. فرودگاهی بین‌المللی که در ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر دمام قرار دارد و در سال ۱۹۹۹ میلادی رسماً افتتاح شد. این فرودگاه سومین قطب بزرگ هواپیمایی سعودی است و به نام فهد بن عبدالعزیز نامگذاری شده‌ است. این فرودگاه در صدر لیست بزرگترین فرودگاه های جهان در سال ۲۰۲۲ با مساحتی بالغ بر ۷۷۶ کیلومتر مربع قرار دارد. اگر بخواهید وسعت این فرودگاه را تجسم کنید، فرودگاه شاه فهد به بزرگی و وسعت شهر نیویورک آمریکا است. فرودگاه بین‌المللی ملک فهد عربستان، ۱۰ میلیون مسافر را در سال جا به جا می‌کند. این فرودگاه دارای فروشگاه‌های مجزا و بزرگ برای خرید و همچنین یک مسجد بزرگ با گنجایش ۲۰۰۰ نفر دارد.

شگفتی‌های فرودگاه بزرگتر از تهران سعودی‌ها/ خیز بن‌سلمان برای کنار زدن رقبای عرب/ ریاض هاب هوایی جهان می‌شود؟

بیشتر بخوانید:

بن سلمان و هزار راه نرفته

بزرگترین انبار هواپیما در جهان را ببینید

در واقع، این فرودگاه عظیم حتی می تواند حداقل ۳-۴ شهر کوچک هند را در خود جای دهد که مساحت هر یک از آنها معمولاً ۱۲۱ کیلومتر مربع است. کار برای توسعه فرودگاه در سال ۱۹۸۳ آغاز شد. ساخت و ساز بیش از یک و نیم دهه طول کشید و فرودگاه در نهایت در سال ۱۹۹۹ آماده بهره برداری شد. همچنین توسط ارتش ایالات متحده به عنوان پایگاه هوایی آن در طول جنگ خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفت. حداقل ۳۷ شرکت هواپیمایی از اینجا پرواز انجام می دهند که فرودگاه را با بیش از ۴۳ مقصد مرتبط می کند. با وجود تعداد زیاد خطوط هوایی و مسافران، این فرودگاه توانست پروازها را به موقع انجام دهد و در سال ۲۰۱۹ به عنوان دومین فرودگاه برتر در این شاخص شناخته شد. سه ساختمان ترمینال عظیم در فرودگاه وجود دارد.

جدول زیر وضعیت این فرودگاه را در کنار فردوگاه های بزرگ دیگر جهان نشان می دهد.

شگفتی‌های فرودگاه بزرگتر از تهران سعودی‌ها/ خیز بن‌سلمان برای کنار زدن رقبای عرب/ ریاض هاب هوایی جهان می‌شود؟

سرمایه گذاری خارجی در فرودگاه ملک فهد

اخیرا اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان سعودی (GACA) از سرمایه گذارانی از سراسر جهان که علاقه مند به ایجاد یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت جدید در فرودگاه بین المللی ملک فهد هستند، دعوتنامه صادر کرده است. در اطلاعیه رسمی مناقصه، مقامات سعودی تمایل خود را برای پویایی بیشتر رقابت در بازار سفرهای هوایی عربستان با اضافه کردن یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت جدید ابراز کردند. سعودی ها از اقدامات خود انتظار دارند که به هدف رهبری این کشور برای رسیدن به ۳۳۰ میلیون مسافر هوایی در عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ نزدیک شوند و فرودگاه های عربستان را مستقیماً با ۲۵۰ مقصد در سراسر جهان متصل کنند.

از همین رو در چند ماه گذشته، عربستان سعودی شاهد ابتکارات زیادی برای پویایی و گسترش نقش پادشاهی در صنعت هوانوردی جهانی بوده است. اینها شامل راه اندازی دو شرکت هواپیمایی جدید است: ریاض ایر، که یک شرکت هواپیمایی بین المللی خواهد بود، و همچنین یک خط هوایی برای خدمات رسانی به نئوم (NEOM)، شهری تازه ساخته در شمال غرب کشور.

این امر با سفارش‌های هواپیماهای جدید بزرگ برای شرکت هواپیمایی فعلی عربستان سعودی و اعلام بسته سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در زیرساخت‌ها همراه بوده است که انتظار می‌رود تا حد زیادی به ارتقای شبکه فرودگاهی فعلی کمک کند.

بهره برداری از هتل فرودگاه

قراردادی برای اولین هتل فرودگاهی با گروه هیلتون امضا شده است. این هتل دسترسی مستقیم به ساختمان ترمینال فرودگاه بین المللی ملک فهد را فراهم خواهد کرد. این هتل با مشارکت گروه المصباح و شرکت فرودگاه های دمام (DACO) ساخته می شود که تاریخ افتتاحیه آن هنوز مشخص نیست.

محمد المصباحی، مدیر گروه المصباح، در این باره می گوید: ما از شراکت با هیلتون خوشحالیم. این ملک مدرن و مجلل به مسافران و خدمه ای که از فرودگاه بین المللی شلوغ ملک فهد می گذرند، و همچنین مسافران تجاری و تفریحی که از مناطق اطراف بازدید می کنند، خدمات رسانی می کند. افتتاح هتل همچنین مشارکت بیش از ۲۵ سال ما در فرودگاه بین المللی ملک فهد را گسترش می دهد.

شگفتی‌های فرودگاه بزرگتر از تهران سعودی‌ها/ خیز بن‌سلمان برای کنار زدن رقبای عرب/ ریاض هاب هوایی جهان می‌شود؟

هیلتون در حال حاضر ۱۶ هتل را در عربستان سعودی اداره می کند، از جمله والدورف آستوریا جده - قصر الشرق، کنراد مکه، و هتل هیلتون ریاض.

لازم به ذکر است که فرودگاه بین المللی ملک فهد برای دومین سال موفق به کسب مقام اول در جوایز اسکای ترکس (Skytrax ۲۰۲۳) به عنوان بهترین فرودگاه خاورمیانه شد. فرودگاه های بین المللی بریتانیا همچنان در لیست ۱۰۰ فرودگاه برتر جهان و در جوایز اسکای ترکس قرار دارند. فرودگاه بین المللی ملک خالد ریاض از رتبه ۲۹ به رتبه ۲۷ صعود کرده است. همچنین فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز در جده نسبت به سال گذشته سه پله صعود کرده و در رتبه ۴۱ جهان قرار گرفته است و فرودگاه بین المللی ملک فهد در دمام از سال ۲۰۲۲ شش پله صعود کرده و در رتبه ۴۴ بهترین فرودگاه جهان قرار گرفته است. فرودگاه بین المللی شاهزاده محمد بن عبدالعزیز در مدینه شش پله صعود کرد تا در جایگاه ۵۲ بهترین فرودگاه های جهان قرار گیرد.

۳۱۱۳۱۱

کد خبر 1808405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 128
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد GB ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    در عوض فرودگاه امام خمینی (ره) جزء 10 فرودگاه اول دنیاست ....
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      کشوری که زیر ۴۰ میلیون جمعیت داره.چند برابر ایران درآمد نفتی داره.کل هزینه های جاری کشورش از برگزاری مراسم حج تامین میشه.تحت هیچ تحریمی نیست و شاید مهمتر از همه اینها تفکرات بلند پروازانه محمد بن سلمانه که سعی داره از عربستان سنتی عبور کنه و یه کشور مدرن و طراحی کنه.البته بدون هیچ رقابت بیهوده داخلی.
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      103 3
      در مقایسه با مزیتهای عربستان میدونین که کشور ایران فقط با فعال کردن کریدورهای بین المللی هوایی و زمینی و دریایی میتونه فقط با عبور مسافر و کالا از ایران به کشورهای دیگه چند برابر درآمد نفتی الان درآمد داشته باشه؟!!!.ایران فعلی مثل مغز کاهو ایران باستانه.یعنی هر چی سر و تهش زده شده هنوز مهمترین قسمتش مونده.ولی صد افسوس که خبری از یه برنامه ریزی جامع و درست و حسابی برای استفاده از این همه مزیت نیست.
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      67 2
      اونها بی عرضه اند! خخخخخ
  • FR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    زنده باد بن سلمان کاشکی تو ایران مثل بن سلمان داشتیم
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      خخخخخ از پرچمت معلومه
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    این مرد انجامش میده مثل مسیولین ما نیست که فقط وعده میدن
  • بهرام IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    عجب چیز خفنی ساختن.
  • امیر IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    هزاران درود بر بن سلمان
  • محمود IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    عربستان هم مثل ایران نفت داره اونوقت اون کجا و ایران کجا
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    الان این نقشه و تصویر ماهواره‌ای از تهران بزرگتر هستش؟! جدی متوجه هستید چی تیتر زدید؟!
    • کیوان IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      118 8
      به عکس چیکار داری؟ مساحتو بچسب که سر آدم سوت میکشه
    • ایرانی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      14 38
      آدمای معطل به گوگل ارث که دسرسی دارید؟! یه سر بزنید به بینید که همه اینها چاخانه
  • حمید IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    اینها فقد بفکر پیشرفت مملکتشون هستن ومردمشون ولی مسولین کشور ما هم فقد فکر این هست برا افغانستانیها شناسنامه ردیف کنن
    • رضا IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      7 40
      مجید دلبندم.فقط
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    196 6
    ما چند سال هست که دنبال آزاد کردن تنها 6 میلیارد پول نفت هستیم اون هم برای خرید مایحتاج خوراکی و دارو. اما عربستان سالی 300 الی 400 میلیارد در آمد نفتی داره و چقدر ذخیره ارزی داره و همه هم تو تامین نیازهای اولیه زندگی موندیم
    • جمعیت عربستان یک سوم و فروش نفتش 5 برابره ایرانه. IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      فروش نفت عربستان 5 برابر ایرانه و جمعیتش هم ثلث ایران. یعنی شما حداقل باید ضریب 12 را واسه مقایسه درنظر بگیری که این ضریب برای کویت بیشتر هم هست.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    راهي كه بن سلام توش پا گذاشته ، شاه ايران ٥٠ سال پيش به پايان رسنده
  • محمود FR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    99 16
    این سایت باز نشد و مجبور شدم با فیلتر شکن بازش کنم تا ببینم چی نوشته شده است که می ترسند مردم بفهمند و فیلترش کردن
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    واقعا برای ایران باید تاسف خورد
  • علیرضا IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    احسنت احسنت به این مرد که میخواد کشورشو بسازه پس مثل ایرانه ۱۰۰۰پروژ شروع کنه بعدن نتونه یکی شون را اجرا کنه سیاست خارجی قوی یعنی این
  • ناشناس IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    زنده باد بن سلمان كاشكى توايران مثل بن سلمان داشتیم
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    هر کشوری تو دنیا بلا استثنا بدنبال پیشرفت خودشه بجز ما که پیشرفت رو در آباد کردن کشورهای دیگه و رها کردن داخل میدونیم !!
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    یعنی چی بزرگتر از تهران ؟! عقده ای بازی عربها! یعنی اروپاییها و آمریکاییها به فکرشون نرسیده فرودگاه بزرگ درست کنند اما عربها رسیده؟! این کارها خصوصیات نوکیسه هاست
  • بهمن گلشاهی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    100 5
    نمیدونم چرا بعضی از مسولین حاضر ما نمی‌میرند آنوقت که فرودگاه امام خمینی هاب منطقه می‌بایست میشد
    • عنایت IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      34 0
      ایکاش مسئولین ما هم پروژهای برنامه ریزی شده را پیگیری میکردن هم خودشان حکومت طویل مدت میکردن هم نام این مردم نجیب خدشه دار نمی شد سربلند بودند هم به مکتب اهل بیت علیهم السلام آسیب نمی رسید هم اینقدر افسروه وبیمار نداشتیم هم از تمام بلاد کارگرونیروی کار داشتیم هم خدا راضی بود ودراخر ایرانی اباد شاداب قدرتمند ووووووووو
  • ناشناس IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    عجب مخی است این بن سلمان
  • US ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    165 9
    ای کاش مسئولین ما به جای این همه الگو گرفتن از طالبان اندکی هم از بن سلمان خط می‌گرفتند ،بالاخره ایران هم باید یه کمی پیشرفت داشته باشه یا همه ش حسرت نصیب ما مردمه؟!
  • مرتضی IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    87 11
    با سلام سوال کنید ببینید نیرو نمیخواهد ما هستیم
  • ناشناس IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    116 9
    لوکوموتیر پیشرفت هم در حال خارج شدن از ریل هستش
  • کشاورز IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    بن سلمان وطن پرست ومردم دوست هست وفکر پیشرفت کشورش هست
  • احسان لشگریان IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    118 8
    شهر نئوم رو تکمیل کنن خاورمیانه دگرگون میشه
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    77 9
    نتیجه به فکر مردم و مملکت بودن
  • Iraj IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    103 7
    عوضش رئیسی برنامه اقتصادی چند هزار صفحه ای داره که هنوز رو نکرده می خواهد همه غافلگیر شوند:)
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    57 3
    کاش مسئولین بجای پریدن به پر و بال یکدیگر بع فکر اقتصاد و زیر بنای پیشرفت کشور باشند کشور ما یک گروه چپ و راست درست کردند و بجای حمایت برای پیشرفت کشور فقط یکدیگر را می کوبند و یکدیگر را مقصر افتزاه شرایط موجود می دانند کشور ما هم نفت وهم گاز وهم منابع معدنی دارد اما سفره ملت خالی و شرایط اقتصادی روز به روز بدتر از دیروز وحالا خود مسئولین قضاوت کنند چه بر سر ملت این کشور آورده اند وهمسایه ها را باما مقایسه کنند
  • علی کرمیان IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    72 13
    اون افتخارعربستان است واین هم افتخار ایران که اسم ساندویچ را درازلقمه و اسم کراوات رادرازآویزگذاشته وهرچه اسم خارجی روی اماکنی مثل هتل وبیمارستان و فرودگاه نوشته شده پاک می کندکه هیچ وقت کشور ما بابین الملل رابطه نداشته باشد
    • علی ف IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      13 32
      چه نظر بی‌ربطی دارید. یکم اینکه فرهنگستان این واژگان جایگزین را نگفته است و فقط طنز است. دوم اینکه مگر انگلیسی زبانها یا عرب زبانها فرهنگ و زبانشان را تغییر داده‌اند تا پیشرفت کنند. خیر آنها خیلی محکم به زبان و فرهنگشان چسبیده‌اند. این‌قدر خودباخته و واداده نباشید.
  • عصبانی IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    78 8
    در عوض ما هم به سمت قله حرکت می کنیم😥
  • جم IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    58 8
    زند باد بن سلمان
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    54 7
    عربستان بدون هماهنگی غرب نمیتونه این حد تکنولوژی رو بیاره تو کشورش. در عوض ایران نقش کره شمالی رو در خاورمیانه بازی خواهد کرد با مردم فقیر
  • RU ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    25 9
    بن سلمان به دوران اشتباه شاه بودن تک تک عموهای خودش پایان داد و مسیر جدیدی برای عربستان باز کرد.اولین شاه جوان....ولی الان یه اشتباه بزرگ کرد...حمله به یمن و گیر افتادن در باتلاق یمن
  • احمد IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    61 6
    البته ما هم در حال پیشرفت هستیم البته در جهت معکوس. مثلاً میخواهیم به 50 سال پیش بعد 70و100و... سال گذشته.
  • رضا IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    51 5
    خداوندا ما هم می خواهیم. الهی به امید تو
  • کربلایی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    9 106
    سلام. چرا این تیتر رو زدید؟ چرا بجای تهران، ننوشتید سوئد و سوئیس یا ایتالیا، یا اتریش و بلژيک. تهران که بزرگتر از بعضی کشورهای اروپایی است. شما یا خود تحقیر هستید نفوذی و جاسوس هستید برای خود تحقیری ایران. زنده باد ایران اسلامی. در موردصنعت هوا و فضا یا موشکی یا پزشکی هم مقایسه کنید بین ایران و عربستان سعودی .
  • مهدی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    واقعا براتون متاسفم که نمیبینید ایران از کجا به کجا رسیده و چه آینده درخشانی خواهد داشت فقط ظاهر را میبینید فکر میکنید بن سلمان کیه
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    7 14
    فرودگاهای قشنگ تو دنیا زیاده
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    47 3
    دمشگرم مملکت داری بلد همه چیزش رو حساب کتاب
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    64 8
    خدایا یه بن سلمان به ما بده
  • حمید IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    4 31
    اینجا دوگانگیه سیاست خارجی اجازه نداده یک پیشرفت مهمی ایجاد بشه اگر دولت فعلی بتونه بشکل محسوسی معیشت مردمو فراهم کنه موندگار میشه
  • اسمان IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    46 4
    بن سلمان تنش های کشور را از بین برد.دیپلماسی را تقویت کرد.و تونست پیشرفت کشور را استارت بزنه.
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    60 12
    رهبر به این میگن عربستان رو جهان اولی کرد
  • بازنشسته IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    46 3
    در جنوب شهر تهران روی خط آهن تبریز به عرض 50 متر و طول 2کیلو متر 11سال شهرداری تهران در منطقه 17 نتوانسته جمع و جور کند و معلوم نیست چه می‌شود فعلا جولانگاه معتادان تهران شده
  • بن سلمان IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    36 64
    عربستان هر روز در مورد یه رویای جدید حرف می‌زند و این شل مغزها هم باور میکنند