خبر مهم فرمانده ارشد ارتش از در اختیار داشتن سلاح لیزری/ اخطار پهپاد کرار ایرانی به پرنده‌های دشمن در تنگه هرمز

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت‌وگویی با تسنیم ویژگی های سلاح لیزری که در اختیار ایران است را تشریح کرد.

اهم اظهارات امیر علیرضا الهامی، جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی را در ادامه بخوانید؛

*در ماموریت‌های پدافند هوایی اولین قدم کشف است. یعنی ما اول باید بتوانیم آنچه را که در فضا و هوا مشغول فعالیت پروازی هست ببینیم و بعد از آن شناسایی و سپس مراحل بعدی ماموریت پدافند هوایی روی آن صورت بگیرد. به همین دلیل هم هست که ما در بازه‌های فرکانسی مختلف رادارهای اکتیو و پسیو را توسعه داده و در تنوع کاربردی و بردهای مختلف استفاده می‌کنیم و نتیجه‌اش این شده که تا کیلومترها فراتر از مرزهایمان ما اشراف کامل نسبت به فعالیت‌های پروازی داریم. هواپیماهای ریز و درشت با ماموریت‌های مختلف امروز در دید کامل رادارها و شبکه کشف پدافند هوایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. شبکه کشف یک بخشی از آن چیزی است که مردم ایران با آن آشنا هستند و مطرح شده است اما عناصر مختلفی در شبکه کشف دخیل هستند تا در نهایت ماموریت کشف را به طور کامل انجام دهد.

*باور ۳۷۳ الان در چرخه عملیاتی در یکی از سایت‌های پدافندی کشور مستقر شده و صنعت سازنده داخلی، تولیدات بعدی آن را انجام می‌دهد و ما منتظر هستیم تا سامانه‌های بعدی را تحویل بگیریم و در مدار عملیاتی مستقر کنیم. بنابراین باور الان در چرخه عملیاتی است و افسران پدافند با آن کار می‌کنند و به شبکه یکپارچه پدافند هوایی متصل است. موضوع بعدی بحث ارتقاء این سامانه است که قطعا در دستور کار ماست. هم مجموعه دانشمندان نیروی پدافند هوایی ارتش و هم دانشمندان عزیزمان در وزارت دفاع در یک تیم مشترک تحقیقاتی روی ارتقاء درگیری سامانه باور و رساندن برد درگیری به ۴۰۰ کیلومتر و بالاتر کار می‌کنند.

*مستحضر هستید اخیرا ارتقاء سامانه باور در درگیری بیش از ۳۰۰ کیلومتر به اطلاع همگان رسید. ما حدودا در ۳۰۴ کیلومتری و نزدیکی ۳۰۵ کیلومتری هدف را با سامانه باور با قاطعیت منهدم کردیم. فیلم و اسنادش موجود است. کمتر کشوری در حوزه پدافند هوایی این قدرت را دارد که بتواند هدفی را در ۳۰۰ کیلومتری با این دقت مورد اصابت قرار بدهد. البته ما روی ۳۰۰ کیلومتر متوقف نشدیم و بلافاصله بعد از کسب این توفیق ارتقاء درگیری سامانه باور به ۴۰۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است. این کارگروه مشترک بین ما و وزارت دفاع مدتهاست روی آن کار می‌کنند و پیشرفت خیلی خوبی حاصل شده است. امیدواریم که بتوانیم به زودی این خبر خوب را به ملت بزرگمان تقدیم کنیم. اصلا تردید نکنید که امروز سامانه باور ۳۷۳ در بسیاری از ویژگی‌ها و پارامترهای فنی و عملیاتی از نمونه S-۳۰۰ بالاتر است و این را در میدان اثبات کردیم. البته الان S-۳۰۰ هم در محل‌های مختلفی مستقر شده و در اختیار شبکه یکپارچه پدافند هوایی کار عملیاتی‌اش را انجام می‌دهد. بالاخره آن هم بخشی از سیستم دفاعی و سامانه‌های پدافندی کشور است و بیت‌المال برایش هزینه شده و جزئی از دارایی‌ها و اموال نظام مقدس جمهوری اسلامی است و ماموریتش را انجام می‌دهد. اما تمرکز ما بر توان داخلی و همانطور که عرض کردم باور ۳۷۳ چه با همین قابلیتی که الان در درگیری در ۳۰۰ کیلومتری و چه ارتقاء‌های بعدی که محقق شود، است.

*پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کشورمان با سابقه‌ترین یگان در استفاده از پهپاد بویژه پهپاد جت است. برابر اسناد موجود ما سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در پدافند هوایی ارتش از پهپاد جهت در ماموریت‌های مختلف عملیاتی حتی فریب استفاده می‌کردیم. اسناد آن موجود است. بنابراین پدافند هوایی همانطور که گفتید کهن‌ترین، باسابقه‌ترین و با تجربه‌ترین یگان در بکارگیری و استفاده از پهپاد است. با همین سابقه طولانی من امروز عرض می‌کنم که شاید ما یکی از پرکاربردترین یگان‌ها در حوزه پهپاد باشیم. امروز در پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از پهپادها با کاربری آموزشی، هدف برای تست و ارزیابی سامانه‌های پدافندی و کاربری ارزیابی برای تحویل‌گیری سامانه‌های هوایی استفاده می‌کنیم. اخیرا هم رادار را روی پهپاد نصب کردیم بنابراین رادار پرنده و محمول بر پهپاد داریم. همچنین سامانه‌های جمع‌آوری‌های اطلاعات و سامانه‌های جنگ الکترونیک محمول بر پهپاد و سامانه‌های اپتیکی و شناسایی صحنه رزم محمول بر پهپاد نیز داریم که در حال اضافه شدن به سامانه رزم پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند و پایه و مبنایش پهپادهایی با تنوع برد، ارتقاع و کاربرد است. ما با یک پهپاد جت در خلیج فارس و دریای عمان، نه یک بار بلکه چند بار پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین بیگانه را مجبور به تغییر رفتار کردیم. یعنی ما قابلیت بالایی در حوزه پهپاد هم در سرعت و هم در ارتفاع به دست آوردیم.

*همین الان نیروی پدافند هوایی ارتش تنها یگان و نیرویی است که توانسته در تاریخ پرافتخار ایران با پهپاد به ارتفاع ۴۷ هزار پایی برسد. امروز ارتفاع ۴۷ هزار پایی با پهپاد فقط در انحصار پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران است که با افتخار تقدیم قدرت دفاعی کشور شده است. ما قبل از این دستاورد، به یک پرنده بیگانه در خلیج فارس و دریای عمان اخطار راداری یا رادیویی می‌دادیم که شما به مرزهای ما یا به آب‌های ساحلی یا محدوده FIR ما وارد شده یا نزدیک می‌شوید و بالاخره برابر روش، تذکرات یا دستوراتی را می‌دادیم که گاها بعضی‌هایشان عامدانه یا سهوا رعایت نمی‌کردند و با یک تغییر ارتفاعی، مثلا می‌خواستند ما را محک بزنند که ببیند ما چه می‌کنیم؟ اما با این قابلیتی که ما در حوزه پهپاد و رسیدن به ارتفاع ۴۷ هزار پایی پیدا کردیم، وقتی که به یکی پرنده خارجی اخطار دادیم و دیدیم رعایت نمی‌کند، بلافاصله پهپاد پدافند بدون مکالمه رادیویی به صورت کاملا اتوماتیک پرواز کرد و توسط سامانه راداری به سمت پرنده بیگانه هدایت شد، پرنده بیگانه دید هر چقدر ارتفاع اضافه می‌کند پهپاد پدافند هوایی ایران همراهی‌اش می‌کند و به آن نزدیک می‌شود، بنابراین مجبور به تغییر رفتار می‌شود. این یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که فرزندان این کشور با افتخار تقدیم قدرت دفاعی کشور کردند. این پهپاد کرار با یک موتور صددرصد ایران بود.

* این اخطارها یک مرحله نبود. هم در تنگه هرمز و هم در دریای عمان و خلیج فارس در چند مرحله طی یکی دو سال اخیر این اتفاق افتاد. یک بار که هواپیمای شناسایی P۸ آمریکایی بود که مجبور به تغییر رفتار شد. یک بار هواپیمای بدون سرنشین RQ-۴ بود که مجبور به تغییر رفتار و دور شد. چندین بار هم جنگنده‌هایی با ملیت‌های مختلف بودند که در تنگه هرمز به مرزهای ما نزدیک می‌شدند و ما مجددا کرار را پرواز دادیم و قبل از اینکه به FIR برسند تغییر مسیر دادند و برگشتند.

*رادارهای سپهر جزو رادارهایی است که اصطلاحا کشورهای دنیا به رادار OTH آن را می‌شناسند و به آن رادار ماورای افق یا همانطور که شما گفتید رادار کیهانی می گویند. این هم یکی دیگر از افتخارات کشور است. معدود کشورهایی در دنیا هستند که خودشان سازنده رادارهای ماورای افق باشند. عمدتا رادارهای ماورای افق بردهای بالای ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ کیلومتر دارند. آنچه که ما برای خودمان با یک شرکت دانش‌بنیان صددرصد ایرانیکه مشترکا بین دانشمندان پدافند هوایی ارتش و آن شرکت دانش‌بنیان تکلیف و تعریف کردیم و این کار جلو می‌رود و هدفگذاری‌مان دست پیدا کردن به برد ۳ هزار کیلومتری در رادار سپهر است. امروز اعلام می‌کنیم که ما در حال تحویل گرفتن فاز اول رادار سپهر از شرکت سازنده هستیم. اطلاعات ردار سپهر چند مرتبه به مراکز فرماندهی کنترل منتقل شده است و بازخوردها داده شده، در فاز اول تا برد ۱۲۰۰ کیلومتر این اطلاعات را دریافت و ارزیابی و اشکالاتش را بیان کردیم، شرکت سازنده هم آنها را برطرف کرده و امروز اطلاعات رادار سپهر تا برد ۱۲۰۰ کیلومتر دارد به شبکه یکپارچه وارد می‌شود، منتها هنوز رسما ما اطلاعات این رادار را را به عنوان یک بهره‌برداری عملیاتی نگاه نمی‌کنیم. لذا این خبر خیلی خوب را می‌خواستم به مردم شریف و بزرگ ایران عرض کنم که ما در شرف تحویل‌گیری فاز اول هستیم. فاز دوم هم که به ۳ هزار کیلومتر برسد در موقع مناسب به محضر مردم عزیز خواهیم رساند.

*ریزپرنده یکی از چالش‌های امروز دنیاست. همه کشورها امروز به نوعی با موضوع ریزپرنده دست و پنجه نرم می‌کنند و واقعا موضوع قابل توجهی هم هست چون قابلیت‌های خاصی دارد و البته باید متقابلا برایش در حوزه دفاع فکر عاجل کرد. ما هم مثل دنیا در حوزه‌های مختلفی برای مقابله با ریزپرنده‌ها برنامه‌ریزی و پروژه تعریف کردیم و کارگروه تشکیل دادیم و نه فقط در حوزه‌های مختلف بلکه در لوکیشن‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف هم روی آن در حال کار است. تصور می‌کنم با اطلاعاتی که از شرایط روز دنیا در این حوزه دارم، ما عقب نیستیم. چرا که ما هم تنوعی از تدابیر مقابله‌ای برای ریزپرنده‌ها را داریم و آن را توسعه می‌دهیم.

*ما هم در حوزه کشف اکتیو یعنی سیگنال بفرستیم و پرنده با ابعاد ریز را کشف کنیم و پرنده را در اسکوپ رادارمان ببینیم و هم در سامانه‌های پسیو که اساسا چیزی به اسم ارسال و دریافت سیگنال در آن وجود ندارد و از مکانیزم‌های مختلف دیگری برای کشف این نوع پرنده‌ها استفاده می‌کنیم. در بحث مقابله ما امروز هم سلاح لیزری در اختیار داریم که بتوانیم با پرتوهای لیزر با ریزپرنده‌ها مقابله کنیم و هم از اخلالگرها استفاده می‌کنیم که بتوانیم با موج قوی در ماموریت پرنده اختلال ایجاد کنیم و هم در حوزه بکارگیری موج مستقیم و موج‌های پرتوان الکترومغناطیس بتوانیم بخش‌های حساس پرنده‌های با ابعاد بسیار کوچک را از کار بیندازیم و به آن اصطلاحا سلاح‌های ای ام پی الکترو مگنتی پالس‌ها می‌گویند که در دستور کار ما است. بنابراین تنوعی از تدابیر برای مقابله با ریزپرنده‌ها در دستور کار است که بعضا تبدیل به محصول شده و در سازمان رزم‌مان از آن استفاده می‌کنیم و در بعضی از حوزه‌ها هم در حال توسعه آن هستیم.

بیشتر بخوانید:

۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1809126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =