۲ نفر
۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
چرا خودروسازان زیان می‌بینند؟

صنعت خودرو با چالش‌های بساری دست و پنجه نرم می‌کند؛ موضوعی که هم به سیاست‌های درون صنعت مربوط می‌شود و شرایط بیرونی روی این صنعت اثر داشته است.

زیان خودروسازان ناشی از مشکلات دو طرف است، اما به طور خاص، این زیانی که در ۱۰ سال گذشته رخ داده است، ناشی از قیمت‌گذاری غلط است. در واقع باید گفت اگر قیمت‌گذاری درست انجام می‌شد، شاید خودروسازان زیان نمی‌دادند.

زیاندهی خودروسازان ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط است؛ نه عدم نوآوری. به عبارتی، افراد در عین حال که باید دنبال نوآوری باشند، اما به انگیزه و سرمایه‌گذاری نیاز دارند.

متاسفانه به خصوص در ۱۰ سال گذشته سیاست‌هایی در دولت اعمال شد که خروجی آن، زیان‌دهی خودروسازان بود و هم این‌که سرمایه‌ها را فرار داد. خودبه‌خود حتی در جاهایی که توان نوآوری و به روز بودن داشتیم، سرمایه کافی نبود که آنها را به منصه ظهور برساند.

شاید از این منظر باید به زیان‌دهی خودروسازان توجه کرد که امروزه به بالای ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسما رسیده است. من معتقدم که بس از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خودروسازان در ۵ سال گذشته زیان دیده‌اند؛ آن هم به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط دولت و یک بخشی نیز مربوط به این است که نوآوری نداشتند، به بهره‌وری توجه نکردند، و در ضمن ِخودشان را به روز نکردند.

می‌توان گفت خودروسازان از یک طرف به دلیل این‌که نوآوری نکردند، مورد استقبال قرار نگرفتند و حتی مورد هجمه واقع شدند و از طرف دیگر، به دلیل این‌که پول وجود نداشته، نتوانسته‌اند نوآوری کنند.

* کارشناس صنعت خودرو

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1813612

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصلح IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    5 0
    آدرس دهی غلط ندهید لطفا، از اوایل دهه ۹۰ یکعده ملیچی سکان اداره گروه صنعتی ایرانخودرو را در دست گرفتند و با ایجاد قارچ گونه یکسری شرکت بی خاصیت ایجاد کردند که هنوز که هنوزه تبعات آن ایرانخودرو را زمین گیر کرده، سایپا هم که از زمان بذرپاش چنان ضربه مهلکی خورده که هنوز خاکستراش موجوده...
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    8 0
    چون بیش از حقشون میخوان بخورند آخه کجای دنیا قیمت خودرو اینقدر بالا ست در مملکت را 50سال بستن اینا هر کاری خواستن با مردم کردن
  • مانی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    6 0
    همه اینها به جا. ولی یک بنگاه اقتصادی نیاز به افراد متخصص و لازم دارد تا سود ده باشد نه افراد رانتی و مازاد و غیر متخصص. نتیجه اینکه حقوق این افراد از جیب مردم تامین و آن بنگاه ورشکسته میشود
  • جعفری IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    8 0
    قیمت گذاری اشتباه است؟ بعبارتی منظورتان اینست که سمند رابه قیمت بنز آلمان به مردم بفروشید واینجوری جتما زیان وضرر متوجه خودروسازان نمیشود،والا همین حالا این قیمت معادل یک برند آلمانی است زیان میدید خوب چرابیت المال راحرام میکنید تعطیل کنید اگرتعطیل نمیکنید پس حتما دروغ میگویید که ضرر میکنید.
  • علی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    4 0
    وقتی مدیریت صحیح جای خود نباشد نتیجه اش زیاندهی از جمله خودروسازان میباشد
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    6 0
    خودرو سازی که هنوز دنبال تولید پرایده(کوییک و ساینا و تیبا) چه جای دفاعی داره.خودرو سازی که عاجزه از تولید پلتفرم جدید.خودرو سازی که عاجزه از تولید موتور آبرومند و به روز جای دفاع نداره.به خودرو سازای ما بی احترامی میشه چون احترام دیگران رو باید با عملکرد خوب جلب کرد نه با گدایی.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    4 0
    میشه بگید چرا خودروساز خوروی بیکیفت تولید میکنه و دربرابر خودروی خارجی قیمتش بالاست بازهم خودرو ساز ضرر میکن؟؟ به دلیل اینکه خودروساز چیزی تولید نمیکند بلکه قطعات را از چین وارد کرده و چون دست به دست میچرخد چندین برابر قیمت می شود. مستند ;,jhi اختاپوس خودرو را ببینید
  • نیما IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    7 0
    چرت نگو فولاد و تمامی اقلام خودرو و نیروی انسانی و انرژی مصرقی یک چهارم قیمت جهانی هست شایدم بیشتر اون موقع آشغال هاشون 10 برابر قیمت جهانی ............. هیچ خودرو سازی به اندازه خودرو سازهای ایرانی سود نمی کنند
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    6 0
    به خدا ملت راضی به ضررشان نیستن. تولید نکنن و با هزار دوز و کلک و انحصاری با قیمت‌های نجومی به مردم ندن. ماشین خارجی با قیمت تولیدی کارخانه های خارجی و هزینه های حمل و نقل و عوارض و ... در اختیار مردم قرار بگیره . خدا هم ازشون راضی تره.
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    2 0
    یکی از بزرگترین مشکلات ما اینکه یا افراط گرایانه کار میکنیم یا تفریطی مثلا در بحث مسکن اگر هر دولتی که روی کا آمده بود سالی ۲۰۰هزار واحد میساخت الان مازاد مسکن داشتیم در بحث خودرو هم همینطوره از سال ۹۷جلوی واردات رو گرفتیم الان میخوایم که در ان واحد تمام کمبودهای این ۴سال رو جبران کنیم ما درطی این سال ها حداقل باید ۹۰۰هزار دستگاه وارد میکردیم چه با تحریم چه بی تحریم .مشکل اینکه یه دولت میاد ۸سال مسکن میسازه یه دولت میاد حتی کل ۸سالش ۵۰هزار نمیسازه.
  • علی IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    3 0
    یه دلیل مهم اینه برخی کارگران خط تولید و کارمندان ستادی ایران خودرو وسایپا با روابط و خارج از ضابطه و قانون وارد سیستم دو خودروساز شدند که هزینه سربار و اضافی روی دوش خودرو ساز ها گذاشته
  • رضا IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    2 0
    آخه‌توچه‌کارشناسی‌هستی‌که‌هیچی‌نمیدونی‌توهردوره‌ای‌ایناماشیناشون‌ازقیمت‌بنزوتویوتاهم‌گرونتربوده‌ازدلارهزارتومنی‌بگیرتاپنجاه‌هزارتومنی‌چرادروغ‌میگی‌توهم‌بااینایی‌مردم‌میفهمندولی‌چه‌کنن
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    2 0
    همه اینا فقط و فقط برای بالا بردن قیمت خودرو هستش ولا همه می‌دانند که حسابدارهای شرکت میتونند شرکت را زیان‌ده نشان بدند حتی اگر سود صدرصد داشته باشه
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    2 0
    چرت و پرت نگید زیان کردن لگن دادن به مردم پول بنز گرفتن اشغال چینی رو آوردن جای بنز و غیره جا کردن به ملت زیانم دیدن اخی ملت پاشید پول بدید خودروسازانمون زیان دیدن
  • فرزاد IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    4 0
    اگه ضرر میکردن تا حالا صد بار در این دوتا تویله رو تخته کرده بودن.پراید 6میلیونی شده 300میلیون با چه حساب و کتابی میگید ضرر میکنن.این مردم بیچاره هستن که باید عمری جون بکنن تا بتونن قسطی و با ده تا وام یه قوطی حلبی مثل پراید و تیبا وپژو سوار بشن،واقعا خجالت بکشید تا کی میخواید طرف این دوتا شرکت بگیرید که بخاطر محصولات ضعیف و فاقد هیچ ایمنی شون روزانه چندده نفر هموطنای ایرانی جونشون رو از دست میدن ،اینارو باید جواب پس بدن روز حساب و کتابیم هست.اخه کجای دنیا هر سه ماه قیمت ماشینای بی ارزششون رو افزایش میدن.بااینکه کیفیتشونم هر روز پایین تر میاد
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    2 0
    باشه
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    2 0
    عجب
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    2 0
    زیان؟؟؟
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    2 0
    خخخخخ
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    2 0
    آدرس غلط ندید

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین