کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» اثر مسعود مهرابی، دوشنبه شب، 9 آبان با حضور جمعی از اهالی سینما و هنرمندان عرصه گرافیک در تالار شهناز خانه هنرمندان رونمایی شد.

در ابتدای این نشست، مسعود مهرابی، مولف این اثر در سخنانی کتاب خود را تاریخ مصور سینمای ایران به روایت پوستر و اعلام فیلم معرفی کرد و گفت: در این کتاب از آگهی‌های نمایش نخستین اثر سینمایی ایران در عکاس خانه روسی‌خان در سال 1286 هجری شمسی تا سال 1390 گردآوری شده است. وی با اشاره به اینکه این کتاب را باید آئینه یک قرن گرافیک ایران به شمار آورد، گفت: خوشحالم از اینکه کارنامه گرافیک ایران به قدری پربار است که می‌توان آن را به این تعداد قابل توجه از گرافیست‌ها نسبت داد، اما با این وجود نام و یاد مرتضی ممیز مانند نقش فرهاد بر بیستون خواهد ماند.

 

به گزارش مهر، رضا کیانیان در مراسم رونمایی از کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» با اشاره به اینکه دیدن این کتاب وی را بسیار هیجان زده کرده است، گفت: من به دلیل علاقه‌ شخصی خودم پوستر جمع می‌کنم، اما همواره این دغدغه را داشته‌ام که چرا کسی این آثار را به صورت یکجا جمع نکرده‌ است.

 

وی ادامه داد: کشور ما کشور پژوهش‌ستیزی است و نه پژوهش‌پروری و من هم همواره از این موضوع درد می‌کشیم؛ چون برای هر کار کوچکی در این حوزه منابع نداریم. کتاب مسعود مهرابی از این منظر قابل ستایش است.

 

بازیگر «یه حبه قند» با اشاره به دانشکده‌های سینمایی و هنری در کشور افزود: در کشور ما یک پژوهشکده هنری وجود ندارد. سیستم آموزشی هنر نیز بسیار قدیمی است. نتیجه اینکه همواره باید خودمان سینه به سینه نقل کنیم و تعریف کنیم، اما این کتاب این هیجان را در من برآورد که لااقل در یک مورد این نیاز برطرف شد که البته امیدوارم به همین یکی ختم نشود.

 

بهمن فرمان آرا نیز دیگر سخنران این نشست بود. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جریان فرهنگی کشور اظهار داشت: می‌دانم که در کشور ما هر دوره‌ای که می‌آید سعی می‌کند دوره قبلی خود را انکار کند و می‌گویند که علت خراب شدن کار ما به خاطر خراب بودن کار قبلی‌هاست و این مایه تاسف است.

 

فرمان‌آرا افزود: در دروه قبل از فروپاشی بلوک شرق کارهای زیادی را در زمینه گرافیک و پوستر فیلم می‌توانستیم ببینم. علت این موضوع به نظرمن به خاطر نبود فضای رقابتی بود. همه سالن‌های سینما تنها یک فیلم را نشان می‌دادند و طراحان نیز همه تمرکز خود را روی این می‌گذاشتند که یک اثر خاص خلق کنند.

 

کارگردان فیلم «خانه‌ای روی آب» ادامه داد: در نشست امشب به تهیه کننده‌ها بد و بیراه گفته شد که چرا پوستر فیلم‌هایتان گاهی بی‌کیفیت است، اما نکته‌ای در میان هست. اگر شما با حضور محمدرضا گلزار فیلم بسازید، بدون شک در پوستر فیلم صورت او را می‌خواهید. چون مردم به ویژه دختران جوان به خاطر دیدن او به سینما می‌روند. فرقی هم نمی‌کند فیلم چه باشد. پس گاهی برای اقتصاد سینما لازم است که تصاویر صورت و یا به تعبیر دوستان «کَله» در پوستر بیاید.

 

کارگردان فیلم «خاک آشنا» افزود: موضوعی که کسی اما به آن اشاره نکرد، سلیقه معاونت سینمایی در طراحی پوستر است. همه می‌دانند که پوستر فیلم باید برای نصب در سر در سینما از سوی معاونت سینمایی تایید شود. سلیقه هر معاونت سینمایی را هم دیده‌ایم و بدبختانه باید بگویم که یک آدم درست و حسابی مانند مرحوم سیف‌الله داد تا الان بر سر این کار نبوده است و در سه سال و نیم اخیرهم که دیگر واویلاست.

 

کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» اثر مسعود مهرابی با قیمت 85000 تومان از سوی نشر نظر منتشر شده است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه ارسال پستی، می توانند تلفنی سفارش کتاب دهند.



 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =