خط و نشان سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس برای اروپا: حق اقدام متقابل در برابر نقض برجام را داریم

خانه ملت نوشت: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به اقدام تروئیکای اروپایی، گفت: ایران بر اساس متن برجام حق دارد که برخی تعهدات متقابل را انجام ندهد و در مقابل نقض آشکار برجام توسط اروپایی‌ها واکنش مناسب نشان خواهیم داد.

ابوالفضل عموئی با اشاره به اقدام تروئیکای اروپایی پس از نشست اخیر شورای حکام، گفت: سه کشور اروپایی دو اقدام منفی علیه کشورمان انجام دادند که بی شک نیازمند پاسخ مقتضی از سوی جمهوری اسلامی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این اقدامات را ما به عنوان فرار رو به جلو تحلیل می‌کنیم چرا که ایران در چارچوب پادمان تعاملات معمول خود را با آژانس بین المللی ادامه می‌دهد و اسفند ماه سال گذشته بیانیه مشترکی بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس صادر و بر اساس آن توضیحاتی در خصوص موضوعات باقی مانده و تاسیسات ادعایی ارائه شد.

وی با بیان اینکه همکاری‌های ایران و آژانس ادامه دارد، تصریح کرد: در گزارش قبل دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد که سوالی در خصوص یکی از سایت‌های مورد بحث وجود ندارد البته مذاکرات و تعاملات در خصوص دو مکان دیگر همچنان ادامه دارد، اما اقدام سه کشور اروپایی با وجود ناتوانی در کسب اجماع علیه ایران و صدور قطع نامه رسمی نشان می‌دهد که آن‌ها سعی کردند با یک بیانیه سیاسی فضای فنی همکاری‌های ایران و آژانس را به چالش بکشند.

واکنش معنادار یک روزنامه‌نگار به سیاست‌های برجامی ذوالنوری: همان کسی که برجام را آتش زد، امروز با تمام وجود به آن متوسل می‌شود!

عموئی تصریح کرد: اقدام منفی دیگر سه کشور اروپایی و آن هم یک روز پیش از سالگرد نا آرامی‌های ۲۵ شهریورماه و برنامه ریزی دشمنان خارجی برای این روز، نامه آن‌ها به مسئول مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آقای بورل بود که اعلام کردند تحریم‌هایی که بر اساس توافق انجام شده مکلف شده بودند در سال هشتم برجام علیه برنامه متعارف موشکی و نظامی ایران لغو کنند، تمدید خواهد شد و این یک نقض فاحش و آشکار برجام توسط کشورهای اروپایی است که از منظر حقوقی توجیهی نیز ندارد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس همچنین تاکید کرد: این رویکرد نشان دهنده بد عهدی مجدد طرف‌های اروپایی برجام است، ما به دنبال عدم انجام تعهدات برجامی از سوی طرف غربی به ویژه آمریکا با خروج رسمی از برجام، به عنوان اقدامات جبرانی بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را از سرگرفتیم و بر همین اساس اقداماتی در حال انجام است و طرف اروپایی نیز که مدعی گفتگو و اجرای برجام است، رفتارهایی از خود بروز می‌دهد و نامه‌ای را صادر کرده که نقض برجام است و حتما ما نسبت به آن واکنش مناسب را نشان خواهیم داد. این حق بر اساس متن برجام و پاراگراف ۲۶ و ۳۶ توافق برای کشورمان وجود دارد که برخی تعهدات متقابل را انجام ندهد.

۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1814745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =