علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایجاد تاسیسات جدید هسته ای اقدامی احتیاط آمیز بوده و هدف آن، تقویت مقابله با هرگونه تهدید و حمله نسبت به نیروی انسانی و تجهیزات حساس اتمی کشورمان است.

به گزارش ایرنا، صالحی شنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار داشت: این تاسیسات اضافی، زیرزمینی، حساس و در حد نیمه صنعتی بوده که حکم پدافند غیرعامل را دارد و در مجموعه تاسیسات هسته‌ای کشور در حال احداث است.

معاون رییس جمهور افزود: با توجه به حساسیت غنی سازی تصمیم گرفته شد محلی را برای جای دادن تاسیسات حساس و صیانت از نیروی انسانی مان که در مقابله با هرگونه حمله ای آسیب ناپذیر باشد در نظر بگیریم تا دشمن بداند جمهوری اسلامی ایران با اراده ای که دارد اجازه توقف فعالیتهای هسته ای اش را ولو برای یک لحظه هم نخواهد داد.

صالحی درباره ویژگیهای تاسیسات جدید گفت: میزان غنی سازی در این تاسیسات مانند تاسیسات نطنز تا 5 درصد خواهد بود و از لحاظ چیدمان سانتریفیوژها و تجهیزات نصب شده نیز مشابه نطنز است.

وی تصریح کرد: تاسیسات جدید فقط از مصونیت بیشتری برای مقابله با هرگونه گزند و حمله ای برخوردار می باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: البته نطنز یک تاسیسات صنعتی کامل است و پیش بینی ما این بوده 50 هزار سانتریفیوژ در آن نصب شود که می تواند تامین کننده نیروگاه بوشهر باشد.

وی گفت:"اگر نسل جدید سانتریفیوژهای ما به تولیدات صنعتی برسد می توانیم تا میزانی تولید اورانیوم غنی شده را در نطنز بالاتر ببریم به گونه ای که بتوانیم تا دو رآکتور به اندازه بوشهر را پاسخگو باشیم ولی چیزی که در تاسیسات دوم داریم بسیار کوچک و در واقع، تاسیسات احتیاطی است."

صالحی در باره زمان آغاز مراحل مطالعاتی، طراحی و اجرای پروژه جدید و علت اعلام خبر آن در زمان حاضر گفت: احداث تاسیسات جدید حدود یک سال و اندی پیش آغاز شد و تاکنون هیچگونه ماشین و مواد رادیواکتیوی در آن وارد نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18157

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۷/۰۵
    0 0
    آفرين به اين اقتدار ملي