ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند/ عکس

بدون شک پرتیراژترین و پرفروش‌ترین خودرو داخلی ایران، پراید است. یک خودروی غیر ملی که امتیاز تولید آن از آمریکا به کره و از کره به ایران رسید. سایپا طی سال‌های ۷۵ تا ۹۹ بیش از ۳ میلیون و ۶۱۵ هزار نسخه از این خودرو را تولید کرد و به فروش رساند و در این گزارش نگاهی به پرفروش ترین خودرو ترکیه خواهیم انداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با نگاهی به آمارهای فروش خودرو در سال ۲۰۲۲ در ترکیه، فیات پیشرو از نظر برند با فروش ۱۴۶۴۳۵ دستگاه خودرو بود و در این میان Fiat Egea پرچمدار فروش در ترکیه بوده‌است؛ Fiat Egea که در ایران با نام فیات تیپو شناخته می‌شود، نخستین بار در سال ۱۹۸۸ معرفی و به بازار عرضه شد. نسل نخست این خودرو یک هاچ‌بک ۵ در کامپکت بود که در کارخانه‌های ایتالیا، برزیل و ترکیه فیات مونتاژ می‌شد و با بهینه‌سازی‌های جزئی تا سال ۲۰۰۰ تولید شد.

سال‌ها هیچ خبری از فیات تیپو نبود تا این که در سال ۲۰۱۵ فیات مجدداً این خودرو اقتصادی را به خط تولید برگرداند. نسل جدید فیات تیپو در نسخه‌های سدان، هاچ‌بک، استیشن واگن، هاچ‌بک کراس و استیشن کراس در سایت تولیدی فیات در شهر بورسا ترکیه مونتاژ و از آن‌جا به بازارهای هدف صادر می‌شود. البته خود ترک‌ها این خودرو را با نام فیات Egea می‌شناسند.

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند/ عکس

بعد از معرفی فیات تیپو به سراغ بررسی طراحی این خودرو می‌رویم. با توجه به این‌که فیات تیپو یک خودرو اقتصادی است و چهره آن از سال ۲۰۱۵ تاکنون تغییر چندانی را به خود ندیده، نباید توقع طراحی مطابق با مد روز را از آن داشته باشیم. اما اوضاع چندان هم بد نیست و این محصول فیات چهره‌ای متناسب و قابل قبول دارد.

در نمای جلو فیات تیپو چراغ‌هایی نسبتاً باریک را می‌بینیم که در ترکیب با جلوپنجره‌ای عریض، چهره‌ای نافذ را برای این نما ایجاد کرده است. ضمن این‌که سپر جلو هم در عین سادگی، طراحی خوبی دارد و خطوط روی آن با خطوط کلی بدنه هماهنگ هستند.

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند/ عکس

نمای جانبی فیات تیپو به رسم همه خودروهای اقتصادی، طراحی ساده‌ای دارد و فقط وجود یک خط که از امتداد چراغ‌های جلو شروع می‌شود و با گذر از دستگیره‌های درب به چراغ‌های عقب می‌رسد؛ این نما را از یکنواختی خارج کرده است.

در نمای عقب فیات تیپو هم سپر ساده‌ای را می‌بینیم اما طرح جالب چراغ‌ها در ترکیب با حالت برآمده درب صندوق بار، یک جذابیت نسبی برای این نما ایجاد کرده است.

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند/ عکس

طراحی کابین فیات تیپو هم ساده و در حد یک خودرو اقتصادی است اما چیدمان بسیار منظم و مهندسی‌شده اجزای داشبورد، اصالت اروپایی این خودرو را به بیننده یادآوری می‌کند. جذاب‌ترین قسمت کابین فیات تیپو، ترکیب غربیلک فرمان و صفحه نشان‌ دهنده‌ها است که طرحی نسبتاً اسپرت دارد.

فیات تیپو بسته به بازار هدف، مشخصات فنی متفاوتی دارد و طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و هیبریدی برای آن قابل سفارش است. با توجه به سقف قیمتی واردات خودرو و هم‌چنین وضعیت بازار ایران، می‌توانیم بگوییم که به احتمال زیاد این خودرو با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به ایران بیاید.

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند/ عکس

پیشرانه مذکور حداکثر قدرت ۱۰۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک روانه محور جلو این سدان ایتالیایی می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد این نسخه از فیات تیپو هم به ترتیب برابر با ۶.۳ لیتر در صد کیلومتر و ۱۱.۲ ثانیه است.

بیشتر بخوانید:

قرارداد ۷۰۵ میلیون دلاری برای ساخت این موشک!/ عکس

رونمایی از طرح استثنایی جنگنده نسل ششم چین / عکس

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 1818284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 34
  • امیر IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    59 1
    تو ترکیه مافیا خودرو نیست
  • ملت IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    47 2
    مدیران انها برای ملتوشن ارش قایل هستن برو تا اخرشو بخون
  • بهنام IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    45 8
    هیچموقعه ما را با ترکیه قیاس نکن
  • حسینی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    37 1
    با همه بزرگی و قدرت بیشتر و طراحی نسبتا جدید و مصرف سوخت کمتر از پراید هم دارد. البته این قابل مقایسه با پراید با تکنولوژی وطراحی ۳۰سال پیش نیست.واقعا تاسف بار هست. ‌
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    9 0
    وات
  • علی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    24 8
    اینجوری که شما میگید اونا این ماشین لوکس و مثل پراید ما و به قیمت پراید می‌خرن و سوار میشن .اپس با این ظاهر شیکی که داره اگه این خودرو تو ایران بود الان قیمتش بالای یک ملیارد بود ..در مقابل این پراید ۲۵۰هی که اعلام میکنید پس باید ۵۰ تومن بیشتر نباید فروش بره پس ..البته اینا نظر منه..ایشاله تولید ملی مون تو دنیا بی رقیب باشه و مشگلات از سر راه بره و ضعیفا وفقرای کشور ماماشینای لوکس با قیمت به صرفه بخرن..فقط ثروت مندا بهره نبرن همه سهیم بشیم تو زندگی لوکس