زنان ۶۱درصد پذیرفته‌شدگان کنکور؛تحصیل تنها امکان موجود برای غلبه بر نابرابری‌های جنسیتی/ «آنچه که برای زنان تجویز می‌شود خانه‌داری است»

یک جامعه‌شناس می‌گوید: «سهمیه بندی جنسیتی در کنکور سراسری دقیقا یکی از مصداق های تبعیض علیه زنان است. در واقع به طور رسمی، تلاش زنان برای قبولی در کنکور نادیده گرفته می‌شود و به خصوص در رشته‌های پر طرفدار مثل پزشکی این تبعیض علیه زنان اعمال می‌شود. اینکه در رشته‌ای زنان تا حد پنجاه درصد پذیرش شوند و بقیه پذیرش به مردان اختصاص داده شود که با نمره کمتر وارد دانشگاه شوند، دقیقا تبعیض مبتنی بر جنسیت است که توسط سازمان سنجش اعمال می‌شود.»

مستوره برادران نصیری: آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در ایران یا همان کنکور، در عمر ۵۴ ساله خود، تغییرات زیادی دیده است، تغییراتی که بارها باعث شده، آزمونی با وجهه اجتماعی با سیاسی‌ترین موضوعات کشور برابری کند، خصوصا آنجا که اسم زنان آورده می‌شود. اولین بار سال ۱۳۷۷ بود که تعداد دواطلبان دختر از داوطلبان پسر پیشی گرفت، رکورد تازه‌ای بود و احتمالا به حساب استثناء گذاشته شد، اما استثناء نبود و ادامه پیدا کرد، ادامه این روند به مذاق مسئولان خوش نیامد و به سمت و سویی رفت که دیگر از تحمل خارج شد.

چاره راه اعمال سهمیه‌بندی جنسیتی شد، البته بدون اینکه اعلام عمومی شود، این راه‌حل از آن جهت انتخاب شده بود که به عقیده تصمیم‌گیران افزایش حضور زنان در کنکور و به تبع آن در دانشگاه سبب می‌شود مردان از تحصیلات دانشگاهی باز بمانند، خصوصا که قرار بود بازار کار هم سهم بیشتر و حتی مطلقی برای مردان داشته باشد.

همین دلایل مردسالارانه به موضوع تحصیل و اشتغال زنان سبب شد تا پنج سال بعد، در بهار سال ۱۳۸۲ حسین رحیمی، رییس وقت سازمان سنجش اعلام کند که احتمالا در کنکور همان سال محدودیت ۵۰ درصدی در پذیرش دختران در کنکور اعمال شود. پس از آن، برای سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و دارو سازی سهمیه بندی جنسیتی در کنکور سال ۸۳ پیش‌بینی و به مرحله اجرا گذاشته شد.

دو سال بعد هم علی عباس‌پور، رییس کمیسیون آموزش مجلس هفتم خبر داد موضوع افزایش تعداد ورودی‌های دختران در دانشگاه ها در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است اما جزئیات تصمیمات شفاف اعلام نشد.

موضوع کج‌دار و مریز ادامه پیدا کرد تا اینکه همه چیز در سال ۱۳۸۶ رسمی شد.

زنان ۶۱درصد پذیرفته‌شدگان کنکور؛تحصیل تنها امکان موجود برای غلبه بر نابرابری‌های جنسیتی/ «آنچه که برای زنان تجویز می‌شود خانه‌داری است»

عبدالرسول پورعباس، رییس وقت سازمان سنجش به خبرگزاری‌ها گفت:«قانونی که ما اعمال می کنیم به این صورت است که در برخی رشته های روزانه شامل برخی پزشکی ها، برخی از مهندسی ها و برخی علوم انسانی ها حداقل ورود هر جنسیت را تضمین می کنیم. این موضوع در بخشی از ظرفیت ها به نفع دختران و بخشی از ظرفیت ها به نفع پسرها است.»

مخالفت‌ها از اجرای چنین طرحی به اوج رسید و فعالان حقوق زنان بارها تاکید کردند که آنچه اتفاق افتاده قطعا تبعض جنسیتی محسوب می‌شود. این مخالفت‌ها البته چندان تغییری در رویه پیش نیاورد، تاجایی که برخی سال‌ها اوضاع بدتر هم شد. مثلا در سال ۹۲ کلا رشته‌ها زنانه و مردانه شدند، فقط در یک نمونه و در یک دانشگاه، در دانشگاه علامه طباطبایی رشته های علوم تربیتی،علوم سیاسی،کتابداری و اطلاع رسانی را برای زنان و رشته های مددکاری اجتماعی،حسابداری،مدیریت صنعتی،مدیریت هتلداری را برای مردان اختصاص داده شد. بنابراین دانشگاه علامه طباطبایی از ۱۹ رشته خود ۹ رشته را تفکیک جنسیتی کرد.

ده سال از این تغییرات گذشته، سازمان سنجش و وزارت‌خانه‌های مرتبط شامل وزارت علوم و بهداشت، زیربار عنوان «اعمال سهمیه‌بندی جنسیتی» نمی‌روند، اما اسمش هرچه باشد، همچنان ادامه دارد، همان‌طور انصاف‌نیوز به نقل از یکی از مخاطبانش، شهریور امسال اعلام کرد: «متاسفانه روند اعمال سهیمه‌های جنسیتی تبعیض‌آمیز از سال ۸۵ تا به امروز ادامه دارد و اعتراض چندانی هم در پی نداشته و به یک روند عادی تبدیل شده است. این مسئله‌ی غم‌انگیز در دفترچه‌های کنکور امسال نمود بیشتری داشته و کاملا علنی‌تر از سال‌های گذشته شده به‌طوری‌که در بورسیه‌های صنعتی فرصت‌های بورسیه‌ای برای زنان به طور کامل حذف شده و یا بسیار کاهش پیدا کرده است».

با همه این فراز و نشیب‌ها در کنکور امسال هم اعلام شد حدود ۶۱ درصد پذیرفته‌شدگان زن و حدود ۳۹ درصد مرد هستند. با این وجود این سوالات بعد از بیش از دو دهه همچنان پابرجا هستند؛ چرا اعمال سهمیه‌بندی جنسیتی، تبعیض جنسیتی است؟ چرا از افزایش حضور زنان در دانشگاه‌ها استقبال نمی‌شود؟ چرا زنان بیشتر مشتاق حضور در دانشگاه‌ها هستند؟ و.... به این پرسش‌ها و پرسش‌های بیشتر، دکتر سیمین کاظمی، پزشک و جامعه‌شناس پاسخ داده است. او معتقد است «بر اساس یک تفکر سنتی و کلیشه‌ای و پوسیده مهارت ها و توانمندی‌های زنان انکار می‌شود» ضمن اینکه «در واقع تحصیلات دانشگاهی و دانشگاه جایی است که زنان می‌توانند توانمندی‌های شان را نشان دهند».

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید:

در کنکور امسال حدود ۶۱ درصد پذیرفته‌شدگان زن و حدود ۳۹ درصد مرد هستند، این تفاوت معنادار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در ایران به علت نابرابری جنسیتی که در ساختار اقتصادی اجتماعی سیاسی و فرهنگی تنیده شده، امکان مشارکت اجتماعی و نیز ترقی و پیشرفت برای زنان محدود است و تحصیلات تنها مسیر تحرک اجتماعی صعودی است که برای زنان باز است. در واقع زنان از این تنها امکان موجود استفاده می کنند که بتوانند از سنگینی نابرابری های مبتنی بر جنسیت بکاهند. تحصیلات دانشگاهی یکی از مبادی اصلی ورود به حوزه اشتغال برای زنان است و برای همین زنان در کنکور انگیزه بیشتری نسبت به مردان دارند.

به نظر می‌رسد پسران در سال‌های اخیر اقبالشان را به دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی از دست داده‌اند، چه دلایلی منجر به این موضوع شده است؟

اولا بر اساس تقسیم کار مبتنی بر جنسیت، همچنان مردان بیشتر از زنان با فشار نقش نان آور شدن و استقلال اقتصادی مواجه هستد و برای همین ترجیح می دهند زودتر وارد بازار کار شوند. ثانیاً بازار کار به گونه‌ای سازمان یافته که فرصت‌های اشتعال بدون تحصیلات دانشگاهی بیشتر می‌تواند نصیب مردان شود. علاوه بر اینها سربازی اجباری هم به عنوان مانع پیش روی تحصیل مردان عمل می‌کند. مجموع این سه عامل به کاهش شوق پسران به تحصیل در دانشگاه منجر می‌شود.

سال ۸۶ رئیس وقت سازمان سنجش آموزش کشور اعمال پذیرش جنسیتی در نتایج کنکور را تأیید کرد و در پاسخ به شائبه‌های مطرح شده گفت: «نوع پذیرش جنسیتی که در کنکور سراسری اعمال می‌شود موجب پذیرش داوطلبان پسر یا دختر با تفاوت علمی بالا نخواهد شد و این نوع پذیرش به هیچ عنوان تبعیض تلقی نمی‌شود.» هنوز مشخص نیست که در کنکور سال‌های بعد و خصوصا امسال هم چنین اتفاقی رخ داده یا نه، با توجه به این سابقه آیا پذیرش جنسیتی تبعیض محسوب نمی‌شود؟

سهمیه بندی جنسیتی در کنکور سراسری دقیقا یکی از مصداق های تبعیض علیه زنان است. در واقع به طور رسمی، تلاش زنان برای قبولی در کنکور نادیده گرفته می‌شود و به خصوص در رشته‌های پر طرفدار مثل پزشکی این تبعیض علیه زنان اعمال می‌شود. اینکه در رشته‌ای زنان تا حد پنجاه درصد پذیرش شوند و بقیه پذیرش به مردان اختصاص داده شود که با نمره کمتر وارد دانشگاه شوند، دقیقا تبعیض مبتنی بر جنسیت است که توسط سازمان سنجش اعمال می‌شود.

انگیزه زنان برای ورود به دانشگاه چه دلایلی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم که تحصیلات دانشگاهی راهی برای مقابله با نابرابری جنسیتی و جبران ستم جنسیتی است که زنان هوشمندانه به این راهکار توجه نشان می‌دهند. در واقع تحصیلات دانشگاهی و دانشگاه جایی است که زنان می‌توانند توانمندی‌های شان را نشان دهند و برای ورود به بازار کار آماده شوند.

زنان ۶۱درصد پذیرفته‌شدگان کنکور؛تحصیل تنها امکان موجود برای غلبه بر نابرابری‌های جنسیتی/ «آنچه که برای زنان تجویز می‌شود خانه‌داری است»

برخی معتقدند که با توجه به اینکه نرخ بیکاری زنان در ایران ۷۰ درصد بیشتر از مردان است، رشد تحصیلات عالیه در بین زنان موجب سرخوردگی می‌شود، با این گزاره موافق هستید؟

بازار کار ایران، فضایی به شدت جنسیت‌زده دارد و پذیرای زنان تحصیلکرده نیست. به چند دلیل ورود زنان به حوزه اشتغال کند شده است و نرخ بیکاری زنان بسیار بالاتر از مردان است. اولاً به طور رسمی اصرار بر تقسیم کار جنسیتی وجود دارد و اشتغال به عنوان حقی مردانه معرفی می‌شود و زنان به خانه‌نشینی و ایفای نقش مادری و همسری تشویق می‌شوند. ثانیاً بازار کار و فضای اشتغال به شدت جنسیت زده است و با این فرض که "بین مرد و زن متقاضی یک شغل، اولویت با مرد است، چون نان آور است"، از استخدام زنان خودداری می شود.

بعد بر اساس یک تفکر سنتی و کلیشه‌ای و پوسیده مهارت ها و توانمندی های زنان انکار می‌شود و زنان کمتر از مردان واجد صلاحیت برای احراز یک شغل تشخیص داده می‌شوند. با این اوصاف می‌بینیم که نرخ مشارکت اقتصادی زنان حدود ۱۳ درصد است و با تفکرات و موهومات زن ستیزانه پتانسیل بزرگ زنان تحصیلکرده و این نیروی کار آماده نادیده گرفته می‌شود. با چنین وضعیتی مشخص است که زنان ممکن است سرخورده و ناامید شوند.

وظیفه حاکمیت و دولت‌ها برای حفظ این اشتیاق زنان برای ادامه تحصیل چگونه تعریف می‌شود؟

لازم است نگاه جنسیت‌زده به حوزه تحصیل و اشتغال کنار گذاشته شود. این حق انسانی زنان است که بتوانند تحصیل کنند و شغلی داشته باشند. تقسیم کار مبتنی بر جنسیت لازم است برچیده شود. چنین شکلی از تقسیم کار با جامعه امروزی مناسبت و همخوانی ندارد و به تضییع حقوق زنان منجر می شود، بنابراین باید کنار گذاشته شود. حاکمیت لازم است از این اشتیاق زنان به تحصیل استقبال کند، به حذف تبعیض جنسیتی در حوزه اشتغال کمک کند و زمینه را برای استفاده از پتانسیل و توانمندی زنان فراهم نماید.

با زنانه و مردانه کردن رشته‌های تحصیلی موافق هستید؟ و اصلا چنین تقسیم‌بندی‌هایی در دانشگاه‌های دنیا وجود دارد؟

نه. همه انسان‌ها صرفنظر از زن یا مرد بودن، توانایی‌ها و علائقی دارند که می‌توانند آن را در رشته تحصیلی‌شان به طور جدی دنبال کنند. برای همین همه باید این امکان را داشته باشند که در رشته مورد نظرشان تحصیل یا کار کنند یا دست‌کم مانع رسمی پیش روی شان نباشد. تفکیک رشته‌ها بر حسب جنسیت، در واقع محروم کردن افراد از دنبال کردن علائق و استفاده از توانایی‌های شان است.

نگاه‌های منفی به حضور بیشتر زنان در دانشگاه‌ها را چطور باید مجاب کرد؟

نگاه منفی به حضور بیشتر زنان در دانشگاه‌ها از ناحیه کسانی است که تبعیض علیه زنان را جایز می‌دانند و با هر پیشرفت زنان احساس خطر می‌کنند که بنیادهای سنت متزلزل و جامعه سنتی مضمحل شود، چرا تا زمانی که اکثریت مطلق در دست مردان بود چنین نگاه منفی وجود نداشت و آن را نوعی تقدیر زنان می‌دانستند ولی حالا با برگشتن ورق نگاه منفی دارند، چون از نظر آن وضعیت نرمال وضعیتی است که اکثریت فرصت‌ها و منابع در دست مردان متمرکز باشد. این ناراضیان از حضور زنان در دانشگاه‌ها لازم است توجه داشته باشند که کنکور رقابتی است که بر دو فرض استوار است، اول، افراد بر حسب اختیار در آن شرکت می‌کنند و دوم، بر اساس میزان تلاش‌شان موفق می‌شوند.نه جلوی مردان گرفته شده که ثبت‌نام کنند و نه گفته شده درس نخوانند، به زنان هم نه تنها امتیازی داده نشده که سهمیه‌بندی جنسیتی هم به زیان آنها اعمال شده است.

زنان ۶۱درصد پذیرفته‌شدگان کنکور؛تحصیل تنها امکان موجود برای غلبه بر نابرابری‌های جنسیتی/ «آنچه که برای زنان تجویز می‌شود خانه‌داری است»

موفقیت زنان و حضور آنها در جامعه و بازارکار از شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود، به نظر شما چنین نگاهی در جامعه ما چقدر مورد تایید است و چه از سوی دولت‌مردان و چه عموم مردم حمایت‌ها و توجه به این مساله چقدر عینی و جدی است؟

تحصیل و اشتغال از جمله حقوق زنان است و برای احقاق یا اعطای چنین حقوقی نیازی به توصیه آژانس‌های بین‌المللی توسعه نیست. یعنی لازم نیست برای اینکه زنان از حق مسلم تحصیل و اشتغال برخوردار شوند به محاسبه سود و زیان و فاکت و نقل قول از اینجا و آنجا متوسل شویم. حقوق انسانی زنان مقدم بر توسعه است. در پاسخ به سوال شما باید بگویم که به لحاظ نظری این نگاه یعنی "مجال دادن به زنان برای توسعه اقتصادی" به ادبیات بخشی از سیاستمداران وارد شده است ولی در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است، چون در ایران آنچه برای زنان به طور رسمی تجویز می‌شود، در خانه نشستن و خانه‌داری است و نه حضور در جامعه و مشارکت اقتصادی.

کلیشه‌های جنسیتی در کنکور چه مصادیقی دارد؟

با وجود اینکه زنان اکثریت صندلی‌های دانشگاه را به دست آورده‌اند، اما در رشته ریاضی فیزیک همچنان اکثریت داوطلبان مردان هستند. این بی‌علاقگی و شاید ترس زنان از ریاضی ضعفی است که زنان هنوز بر آن غلبه نکرده‌اند و در واقع محصول جامعه‌پذیری آنها در خانواده و مدرسه و ... است. کلیشه‌های جنسیتی مبنی بر ناتوانی زنان در ریاضیات و نیز کمتر بودن فرصت‌های شغلی مرتبط با رشته‌های ریاضی برای زنان، موجب شده زنان کمتر از مردان به سمت این رشته بروند. هر چند موفق‌ترین ریاضیدان زن جهان، زنده یاد مریم میرزاخانی از ایران برخاست و نبوغ ریاضی خود و توانایی زنان را به جهان ثابت کرد، اما دختران همچنان کمتر از پسران به سمت ریاضی می‌روند که این وضعی ناامیدکننده است و لازم است مورد توجه جامعه از خانواده تا مدرسه تا رسانه‌ها قرار گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1821716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    17 8
    کار از کار گذشت
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      27 9
      البته هم مصاحبه کننده و هم کارشناس به این نکته اشاره نمی کنند که کلا تعداد دختران/ زنان در جامعه و به عنوان شرکت کننده در کنکور بیشتر است و طبیعتا تعداد قبولی های دختران/زنان بیشتر خواهد بود.اما با این حال درصد پسران در رتبه های برتر کنکور بیشتر از دختران است،اگر دنبال شایسته سالاری هستید با این شعارهای برابری جنسیتی به جایی نمی رسید و صرفا فقط شایسته های جامعه را پای این شعارهای توخالی ذبح می کنید!وقتی مصاحبه کننده و کارشناس هر دو از یک جنسیت( زن) باشند طبیعی است که کل صحبتهای مثلا کارشناسی شان جز خود گویی و خود خندی نیست!
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      13 6
      یک نکته عجیب و قابل توجه در این مطلب رخ داده که برای مطالب مشابه هم رخ میدهد.این مطلب در یک ساعت پیش ستاره یک و نیم از پنج از مخاطبین دریافت کرده بود و ریتم مثبت و منفی نظرات مشخص و معقول بود اما ناگهان دوباره که رفرش و چک کردم در عرض چند دقیقه میزان ستاره(نمره) مطلب و مثبت و منفی نظرات به صورت فله ایی تغییر کرد!آیا جدیدا با لشگر سایبری فمنیست ضد خانواده طرفیم؟!
    • ناامید IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      24 3
      صادقانه و شفاف باید دید و گفت اصولگراها و اصلاح طلبان نگاه متفاوتی به زن و تحصیلات زنان و جایگاه آنها در جامعه دارند
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    زنان فقط در جاهایی دنبال برابری جنسیتی هستن، که به نفع شون باشه، جایی که به نفع شون نباشه وظیفه مرد هست!!! برابری جنسیتی اینکه تمام مشاغل سخت و سنگین به طور مساوی بین زن و مرد تقسیم بشه، نه اینکه زن دنبال کار راحت زیر کولر پشت میز باشه و مرد وظیفه اش مشاغل سنگین مثل مکانیکی و تراشکاری و صافکاری رانندگی ماشین سنگین در جاده و کار سنگین ساختمانی و کار در پالایشگاه و سکوی نفتی در دمای 50 درجه جنوب کشور و کار کنار کوره در کارخانه ها و صد نوع شغل دیگه که زنان در مخیله شون هم نمیگنجه. ضمنا برابری وقتی معنی میده که زن و مرد در مخارج یه اندازه سهم داشته باشن!! نه اینکه وظیفه نفقه و تامین مسکن فقط با مرد باشه. برابری در همه چیز.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      50 6
      آفرین. بهترین نظر بود
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      69 10
      متاسفانه شاهد هستیم که در ایران زنان به طور همزمان میخواهند منافع آزادی یک زن غربی را داشته باشند و هم زمان منافع یک زن سنتی شرقی را هم داشته باشند، بدون اینکه حاضر باشند مسئولیت های یک زن غربی (سهیم بودن در سختی های زندگی و مخارج به طور مساوی با مرد) را قبول کنند یا مسئولیت های یک زن شرقی (تمام و کمال وقف خانه و خانواده بودن) را قبول کنند. نمیشه که به قول دوستمون هم خر را خواست هم خرما را
    • سمانه IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      38 8
      به عنوان یک زن تا حد زیادی با این نظر موافق هستم.
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      12 42
      حرفی کاملا اشتباه
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      7 30
      این زر مفت رو از طرف خودت بزن نه جامعه زنان!
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      30 6
      در محل کارم به عینه دیده ام که کارمندان زن ترجیح میدهند که یک مرد رئیس شون باشه. خودشون تحمل دیدن رشد هم دیگه را ندارن. بتره اول مشکل را در داخل خودشون حل کنن
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      9 26
      چرت نگو لطفا هرکس چه زن چه مرد می‌تونه هر شغلی خواست انتخاب کنه، تو هم اگر دوست داری زیر باد کولر کار کنی برو کار اداری انجام بده
    • سروش IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      26 6
      زن در نگاه مرد اصيل شرقي هميشه محترم و عزيز و معشوقه بوده است . اهميت دادن به اين احترام و عزت چيزي است كه خداوند در نهاد هر زن سالم به لحاظ روحي قرار داده است. خانمهاي محترم لطفا فريب اين چرت و پرتهاي تراوش شده از ذهنهاي بيمار و فمنيست و مطلقه و بيمار رواني را نخورند و به عقل و دل خود رجوع كنند.......
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    54 5
    بازار کار به گونه‌ای سازمان یافته که فرصت‌های اشتغال بدون تحصیلات دانشگاهی بیشتر می‌تواند نصیب مردان شود. شغل های بدون تحصیلات -> ضایعاتی ، چوپانی، تعمیرکاری و..... هستند آیا زنان ایران حاضرند این کارها رو انجام بدند؟ منظور از برابری در ایران برابری در کارهای ساده هستش تا حالا خانومی ندیدم که داد بزنه بگه ما هم میخواییم کارگر معدن بشیم ، یا چوپان بشیم . مریم میرزاخانی از بین چندین میلیون خانوم بود اکثریت زنان و حتی مردان در رشته ریاضی و مهندسی به هیچ جایی نمیرسند.
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      6 17
      چون متخصص هاشون مهاجرت میکنند تا توی کشوری که امثال تو نفس میکشند زندگی نکنند.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    34 29
    با همین مباحث ذهن زنان جامعه را علی رغم موقعیتهای خوب تحصیلی و شغلی مخدوش و سیاه می کنید. کاری می کنید که مادر بودن و تشکیل خانواده ننگ باشد و با تبلیغ فرهنگ غربی صرفا سرکار رفتن زن، مجرد ماندن و با یک و گربه زندگی کردن برای برخی زنان افتخار باشد. اما بدانید که نهایتا نفرین همین زنان دامن شما غربگرایان و اصلاح طلبان مروج فرهنگ غرب را که بنیان خانواده را هدف گرفته آید خواهد گرفت
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    20 39
    بازار کار واقعا نگاه مردانه دارد، کسی به تخصص زنان توجه نمیکند، بین دوتا لیسانسه حسابداری بدون هیچ برتری علمی بلافاصله مردها را انتخاب میکنند.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    33 4
    وقتی ۶۰ درصد داوطلبان کنکور دختران هستن، انتظار داشتید قبولیاشون بشه ۳۰ درصد؟!
  • . IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    4 39
    چرا بعضی ها اینقدر بد گوی احمدی نژاد می‌کنند و نمی‌توانند فعالیت های ایَشان را ببینند
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    33 4
    به نظر شما یک زن احتیاج به ازدواج ندارد؟ نیاز عاطفی به تشکیل خانواده وفرزند ندارد؟ این چه استثماری است که هم در جامعه پا به پای مردان کار کند و در منزل هم مسوولیت زیادی داشته باشد ؟
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      9 2
      به نظر تو با تورم 50 درصد زن و مرد خانواده باید گرسنگی بکشن یا کار کنند؟
  • وحید IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    20 21
    به چشم دیدم که چقدر رشد و پیشرفت برای زنان در محیط‌های کاری دشوار است، آن هم به بهانه های کاذب. به عنوان یک مرد کاملا موافقم با صحبت های این جامعه شناس
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    25 5
    ایضا" جایزه صلح نوبل هم میتونند بگیرند.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    10 8
    از بس پشت کنکور میمونن !
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      20 3
      بخاطر اینکه با مانع بزرگی مثل سربازی مواجه نیستن و میتونن تا ده سال پشت کنکور بمونن!
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    19 23
    بهترین ها در هنر ، ورزش و مهم تر از همه علم همیشه مردان هستند .
    • معصومه IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      11 10
      مردها همیشه فرصت ها و امکانات و از همه مهم تر اعتماد بیشتر از طرف جامعه رو داشته اند.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    5 2
    نظرات را منتشر کن ببینیم مردم چی میگن
  • اکبر IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    13 12
    بانوان این سرزمین نقش اصلی و اساسی در تربیت و رشد جامعه دارند. رشته های بسیاری در پزشکی، علوم انسانی و مدیریتی و ...وجود دارد که بهترین گزینه آن ها فقط بانوان هستند. متاسفانه بانوان را با مسائل بی اهمیت و مسیرهای اشتباه در حاشیه قرار داده اند.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    24 9
    "نابرابری جنسیتی" چه جمله مسخره و دروغی!
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    37 4
    من به عنوان یک خانم با مدرک دکترا این تحلیل را رد می کنم. افزایش قبولی در دانشگاه توسط خانم ها به دلیل عدم تمایل پسران ما به تحصیل است.
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    7 2
    پس چرا نظرات را منتشر نمیکنید
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    5 0
    عجب بابا
  • ناشناس IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    11 13
    وقتی پسرها خودشون نمیخوان برن دانشگاه ، چرا به زور میخواهید با تبعیض آنها را تو دانشگاه بچپونید؟ این همه رنگ و وارنگ سهمیه ای بیسواد تو دانشگاه ها می چپونید . حالا میخواهید پسرها را هم همینطور بفرستید دانشگاه ؟ آزمون گذاشتید هر که قبول شد میره دیگه . یعنی همه جوره زنها باید در این جامعه زور بشنوند و اذیت شن؟
  • حرف حق IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    18 3
    فعلا که سربازی اجباری و مشکلات اقتصادی مردان رو نابود کرده و تبعیض جنسیتی علیه آقایون وجود داره
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    8 4
    درست هست سهمیه بندی بد هست پس چرا می خواهید در المپیاد های دانش آموزی بالای ۸۰درصد پسران مدال می آورند سهمیه بندی کنید سهمیه بندی بد هست نه برای زنان بعدش زنان در ریاضیات ضعیفتر از مردان هست اثبات شده هست صد نفر فیلدز گرفته دو نفرشون زن بوده بعدش کوچرو بیکار هم برنده فیلدز شده سوما بالاترین جایزه در ریاضیات ابل و ولف هست چون جایزه فیلدز ریاضی دانان زیر چهل سال و چهار سال می دهند پسران در کنکور کمترند چون با مانع بزرگی چون سربازی اجباری برخورد هست میانگین دانشجویان زن در جهان ۴۷درصد در ایران ۶۱درصد هست بخاطر این هست کلا بنده با هرگونه سهمیه بندی مخالف هستم ولی فمینیست‌ها اگر بنفع زنان باشد استقبال می کند لعنت بر فمنیسم
  • ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    16 7
    مگر خانه داری و مادر کار کم ارزشی است تربیت نسل بعد از دید شما بی ارزشه از دید انسانی مادر بودن بالاترین ارزش است
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    11 3
    میدونم که احتمالا منشر نمیکنی. زنان در آلمان با تخصص برابر نصف مردان حقوق میگیرن در خیلی شغل ها حتی خلبانی زنان ایرانی فعالند آمار تحصیلکرده ها هم در دنیا مال زنان حرف برای گفتن دراریم همه شغلها هم دست زناست مرد بدبخت کارگیرش نمیاد که بتونه تشکیل خانواده بده هم زن هم مجرد میمونه هم مرد بیکار و مجرد مرد میخواد خرج زن رو بده وخانواده رو اداره کنه اگرهم فرصت شغلی برای اون باشه به نفع هر دو زن ومرد واینکه آیا ز نها هم همینطور؟ اگر این نابرابریپس به برابی چی میگید//؟
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    10 1
    نمی دونم این خانم که همزمان پزشک و جامعه شناس هستش جامعه شناسی کلاسیک را تا چه اندازه می دونه و آیا جامعه شناسیش در فمنیسم خلاصه میشه که موضوع را به تلاش زنان برای برابری جنسیتی چسبونده. مولفه های مختلف تغییرات اجتماعی در ایران را کنار هم که بگذاریم سهم تلاش برای برابری جنسیتی در تورم حضور دانشگاهی زنان ناچیز می شود. رویگردانی هر دو جنس از ازدواج و بازار کار خراب باعث شده پسران از ابتدا قید ادامه تحصیل عالی را بزنند و سربازی بروند تا زودتر وارد بازار کار شده و برای خود جای پایی دست و پا کنند. بسیاری از زنان هم یا کاری نیافته اند یا فکر می کنند با مدرک دانشگاهی کار پیدا می کنند این مسیر را انتخاب می کنند در حالی که عده ای از آنها کار هم دارند و به سودای دیگری جز آنچه این خانم گفته راه دانشگاه را که با غیبت پسران هموارتر هم شده انتخاب می کنند. شاید بتوان گفت دانشگاه تبدیل شده به یک جور مشغولیت و کار برای جامعه زنان
  • سروش IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    6 7
    زن در نگاه مرد اصيل شرقي هميشه محترم و عزيز و معشوقه بوده است . اهميت دادن به اين احترام و عزت چيزي است كه خداوند در نهاد هر زن سالم به لحاظ روحي قرار داده است. خانمهاي محترم لطفا فريب اين چرت و پرتهاي تراوش شده از ذهنهاي بيمار و فمنيست و مطلقه و بيمار رواني را نخورند و به عقل و دل خود رجوع كنند.......