روایت علی‌اکبر صالحی از زندگی در بیروت و حضور در اردوگاه فلسطین/ سیدحسن نصرالله کمک ۲ میلیون دلاری را نپذیرفت

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان درباره مسئله فلسطین با جماران گفت‌وگو کرده است.

«علی اکبر صالحی» که اکنون معاونت پژوهشی و قائم مقامی ریاست فرهنگستان علوم را برعهده دارد، با حضور در حسینیه جماران درباره وضعیت فعلی و آینده پیش روی خط مقاومت فلسطین به سوالاتی پاسخ گفت.

صالحی مدتی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بوده و مسئولیت‌های دیگری همچون معاونت دبیرکل سازمان همکاری‌ اسلامی و ریاست سازمان انرژی هسته‌ای را نیز در کارنامه خود دارد.

امام یک سیاستمدار هوشیار و احیاگر دین در عصر حاضر بود

علی اکبر صالحی درخصوص دیدگاه امام خمینی(ره) در برجسته‌سازی مسئله فلسطین و مبارزه با صهیونیزم جهانی اظهار کرد: امام(ره) یک فقیه و یک دولتمرد بودند. ایشان یک سیاستمدار هوشیار و هوشمند بودند و اگر این ویژگی‌های مبرز در ایشان وجود نداشت، پیروزی انقلاب محقق نمی‌شد.

وی افزود: یکی از هوشمندی‌های امام تعیین یکسری محورهای اساسی بود. من معتقدم ایشان «محی‌الدین» زمان، یعنی ایشان احیاگر دین در عصر حاضر بود. زمانی که من در دهه ۶۰ میلادی در دانشگاه آمریکایی بیروت درس می‌خواندم ایسم‌های مختلفی وجود داشت؛ مانند کمونیسم، سوسیالیزم، مائوئیسم، نهیلیسم؛ همه اینها بود ولی چیزی به عنوان اسلام و اسلامیسم نبود.

صالحی ادامه داد: یعنی اسلام به عنوان یک قوه محرکه جامعه در بین اقشار روشنفکر دانشجویی و دانشگاه جایگاهی نداشت و اگر نامی هم از دین برده می‌شد، به عنوان یک عنصر ارتجاعی تلقی می‌شود. در دورانی که بعد از بعثت نبی مکرم اسلام، زنگار و غبار بر روی گوهر تابناک اسلام نشسته بود، امام خمینی (ره) در عصر حاضر ظهور و دین را احیا کرد.

وی خاطرنشان کرد: امام اسلام را در بین این ایسم‌ها و ایدئولوژی‌ها و جریان‌های مختلفی که بود، به عنوان جریانی که می‌تواند جامعه را به حرکت وادارد و یک قدرت مسلطِ قویِ مورد حمایت را به زیر بکشد، مطرح کردند، بدون اینکه بخواهد سلاحی در دست مردم قرار دهد.

فلسطین عمود خیمه امت اسلامی است

وزیر اسبق امور خارجه برجسته‌سازی قضیه فلسطین را از هوشمندی امام دانست و گفت: مسئله دیگر که امام خیلی هوشمندانه آن را مطرح کردند، قضیه فلسطین به عنوان یک محور بود. به طوری که اکنون عمود خیمه امت اسلامی فلسطین است. اگر امت اسلام بخواهند دور یک کلمه‌ای جمع شوند که همه روی آن توافق داشته باشند، فلسطین است. امام با قراردادن فلسطین به عنوان قضییه مهم جهان اسلام، کانونی را ایجاد کرد که حول این کانون جهان اسلام جمع شوند و به فراموشی سپرده نشود.

وی با اشاره به خاطره‌ای از دوران دانشجویی بیان کرد: من وقتی در بیروت دانشجو بودم، گاهی به اردوگاه‌ فلسطینی‌ها سر می‌زدم. آن موقع دوستان فلسطینی به ما اعتراض می‌کردند که شما ایرانی‌ها با اسرائیل رابطه دارید و از این حرف‌ها و ما را تخطئه می‌کردند. در پاسخ می‌گفتیم که این مسئله ربطی به ملت ایران ندارد و دولت است که اینطور رفتار می‌کند و آنها در پاسخ می‌گفتند که اگر ملت اراده کند، می‌تواند دولت را به زیر بکشد و ملت رضایت داده که دولت این کار را می‌کند.

صالحی ادامه داد: ما پاسخی نداشتیم بدهیم. آنها می‌گفتند شما هم مسئول هستید؛ اگر تک تک‌تان جمع شوید و اراده‌تان بر این باشد که دولت این کار را نکند، دولت نمی‌تواند. این قضیه گذشت تا اینکه انقلاب شد و حالا ما پرچم فلسطین را به دست گرفته بودیم و آقایان رفته بودند که با اسرائیل مصالحه کنند! و ما معترض بودیم که چرا مصالحه می‌کنید. ملت ایران هم آن موقع مظلوم بود و هم الان مظلوم است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب، در قضیه فلسطین، بیشتر جنبه تسلط حکومت‌ها بر فلسطین مطرح بود. یعنی حکومت‌های عربی قوی‌تر از جبش فلسطین بودند و مقاومت فلسطین آن موقع به آن صورت جایگاهی نداشت و دو سه تا جنگی هم که صورت گرفت، مصر و سوریه و اینها بودند که جنگ کردند؛ هر چند که موفق نشدند.

صالحی گفت: در چنین شرایطی که چشم جهان عرب به دولت‌ها بود تا سرزمین فلسطین را آزاد کند، انقلاب اسلامی مقاومت را از چنگال حکومت‌ها بیرون کشید و مردمی کرد بنابراین امام با هوشیاری قضیه فلسطین را به عنوان محوری مطرح کرد که حول آن می‌شود امت اسلامی را جمع کرد و دیگر اینکه مقاومت را از چنگال سلطه حکومت‌ها درآورد و به مردم واگذار کرد.

هدف امام از نامگذاری روز قدس چه بود

وی یادآور شد: از دیدگاه امام(ره) قضیه فلسطین بیش از اینکه یک تاکتیک باشد، یک قضیه استراتژیک و راهبردی بود که باید برای آن بلندمدت فکر کرد. اینکه ایشان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کردند، برای این است که یک راهبرد است؛ برای اینکه فراموش نشود.

صالحی تصریح کرد: همین رویه امام(ره) بعد از ایشان توسط مقام معظم رهبری نیز ادامه پیدا کرد و انقلاب اسلامی همواره از مقاومت حمایت کرده و همیشه اعلام کرده که مدافع حق هستیم. این به عنوان یک رویه دائمی ما است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی مقاومت را به گروگان کسی تبدیل نکرد، گفت: همین عملیات جدید حماس، تصمیم خودشان بوده که حضرت آقا هم اشاره کردند که تصمیم هوشمندانه‌ای بود و این خیلی مهم است که مقاومت در اذهان مردم به گونه‌ای جا نیفتد که دارد توسط دیگرانی که خارج از دایره مقاومت هستند، مدیریت می‌شود.

امام گفت مقاومت فقط تفنگ نیست بلکه مبتنی بر تصمیم و اراده است

قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم ایران افزود: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار داد این است که امام با تجربه‌ای که از انقلاب گرفتند، فرمودند که مقاومت الزاماً با تفنگ نیست. نه اینکه تفنگ لازم نیست ولی الزاماً تفنگ نیست، مبتنی بر یک تصمیم و اراده است. این خیلی مهم است. یعنی مقاومت اگر می‌خواهد پا بگیرد و پایدار باشد، باید تصمیم و اراده باشد؛ تفنگ بعداً می‌تواند حامی باشد و تقویت کند ولی اساس آن تفنگ نیست. انقلاب ما هم با تصمیم و اراده به پیروزی رسید.

اشتباه سیاسی جهان عرب در دوری از انقلاب اسلامی

صالحی عدم همراهی جهان عرب با انقلاب اسلامی را اشتباه سیاسی آنها خواند و اضافه کرد: جهان عرب به جای اینکه با انقلاب همراهی کند، از انقلاب دوری کردند و جا را برای جنبش‌های انقلابی منطقه مانند مرحوم یاسر عرفات و اینها باز کردند. این اشتباه تاکتیکی بود. البته ما راه‌مان درست بود ولی آنها می‌توانستند با انقلاب از در ستیز درنیایند.

وی این اشتباه سیاسی را یک هدیه به مقاومت تلقی کرد و اظهار داشت: اکنون می‌بینیم که هر چه مقاومت در زمان جلو می‌رود، آنها عقب می‌مانند. چه کسی فکر می‌کرد که جنبش حماس بتواند قریب به ۲۰ ـ ۳۰ کیلومتر وارد اسرائیل شود؟ هیچ کس فکرش را نمی‌کرد. ما خوشحال نیستیم کسی کشته شود. ولی بالاخره جنگ خانمان‌سوز است و این اقدام حماس محیرالعقول.

خاطره‌ای از دور از ذهن بودن قدرت مقاومت در بین اعراب

صالحی با اشاره به خاطره‌ای از دور از ذهن بودن قدرت مقاومت در گذشته بیان داشت: در زمان جنگ ۳۳ علیه لبنان، من معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در جده بودم. در یک مجتمع زندگی می‌کردیم که تعدادی عرب و سوری و فلسطینی و لبنانی حضور داشتند. شب‌ها یکجا جمع می‌شدیم و یک تلویزیون بزرگی بود که وقتی جنگ شروع شد، تحولات را دنبال می‌کردیم.

وزیر اسبق وزارت خارجه افزود: یکی از دوستان فلسطینی می‌گفت اگر حزب‌الله ۲۴ ساعت مقاومت کند، قهرمان است. ۲۴ ساعت گذشت و دیدیم حزب‌الله مقاومت کرده است و اتفاقی نیفتاده است. گفتند اگر ۴۸ ساعت مقاومت کند، قهرمان است. همینطور گذشت و ۳۳ روز شد تا اینکه اسرائیل تسلیم شد. الان هم یک چنین اتفاقی دارد می‌افتد.

وقتی سفیر لبنان اخراج صهیونیست‌ها از جنوب لبنان را به یک مقام جمهوری اسلامی تبریک گفت

وی با اشاره به خاطره دیگری از اخراج صهیونیست‌ها از جنوب لبنان گفت: سال ۲۰۰۰ اسرائیلی‌ها از جنوب لبنان اخراج شدند. سفارت لبنان یک جشنی گرفت و من هم که آن موقع نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودم، جزو مدعوین بودم. آن سفیر که ایستاده بود تا از تک تک افراد استقبال کند، نوبت به من که رسید، در حالیکه جلوی من سفیر انگلیس بود و پشت سر من سفیر یک کشور دیگری، گفتم این پیروزی مبارک است؛ ایشان گفت شما به من تبریک می‌گویید؟ ما باید از شما تشکر کنیم و بگوییم بر شما مبارک است!

صالحی ادامه داد: آن موقع رسانه‌های غربی هر وقت اسم حزب‌الله را می‌بردند می‌گفتند حزب‌الله که مورد حمایت ایران است؛ یعنی کلمه ایران با حزب‌الله تکرار می‌شد و مترادف شد. وقتی اسرائیلی‌ها از جنوب لبنان رانده شدند، همه گفتند ایرانی‌ها اینها را بیرون کردند و سفیر لبنان به ما تبریک گفت. اینها نکات مهمی است که امام و رهبری که ادامه‌دهنده راه امام بودند، به گونه‌ای قضیه فلسطین را اداره کردند که امروز شاهد این اتفاقات هستیم.

اگر غیرت عرب متحد می‌شد اسرائیل نمی‌توانست کاری از پیش ببرد

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم ایران تأکید کرد: الان اگر یک غیرت عربی بود و دست به دست هم می‌دادند، اسرائیل دیگر نمی‌توانست کاری کند. حماس اکنون با تعداد حداقل خودش و طبق گفته خودش، ۴۰ هزار نیرو دارد که چند هزارش را به کار گرفته است؛ اگر اینها بخواهند انتحاری جلو بروند، ببینید چه اتفاقی می‌افتاد و اگر همه جهان عرب دست به دست هم می‌دادند، آمریکا چه کاری می‌توانست بکند؟ می‌توانست در خیابان با اینها بجنگد؟

نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: الان آنها به دنبال این هستند که ما اشتباهی کنیم. در عالم سیاست، وقتی وارد مذاکره می‌شوید، طرف مقابل سعی می‌کند شما را عصبانی کند. وقتی عصبانی شوید، ممکن است حرفی بزنید یا رفتاری کنید که به ضرر شما تمام شود. بنابراین باید با دقت و صبوری و هوشیاری و هوشمندی رفتار شود.

موضع هوشمندانه رهبر انقلاب الگوی همه مسئولان باشد

صالحی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب و اتخاذ موضع هوشمندانه ایشان بیان داشت: حضرت آقا گفتند که حماس خودش تصمیم گرفته است و ربطی به ما ندارد ولی من تقدیر می‌کنم و سپاسگذارم از این تصمیم هوشمندانه به موقع و هوشیارانه. خیلی دارند سعی می‌کنند بگویند ایران هم هست. الان باید هوشمندی به خرج دهیم.

وی افزود: ما دشمن کم نداریم، ولی الحمدلله مقام معظم رهبری با فراست کامل بیان کردند. ایشان یک دولتمرد است. ایشان دو سه روز قبل از این اتفاق، صحبتی در حسینیه امام (ره) داشتند و فرمودند که قضیه عادی‌سازی رابطه عرب‌ها با رژیم صهیونیستی راه به جایی نمی‌برد و شرط‌بندی روی اسب بازنده است و عاقبت‌بخیری ندارد و دو سه روز بعد با چنین حرکت عظیمی روبرو شدیم.

آوارگان فلسطینی‌ هنوز کلید خانه‌های خود را حفظ کرده‌اند

صالحی خاطرنشان کرد: در این مدت گذشته مقاومت فلسطین، مرزها و نسل‌ها و وجدان‌ها و ضمیرها را درنوردیده است. ۷۰ سال پیش یک عده را از سرزمین‌شان بیرون کردند و الان ۵ ـ ۶ میلیون فلسطینی در اردوگاه‌های دنیا پراکنده هستند، اما اینها هنوز کلیدهای خانه‌هاشان را دارند در حالیکه به نسل نتیجه و نبیره‌شان دارد می‌رسد.

وی ادامه داد: دو روز پیش یک فلسطینی آمده بود پیش من؛ از اهالی حیفا بود در قبل از اشغال. گفت ما هنوز کلید خانه‌مان را داریم و همسر من یک فلسطینی است اما از یک جایی که الان مجاهدین رفتند و آنجا را گرفته‌اند. گفتم پس کلید را ببرید و خانه‌تان را بگیرید. یعنی هنوز کلید را دارند. قضیه فلسطین، در مسئله آزادی و حمایت و نصرت بخشیدن به حق الهام بخش ملت‌ها شده است و این الهام‌بخشی آن جدیت پیدا کرده است.

نتوانستیم دردمندی فلسطینی‌ها را در افکار عمومی جا بیندازیم

معاون دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با انتقاد به رویکرد فرهنگی ضعیف جمهوری اسلامی در قضیه فلسطین اظهار داشت: ما در قضیه فلسطین از منظر سیاسی و میدانی و از منظر بین‌المللی عالی عمل کرده‌ایم یعنی نقصی ندارد اما از نظر فرهنگی و افکار عمومی در داخل کشور نتوانستیم قضیه فلسطین را جا بینداریم و به یکسری راهپیمایی بسنده کرده‌ایم. ما در موضوع دردمندی فلسطینی‌ها را نتوانسته‌ایم خوب جا بیندازیم.

وی افزود: ما از نظر فرهنگی متناسب با فعالیت‌های سیاسی و بین‌المللی عمل نکرده‌ایم. اگر متناسب با هم بود، فوق‌العاده می‌شد. قضیه فلسطین یک توطئه شرق و غرب بود برای منطقه خاورمیانه و همین قضیه در افکار عمومی عرب‌ها هم داشت به سمتی می‌رفت که از نظر فرهنگی مقداری افول کند.

صالحی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگان فلسطین که نامش را نمی‌برم در قطر زندگی می‌کرد و یکی از مبارزان بسیار مبرز بود. او تصمیم می‌گیرد جایش را تغییر دهد و در جای دیگری زندگی کند. پرسیدیم چرا؟ گفت اینجا خیلی همه چیز مرتب است و زندگی من تأمین است و من داشتم آرام آرام احساسم را نسبت به قضیه فلسطین از دست می‌دادم. من چطور می‌توانم به مردمم بگویم به میدان برویم و خودم صبح به صبح قهوه‌ام را بنوشم و چای و تلویزیونم سر جایش باشد. بنابراین از آنجا رفت و الان در شرایط سختی دارد زندگی می‌کند.

سردار سلیمانی سعادت خودش را در بخشندگی به دیگران می‌دید

قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم گفت: این یک واقعیت است که وقتی از رنج‌های خواهر و برادران خودت دور می‌شوید، نسبت به آن قضیه کمتر حساس می‌شوید. ما باید با کارهای فرهنگی این احساس را تقویت کنیم. الان این کلیپ‌هایی که داریم می‌بینیم، اگر انسان این صحنه‌ها را ببیند و تکان نخورد عجیب است. مگر فلسفه زندگی چیست؟ یکی از ویژگی‌های سردار سلیمانی این بود که خوشی و سعادت خود را در گرفتن منفعت از دیگران نمی‌دید. در بخشندگی خودش به دیگران می‌دید.

صالحی یادآور شد: ما می‌گوییم ضمن اینکه معیشت خودمان را داریم، بنابر بنی آدم اعضای یک پیکرند، نمی‌شود بگوییم این برادر و خواهر فلسطینی من که دارد این آسیب را می‌بیند و این زجر را می‌کشد، خب حالا پیش آمده است و ان‌شاءالله خدا کمک کند.

دست برتر جمهوری اسلامی عامل حمایت جریان‌های سیاسی شد/ با دلار نمی‌شود حمایت خرید

وی با اشاره به نقش حاج قاسم سلیمانی در تغییر موازنه جبهه مقاومت با ذکر خاطره‌ای بیان داشت: یک خبرنگار فرانسوی سال‌ها پیش این سؤال را از من کرد؛ فکر می‌کنم آن موقع وزارت امور خارجه بودم. گفت شما در منطقه خیلی فعال هستید و از این حرف‌ها. گفتم یک حقیقت را می‌خواهم بگویم ولی نه تو باور می‌کنی و نه خیلی از عزیزان در بین ملت ما.

وی افزود: من گفتم در خاورمیانه بالاخره ایران یک اصول سیاسی را پیگیری می‌کند و یکی از اصول سیاسی و اصلی جمهوری اسلامی محور قرار دادن قضیه فلسطین است. این را بدون خجالت و بدون رودربایستی می‌گوییم. این تأکید حضرت امام و حضرت آقا است.

وزیر اسبق امور خارجه خاطرنشان کرد: گفتم دو گونه می‌شود در میدان‌های مختلف وارد شد. یکی اینکه از دل‌ها وارد شوی و دیگر اینکه پول بدهی و بخری. دیگران که در مقابل ما هستند، فکر کردند که می‌توانند حمایت دیگران را با پول بخرند. و دلار خرج کردند و در لبنان چهره‌ها و جریان‌های سیاسی را خریدند ولی تا کی می‌توانی دلار بدهی؟

صالحی گفت: بعد هم جریان سیاسی که بتوانی با دلار بخری، یک کسی دلار بیشتری می‌دهد و آن را می‌خرد. اما جریان‌های سیاسی که با ایران هستند، آیا ما اینها را با دلار خریده‌ایم؟ یعنی سیدحسن نصرالله یا عبدالملک الحوثی را می‌شود با دلار خرید؟

سیدحسن نصرالله هدیه وزارت خارجه ایران برای خانواده شهدای لبنان را نپذیرفت

وی اضافه کرد: دولت سوریه، در برهه‌ای از حزب‌الله دعوت کرده بود که برای مقابله با داعش به آنها کمک کند. تعداد قابل توجهی هم شهید شدند. من آن موقع وزارت خارجه بودم. به سیدحسن نصرالله گفتم من می‌خواهم یکی دومیلیون دلار برای خانواده شهدا بدهیم که شما تقدیم‌شان کنید، ولی ایشان قبول نکردند. حالا الان دائم صحبت از کمک ایران به اینها می‌شود. بله کمک می‌شود ولی باید بگوییم که این عددها در مقابل عددهای عجیب و غریبی که رسانه‌ها اعلام می‌کنند، بسیار ناچیز است.

افرادی که در سوریه با شهید سلیمانی می‌جنگیدند هم روی قول جوانمردانه او حساب می‌کردند

معاون دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه سردار سلیمانی به دل‌ها نفوذ کرده بود، اظهار داشت: جناب امیرعبداللهیان نقل قولی داشتند که افرادی که در سوریه با شهید سلیمانی می‌جنگیدند، اگر شرایطی پیش می‌آمد که باید مجروحان‌شان را از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل می‌کردند و مجبور بودند از منطقه‌ تحت کنترل ایرانی‌ها عبور کنند، ترس و واهمه داشتند. می‌گفتند اگر سردار به ما قول دهد که متعرض ما نمی‌شود، ما قول او را قول جوانمردانه می‌

حاج قاسم حس عجیبی نسبت به هم‌نوع خودش داشت

وی افزود: سردار سلیمانی قبل از اینکه یک نظامی باشد، یک دولتمرد و یک انسان فرهنگی و واقعاً انسان دوست بود و یک حس عجیبی نسبت به هم‌نوع خودش داشت. به دلیل اتفاقات خاورمیانه ما هر هفته با سردار محشور بودیم و آنجا طرز فکر و بینش و جهان‌بینی و انسان‌دوستی ایشان را دیدم که خوشی خودش را در خوشی دیگران جستجو می‌کرد.

صالحی گفت: برتری ما در منطقه مشخص است؛ ما از حق دفاع می‌کنیم که حق روشن و شفاف است. حق را نمی‌شود برای همیشه پنهان نگه داشت و قضیه فلسطین حق است. سرزمین یک عده را گرفته‌اند و آنها را کشته‌اند؛ پس باید چه کنند؟ جنگ جهانی اول و دوم اروپا را ببینید. ۴۰ میلیون انسان کشته شدند برای زمین و سرزمین. چطور است به اینها که می‌رسد، دیگر حق سرزمین ندارند؟!

برتری ایران، یک برتری پایدار است

قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم توضیح داد: برتری ایران، یک برتری پایدار است. می‌گویند آهسته رو ولی پیوسته رو. ایران آهسته و پیوسته حرکت می‌کند و برای همین است که برخی کارهایش نمود ندارد. چون آهسته و پیوسته می‌رود؛ ولی شما می‌بینید که قضیه حماس به یکباره اینطور کلید می‌خورد. اشتباه دیگران این است که یکدفعه سر و صدایی می‌کنند و بعد به یکباره سقوط می‌کنند.

حمله اخیر حماس تلنگری به جهان عرب بود که قضیه فلسطین نباید فراموش شود

وی خاطرنشان کرد: جهان عرب دیگر فهمیده است؛ آنها در ۳۰ ـ ۴۰ سال اخیر به خصوص در حوزه خلیج فارس از نظر معیشتی و رفاه اجتماعی وضع‌شان خوب شد که قابل تقدیر است. اما این اتفاق یک تلنگر به اینها زد که قضیه فلسطین نباید فراموش شود و صهیونیست نباید آقای جهان شود. این مسئله عادی‌سازی الان دیگر نمی‌تواند به راحتی جلو برود. اگر دولت‌ها این خط را ادامه دهند، ملت‌ها متأثر از این موضوع هستند و شرایط، همچون آتش زیر خاکستر می‌شود.

از سال ۲۰۰۰ به بعد اسرائیل در همه جنگ‌ها شکست خورده است

صالحی بیان داشت: مطلب مهم دیگر این است که سال ۲۰۰۰ مبدأ شکست پیاپی اسرائیل است. اسرائیل بعد از این سال، در چندین جنگ از جمله ۳۳ روزه و ۲۲ روزه تا به امروز شکست خورده است. نه به این معنی که نابود شده ولی هیمنه اسرائیل فروریخته است.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: من در سال ۱۹۶۷ لبنان بودم. وقتی جنگ شروع شد رادیوی قاهره، مارش می‌زد و ما در پوست خودمان نمی‌گنجیدیم و از آن طرف هم اسرائیل می‌گفت ما پیشروی کرده‌ایم. ما می‌خواستیم قبول کنیم که خبر رادیوی عربی درست است. بعد از ۶ ـ۷ روز وقتی جمال عبدالناصر سخنرانی کرد، نمی‌دانید چه حالتی در لبنان شد که همه دچار یأس و ناامیدی شدند.

وی افزود: خداوند اگر امام موسی صدر زنده است، او را حفظ کند و اگر شهید شده است، با اولیائش محشور کند. امام موسی صدر شخصیت اول معنوی لبنان بود. لبنان انواع مذاهب را دارد ولی امام موسی صدر شیخ‌الشیوخ بود یعنی همه طوائف قبول کرده بودند که رهبر دینی همه، این عزیز است. ایشان گفت که لبنان برای سه روز تعطیل شود که این فشار روحی به نوعی تخلیه شود. تمام لبنان تعطیل شد و بعد با صحبت‌هایی که کرد، آرامش حاصل شد.

صالحی خاطرنشان کرد: سال ۱۹۷۳ هم که انورسادات حمله کرد، پیروز نشد ولی شکست هم نخورد. یعنی نه شکست و نه پیروزی بود که بعد هم صلح کمپ‌دیوید پیش آمد. اما از زمانی که مقاومت به میدان آمد، همواره برای صهیونیست‌ها شکست پشت شکست بوده و هر شکستی قوی‌تر از شکست قبل بوده است.

حملات اخیر حماس، هیمنه اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل را شکست

وی با اشاره به ویژگی‌های حماس روزهای اخیر حماس به سرزمین‌های اشغالی و مواضع صهیونیست‌ها اظهار داشت: مهمترین ویژگی این حمله این است که هیمنه اسرائیل را تحت تأثیر قرار داد. اسرائیل هراسی در دل همه انداخته بود که قدرت قاهره است و سیستم امنیتی و گنبد آهنینش چنان است و اینقدر تبلیغ می‌شد که اگر کسانی هم می‌خواستند حرکتی کنند، می‌گفتند او اینقدر قوی است که من دیگر چکار می‌توانم بکنم؟ یعنی روحیه‌ها را تضعیف می‌کردند. و الا اگر روحیه‌ها تضعیف نمی‌شد، مقاومت چند برابر وضعیت الان بود.

صالحی ادامه داد: در حملات اخیر، هیمنه اسرائیل به خصوص هیمنه امنیتی آنها شکسته شد. سیستم اطلاعاتی او تخریب شد و نشان داد مقاومت جرأت پیدا کرده است. بله آسیب بسیاری دارند می‌بینند. ولی یا باید حق خود را ببخشید که در شرع و عرف اجازه این کار را ندارید و یا باید با درایت حق خود را بگیرید. درایت یعنی بدانید چه زمانی بجنگید و چه زمانی صلح کنید.

اسرائیل دیگر نمی‌تواند با جوانان امروزش ارتش بسازد

قائم مقام فرهنگستان علوم خاطرنشان کرد: نقطه ضعف اسرائیل اینجاست که با جوانان امروزش دیگر نمی‌تواند ارتش بسازد. این ارتش نمی‌تواند مقاومت کند. اکنون یک مجاهد فلسطینی در مقابل چندین سرباز اسرائیلی می‌ایستد چون از جانش گذشته است ولی آن دیگری جانش را دوست دارد و هدف اول او خودش است. ولی هدف مجاهد فلسطینی آرمانش است.

تشتت آرا در اسرائیل فرصت مناسبی برای حماس فراهم کرد

وی در پاسخ به این سؤال که تحلیل مقاومت که زمینه طراحی چنین عملیات متحورانه‌ و پیش‌دستانه‌ای را فراهم کرده است، چه بوده؟ بیان داشت: ما نمی‌دانیم پشت تصمیم جبهه حماس چیست که بشود یک تحلیل درستی بدهیم. اما شاید بشود استنباط کرد که آنها ارزیابی کردند که داخل اسرائیل تشتت آرا وجود دارد.

صالحی افزود: اسرائیل در جامعه بین‌المللی علی‌رغم نفوذی که دارد ولی دیگر به پررنگی سابق نیست. از سوی دیگر قضیه اوکراین خیلی‌ها را درگیر کرده و آمریکا آنجا را رها نمی‌کند. از طرف دیگر قضیه چین و تایوان هم است و برداشت من این است که بزرگان حماس وضعیت موجود روی میز را بررسی کرده ‌است. شما دیدید که در مجمع عمومی سازمان ملل دیگر اسرائیل اینطور نیست که برود و همه برایش فرش قرمز پهن کنند.

غزه در شرایط عادی در محاصره کامل و در رنج است پس باید فریاد می‌زد تا هیمنه اسرائیل بشکند

وزیر اسبق امور خارجه گفت: نکته دیگر این است که حماس به این رسیده که ما ته چاه هستیم و دیگر از این بدتر چه چیزی است؟ یک طرف غزه که دریاست، طرف دیگر اسرائیل است و طرف دیگر رفح و صحرای سینا و مصر است و حماس چه چیزی برای از دست دادن دارد؟ غزه در شرایط عادی در محاصره کامل و در رنج است. بنابراین به این نتیجه رسیدند که وقتی اینطور است، این انرژی نهفته را باید آزاد کنیم و فریادی بزنیم و با این فریاد هیمنه اسرائیل را بشکنیم.

ورود اسرائیل به نوار غزه شرایط را برای آنها غیرقابل پیش‌بینی می‌کند

صالحی با بیان اینکه شرایط این نبرد در صورت تصمیم اسرائیل برای ورود به نوار غزه برای آنها غیرقابل پیش‌بینی خواهد شد، اذعان کرد: من براساس درک و استنباط و شنیده‌هایم می‌گویم که اگر اسرائیل وارد غزه شود، شرایط از نظر سود و زیاد برای اسرائیل غیرقابل محاسبه خواهد شد.

اثر حملات اخیر حماس به رژیم صهیونیستی بر انتخابات آمریکا

وی اثرات حملات اخیر حماس به رژیم صهیونیستی را بر انتخابات آمریکا اثرگذار دانست و افزود: برای همین است که بایدن دارد تلاشش را می‌کند که بگوید اسرائیل هر چیزی بخواهد می‌دهیم و هر کاری می‌کنیم. حالا آنها دشمن ما هستند ولی آنها هم تا الان هوشمندانه عمل کرده‌اند و با محاسبات جلو رفته‌اند. مثلاً با اینکه خیلی جاها علیه ما دروغ می‌گویند، این بار گفته‌اند که ما هنوز علائمی ندیده‌ایم که ایران در این قضیه دخالتی داشته است.

این حادثه اینقدر عظمت دارد که خودش را به حکومت‌های عرب تحمیل می‌کند

معاون سابق دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت: حیف که جهان عرب هنوز متشتت است. البته حکومت‌ها را می‌گویم وگرنه مردم که متحد هستند. مردم را از جهان عرب جدا کنیم ولی علی‌رغم این، این حادثه اینقدر عظمت دارد و بزرگ است که دارد خودش را به حکومت‌های عرب تحمیل می‌کند. الان با اینکه محتاط هستند و کمتر حرف می‌زنند و گوشه و کنار اعلام حمایت می‌کنند که شاید هم حقیقت نداشته باشد ولی بالاخره دارند بیان می‌کنند و این نشان می‌دهد که محاسبات خودشان را دارند.

در رسانه‌های آمریکا دیگر خبری از اوکراین نیست!

وی با بیان اینکه قضیه حماس و اسرائیل دارد جریانات روسیه را به محاق می‌برد، گفت: من رسانه‌های آمریکا را که بررسی می‌کنم دیگر اصلاً سر و صدایی از اوکراین نیست؛ یعنی برای روس‌ها فرصت خوبی پیش آمده است.

در ایران هم بسیار حساب‌شده عمل کنیم

صالحی بیان داشت: من نمی‌خواهم بیشتر بگویم ولی قضیه خیلی پیچیده است. من خیلی دوست دارم که در ایران هم بسیار حساب‌شده عمل کنیم به خصوص کسانی که مسئولیت دارند و در مجلس هستند؛ همینطوری هر حرفی را نزنند و حتماً با مقامات عالی، شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه شورا هماهنگ کنند و هر کسی هر حرفی را نزند. این امر، امر خطرناکی است.

موضوع تحولات اخیر مقاومت موضع اظهارنظر رهبر و رئیس جمهور است/ نیازی نیست همه به میدان بیایند

صالحی با تأکید بر اینکه در موضوع تحولات اخیر مقاومت فقط مقام معظم رهبری باید اعلام موضع و صحبت کنند، اظهار داشت: خداوند سایه مقام معظم رهبری را برای ما مستدام بدارد. واقعاً ایشان هر حرفی را در جای خودش می‌زنند. راستش الان وقتش هست که فقط مقام معظم رهبری در این قضیه صحبت کنند.

وی گفت: از سوی دیگر ما شورای عالی امنیت ملی داریم که عقلا از قوای مختلف می‌نشینند و حلاجی و بررسی می‌کنند و رئیس جمهور و رهبری هم نظر می‌دهند که اصلاً اینها باید نظر بدهند. الان زمینه اظهارنظر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و بالاتر از همه رهبر معظم انقلاب است و نیازی نیست همه به میدان بیایند.

۲۱۹۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1824494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =