سقوط ۴۰ تا ۶۰ درصدی فروش گوشت در بازار/ فروشندگان: دیگر کسی توان خرید گوشت ندارد

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی با تایید شرایط رکودی حاکم بر بازار گوشت، می‌گوید: در حال حاضر دیگر کسی توان خرید گوشت ندارد و به همین دلیل بازار خیلی راکد است.

مریم فکری: سقوط ۴۰ تا ۶۰ درصدی فروش گوشت، روایت این روزهای فعالان بازار گوشت است. آن‌ها معتقدند که در حال حاضر گرانی قیمت گوشت، منجر به ریزش شدید مصرف و خرید گوشت توسط مردم شده و همین موضوع، کاهش نامحسوس قیمت گوشت را در پی داشته است؛ نه سیاست‌های دولت در عرضه گوشت‌های دولتی و وارداتی.

این‌ها همه در شرایطی است که از شهریورماه تاکنون، بارها وزارت جهادکشاورزی وعده کاهش قیمت گوشت تا دو ماه آینده را داده است. حتی بنا به گفته علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی شده که سطح قیمت گوشت به قیمت‌های سال گذشته بازگردد.

براساس اعلام او، گوشت در بازار به وفور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود از اواسط آبان ماه ثبات در بازار گوشت برقرار شود.

این اظهارات در حالی است که امروز گزارش‌های میدانی خبرآنلاین نشان می‌دهد که به طور متوسط قیمت گوشت گوسفندی در قصابی‌ها ۴۵۰ هزار تومان است. آخرین روایت رسمی و آماری دولت از قیمت گوشت نیز حاکی از آن است که متوسط قیمت گوشت گوسفندی به ۴۵۸ هزار تومان در شهریورماه ۱۴۰۲ رسیده است. این عدد ۲۷۴ هزار تومان بالاتر از نرخی است که شهریورماه پارسال از قیمت گوشت اعلام می‌شد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت گوشت در شهریورماه ۱۴۰۱ در حدود ۱۸۴ هزار تومان بود که این عدد نشان می‌دهد قیمت گوشت گوسفندی رشد ۱۴۹.۲ در طول یک‌سال داشته است.

اما در آبان پارسال هر کیلو گوشت گوسفندی در حدود ۱۹۰ هزار تومان قیمت داشت که این عدد تفاوت عجیب و فاحشی با قیمت‌های بازار گوشت دارد.

سقوط ۴۰ تا ۶۰ درصدی فروش گوشت در بازار/ فروشندگان: دیگر کسی توان خرید گوشت ندارد

ریزش ۶۰ درصدی فروش گوشت در بازار

فعالان بازار معتقدند که این روزها، بازار گوشت در یک رکود عجیب و غریبی فرو رفته است و عامل این رکود، سقوط شدید قدرت خرید مردم است؛ نه برنامه‌ریزی‌های دولت. گزارش‌های میدانی خبرآنلاین در مناطق مختلف شهری، از کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی فروش گوشت از ابتدای سال تاکنون حکایت دارد.

علی محمدی، فعال بازار گوشت اعتقاد دارد که از ابتدای سال، فروش گوشت در حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است. وی عنوان می‌کند: در حال حاضر به دلیل سطح بالای قیمت‌ها، مردم توان خرید گوشت ندارد و به همین دلیل، گوشت تقریبا از سبد خرید خانوار حذف شده است.

سید محمد حسینی‌پور، از دیگر فعالان بازار گوشت نیز می‌گوید: در مدت ۶، ۷ ماه گذشته شاهد ریزش حدود ۶۰ درصدی فروش گوشت بوده است.

او با اشاره به کاهش ۵ تا ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت در چند روز اخیر، به خبرآنلاین عنوان می‌کند: اگر گوشت در این حد ارزان شده، به‌خاطر نخریدن گوشت است.

او برخلاف دولتی‌ها که عنوان می‌کنند قیمت گوشت در آینده کاهش خواهد یافت، اعتقاد دارد: با شرایطی که امروز در بازار گوشت شاهد هستیم، تا دو ماه دیگر قیمت گوشت به رقم‌های خیلی بالاتری خواهد رسید.

حسینی‌پور تصریح می‌کند: اگر بخواهند قیمت را پایین بیاورند، راهکار این است که باید فورا آذوقه دام را تامین کنند؛ وگرنه با سرمای شدید و برف، گوسفند به کوه نمی‌رود. بر همین اساس، اعتقاد داریم که گوشت گران می‌شود و اگر دولت فکری برای این موضوع نکند، هزینه این موضوع از جیب مردم در قیمت گوشت خواهد رفت.

وی با اشاره به قیمت گوشت در بازار، متذکر می‌شود: در حال حاضر قیمت دام زنده ۲۱۰ هزار تومان است. قیمت شقه گوشت گوسفندی هم ۴۵۰ هزار تومان و ران گوسفندی هم ۵۵۰ هزار تومان است.

این فعال بازار گوشت یادآور می‌شود: در این ۶، ۷ ماهه اول سال در حدود ۶۰ درصد فروش پایین آمده و فروش از نصف کمتر شده است.

وی همچنین با اشاره به واردات گوشت‌های کنیایی، عنوان می‌کند: نکته این‌جاست که دولت به جای این‌که این هزینه را برای واردات گوشت کند، باید آذوقه وارد کند. آذوقه وارد شود، قیمت دام زنده می‌آید و قیمت گوشت پایین می‌آید.

بیشتر بخوانید: گوشت قرمز ارزان شد ؛ از این مغازه ها خرید کنید | جدیدترین قیمت گوشت گوسفندی و گوساله

قیمت گوشت گوسفندی و گوساله ارزان شد | جدیدترین قیمت دام زنده و گوشت گوساله

دیگر کسی توان خرید گوشت ندارد

در این میان، علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز با تایید شرایط رکودی حاکم بر بازار گوشت، می‌گوید: در حال حاضر دیگر کسی توان خرید گوشت ندارد و به همین دلیل بازار خیلی راکد است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره میزان کاهش خرید مردم توضیح می‌دهد: ما همه تهران را رصد نمی‌کنیم، ولی آنچه که در بازار می‌بینیم، برای شما می‌گوییم. ما مغازه‌ها را دانه به دانه که نمی‌توانیم رصد کنیم، ولی کسادی بازار حس می‌شود. همه همکاران ما در مناطق مختلف تهران، درباره کسادی بازار می‌گویند. یعنی از خریدها مشخص است که بازار کساد است.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در واکنش به اظهارات دولتی‌ها درباره کاهش قیمت گوشت تا اواسط آبان‌ماه، تصریح می‌کند: براساس آنچه که ما اطلاعات داریم و نیز در جلسه‌ای که با قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی داشتیم، در حال حاضر گوشت دولتی برای تنظیم بازار توزیع می‌شود. همین اقدام، در روند بازار گوشت تاثیر دارد.

ملکی با بیان این‌که قیمت گوشت گوسفندی دولتی ۲۸۲ هزار تومان و گوشت گوساله بدون استخوان هم ۴۳۰ هزار است، عنوان می‌کند: این گوشت به صورت روزمره در فروشگاه‌های زنجبره و میادین میوه و تره‌بار در اختیار مردم قرار می‌گیرد و همین کار، تاثیر خوبی در بازار گوشت دارد.

وی متذکر می‌شود: در بازار گوشت در یکی دو هفته اخیر حداقل ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت را داشتیم. قیمت مصرف‌کننده گوشت گوسفندی داخلی در بازار ۴۲۰، ۴۳۰ هزار تومان بوده که الان در حدود ۴۱۰ تا ۴۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره روند آتی بازار گوشت، می‌گوید: طبق آنچه که شرکت پشتیبانی امور دام و وزارت جهادکشاورزی عنوان کرده، قرار شده عرضه گوشت سوبسیددار تداوم داشته باشد. اگر این امر تداوم داشته باشد، یقینا شرایط مساعد خواهد بود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1824748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =