برگزاری چهلمین مراسم بزرگداشت آیت الله اشرفی اصفهانی با سخنرانی سیدحسن خمینی

چهلمین مراسم بزرگداشت آیت الله اشرفی اصفهانی و سی‌امین سالگرد تاسیس مسجد جامع امیرالمومنین برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به مناسبت چهلمین سالگرد شهید محراب شهید «آیت‌الله عطاءالله اشرفی اصفهانی» و سی‌امین سال تاسیس مسجد جامع امیرالمومنین(ع) با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی به گفت‌وگو پرداختیم؛ مشروح این گفت وگو که درآن به بیان نحوه ساخت مسجد و برگزاری مراسم و مطالب مهم دیگر پرداخته شده، را در ادامه خواهید خواند:

· سخنران مراسم بزرگداشت مقام آیت الله اشرفی اصفهانی چه کسی است؟

امسال چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی است؛ دراین ۴۰ سال در کرمانشاه (محل شهادت ایشان) و در اصفهان (محل خاکسپاری)، و درچند سال اخیر در تهران مراسمی برگزار شده است.

سخنران مراسم امسال سالگرد شهید محراب وجود ارزشمند و فرهیختۀ یادگار گرانقدر حضرت امام، حضرت آیت‌الله سید حسن خمینی هستند که البته چند سال پیش نیز از وجود این بزرگوار به عنوان سخنرانِ سالگرد شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی بهره بردیم.

برگزاری چهلمین مراسم بزرگداشت آیت الله اشرفی اصفهانی با سخنرانی سیدحسن خمینی

· این مراسم چه زمانی و در کجا برگزار می شود؟

سالگرد آیت‌الله اشرفی اصفهانی 23 مهر است؛ با توجه به تدریس آیت‌الله سید حسن خمینی در قم، مقرر شد مراسم روز پنج شنبه 27 مهر پس از اقامه نماز جماعت برگزار شود.

برنامه با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز خواهد شد، مجری بخشی از پیام حضرت امام را قرائت می‌کند. همچنین بخش‌هایی از فیلم شهادت وسخنرانی‌های آیت‌الله اشرفی اصفهانی پخش می‌شود و از بیانات آیت‌الله سید حسن خمینی بهره خواهیم گرفت.

برگزاری مراسم سالگرد آیت الله اشرفی اصفهانی در کرمانشاه و اصفهان

· غیر از تهران در شهرهای دیگر هم در سالگرد آیت‌الله اشرفی اصفهانی مراسم برگزار می‌شود؟

بله؛ در کرمانشاه نیز مراسمی از سوی بنیاد شهید برگزار می‌شود؛ بنده به دلیل اینکه نمی توانم در مراسم حضور پیدا کنم از مردم این شهر عذرخواهی کردم. امام جمعه محترم کرمانشاه فرمودند که من انجام وظیفه خواهیم کرد.

مردم استان کرمانشاه سالیان سال از وجود شهید محراب بهره‌مند شدند، آنان می گفتند موقعیت شهرما به اعتبار وجود ارزشمند آیت‌الله اشرفی اصفهانی بوده لذا هیچ وقت ایشان را فراموش نمی‌کنند.

پس از یک هفته که پیکر ایشان در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد، لباس‌های غرق در خون شهید محراب را آوردند، بخشی از بدن ایشان، در میان لباس‌ها مانده بود.

من از حضرت امام سوال کردم که آن را به بدن ملحق کنیم یا نه؟ ایشان فرمودند که در کرمانشاه به خاک بسپارید. لذا آن بخش را در کرمانشاه دفن کردیم که به نوعی مزار دوم ایشان محسوب می‌شود.

همچنین مراسم مفصلی در دانشگاه و مرقد ایشان در اصفهان برگزار شد.

46

اخلاص سبب ماندگاری نام آیت الله اشرفی اصفهانی است

· پس از گذشت ۴۰ سال، برای تعداد کمی از بزرگان و علما، مراسم برگزار می‌شود؛ دلیل زنده ماندن نام ویاد ایشان را در چه می بینید؟

این از برکت خون و اخلاص آیت‌الله اشرفی اصفهانی است؛ زیرا در مسیر اسلام خدمت کردند و مردم به ایشان عشق ورزیده و مشتاق شرکت در مراسم بزرگداشت ایشان هستند.

لذا به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد ایشان و سی امین سال تاسیس مسجد جامع امیرالمومنین(ع) مراسم باشکوهی باحضور شخصیت‌های لشکری وکشوری، علما و روحانیون و فضلا و افراد برجسته کشوری در این مسجد که در منطقه مرزداران تهران واقع شده، برگزار می‌شود.

تعابیر رهبر کبیر انقلاب درمورد آیت الله اشرفی اصفهانی

· نظر شما درخصوص تعابیر امام راحل در مورد پدرتان چیست؟

رهبر کبیر انقلاب اسلامی پس از شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی، پیامی صادر کردند که به قول تمام صاحب‌نظران، اندیشمندان و بزرگان از علما و مراجع، استثنایی بود و درباره جملات و تعابیری که ایشان به کار بردند، ساعت‌ها باید بحث و گفت‌وگو شود.

· چند تعبیر مهم حضرت امام خمینی(ره) پس از شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی را بیان فرمایید؟

امام دربخشی از پیام خود آورده بودند: شهید اشرفی اصفهانی از مصادیق بارز «رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْه»‏ بود و رفتن او ثلمه بر اسلام وارد و جامعه روحانیت را سوگوار کرد.

دربخش دیگری ازاین پیام گفتند: «شهید عزیز محراب این جمعۀ ما، از آن شخصیت‌هایی بود که اینجانب یکی از‏‎ ‎‏ارادتمندان این شخص والا مقام بوده و هستم. این وجود پربرکت متعهد را قریب ۶۰‏‎ ‎‏سال است می‌شناختم.

مرحوم شهید بزرگوار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج‏‎ ‎‏آقا عطاءالله اشرفی را دراین مدت طولانی به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب‏‎ ‎‏و خالی از هواهای نفسانی و تارک هوی و مطیع امر مولا و جامع علم مفید و عمل صالح‏‎ ‎‏می‌شناسم، و در عین حال مجاهد، متعهد و قوی‌النفس بود.» این تعابیر را حضرت امام درباره هیچ یک از بزرگان بیان نکرده اند.

پیام امام درباره ایشان جامع و پاسخگوی همه مسائل بود. آقای اشرافی اصفهانی را فقط امام شناخت و ما ایشان را نشناختیم.

برگزاری چهلمین مراسم بزرگداشت آیت الله اشرفی اصفهانی با سخنرانی سیدحسن خمینی

· نظر مراجع و بزرگان درمورد ایشان چه بود؟

در کنگره‌ای که در بیستمین سالگرد شهادت ایشان در کرمانشاه برگزار شد، همه مراجع و بزرگان آن زمان مثل حضرات آیات بهجت، صافی گلپایگانی، صانعی و مکارم شیرازی پیام تمجید و تسلیت فرستادند.

آیت الله مکارم شیرازی در پیام خود آورده بود که «من هر چه فکر کردم که چه بگویم تا حق مطلب را درباره آقای اشرفی اصفهانی ادا کرده باشم، نتوانستم.

لذا باید این عبارت را درباره ایشان به‌کار برد که «قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری».

مسجد امیرالمومنین بزرگترین مجموعه تهران است

· مراسم بزرگداشت مصادف با سی‌امین سالگرد تأسیس مسجد جامع امیرالمومنین(ع) است؛ درباره این مسجد و نحوه ساخت آن هم می فرمایید؟

بله؛ این مسجد بزرگترین مجموعه تهران می باشد که در 25 هزار مترمربع بنا احداث شده است.

درسال 71، تصمیم گرفتم تا پایگاه و مسجد بزرگی احداث کنم و فکر نمی‌کردیم مجموعه‌ای به این عظمت بنا شود؛ البته این از الطاف الهی، کمک آقا علی بن ابی‌طالب(ع)، اعتبار نام و سوابق دوران مبارزات پدر و مسئولیت‌های بنده در دولت و مجلس شورای اسلامی، توفیقات الهی شامل حال ما و مسجد به پایگاه عظیمی تبدیل شد.

دراین مراسم گزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته دراین ۳۰ سال ارائه خواهد شد و از بزرگوارانی که در بنای این مجموعۀ عظیم به ما کمک کرده و مؤثر بوده اند و اعضای هیئت امنا با اهدای لوح تقدیری قدردانی خواهد شد.

امیدواریم همه ما در محضر آقا علی بن ابی‌طالب(ع) باشیم و یاد ایشان را گرامی بداریم.

هزینه ساخت مسجد امیرالمومنین با اهدای طلاها و موقوفات

· هزینه ساخت مسجد چطور تامین شد؟

برای ساخت این مسجد چندین بار طلا جمع‌آوری شد که به چند کیلو رسید و با فروش آن‌ها کار پیش رفت؛ بسیاری از خانم‌ها در بنای مسجد با ما همراهی کردند و حتی برخی انگشتر نامزدی خود را هدیه کردند.

اگر فروش طلاها و کمک‌های مردم و خیرین نبود به هیچ وجه امکان نداشت که ساخت مجموعه به اتمام برسد. هرچند بخشی از کار مانده و از خیّرین، عاشقان و دلباختگان امیرالمومنین(ع) می خواهیم برای اتمام آشپزخانه و فضای ورزشی کمک نمایند.

دستور مقام معظم رهبری برای حل مشکل مسجد

· مجموعه عظیم مسجد جامع امیرالمومنین(ع) دارای چه مشخصاتی است و مالکیت آن متعلق به چه کسی است؟

زمین این مجموعه شش هزار و۴۰۰مترمربع است. از ابتدا بنده را به عنوان رئیس هیئت امنا و تولیت تعیین کردند. پس از اینکه زمین مسجد تحویل ما داده شد، زمین شهری ادعا کرد که اینجا مربوط به ما هم می‌شود و باید هزینه آن را بپردازید لذا هزینه ای که گفتند را پرداخت کردیم.

گفتند: عرصه به نام که باشد؟ من اصلح دیدم که به نام خودم نباشد. با اینکه وزیر مسکن آن زمان پیشنهاد داد که به نام شما یا شهید محراب باشد، اما من قبول نکرده و به نام اوقاف کردم. البته پس از اینکه مجموعه را به نام اوقاف کردم برای ما داستان‌هایی پیش آمد و متوجه شدم که اشتباه کرده‌ام.

تصور من این بود که اطراف این مجموعه، مغازه و رقبات(زمین‌های وقفی) تجاری دارد و ذی‌نفع هستم، برای اینکه شک وشبهه‌ای ایجاد نشود، مجموعه را به نام اوقاف کردم.

مسئولان اداره کل اوقاف وامور خیریه طی ۳۰ سال اخیر از زمان حجت‌الاسلام والمسلمین نظام‌زاده تا امروز یک ریال برای ساخت مجموعه کمکی نکرده‌اند درحالی‌که امروزه در برخی امور به صورت مستقیم دخالت می‌کنند.

یک بار از سر ناچاری خدمت مقام معظم رهبری مکاتبه‌ای کردم، ایشان لطف و بزرگواری کردند و رئیس اوقاف را احضار کرده و فرمودند: «مسجدی که آقای اشرفی به اعتبار خود و پدر بزرگوارش ساخته و شما دیناری به وی کمک نکردید و خودش عرصه را به نام اوقاف واگذار کرده است، نباید با ایشان مخالفت کنید لذا بروید و مشکل خود را با وی حل کنید.»

جناب حجت‌الاسلام مروی که آستان قدس رضوی در اختیار ایشان است با بنده تماس گرفته و گفتند که به دفتر آقا تشریف بیاورید تا درباره این قضیه صحبت کنیم. آقای مروی مسائل را خدمت آقا مطرح کردند و حضرت آقا فرمودند: هرچه ایشان درخواست کرد باید انجام شود و انجام شد.

بنده تولیت و متولی مسجد جامع امیرالمومنین هستم

· هم اکنون با ورود مقام معظم رهبری، مشکل برطرف شده است؟

چند سالی است قضیه‌ای برای مجموعه ما پیش آمده که باید حل شود؛ من از طرف مراجع و بزرگانی مثل آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله العظمی مظاهری، آیت‌الله العظمی منتظری، آیت‌الله العظمی صانعی، حضرت آیت‌الله گرامی و برخی بزرگان دیگر به عنوان متولی منصوب شده‌ام.

همچنین برای برخی از مراجع که منصوب بودن بنده محرز بود، تولیت بنده را تنفیذ کرده‌اند لذا تولیت بنده احراز شد و به دلیل اینکه کار ساخت مسجد برعهده من بود به عنوان مؤسس این مجموعه هستم و این توفیق الهی نصیب من شده است.

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور و مسئولان حوزه تهران هم در جریان متن مسائل هستند.

کسی که اینجا سرمایه‌گذاری نکرده نباید به این مکان مقدس چشم طمع بورزد؛ برخی رفتارها شایسته شخص ملبس به لباس روحانیت نیست. امیدواریم این مشکل حل شود و زودتر بساط خود را جمع کنند و به مکان دیگری بروند.

· مسجد در فازهای مختلف تأسیس شده است؟

بله؛ مسجد در سه فاز تعریف شده است؛ فاز نخست، رقبات و مغازه‌های تجاری است که با همکاری، حمایت و حضور شهردار وقت منطقه دو بنا شد که بخشی از شبستان مسجد در فاز یک قرار دارد.

بخش دوم حسینیه فاطمیه، و بخش سوم کتابخانه و حوزه علمیه آیت‌الله اشرفی اصفهانی است.

مجموعه ورزشی، آشپزخانه و تجهیزات در سه فاز تعریف شده که دو فاز آن را مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افتتاح کرد. ایشان از بنای مسجد بسیار تعریف و تمجید کرده و گفتند: «دولت‌ها باید برای ساخت این مسجد کمک می‌کردند اما کمک نکردند و آقای اشرفی اصفهانی توفیق پیدا کرد که با دست خالی و کمک مردم و رقبات این مجموعه را احداث کند».

این مسجد جایگاه رفیع و پایگاه مهمی در تهران دارد؛ ان شاءالله خداوند توفیق دهد تا بتوانیم این امانت الهی را حفظ کنیم.

اگر موانع برطرف شود، به اهدافمان خواهیم رسید

· فاز سه در چه مرحله ای است و آیا شما به اهدافتان رسیدید؟

فاز سه مجموعه تجاری کنار مسجد، حوزه علمیه شهید اشرفی اصفهانی و موسسه فرهنگی شهید اشرفی اصفهانی است. حوزه و مؤسسه به نام آقای والد است و همۀ همّ من این بود تا نام، جایگاه، مقام و منزلت فقهی و تقوا و زهد ایشان که زبانزد عام و خاص است دراین مجموعه حفظ شود. ما در اوائل راه هستیم ان‌شاءالله موانع برطرف شود تا بتوان به اهداف رسید.

امیدوارم به اهداف و آرمان‌های شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی دست پیدا کرده و بتوانم آنچه که نیت کردم انجام شود، نه اینکه کسانی وارد شوند و مجموعه را غصب کنند؛ این کار نادرست در شأن فردی ملبّس به لباس روحانیت نیست تا از یک مکان آماده استفاده کند.

الحمدلله جایگاه، پول و امکانات دارند، مانند ما نیستند که ۳۰ سال خون دل خوردیم، زحمت کشیدم؛ حتی یک نفر بر اثر برق گرفتگی و یک نفر بر اثر افتادن از روی پشت بام از دنیا رفت و دیه آنان را ما پرداخت کردیم.

****

گفتنی است آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی درسال۱۲۸۱ متولد شد و نماینده امام خمینی در استان کرمانشاه و امام جمعه آن شهر بود. وی مسئولیت حوزه علمیه کرمانشاه را به عهده داشت و حوزه خواهران را نیز در این شهر راه‌اندازی کرد.

تلاش برای وحدت میان شیعه و اهل سنت از فعالیت‌های ایشان بود. و یکی از چهار امامان جمعه‌ای است که در ایران، به شهدای محراب مشهورند.

وی در ۹ سالگی کتاب نصاب الصبیان را حفظ کرد؛ در ۱۲ سالگی جهت ادامه تحصیل راهی اصفهان شد و در ۲۰ سالگی برای ادامه تحصیل به قم رفت و در ۴۰ سالگی به درجه اجتهاد رسید.

آیت الله اشرفی اصفهانی در مدّت نمایندگی امام خمینی در استان کرمانشاه دوبار مورد سوء قصد قرار گرفت و در ظهر جمعه ۲۳ مهر ۱۳۶۱ش در نماز جمعه مسجد جامع کرمانشاه و توسط سازمان مجاهدین خلق به شهادت رسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1825456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =