روند کاهشی مسمومیت دراستان چهارمحال وبختیاری

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری گفت :در نیمه نخست امسال حدود ۲ هزار مورد مسمومیت در استان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، دکتر رضا محمدی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها اظهار داشت: در نیمه نخست امسال حدود ۲ هزار مورد مسمومیت در استان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است.

وی افزود: بیشترین تعداد مسمومیت‌ها در این استان مربوط به مسمومیت‌های دارویی، گزیدگی جانوران سمی و مواد شیمیایی بوده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش آگاهی می‌تواند در پیشگیری و کاهش تعداد مسمومیت اثر گذار باشد ادامه داد: امسال شعار هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با عنوان "سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم" نامگذاری شده است از همین رو آگاهی‌بخشی به جامعه برای پیشگیری از این عارضه بسیار مهم است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، مسمومیت غذایی، دارویی، دفع آفات و مواد شیمیایی، گزیدگی جانوران و حشرات سمی و مسمومیت انواع مخدر و محرک‌ها را از جمله مسمومیت‌ها برشمرد و افزود: در این استان مسمومیت دارویی، گزیدگی به ویژه با نیش عقرب و مواد شیمیایی بیشترین تعداد و مسمومیت غذایی کمترین مورد را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه کودکان زیر پنج سال پرخطرترین گروه سنی در مواجهه با مسمومیت‌ها هستند اظهار داشت: در کشور ۱۷ درصد مسمومیت‌ها مربوط به این گروه سنی است اما در استان این میزان ۹ درصد است.

دکتر محمدی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال مسمومیت‌ با قارچ و گیاهان سمی ۱۰ درصد مسمومیت‌های گزارش شده در استان را به خود اختصاص داده است، بیان داشت: این در حالیست که در نیمه دوم سال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شیوع بیشتری دارد.

وی ادامه داد: گاز مونوکسیدکربن با توجه به اینکه بدون بو، رنگ و طعم است و محرک به شمار نمی‌رود و موجب سوزش چشم‌ها نمی‌شود علامت هشدار دهنده‌ای ندارد و اگر نکات ایمنی رعایت نشود، احتمال مسمومیت با آن زیاد است.

وی به علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن اشاره کرد و گفت: مسمومیت در کوتاه‌مدت به ویژه در کودکان سبب تهوع، استفراغ و اسهال و در طولانی‌مدت سبب افزایش تپش قلب، کاهش هوشیاری، کما و مرگ می‌شود.

دکتر محمدی تاکید کرد: گاهی گاز مونوکسیدکربن اگرچه در فضا پخش است اما به سبب اینکه هوا تهویه می‌شود، ایجاد مسمومیت نمی‌کند اما به مرور زمان سبب کاهش ضریب هوشی و حافظه می‌شود از همین رو به جد توصیه می‌شود که نسبت به استفاده از بخاری‌های بدون دودکش پرهیز و در خصوص باز بودن کلاهک دودکش‌ها اطمینان حاصل شود.

وی افزود: در صورت مواجه با افرادی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده‌اند باید در ابتدا فرد را به هوای آزاد انتقال داد و اگر فرد هوشیاری یا تنفس نداشت احیای قلبی عروقی برای آن انجام داد و در اسرع وقت با اورژانس تماس گرفت.

وی یادآور شد: در سال گذشته سه هزار و ۶۷۷ مورد مسمومیت در استان به ثبت رسیده بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1830018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =