چالش با علی دبیر بر سر واژه خداترسی و حسن یزدانی/تیم نهم دنیا را می‌گویند خوب و من که دوم دنیا شدم متهمم!

علیرضا دبیر در ستاره‌بازی درباره حواشی و اتفاقات اخیر صحبت کرد.

سپهر ستاری: بدون تردید علیرضا دبیر در یک سال اخیر یکی از خبرسازترین افراد ورزش کشور بوده است. رئیس فدراسیون کشتی که تقریبا تمام صحبت‌هایش بازتاب زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته و خیلی‌ها به نظرات او واکنش نشان می‌دهند. دبیر به تازگی در هاردتاک ستاره‌بازی خبرآنلاین درباره حواشی و اتفاقات اخیر پیرامون خود صحبت کرده است. علیرضا دبیر در این گفتگو سعی کرده به این چالش پاسخ دهد که چرا در بخش بزرگی از افکار عمومی برچسب ریاکاری خورده و درباره دلایل مختلف حواشی اخیر خود توضیح داده است. صحبت‌های رئیس فدراسیون کشتی با خبرآنلاین در ادامه آمده است:

آدم نمی‌تواند ۲۰ سال فیلم بازی کند!

علیرضا دبیر درباره تغییرات ظاهری و اخلاقی خودش نسبت به سال‌های قهرمانی و محبوبیتی که آن زمان داشت، گفت: من الان ۴۶ ساله هستم و ۲۶ سال پیرتر شدم و تجربه‌ام بیشتر است. البته هنوز هم خوش‌پوش هستم و حواسم به لباس پوشیدن هست. حالا یکی بلد نیست و نمی‌داند من چی می‌پوشم و همیشه سعی می‌کنم لباس خوب بپوشم. از سال ۸۳ که کشتی را کنار گذاشتم به من می‌گویند فیلم بازی می‌کنی ولی آدم نمی‌تواند ۲۰ سال فیلم بازی کند. من همان زمان هم ورزشکاری بودم که چارچوب داشتم. این حواشی را کسانی درست می‌کنند که با خط و خطوط من مشکل دارند. یک موقع من گناهی می‌کنم و حاشیه درست می‌کنند، خب اشکالی ندارد ولی حاشیه را کسانی درست می‌کنند که با خط و خطوط من مشکل دارند. من بچه ۱۳ آبان هستم و با شلوار شش جیب بزرگ شدم. مگر شلوار جین و شش جیب گناه است؟ رئیس فدراسیون مجارستان با من ساعت ۴ عصر قرار داشت ولی زودتر زنگ زد که ناهار بیاید. من گفتم با لباس کار هستم و رسمی نیستم ولی او گفت ما هم با شلوار جین هستیم. بروید عکس‌ها را ببینید. او با شلوار جین بود و من هم با شلوار شش جیب بودم ولی گفتند این چه تیپی است و چرا اینگونه استقبال کردید. من هم جوان ۲۶ ساله نیستم خیلی تیپ بزنم. در فدراسیون هم ما بنایی داریم و نمی‌توانم کت و شلوار بپوشم. حالا من کت و شلوار بپوشم کار نکنم بهتر است یا گونی بپوشم و کار کنم.

بیشتر بخوانید: ببینید | علیرضا دبیر:اوشین هم دو ساله تمام شد، ۲۰ سال است به من می گویید ریاکار/الکی شلوغش نکنید، من هم روی سکو سرود ملی نمی خواندم!

دبیر در ادامه درباره صحبت‌های خود درباره اینکه ورزشکاران درس نخوانند گفت: مثلا من گفته بودم ورزشکار در زمان ورزش حرفه‌ای نمی‌تواند درس بخواند. خب این حرف من حرفه‌ای است. کسی که در فضای مجازی دنبال فالوور است خب این حرف را درک نمی‌کند. من خودم هم اشتباه کردم در زمان ورزش درس خواندم. من دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بودم و با درخواستم از آقای خاتمی راه را باز کردم و از آنجا دکتری ورزشکاران درست شد. به جای اینکه بگویم به من ماشین و پول بدهید گفتم بگذارید درس بخوانم. من زمان دانشجویی سختی کشیدم و نتیجه‌اش مصدومیت و تمام شدن کشتی‌ام در ۲۵ سالگی بود. الآن خانم کیانی هم می‌گفت من نمی‌رسم کلاس‌ها را بروم. ورزشکاری که در اردو است به کلاس رفتن نمی‌رسد.

چالش با علی دبیر بر سر واژه خداترسی و حسن یزدانی/تیم نهم دنیا را می‌گویند خوب و من که دوم دنیا شدم متهمم!

من هرگز ریا نمی‌کنم

یکی از حواشی جنجالی علیرضا دبیر در چند ماه اخیر انتشار ویدیو نماز خواندن او در جلسه بود. او درباره آن ویدیو و حواشی بعد از آن می‌گوید: من آن فیلم را بیرون ندادم. این همه آدم از خودشان فیلم می‌گذارند. خدا از کسی که فیلم را منتشر کرد نگذرد. من گوشه سالن بودم و هیچکس نفهمید چیکار می‌کنم. سجاد انوشیروانی که کنار من بود نفهمید چیکار می‌کنم. در ماه رمضان وقت اذان هر جلسه‌ای باید قطع شود. آنجا هم باید قطع می‌شد ولی ۴۵ دقیقه بعد از اذان همچنان ادامه داشت. به نظرم جلسه بیشتر از یک ساعت و نیم هم بازدهی ندارد و چیزی از آن در نمی‌آید و اصلا قرار نبود به آن جلسه بروم. ریا برابر با شرک است و من ریا نمی‌کنم. نیت من را فقط خودم و خدا می‌دانیم. من روحم از اینکه فیلم بیرون آمده خبر نداشت. به کسی که فیلم گرفته بود گفتم من از تو راضی نیستم چون باعث شدی کتک بخورم. من را برای نماز خواندن زدند، برای جرم خلاف نزدند. امیدوارم صاحبش کمک کند چون گناهی نداشتم.

علیرضا دبیر در واکنش به حاشیه انتشار عکس او در جلسه با محمود کریمی، علی خطیر و جواد نکونام با شلوارک گفت: من وقتی در اردوی تیم ملی با بچه‌ها هستم خب نباید با شلوار جین روی تشک بروم و با شلوارک تمرین هستم. یک دفعه هم مهمان آمد و رفتم عرض ادب کردم. حالا مثلا من گناه کردم که شلوارک پایم بود؟ یک موقع من گناهی کردم ولی خب گناهی نکرده بودم. من ۱۰ سال پیش این را از حسن آقا محبی یاد گرفتم. یک روز به او گفتم این حرف را زدی و کلی در فضای مجازی نقد شد. گفت مهم نیست، مهم این است که من چه بگویم. من اصل در فضای مجازی هم نیستم. از خیلی اتفاقات خبر ندارم.

چالش با علی دبیر بر سر واژه خداترسی و حسن یزدانی/تیم نهم دنیا را می‌گویند خوب و من که دوم دنیا شدم متهمم!

تیم‌های نهم و ششم دنیا را می‌گویند موفق!

دبیر درباره دوقطبی خودش و رسول خادم و اینکه او به نماد ملت و خودش به عنوان نماد حاکمیت مطرح شده، گفت: امیدوارم جامعه هیچوقت دوقطبی نباشد و نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد. اینکه شما بخواهی همه را راضی کنی هم درست نیست. هر کسی باید خودش باشد. اینطوری راحت هم زندگی می‌کند. ۲۰ سال است به من می‌گویند ریاکار. کدام سریال ۲۰ سال طول می‌کشد؟ اوشین هم دوساله تمام شد. به من می‌گویند نماد حاکمیت ولی من تا حالا پست حاکمیتی گرفتم؟ همه جا با رای مردم انتخاب شدم و فدراسیون هم انتخابات بود. من همین هستم. بروید و پدر خدابیامرزم را ببینید. یک آدم ساده جنوب شهری که دوست دارم سالم زندگی کنم که در جامعه الان خیلی سخت است. من چیکار کردم؟ پست بالا داشتم یا امنیتی بودم؟ افکار من همین است و احترام بگذارید. من که به کسی کاری ندارم و گیر نمی‌دهم، زندگی خودم را می‌کنم. انقدر با من مشکل دارند اجازه نمی‌دهند افتخارات کشتی به چشم بیاید. فکر می‌کردم در ورزش نمی‌شود افتخارات را مخفی کرد ولی دیدم که شد.

امسال چهارتا تیم ما قهرمان دنیا شده، تیم آزاد و فرنگی ما دوم دنیا شده ولی طوری نشان می‌دهند که انگار باخته. ما کلا در آزاد ۹ بار دوم دنیا شده بودیم. تنها تیمی که در آزاد و فرنگی روی سکو رفت ما بودیم. تیم‌های نهم و ششم دنیا را می‌گویند موفق بوده ولی دوم دنیا را مخفی کردند. با افکار من مشکل داری چرا کشتی را قاطی آن می‌کنی.خدایی ببینید علیرضا دبیر در فدراسیون بد کار کرده؟ در حاکمیت ما جرم و اشتباه هست و حتما باید با آن برخورد شود ولی مهم است این را تفکیک کنی.

من هم سرود ملی نمی‌خواندم!

او درباره سرود نخواندن ورزشکاران در مسابقات گفت: من خودم روی سکوی قهرمانی سرود نمی‌خواندم. خواهش می‌کنم این را شلوغ نکنید. سرود خواندن خیلی باب نیست و حساس نشویم. خارج از کشور این را شلوغ می‌کنند. خودم هم خیلی نمی‌خواندم. شلوغ نکنیم که سرود نخواندند. اصلا ورزشکار در دنیای خودش است و خیلی از سیاست خبری ندارد. خیلی‌ها نمی‌دانند اصلاح‌طلب و اصولگرا چیست. کار کشتی‌گیر این است که کشتی بگیرد و چرا به او نمی‌گویند در هنر و فرهنگ نظر بدهد؟ اگر درباره شعر نظر بدهد می‌گویند تو چکاره هستی. خب چرا درباره موضوعی که اطلاعات ندارد او را دخیل کنیم؟ ورزشکار باید روی کارش تمرکز کند. من خودم به خاطر درس خواندن و تجارت کشتی‌ام زود تمام شد. من خودم نگذاشتم بچه‌ها وارد این فضاها شوند.

بیشتر بخوانید:

دبیر درباره انتقادات سیاسی و اجتماعی خود گفت: باید پوست مدیری که تخلف می‌کند را کند. مدیری که کار نمی‌کند را باید به دادگاه ببرند. همیشه کسانی که کار می‌کنند را به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی می‌برند. من می‌گویم ولی کسی نمی‌خواهد بشنود چون من می‌گویم. در جلسات من همیشه نقد می‌کنم چون کشور و مردمم را دوست دارم. به حاکمیت هم اعتقاد دارم ولی در بدنه ایراداتی هست. در جلسه با وزیر همیشه حرف می‌زنم ولی شاید صلاح نباشد بیرون بگویم. در مورد کشتی‌گیران وظیفه آن‌ها کشتی گرفتن است.

چالش با علی دبیر بر سر واژه خداترسی و حسن یزدانی/تیم نهم دنیا را می‌گویند خوب و من که دوم دنیا شدم متهمم!

منظورم از خداترسی زندگی سالم بود

او درباره صحبت‌های خود مبنی بر تاثیر خداترسی در موفقیت کشتی‌گیران گفت: کسانی در فضای مجازی نظر می‌دهند که دنبال فالوور هستند و اصلا از فضای ورزش و قهرمانی را درک نمی‌کنند. ورزشکار حرفه‌ای می‌فهمد من چه می‌گویم. من خودم این دوران را خوب زندگی کردم و بالا و پایین آن را دیدم. حرف الکی نمی‌زنم چون درک کردم. خدا می‌گویند هر کسی از من بترسد من همه را از او می‌ترسانم. خداترسی یعنی سالم زندگی کنی. خیلی نمی‌توانم این را باز کنم. گفتند پس اینطوری باشد تیلور نباید قهرمان شود. حسن و تیلور هر دو عالی هستند و خب یکی باید ببرد. من از حسن خیلی راضی هستم و خیلی زحمت کشیده بود. طرف از حسن بهتر کشتی گرفت.

درباره خداترسی همان زندگی سالم است. مایکل فلپس می‌گفت من ۱۱ سال ساعت ۹:۳۰ شب را ندیدم. شما با پول بیت‌المال در اردو هستی و چرا باید تا ۲:۳۰ بیدار باشی؟ از ۱۰ تا ۳ صبح، ۵ ساعت است و بهترین زمانی است که زمین به تو انرژی می‌دهد. یک شب دیر بخوابی نمی‌توانی صبح تمرین کنی. در کنارش موضوعات دیگر که ورزشکار حرفه‌ای می‌داند چه می‌گویم. ورزشکار ما باید حرفه‌ای زندگی کند. چرا گفتم خداترس؟ چون وقتی سالم زندگی کنی دیگر از چیزی نمی‌ترسی. در زمان گرم کردن یک سال اخیر زندگی‌ جلوی چشمت می‌آید. اگر درست زندگی کرده باشی آنجا نمی‌ترسی. من دیدم دوتا ورزشکار ما ترسیده بودند.

حسن یزدانی را که دیدم گفتم عجب دلاوری است

دبیر در پاسخ به سوالی مبنی بر ترساندن حسن یزدانی و تغییر مدل کشتی او گفت: نسل قبل مقصر است. چه کسی به او گفته زیر کتف بزن؟ البته حسن سبک کشتی خودش را دارد و کسی در کشتی نمی‌تواند ادای یکی دیگر را در بیاورد. در منطقه ۱۱ شهرداری بودم پژمان درستکار گفت این پسر بچه را ببین به نظرم خوب می‌شود. حسن یزدانی بود که در ۵۱ کیلوگرم کشتی می‌گرفت و من هم او را نمی‌شناختم. زیر می‌گرفت و قاطی می‌شد. گفتم عجب دلاوری است. من زیر کتف زدن را زیر سوال نمی‌برم ولی سلاح برتر کشتی ما زیرگیری است. من پوستم کنده شده که بتوانیم این نسل را عوض کنیم. امیرحسین زارع بالاخره در مسابقات آسیایی زیر گرفت. به او گفتم می‌خواهی موفق شوی باید زیر بگیری. آمریکایی نمی‌گذارد زیر کتف او بزنی ولی زیرگیری را کسی نمی‌تواند ببندد.

رئیس فدراسیون کشتی درباره بحث‌های حضور کامران قاسمپور در وزن حسن یزدانی گفت: کامران ۹۴ کیلو است و اصلا به ۸۶ نمی‌رسد. لطفا همه این را از ذهنشان خارج کنند. من درباره محمدرضا گرایی به آقای رنگرز گفتم اینطوری بخواهد سر وزن برسد برای المپیک به درد نمی‌خورد. کامران ولی نمی‌تواند ۸۶ باشد. حسن در اوج سنگینی ۹۰ کیلو بوده است. حسن خیلی هم خوش‌خوراک است و یک گوسفند هم بگذاری می‌خورد! در مورد کامران ولی شدنی نیست. ۹۲ وزن ایده‌آل کامران است. اگر او در مسابقات جهانی با ما بود طلا می‌گرفت و قهرمان می‌شد. ۲۵ امتیاز از دست دادیم چون جانشین او هم خوب کشتی نگرفت و اوت شد.

بیشتر بخوانید: به رنگرز گفتم گرایی با این وضعیت در المپیک به کار نمی‌آید/وسط نکونام و خطیر را گرفتم چون برای من پرسپولیسی، هوادار کف خیابان مهم است!

۲۵۸ ۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1831993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اتابک IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    2 2
    یکی بنعل بزن یکی ب تخته ایندقیقا ریاکاریه دوران ورزشی خیلی قبولت داشتم ولی در کار بودن ب هر قیمتی نه
  • ح IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    2 1
    متهم کردنه کسی به ریاکاری کار درستی نیست مخصوصا کسی که در حال نماز خواندن است خب عجیب است که چرا در ورزشگاها یک نمازخانه نیست که ورزشکارانی که اهله نمازند بروند نماز بخوانند تا کسی آنها را بیخودی متهم به ریاکاری نکنند
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    3 2
    آقای دبیر دوران این بازی ها تمام شده . مردم رو ابله فرض نکن دیگه کسی این سیاه بازی و ریاکاری ها رو باور نمیکنه .
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    2 2
    آقای دبیر دوران این بازی ها تمام شده . مردم رو ابله فرض نکن دیگه کسی این سیاه بازی و ریاکاری ها رو باور نمیکنه .
  • ایرانی با غیرت IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    3 1
    جناب دبیر : اشکال اساسی که به شما وارد است اینست که تیم شما دوم شد در حالی که روسها حضور نداشتند. دوم اینکه در این اخرین مسابقه کسب سهمیه در صربستان هیچ کشتی گیر ما در مقابل روسها یا روس تبار ها موفق نبود: رحمان از کشتی گیر روس تبار البانی شکست خورد . یونس امامی از تسابالوف شکست خورد . نخودی از عثمانوف شکست خورد. گلیج از سعداله اف شکست خورد . بعدا هم از تاج الدین اف بحرینی شکست خورد. معیار تیم ملی کشتی همین مصاف ها است که موفق نبودیم. دیگر اینکه قرار بود به گفته شما در 2022 امسال در 2023 شاهدورژن جدیدی از حسن یزدانی باشیم که او هم در فینال برای بار چندم به تیلور باخت.
  • امید IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    3 1
    ۱_بودجه ای در اختیار شما قرار گرفت که در اختیار فدراسیون قبلی نبود...شما از جیب مبارک هزینه نکردین ۲_سطح کشتی،در این سالی که شما میگین دوم شدین با سالهای قبل از اون قابل قیاس،نیست ۳_نسلی که در حال حاضر کسب عنوان میکنه،ساخته مدیریت قبلیه.‌.‌نتیجه عملکرد شما ۶ سال بعد مشخص میشه ۴_از لحاظ فنی در دوره های،گذشته خیلی بهتر بودیم تا الان که شما هستین...
  • امید IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    4 1
    در دوره شما کشتی گیران ما به تمامی رقبای اصلی باختن...اون هم با چنین سطح پایینی....اما در دوره آقای خادم نبردی پایاپای با روسها داشتیم و اکثرا هم برتر بودیم.... نمونه:کمیل قاسمی ،مراد گاتسالکف رو برد.حسن رحیمی لبودوف روس، مراد محمدی ،احسان لشگری ...
  • امید IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    3 1
    واقعا تعجب آوره که آقای دبیر متوجه سطح بالای کشتی در گذشته نمیشه و متوجه نیست که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ کشتی دنیا به علت کرونا،سال بعد از المپیک که سطح پایین داشت و عدم حضور روسها ...کشتی دنیا بسیار سطحش پایین بود
  • امید IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    2 1
    تنها برتری شما نسبت به فدراسیون قبل بودجه ای هست که دولت در اختیارت گذاشت ... ولی در اختیار فدراسیون قبلی نبود.... حرفهای شما مثل اینه که بچه ای که پدرش پولداره به بچه ای که پدرش فقیره فخر بفروشه و این کار نهایت بی معرفتیه....
  • حمید میردار سلطانی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    1 1
    رسول خادم میدونست که میگفت حسن یزدانی باید بره ۹۶ کیلو که کامران قاسمی بیاد به جاش ۸۶ کیلو کشتی بگیره. اما دومی وه تونه کشتی بیره‌.