حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: فکر می‌کنیم آقای جاسبی به اندازه بسیار کافی در دانشگاه آزاد خدمت کرده و الان زمان آن رسیده که وی جای خود را به یک فرد تازه نفس بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاو عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با فارس اظهار داشت: دانشجویانی که در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند تفاوتی با دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نداشته و همگی سرمایه‌های انسانی برای کشورمان محسوب می‌شوند و مورد احترام هستند.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه آزاد نیز مانند اساتید سایر دانشگاه‌های کشور مورد احترام هستند و زحماتی را برای پیشرفت علمی کشور بر دوش گرفته‌اند، گفت: بخشی از بار علمی کشورمان را در سال‌های گذشته دانشگاه آزاد بر دوش گرفته است و هیچ کس در این زمینه نسبت به دانشگاه آزاد اعتراض ندارد.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بحث‌هایی که در مورد دانشگاه آزاد مطرح است، مربوط به ساختار مدیریتی این دانشگاه است، اظهار داشت: رئیس دانشگاه آزاد 27 سال است که تغییر نکرده است و این نیاز احساس می‌شود که باید در ساختار و نحوه مدیریت این دانشگاه تغییراتی ایجاد شود تا دانشگاه آزاد در عرصه علمی کشور بیش از پیش تأثیرگذار باشد.

محمدیان با اشاره به مطرح بودن بحث اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد از چند سال پیش تا کنون، خاطرنشان کرد: در هر مؤسسه‌ای در طول 20 سال چندین بار اصلاح اساسنامه صورت می‌گیرد در حالی که دانشگاه آزاد از ابتدای تأسیس خود اساسنامه را اصلاح نکرده و اکنون بعد از 20 سال قرار است تغییراتی صورت گیرد.

وی افزود: هیئت مؤسس محترم دانشگاه آزاد که باید این دانشگاه را اداره می‌کرد نیز در این سال‌ها تشکیل جلسه نداده و اصلاً چند نفر از اعضای این هیئت مؤسس نیز دیگر حضور ندارند و همین مطرح شدن بحث اصلاح اساسنامه موجب شد که این هیئت مؤسس ترمیم شده و اخیراً جلساتی را تشکیل دهند و ما این را برای دانشگاه آزاد مبارک می‌دانیم، چرا که خیرهایی را برای این دانشگاه به دنبال دارد.

اصلاح نهایی اساسنامه دانشگاه آزاد باید در شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام شود
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد جزو اختیارات شورایعالی انقلاب فرهنگی است، گفت: هیئت مؤسس پیشنهادات اصلاحی خود را باید به شورایعالی انقلاب فرهنگی بدهد ولی اصلاح نهایی اساسنامه دانشگاه آزاد باید در شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

حجت‌الاسلام محمدیان افزود: به هیئت موسس دانشگاه آزاد گفته شده و زمان هم داده شده تا اصلاحات پیشنهادی خود را در مورد اساسنامه ارائه کند و طبیعی است که شورا هم بررسی می‌کند، البته الان این زمان تمام شده است و علی‌القاعده در یکی دوماه آینده باید پیشنهادات خود را ارائه دهند.

شورایعالی انقلاب فرهنگی می‌تواند نظرات خود را در اصلاح اساسنامه اعمال کند
وی اصلاح نهایی اساسنامه را از اختیارات شورایعالی انقلاب فرهنگی دانست و اضافه کرد: اصلاحات اساسنامه باید به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی برسد و این موضوع در اساسنامه فعلی دانشگاه آزاد نیز آمده و طبیعی است هر جا مرجعی برای تصویب اصلاحات وجود دارد، حتما می‌تواند نظرات خود را اعمال کند والا این اصلاحات تشریفاتی می‌شود.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: این موضوع قطعاً با یک نگاه مثبت در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود، چراکه هیئت موسس دانشگاه آزاد را افراد محترمی می‌دانیم که با دلسوزی، اصلاحات را پیشنهاد می‌دهند و فکر می‌کنیم به زودی و طی چند ماه آینده این پیشنهاد از دانشگاه آزاد ارائه و در صحن شورایعالی انقلاب فرهنگی بررسی خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدیان درباره زمان‌دار بودن ریاست دانشگاه آزاد تصریح کرد: به نظر من در شورایعالی انقلاب فرهنگی یک اجماع وجود دارد که ریاست دانشگاه آزاد زمان‌دار باشد و این موضوع مطمئناً در اصلاح اساسنامه خواهد آمد و بعد از آن نیز به طور طبیعی باید رئیس جدید معرفی شود.

زمان آن رسیده که جاسبی جای خود را به یک فرد تازه‌نفس بدهد
وی با بیان اینکه از زحمات آقای جاسبی تشکر می‌کنیم، اظهار داشت: فکر می‌کنیم آقای جاسبی به اندازه بسیار کافی در دانشگاه آزاد خدمت کرده است و الان زمان آن رسیده که وی جای خود را به یک فرد تازه نفس بدهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین دانشگاه آزاد را متعلق به نظام دانست و تأکید کرد که اصلاحات اساسنامه دانشگاه آزاد باید به گونه‌ای صورت بگیرد که این دانشگاه بهتر و بیشتر در خدمت نظام باشد.

وقف اموال دانشگاه آزاد باید ذیل اصلاح اساسنامه در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شود
حجت‌الاسلام محمدیان درباره بحث وقف اموال دانشگاه آزاد گفت: بنده از ریز آنچه که در هیئت موسس اتفاق افتاده اطلاع ندارم، اما آنها اینگونه برداشت کردند که می‌توانند اموال دانشگاه آزاد را وقف کنند، در حالیکه در اساسنامه دانشگاه آزاد آمده که تغییر و تحولات مالی باید با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی صورت بگیرد و ظاهراً به این اصل توجهی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه وقف اموال دانشگاه آزاد باید در ذیل اصلاح اساسنامه در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شود، تصریح کرد: وقف در اصل یک موضوع منفی نیست و اصل وقف یک سنت بسیار حسنه‌ای است و در دنیا نیز دانشگاه‌های بزرگ معمولاً وقف هستند، اما این موضوع که چگونه این وقف انجام بگیرد تا موجب ارتقا و اعتلای دانشگاه و بسته شدن راه‌های سوءاستفاده شود و همچنین چه کسی اختیار وقف را دارد، باید مورد توجه قرار بگیرد، چراکه بخشی از اموال دانشگاه آزاد متعلق به دولت است و در این مورد تردیدی وجود ندارد، زیرا در برخی موارد زمین متعلق به دولت است و در برخی موارد دیگر دولت کمک کرده است، در اینجا این سوال مطرح است که آیا آنها نظر دولت را پرسیده‌اند که اموال دولت را وقف کنند؟

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: بخشی از اموال دانشگاه آزاد اهدایی دولت است و دانشگاه آزاد باید ببیند که آیا دولت کلا از اختیارات خود دست کشیده‌است و آن‌را واگذار کرده یا اینکه فقط به دانشگاه آزاد کمک کرده و این اموال هنوز اموال دولت محسوب می‌شود؛ این موضوع جای بحث دارد و حتماً در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =