در این روز انواع کالاها و حتی خدمات با قیمتهایی باورنکردنی ارائه میشوند. فروشگاههای لوازم ورزشی، برقی، اکسسوری، سرویس غذاخوری و لوازم آرایشی، همهوهمه با عددهای مناسب شما را غافلگیر میکنند. میتوان گفت: این جمعه دیگر دلگیر نیست!
جمعه سیاه از کجا شروع شد؟
مثل هر موضوعی، روایتهای مختلفی برای نامگذاری این روز وجود دارد؛ اما پررنگترین آنها، ماجرای جی گولد و جیمز فیسک است. ماجرا ازاینقرار بود که در سال ۱۸۶۹ این دو سرمایهگذار با زیرکی خود توانستند موجی در بازار طلا به راه بیندازند. آنها با خرید و فروشهای کلان خود موجب شدند که قیمتها در این بازار افزایش یابد و سقوط بازار سهام منجر به کاهش ۲۰ درصدی قیمتها شد!
پس از این اتفاق بسیاری از کسبوکارهای محلی و خردهفروشها متحمل شکستهای فراوانی شدند. این ضرر بزرگ باعث شد تا همه از آن روز بهعنوان سیاهترین جمعه سال یاد کنند!
سالها پس از این ماجرا و ابتدای دهه ۱۹۶۰، فیلادلفیا میزبان جمعیت بزرگی از گردشگران بود. این حضور گسترده موجب هرجومرج و نابسامانیهای فراوانی شد. میتوان آن روز را شلوغترین روز کاری پلیس محلی دانست!
اما تخفیفهای بلک فرایدی از کجا آغاز شد؟ جمعه سیاه آنجایی با بازار و خریدوفروش بیشتر پیوند خورد که در دهه ۱۹۸۰ خردهفروشان تصمیم گرفتند در این روز برای بازگشت به سنت استفاده از رنگ مشکی جهت نمایش سود در حسابداری، آخرین جمعه نوامبر را بلک فرایدی نامگذاری کنند! این فرصتی بود تا کسبوکارها به جبران ضررهای سال میلادی، کالاها و خدمات خود را با قیمتهایی جذاب عرضه کنند.
تاریخچه این رخداد هرچه بود و هست، یک بازی دو سر برد را برای فروشندگان و خریداران ترتیب داده است.
تاریخ بلک فرایدی در ایران
وقت آن است گوشبهزنگ باشید تا از جذابترین رویداد سال جا نمانید! حالا چندسالی است که به لطف حضور کسبوکارهای مختلف در بستر اینترنت، فروشگاههای کوچک و بزرگ ایرانی هم این مناسبت را در نظر میگیرند و ما میتوانیم کالاهای موردنیاز خود را خریداری کنیم. تاریخ بلک فرایدی در تقویم شمسی امسال، ۳ آذر ۱۴۰۲ است. حراج جمعه از پنجشنبه آغاز میشود و تا ساعات پایانی جمعه ادامه دارد. البته برخی فروشگاهها این حراج را تمدید میکنند و ممکن است تا یک هفته نیز طول بکشد.
فلسفه حراج جمعه سیاه
حالا یک سال میلادی گذشته و بسیاری از کسبوکارها فروش مناسبی نداشتهاند. از سوی دیگر بسیاری از افراد هم نتوانسته برای سال نو میلادی خرید کنند، لوازم منزلشان را تغییر دهند، کادوهای مناسبی برای نزدیکانشان تهیه کنند و... چه فرصتی بهتر از اینکه انبارها برای اجناس جدید خالی شوند، فروشگاهها جبران ضرر کنند و از همه مهتر افراد با هر بودجهای که دارند، کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند؟
چه برندهایی در بلک فرایدی حضور دارند؟
باوجود استقبال گسترده افراد در سراسر دنیا از جمعه سیاه، همچنان برخی برندهای لوکس مخالف حضور در تخفیفهای این روز هستند. برای مثال دو برند گوچی و شنل در این حراج شرکت نمیکنند و معتقدند که کالاهای آنها آنقدر لاکچری هستند که نباید در چنین روزی دستبهدست شوند!
اما شما نگران نباشید! بسیاری از برندهای کاربردی و مصرفی به استقبال بلک فرایدی میروند و با ارائه تخفیفهای جذاب، آمادهاند تا لبخند را به لب مشتریان خود بیاورند. پس این باور که کالاهای خریداری شده در جمعه سیاه بنجل و بیارزش هستند را کنار بگذارید. همین حالا لیست خریدتان را آماده و آلارم گوشیتان را تنظیم کنید تا در این روز پر رقابت جا نمانید. آمازون، والمارت و... از فروشگاههایی هستند که در بلک فرایدی حضوری پررنگ دارند.
چگونه از بلک فرایدی باخبر شویم؟
صادقانه بگویم! در این روز جا بمانید باختید! باوجود قیمتهای جذاب و تخفیفهای بالای 70 درصد، آیتمهای محبوب فروشگاهها خیلی زود محدود و تمام میشوند. پس بهتر است دست بجنبانید و لیست کاملی از وسایل موردنیازتان تهیه کنید، فروشگاههای موردنظرتان را انتخاب کنید، خدمات موردنیاز را پیدا کنید و برای جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ آمادگی کامل داشته باشید.
اغلب فروشگاهها، آموزشگاهها و سایر سرویسهای خدماتی، با ارسال پیامک، ارائه تبلیغات خود در پلتفرمهای مختلف، شما را از برنامههایشان برای بلک فرایدی باخبر میکنند. تا میتوانید در این ایام چشمتان به گوشی موبایل و صندوق دریافت ایمیلتان باشد.
گرچه تا نوروز و سال نو شمسی فاصله چندماههای وجود دارد، اما شما میتوانید از همین حالا بسیاری از آیتمهای موردنیاز خودتان را خریداری کنید. مهمترین ویژگی این روز همین است که افراد با هر سلیقه و بودجهای بتوانند ویش لیست خود را تیک بزنند. پیشبینی میشود امسال با رفع محدودیتهای کرونایی، بلک فرایدی به یک فستیوال پر زرقوبرق تبدیل شود.
نظر شما