۰ نفر
۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۸

بهروز غریب‌پور که اکتبر امسال اپرای عاشورا را در ایتالیا به صحنه می‌برد ابراز امیدواری کرد نمایش او در این کشور موفق باشد.

آذر مهاجر: بهروز غریب‌پور دوم و سوم اکتبر اپرای عاشورا را در ایتالیا به صحنه می‌برد. این اپرا که نمایشی عروسکی برگرفته از تعزیه ایرانیست بعد از اپرای رستم و سهراب در ایتالیا به نمایش درمی‌آید. اصلی‌ترین صحنه اپرای عاشورا صحنه کربلاست و صحنه‌های مربوط به بارگاه یزید، بارگاه ابن‌زیاد، خانه شمر، خانه محتشم کاشانی و صحنه‌های تلفیقی نیز در آن گنجانده شده است. این نمایش زمستان سال گذشته در تالار فردوسی به نمایش درآمد و مورد توجه قرار گرفت. حالا غریب‌پور امیدوار است این نمایش در ایتالیا هم مورد توجه قرار گیرد و حتی بیش از رستم و سهراب بتواند ایتالیا‌ها را به خود جلب کند:

آقای غریب پور! اپرای عاشورا به همان شکلی که در ایران به صحنه رفت در ایتالیا هم اجرا خواهد شد؟
بله به همان شیوه خواهد بود. سال گذشته یکی از نمایندگان مؤسسه تئاتری «تئاترو دی‌روما» از ایتالیا به نماشای این اپرا نشست و بعد خواست که آن را در ایتالیا اجرا کنیم. به این ترتیب اپرای عاشورا بدون هیچ تغییری مانند آنچه در ایران دیده شد، در یکی از سالن‌های تئاتر ایتالیا دو شب اجرا خواهد شد. البته این اتفاق قابل پیش‌بینی بود چرا که سال گذشته اجرای اپرای رستم و سهراب در ایتالیا مورد استقبال قرار گرفت.

به جز اجرای اپرای عاشورا برنامه دیگری هم در این سفر دارید؟
قرار بر این است برای دانشجویان تئاتر عروسکی در شهر پروجا ورک‌شاپی برگزار شود و من برایشان درباره اپرا، تعزیه و نمایش عروسکی صحبت کنم.

فکر می‌کنید این نمایش هم مانند اپرای رستم و سهراب مورد توجه ایتالیایی‌ها قرار بگیرد؟
خوشبختانه یک گروه ایتالیایی از یک ماه پیش کار تبلیغ برای این نمایش را آغاز کرده‌اند و از طرفی موفقیت اپرای رستم و سهراب در ایتالیا در مورد این نمایش هم بی‌تأثیر نخواهد بود. اپرای رستم و سهراب در یکی از بهترین و قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر شهر رم اجرا شد و در همان زمان من مصاحبه‌های زیادی با رادیو و تلویزیون‌های ایتالیا داشتم که همه اینها به شناخته شدن گروه ما منجر شد. بنابراین حالا که قرار است اپرای عاشورا در همین کشور و حتی در سالنی مجهزتر اجرا شود احتمال استقبال از آن بیشتر هم خواهد شد.

اپرای رستم و سهراب درباره اسطوره‌های ایرانی بود که ایتالیایی‌ها ممکن است بیشتر با آنها آشنا باشند اما اپرای عاشورا ریشه در باورهای مذهبی و شیعی دارد که ممکن است برای علاقه‌مندان به تئاتر در ایتالیا چندان شناخته شده نباشد. با این وصف باز هم احتمال استقبال بیشتر وجود دارد؟
بله. به دو دلیل: یکی اینکه اپرای عاشورا در سالن مدرنی اجرا خواهد شد که امکان زیرنویس کردن دیالوگ‌ها را فراهم می‌کند از طرف دیگر این نکته را در نظر داشته باشید گنجینه ارزشمندی از تعزیه ایرانی در کتابخانه واتیکان نگهداری می‌شود و نسخه‌های بی‌نظیر تعزیه ما در این کتابخانه در دسترس علاقه‌مندان به تئاتر است. بنابراین حتی این احتمال وجود دارد علاقه‌مندان به تئاتر در ایتالیا درباره تعزیه ایرانی بیشتر از اسطورهایی مانند رستم و سهراب بدانند. اما حتی اگر این‌طور هم نباشد من امیدوارم این اثر امکانی باشد برای معرفی گوشه‌ای از فرهنگ و هنر ایران و نشان بدهد چطور می‌شود با معاصرسازی و به شیوه نمایش عروسکی برای حفظ هنرهای ملی و میراث جهانی، گامهای بزرگی برداشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =