تغییر رئیس شورای شهر مشهد غیرقانونی است/ جلسه انتخاب رئیس وجاهت قانونی نداشت

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: اعتراض اعضاء بر اساس ماده ۸ آیین‌نامه داخلی مصوب شورای شهر است که با چند قانون، آیین‌نامه و مقرره دیگر مغایرت دارد؛ از جمله قانون مصوب مجلس که بیان کرده انتخابات هیات رئیسه برای یک سال است.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، ایمان فرهمندی در گفت‌وگویی پیرامون اتفاقات اخیر شورای شهر برای تغییر «رئیس شورا» اظهارکرد: بحث تغییر رئیس شورا بیش از یک ماه بوده که با کش و قوس‌های مختلف در شورا مطرح است و جمعی از همکاران ما پیگیر این موضوع هستند.

وی گفت: اعتراض اعضاء بر اساس ماده ۸ آیین‌نامه داخلی مصوب شورای شهر است که با چند قانون، آیین‌نامه و مقرره دیگر مغایرت دارد؛ از جمله قانون مصوب مجلس که بیان کرده انتخابات هیات رئیسه برای یک سال است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: دیوان عدالت اداری نیز یک رای برای ابطال آیین‌نامه داخلی شهر «کرج» صادر و بیان کرده شوراهای اسلامی شهر نمی‌توانند برای خود آیین‌نامه داخلی تدوین کنند؛ وزارت کشور و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نیز برای این موضوع نظریه داده‌اند.

فرهمندی خاطرنشان کرد: به لحاظ قانونی، روشن است که این اختیار را نداریم اما برخی از اعضا فکر می‌کنند اگر این تغییرات اتفاق بیفتد، رویکردهایی در شورا تغییر می‌کند، بنابراین اصرار دارند این اتفاق با علم به غیر قانونی بودن آن انجام شود.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی در این زمینه داشته‌ایم، گفت: برخی اعضای شورای شهر با بهانه‌ها و شیوه‌های مختلف تلاش کردند نظر غیر قانونی خود را به شورا تحمیل کنند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در خصوص جلسه دو شب قبل اعضاء برای انتخاب «رئیس شورای شهر»، عنوان کرد: آن شب، حدود ساعت 19 برای امضاء مصوبه‌ای به منظور ابلاغ، به شورای شهر رفتم که تاریخ آن نگذرد.

فرهمندی گفت: در این لحظه، صدای دوستان را از اتاق آقای ناصحی، عضو شورای شهر شنیدم؛ پس از اتمام کار، به اتاق ایشان رفتم تا صحبتی با اعضا داشته باشم؛ زیرا حدس می‌زدم که دور هم جمع شده‌اند تا برای جلسه علنی اخیر شورای شهر، برنامه‌ای داشته باشند که فضا را به هم بریزند.

وی با بیان اینکه در این جلسه، 9 نفر از اعضای شورا، آقایان حاجی‌بگلو، دائمی، منصوریان، ناصحی، دبیریان، علوی‌مقدم، علیزاده، طهوریان عسکری و حسامی حضور داشتند، افزود: همان موقع از بنده پرسیدند که آیا پیامکی برای شرکت در جلسه دریافت کردم که پاسخ منفی دادم؛ ساعت 20:10 از سامانه شخصی آقای حاجی‌بگلو پیامکی با ادبیات مشابه پیامک هایی که روابط عمومی شورا برای یادآوری جلسات عمومی ارسال می‌کند برای بنده و سایر اعضا ارسال شد که وقتی پرسیدم موضوع چیست، پاسخ دادند می‌خواهیم دور هم صحبت کنیم.

فرهمندی ادامه داد: همان موقع چند نفر از اعضا تماس گرفتند و پرسیدند موضوع چیست؟ آیا در جریان هستید؟ بیان کردم جلسه‌ای نیست، تشریف نیاورید؛ در شورا طبق قانون و روال جاری هیات رئیسه برای جلسات رسمی تصمیم‌گیری می‌کند، دعوت‌نامه باید رسمی باشد، ۷۲ ساعت قبل اعلام و موضوع و محل تشکیل جلسه نیز در دعوت‌نامه بیان شود.

وی گفت: تنها رئیس و در غیاب ایشان، نائب رئیس می‌توانند برای جلسات دعوت کنند؛ در مورد این جلسه شبانه هیج کدام از این موارد رعایت نشده بود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: چند دقیقه گذشت و مشاهده کردم فضا متفاوت است و اعضا بیان می‌کنند ۱۰ نفر هستیم، نائب رئیس نیز حضور دارند پس تصمیم‌گیری کنیم؛ من خواستم جلسه را ترک کنم که آقای ناصحی با شوخی و جدی درب اتاق را قفل و از خروج بنده جلوگیری کردند؛ صحبت‌هایی که در مدت یک ماه مطرح شده بود باز هم مطرح شد.

وی افزود: ابتدا با ادبیات تطمیع که تهدید نیز همراه آن بود، سعی کردند نظر من را جلب کنند، گفتند شما را رئیس شورا قرار می‌دهیم اما به نتیجه نرسیدند و من بیان کردم این کار غیرقانونی است.

وی اضافه کرد: ساعت حدود 20:40 بود که آقای نژادحسین حضور پیدا کردند اما درب اتاق قفل بود و پشت در ماند؛ پس از حضور ایشان، اعضاء بیان کردند که ۱۱ نفر شدیم و جلسه رسمی است اما من بیان کردم جلسه وجاهتی ندارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: آقای حاجی‌بگلو شروع به گرفتن عکس کردند که بنده خودم را پشت آقای منصوریان پنهان کردم تا در عکس‌ها نباشم؛ همزمان آقای دائمی از آن طرف شروع به گرفتن عکس کردند که نهایتاً مجبور شدم صورت خود را در کت خود پنهان کنم تا نتوانند عکس بگیرند.

فرهمندی تصریح کرد: 7 تا 8 دقیقه‌ای گذشت و صحبت‌ها ادامه پیدا کرد؛ احتمالاً در همین فاصله آقای دائمی از غفلت ایجاد شده استفاده و عکسی که منتشر شد را گرفته است؛ حدود ساعت ده دقیقه به 9 شب، بیان کردند که می‌خواهیم برای انتخاب رئیس رای گیری کنیم؛ بنده با تغیر بلند شدم و گفتم می‌خواهم از جلسه خارج شوم که نهایتاً درب را باز کردند؛ گویا بعد از اینکه بنده از جلسه خارج شدم فردی را انتخاب کردند اما صورت جلسه‌ای ارائه نکردند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: اعضای موافق، مصوبه عزل غیرقانونی رئیس شورا را به تاریخ ۲۱ آبان، به من ارائه کردند و من هم بعد از صحن علنی اخیر آن را برای رئیس شورا ارسال کردم تا برای فرمانداری بفرستند و کسب تکلیف کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1839531

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =