مؤسسهی اینتربرند رتبهبندی ۱۰۰ برند برتر جهان در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده و گفته است که بسیاری از این نشانهای تجاری در وضعیت رکود هستند. امسال نرخ رشد ارزش کل برند، ۵٫۷ درصد بود که بسیار کمتر از افزایش قابل توجه ۱۶ درصدی سال گذشته است. مجموع ارزش کل برندها در سال ۲۰۲۳ به ۳٫۳ تریلیون دلار رسید (این عدد در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳٫۱ تریلیون دلار بود). توجه کنید که شاخص ارزش برند با ارزش بازار فرق دارد.
اینتربرند به نبود چشمانداز رشد، مدیریت ضعیف و پیشبینی نامناسب بهعنوان دلیل کاهش نرخ رشد اشاره میکند. برندهای که فقط در یک زمینه فعالیت میکنند نتوانستهاند با رشد برندهای دیگر که در چندین بخش فعالیت میکنند یا از استراتژیهای فشردهتری برای افزایش ارزش برند خود استفاده میکنند، همگام شوند.
اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل و سامسونگ، بهترتیب رتبههای اول تا پنجم بهترین برندهای سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادهاند. شرکتهای سونی و شیائومی هم در جایگاههای سیوششم و هشتادوهفتم قرار گرفتهاند و هواوی در ردیف انتهایی جدول، در خانهی شمارهی ۹۳ دیده میشود.
به گفتهی مدیرعامل اینتربرند، کسبوکارهایی که رشد بیشتری در ارزش برند خود دیدهاند، از جمله Airbnb ،LEGO و Nike، همگی از معیارهای موجود در دستهبندیهای خود فراتر رفتهاند و نقش معنیدارتری در جامعه و زندگی مصرفکنندگان ایفا میکنند.
Airbnb با افزایش ۲۱٫۸ درصدی ارزش برند، سرعت رشد بالایی در سال جاری داشته است. این برند، با ورود به رتبهبندی در سال گذشته، توانسته در جدول از جایگاه ۵۴ به ۴۶ صعود کند. افزایش چشمگیر ارزش برند Airbnb، ناشی از سرمایهگذاری قوی در برندینگ و چشمانداز مالی پایدار آن است. در سال ۲۰۲۲، درآمد آن نسبت به سال ۲۰۲۱، ۴۰ درصد افزایش یافته و انتظار میرود در سال ۲۰۲۳، درمقایسهبا ۲۰۲۲، ۱۳ درصد افزایش پیدا کند.
ارزش برند تولیدکنندگان خودرو در سال ۲۰۲۳، ۹ درصد افزایش یافته و برند BMW برای اولین بار وارد ۱۰ برند برتر شده است. پورشه، هیوندای و فراری نیز همگی نرخ رشد دو رقمی را داشتهاند و سه برند پررشد بودهاند.
تسلا امسال جایگاه خود را در جدول حفظ کرده است، اما نرخ رشد آن نسبت به سایر برندهای خودرو کمتر بوده و ارزش برند آن تنها چهار درصد افزایش یافته است؛ در حالی که برندهای بیامو و مرسدس بنز بهترتیب با ۱۰٫۴ درصد و ۹٫۵ درصد رشد داشتهاند.
۵۸۵۸
نظر شما