احتکار هوای آلوده در ریه‌های نصف جهان/سهم اصفهان از سود صنایع چقدر است؟!

در روزهای اورژانسی هوای اصفهان و در پشت پرده دود و ذرات معلق؛ بسیاری اصفهان را متهم به احتکار صنایع می کنند و آلودگی را حق مردمی می دانند که اندک سهمی از سود سرشار صنایع ندارند و مسئولان شهر نیز اقدامی عاجل به جز برپایی جلسات تکراری ندارند.

خبرآنلاین اصفهان-مریم سرلک: این روزها، اعداد بهت آور در شاخص های آلودگی هوا و در تمامی ایستگاه های سنجش آلودگی را شاهد هستیم به نوعی که حتی در ایستگاه‌های قهجاورستان شاخص آلایندگی به مرز ۳۰۰ رسید، آلودگی که فقط ناشی از گرد و خاک زاینده رود نیست بلکه آلاینده های شیمیایی خطرناک و سرطان زای واحدهای صنعتی و کارخانه‌جاتی را به همراه دارد که برخی اصفهان را به ناحق متهم به احتکار این صنایع می کنند و این در حالی است که سود این صنایع بزرگ به شکل مستقیم به جیب پایتخت سرازیر می شود و اصفهان در طول دهه های گذشته همواره، جایگاه دوم از لحاظ کمترین بازگشت درآمد را داشته است.

اصفهان از ابتدای فروردین امسال تا ۳۰ آبانماه، ۱۲ روز هوای پاک، ۱۵۴ روز هوای سالم، ۶۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۳ روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان (وضعیت قرمز) را تجربه کرد.

از امروز نیز بار دیگر وضعیت خطرناک آلودگی برای اصفهان هشدار داده شده است و بنا بر اعلام مسئولان شاخص آلایندگی بار دیگر تا روز دوشنبه به بیش از ۲۰۰ خواهد رسید.

همه اینها در شرایطی است که تمام قوانین وضع شده در حوزه محیط زیست، تعدی به حقوق مردم و آلوده ساختن محیط زیست را جرم تعیین کرده اند اما ‏آلودگی وحشتناک هوا روزها و ماه هاست در کلان شهر اصفهان ثبت می شود و دست روی دست گذاشتن ده ها نماینده این استان جای تأمل دارد.

‏هر ساله در یک روند تکراری، از ابتدای پاییز تا آخرین روزهای زمستان، کارگروه اضطرار آلودگی هوا در اصفهان، با حضور جمعی از مسئولان، به صرف چایی و میوه و شیرینی، تشکیل می شود و نهایتا نتیجه این است که، مدارس و ادارات تعطیل و طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا و ده ها مصوبه و وظیفه برای ادارات مختلف شرط می شود اما بازهم آلودگی ادامه دارد.

دست روی دست گذاشتن مسئولان و مصوباتی که اجرایی نمی شود

وظیفه مسئولان در زمان آلودگی هوای شهر بسیار مهم است و شامل عملکرد در چندین حوزه می‌شود از آگاهی‌بخشی و ارائه اطلاعات به زبان ساده و قابل فهم برای عموم مردم، گرفته تا برنامه‌ریزی و مدیریت بحران از جهات مختلف از تدابیر اضطراری مانند تعلیق فعالیت‌ منابع آلاینده مانند صنایع بزرگ در سرتاسر استان و صنایع کوچک تر در شهرکهای صنعتی، تأمین نیروی اضافی در سیستم بهداشت عمومی و تأمین منابع بهداشتی مورد نیاز جمعیت اما در این روزهای اورژانسی هوای اصفهان دست روی دست گذاشتن مسئولان قابل تامل است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در روز ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ در روز هوای پاک، کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان با حضور رئیس محیط زیست کشور برگزار و مصوباتی برای استان مصوب شد، در حالی که ۱۰ ماه از آن مصوبات می‌گذرد، هنوز اجرایی نشده است که درخواست کردیم محیط زیست کشور این مصوبات را به شکل جدی پیگیری و حمایت کند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، هر شهرستان واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان، سهمیه‌هایی برای بهبود ناوگان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و موتورسیکلت برقی دارد، بیان گرد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان از اولویت های ذکر شده رد این جلسه بوده است که عملیاتی نشد، قرار بود وزارت صمت نیز زمینه لازم برای تولید و تحویل هزار دستگاه اتوبوس درون شهری پایه گازسوز و برقی از محل تولید داخل و یا واردات برای شهر اصفهان و شهرستان‌ها فراهم کند که منتظر اجرای کامل و تسریع در این امر هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در آن جلسه مقرر شد وزارت صمت با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت نسبت به جمع‌آوری ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده و جایگزینی آن با موتورسیکلت برقی اقدام کنند، گفت: مقرر شد از صندوق توسعه ملی اعتباراتی را برای تسریع در خط ۲ قطار شهری اصفهان تخصیص داده شود؛ همچنین تاکید شد که وزارت نفت و نیرو تامین گاز برای نیروگاه‌های مجاور اصفهان را داشته باشند و نیروگاه شهید محمد منتظری هم تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی شود.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان به ۱۵ ایستگاه دیگر هواشناسی نیاز دارد، تاکید کرد: در سال گذشته مصوب شد سازمان محیط زیست کشور برای توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر اصفهان و شهرستان‌های دیگر، اعتبارات ویژه‌ای را به استان اختصاص دهد که نیازمند تخصیص برای ساخت این ایستگاه ها هستیم.

توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تا ظرفیت ۵ هزار مگاوات در اصفهان

وی با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تا ظرفیت ۵ هزار مگاوات در برنامه تا سال ۱۴۰۴ مورد تاکید قرار گرفت، عنوان کرد: مقرر شد از محل صندوق توسعه کشور و صندوق ملی محیط زیست برای نصب تجهیزات کاهش آلودگی صنایع به استان کمک شود.

واحدهای تولید آجر در اطراف اصفهان تا شعاع ۵۰ کیلومتری باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند که سالهاست این امر انجام نشده است

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه واحدهای تولید آجر در اطراف اصفهان تا شعاع ۵۰ کیلومتری باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند که سالهاست این امر انجام نشده است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت باید گازوئیل یورو ۵ را در تمام جایگاه‌های استان اصفهان توزیع کند که در حال حاضر شاهد اجرایا نی مصوبه به شکل کامل نیستیم، گفت: سازمان محیط زیست کشور و وزارت نیرو مکلف شدند حقابه تالاب گاوخونی را تامین کنند که کوچکترین اقدامی در این رستا انجام نشده است؛ محیط زیست کشور و کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در راستای اجرای مفاد قانون هوای پاک در استان باید تسهیلات ویژه‌ای در نظر بگیرند.

مناسفانه باید گفت که در روزهایی که باید تدابیر مهمی برای سرنوشت هوای اصفهان اندیشیده شود از نظارت و بررسی بر رعایت استانداردها توسط صنایع و کسب و کارها، پیگیری تخلفات و اعمال جریمه‌های لازم در این حوزه همچنین اقدامات پیشگیرانه از جمله ارتقاء نقل‌ و انتقالات عمومی، تشویق به استفاده از خودروهای کم آلوده، ارائه تسهیلات و تخفیفات برای نصب سیستم‌های تمیزسازی هوا در خانه‌ها و کسب‌وکارها و ترویج استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر برخی نمایندگان شهر مشغول تلاش برای حفظ کرسی خود در مجلس هستند.

اما آنچه مشهود است و می تواند صلاحیت واقعی آنان را به عموم مردم نشان دهد سرو سامان دادن وضعیت بحرانی آب و هوای اصفهان است که با هیچ عنوان و مدرک تحصیلی قابل حل نیست و نیازمند همفکری جمعی دغدغه مند است که اولویت اول آنها سرپا نگه داشتن شهر و مردمشان باشد.

از رصد ماهواره‌ای و هوایی تا دیگر راه حلهای دست و پا شکسته مسئولان!

و اما یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات کاهنده آلودگی هوا در گفت و گو با رسانه ها اظهار کرد: برای کاهش حجم آلاینده و شناسایی دقیق و مستند و به منظور برخورد با واحدهای آلاینده پیشنهاد داده شد تا بلافاصله در صورت تخلف به صورت مستند با واحد مذکور برخورد قضائی صورت گیرد.

مهدی طغیانی ادامه داد: با توجه به اینکه منابع مالی پیش بینی شده برای تهیه ابزارهای ماهواره ای و هوایی از شرکت های دانش بنیان تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

۲۵ شهرک صنعتی با تولیدات اغلب آلاینده در اطراف اصفهان مشغول به فعالیت هستند، تراکم این مراکز در اصفهان موجب شده هوای اصفهان اغلب روزهای سال ناسالم باشد و اما آثار این پدیده در فصول سرد سال بیشتر نمایان است

سخنگوی کمسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان تا وضعیت بنفش و بسیار ناسالم پیش رفته است گفت: مراکز صنعتی بدون اینکه قبل تاسیس بر روی آنها مطالعات زیست محیطی صورت گرفته باشد و مجوز زیست محیطی داشته در شعاع کمتر از ۷۰ کیلومتری شهر اصفهان گسترش پیدا کرده است.

وی افزود: این صنایع برای تولید و فروش محصولات خود نیازمند تردد خودروهای سنگین هستند که این موضوع هم آلودگی هوا را تشدید می کند.

فعالیت 25 شهرک صنعتی با تولیدات آلاینده در اطراف اصفهان

طغیانی با اشاره به اینکه ۲۵ شهرک صنعتی با تولیدات اغلب آلاینده در اطراف اصفهان مشغول به فعالیت هستند، گفت: تراکم این مراکز در اصفهان موجب شده هوای اصفهان اغلب روزهای سال ناسالم باشد و اما آثار این پدیده در فصول سرد سال بیشتر نمایان است.

و اما سوالی که پیش می آید این است که چرا پیش از استفاده از ماهواره و لیزر برای شناسایی واحدهای صنعتی متخلف، با واحدهای صنعتی متخلفی که سهم بزرگی در آلودگی هوا دارند و خلاف آنها پیش تر محرز شده برخورد نمی شود؟

در روزهای اورژانسی هوای اصفهان همچنین شایعه رد صلاحیت برخی نمایندگان کشور و استان نیز به گوش رسید، جدای از حقیقت داشتن این اخبار، هنوز جای این امیدواری برای مردم وجود دارد که شاید شاخص های قرمز آلودگی هوا، محیط زیست و عدم اجرای قول های انتخاباتی نمایندگان در دوره قبلی مانند احیای زاینده رود؛ معیار سنجش عملکرد نمایندگان شهر شود شاید که هوای شهر قدری نفس تازه کند.

در حقیقت تایید صلاحیت نمایندگان هر شهر باید منوط به ارائه برنامه مدون و اصولی در حل مشکلات و بحران های شهر و نه تایید یا عدم تایید مدارکی باشد که گرچه مهم است اما باز هم دردی از درهای شهر را درمان نخواهد کرد.

مشکل آلودگی هوای اصفهان نیازمند کمک گرفتن از محققان و دانشگاه‌ رفته هایی است که با بررسی تأثیرات آلودگی هوا بر سلامت و همکاری با صنعت برای توسعه فناوری‌های تمیز با همکاری با سازمان‌های بین‌المللی در جهت کاهش آلودگی تلاش کنند و حفظ سلامت عمومی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان در مواجهه با آلودگی هوا را الویت قرار دهند و با برنامه‌ریزی و هماهنگی مؤثر، در راستای بهبود شرایط زیست‌محیطی و کاهش آلودگی هوا قدم بردارند

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1840970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =