تحقق سهم ایران از تولید انبوه سوخو ـ ۳۵ در روسیه/ پوتین به عهدش وفا کرد!

با رفع تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل و برداشته شدن موانع حقوقی و بین المللی، مسیر ایران برای تعاملات نظامی و دفاعی هموارتر شده و حالا فرآیند خرید جنگنده سوخو۳۵، هواپیمای آموزشی یاک ـ ۱۳۰ و بالگرد میل۲۸ قطعی به نظر می رسد.

ابوالفضل خدائی: اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که رویت یک ماکت از نوع جنگنده سوخو ـ ۳۵ در پایگاه عقاب ایران خبرساز شد. رسانه های غربی از جمله نیویورک تایمز انتشار تصاویر ماهواره ای در این زمینه را آماده سازی و مقدمه ای برای دریافت این جنگنده از سوی ایران تلقی کردند. در همین برهه زمانی بود که رسانه های صهیونیستی از جمله تایمز آو اسرائیل با اتکا به مقامات اطلاعاتی غرب با انتشار خبری مدعی شدند که روسیه خود را برای ارسال ۲۴ فروند جنگنده سوخو ـ ۳۵ به ایران در آینده‌ای نزدیک مهیا می‌کند. یعنی جنگنده هایی که در ابتدا قرار بود برای مصر تامین شود اما به نوشته این رسانه، آمریکا مانع نهایی شدن این توافق شده است.

در واقع موضوع بر سر این مساله بود که قاهره از بیم تحریم‌های امریکا و تعلیق کمک سالانه ۱.۳ میلیارد دلاری به دنبال لغو این قرارداد نظامی خواهد بود. به ادعای این رسانه سنگ‌اندازی آمریکا باعث شده تا مسکو به فکر خریدار تازه‌ای افتاده و در نتیجه تهران را به عنوان مشتری جدید پیدا کند. حتی ادعا شد که خلبانان ایرانی پیش‌تر از این جنگنده‌ها به طور آزمایشی استفاده کرده‌اند.

اما با گذشت هفت ماه از این گمانه زنی ها اتفاق خاصی رخ نداد تا اینکه در شهریورماه امسال و در راستای قراردادهای رسمی تهران و مسکو، خبر ورود جنگنده های آموزشی ـ رزمی یاک ـ ۱۳۰ به طور رسمی از سوی ایران تأیید شد. مسأله ای که بار دیگر با خود گمانه زنی های جدیدی را به همراه آورد اما همچنان این تحلیل وجود داشت که تحویل یاک ـ ۱۳۰ گامی قطعی برای تحویل سوخو ـ ۳۵ نیست اما این مساله علاوه بر نوسازی ناوگان هوایی، به طور حتم می تواند ایران را به بهره برداری از جنگنده های پیشرفته روسی نزدیک می کند.

درست چند روز پس از ورود جنگنده های یاک ـ ۱۳۰ به تهران بود که سفر سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در اواخر شهریورماه در کانون توجهات قرار گرفت و بحث پیگیری ها در زمینه خریدهای نظامی را بر سر زبان ها انداخت. شویگو نیز در بیانیه ای درباره سفرش به ایران اینگونه توضیح داد: « روابط روسیه و ایران در زمینه دفاعی به نحو پویایی در حال توسعه است. میزان دیدارها در سطوح مختلف افزایش یافته است. روابط روسیه و ایران در حوزه دفاعی به خوبی توسعه می یابد.»

تولید انبوه سوخو ـ ۳۵ در روسیه بی‌دلیل نبود/ پوتین به عهدش در قبال ایران وفا کرد!

>>>>بیشتر بخوانید:

سرعت‌بخشی روسیه به خط تولید سوخو ـ ۳۵/ ایران سهمش را از قرارداد می‌گیرد؟

مزیت جنگنده‌های سوخو ـ ۳۵ برای ایران/ موازنه قدرت در منطقه تغییر می‌کند؟

اگرچه روسیه بر ارتقای روابط دفاعی با ایران تأکید می کند اما برخی معتقدند که این کشور برای اجرایی کردن قراردادهای تسلیحاتی و تحویل جنگنده های سوخو ـ ۳۵ به ایران در بحبوحه جنگ اوکراین با مشکلات و محدودیت هایی روبرو است و اگرچه خط تولید این جنگنده ها به طرز قابل توجهی شدت گرفته اما مسکو در راستای نیازهای نظامی خود اولویت را بر طبق نیازهای داخلی برنامه ریزی کرده است.

البته ناگفته نماند که روسیه اولین محموله از جنگنده های سوخو ـ ۳۰ را حدود سه ماه پیش به میانمار تحویل داده است که شامل دو فروند می شود.

در کنار افزایش تولید روسیه در سال گذشته نیز به طور مرتب در حال توسعه کارخانه های تولیدی و صنایع هوایی خود بوده است. طبق آخرین خبرها یونایتد ایرکرفت کورپوریشن چهارمین سری از جنگنده‌های ارسالی سوخو-۳۵ را به نیروی هوایی تحویل داده است. «یوری اسلیوسا» مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی متحد [UAC] در این راستا گفته است که در کنار تحویل سوخو ـ ۳۵ روسیه آماده می شود تا دسته بعدی جنگنده های نسل پنجم سوخو ـ ۵۷ را نیز تا پایان سال تأمین کند.

ویدیوی زیر پرواز جنگنده های سوخو-۳۵ را نشان می دهد که به تازگی تولید شده اند.

اهمیت رفع تحریم های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل / خرید جنگنده سوخو۳۵، هواپیمای آموزشی یاک ـ ۱۳۰ و بالگرد میل۲۸ قطعی شد

سال ۲۰۱۹، وزارت دفاع ایالات متحده پیش‌بینی کرده بود که ایران پس از پایان دوره زمانی تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد در اکتبر ۲۰۲۰، از روسیه برای خرید جت‌های آموزشی یاک، ‌سیستم دفاع هوایی اس ۴۰۰، تانک‌های T۹۰ و جنگنده‌های سوخو ۳۵ درخواست خواهد کرد. ۲۶ مهرماه امسال ۱۴۰۲ بود که تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به طور کامل ملغی شد. این امکان مهم برجام به طور جدی می تواند زمینه ساز تعاملات دفاعی دو و چندجانبه و مشارکت فعال در ترتیبات امنیتی، تسلیحاتی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد و موانع حقوقی و بین المللی را از پیش پای ایران بردارد. در این بین و با گذشت زمان مشخص شد که ایران به طور جدی پیگیر خرید جنگنده‌های پیشرفته‌تر از روسیه است و با خبری که جانشین وزیر دفاع اعلام کرد خرید جنگنده سوخو۳۵، هواپیمای آموزشی یاک ـ ۱۳۰ و بالگرد میل۲۸ قطعی شده است.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1842316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 43
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلدوزلو IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    روسها هیچ وقت به قولشون عمل نکردن طرف مقابل کلی سرکار میزارن
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      85 60
      بارها مقام های نظامی بلندمرتبه ایران گفتن که ایران از نظر نظامی هیچ گونه وابستگی به کشورهای بیگانه نداره! بعد از این سمت میان جنگنده سفارش میدن جدا از اینکه روسیه تحویل میده یا نه، نشون میده که اتفاقا ایران وابستگی جدی به چین و روسیه داره! بسیاری از تجهیزات بوردی و الکترونیکی و سنسوری که در ادوات نظامی استفاده میشه توسط روسیه و چین تولید میشن! اساسا زیرساخت فناوری کشور متکی به واردات هست!
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      73 54
      یه لیوان آب خنک بنوش فعلن آتشت خاموش بشه 😂
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      92 15
      احتمالاً سوخو پلاس و سوخو اس دی و سوخو ارتقا یافته محصولات بعدی باشن که تو ایران تولید میشن.
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      36 12
      جنگنده های برتر جهان:1. اف 22 (آمریکا)، 2. اف 35 (آمریکا) 3. سوخو 57 (روسیه) 4. جی 20 (چین) 5. سوخو 35 (روسیه)، 6. تایفون (اروپا) 7. رافال (فرانسه) 8. اف 18 (آمریکا) 9. اف 15 (آمریکا) 10. اف 16 (آمریکا) 11. سوخو 30 (روسیه)
    • افشین IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
      46 17
      آره. نیروگاه بوشهر رو غربیها ساختند و روسیه که اول قرار بود بسازه نساخت!!!!!!! حتما شما اینجوری تحلیل میفرمایید‌
  • امیر IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    سوخو 35 یک هواپیمای نسل 4 می باشد که قابل رقابت با هواپیماهایی مانند F15 ,F18 است و در بهترین شرایط قابل رقابت با آنهاست. پیشرفته ترین هواپیمای روسیه سوخو 57 است که بنا به ادعای روسیه رادارگریز است که این جنگنده در محیط عملیاتی واقعی به شکل تاثیر گذاری استفاده نشده است و گمانه زنی در مورد خیالی بودن توانمندی های آن نسل (سوخو57) را به میان آورده است. خرید این نوع جنگنده (سوخو 35) در تیراژ بالای 120 عدد گرچند توان نظامی ایران را افزایش خواهد داد ولی باید پذیرفت که این هواپیما قابلیت رقابت مستقیم با هواپیماهایی مانند F22,F35 و حتی یوروفایتر را ندارد. و یک جنگنده با تکنولوژی اواخر جنگ سرد محسوب می گردد.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      سال گذشته تفاهم نامه 40 میلیارددلاری نفتی بستند، اجرا کردند؟ خیر چون توسعه صنعتی ایران به عنوان رقیب و همسایه به نفعشون نیست و موجب کاهش درآمدهای روس می شود. حال بماند که اصولا چه محصول روسی دیده اید که تکنولوژی داشته باشد؟
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      55 37
      عملکرد سوخوها را در جنگ های زیادی دیده ایم از جمله جنگ اعراب و اسرائیل که منجر به نابودی تمام هواپیمای مصر شد، در جنگ ایران و عراق هم تا زمانی که نیروی هوایی ایران توان عملیات داشت، هواپیماهای روسی حرفی برای گفتن نداشتند در جنگ اوکراین هم یکسال ابتدایی جنگ، بی پایگی تبلیغات درباره قدرت سوخوها را نشان داد. تجربه نشان داده همین هواپیماها را هم نخواهند داد.
    • امین IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      59 68
      این همه اطلاعاتو ازکجا آوردی پروفسور؟بیشتر کارشناسای نظامی دنیا دارن میگن سوخو35 خیلی از اف35 بهتره،هم برد رادارش بیشتره هم قدرت مانورش،تو ازاون دسته آدمایی که به بیماری خودتحقیری مبتلایی،از نظر آدمایی مثل تو مرغ همسایه همیشه غازه
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      48 25
      میشه چند تا از عملیات های نظامی موفق اف 35 را نام ببری؟؟؟
    • ج IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      35 15
      وقتی یه چیزی نمیدونی بگو نمیدونم.سوخو ۳۵ دوربرد ترین رادار رو داره.از لحاظ طراحی فوق العادس.اما خوب اندازه بزرگی داره که طبیعتاً از یورو فایتر زودتر کشف میشه.نسل ۴++ هم هست.
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      48 18
      تو کشور ما همه برا خودشون ی پا کارشناسن نظامس واقتصادی و سیاسی یعنی غول های f35امریکایی از این جنگنده هاترس دارند وامیرخان گفتن نسل 4بدرد نمیخوره ودنیاهم قبول کردن اگه اینجوری که شما میفرمایید چرا امریکا نذاشت مصر بخره چرا امریکا جلوی خریدن همین جنگنده هارا توسط ترکیه گرفت وهزاران چرای دیگر امیر خان خودتحقیرنباشیم
    • Amin IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      9 40
      جنگها. اینده موشکی هستن هواپیما هم کارایی زیادی نداره با وجود باور 273 و اس 300
  • های وطنم IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    بیش از ۳۰ ساله که دست دوستی به چین و روسیه کمونیسم دادیم جز وعده و فریبکاری هیچ چیزی ازشون به ما نرسیده و تمام
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      43 44
      الان شرقگداها ناراحت میشن
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      51 32
      روسیه مسیحی ارتدوکس هستش و نه کمونیست! شما هنوز خبر ندارید که بیش از 30 سال از سقوط شوروی و کمونیسم می گذرد!
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      63 43
      ۵۲ سال با آمریکا دوست بودید چی دیدی؟
  • RAmina / hegmatane IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    لااقل سوخو ۵۷ می گرفتید ، روسیه در جنگ با اکراین و ناتو به همکاری ایران شدید نیازمنده .
    • parham DE ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      39 7
      در جواب دوستی که گفته بود از روسیه سوخو ۵۷ میگرفتین باید بگم روسیه چنان روی هواپیماهای سوخو ۵۷ خودش حساسه ک حتی برای حمله به اوکراین ازشون استفاده نکرد که نکنه آسیبی ببینن یا تکنولوژی ساختشون لو بره بعد بیاد بده ایران؟؟؟!!!
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    فعلا که نداده...
  • حسن IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    داشتن نیروی هوایی قوی وخریدجنگنده های این چنینی می تواندایران راقوی کند.3
  • آقا پسر IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    این همه ما به روسیه خدمت کردیم یه سوخو چیه که دریغ میکنه؟ اگر نصف این اتحاد را به غرب داشتیم تا حالا هزار عدد جنگنده شاید تحویل می دادند
    • سعید IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      41 19
      آمریکا به همپیمانان واقعی خودش هم نمیاد الکی جنگنده بفروشه ما که از ریشه مخالف اسرائیل هستیم تا قیامت هم اگه به آمریکا خدمت کنیم بازم چیزی نصیب مون نمیشه ، مطمئن باش ایران اگه کاری برای روسیه کرده جواب کارش رو گرفته و میگیره . ایران تنها از انسان های منافق و دزد و دورو و نالایق درونی آسیب میبینه . ایران الان با ایران دوران قاجار خیلی فرق می‌کنه که یکی مثل شوروی بخواد چیزی ازش بگیره ، الان روسیه بیشتر محتاج ایران هست تا این که ایران محتاج روسیه باشه . اون نیروگاه هم روسیه و هم ایران قبول داره حساب تسویه نشده بوده بخاطر همون طرف روسی بقیه کار رو تموم نکرد و برای ایران هم این جوری بهتر بود که خودشون کار رو تموم کنند
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    خبر آنلاین جان ، ما جنگنده می‌خواهیم یالا
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    سوخو وانت میزنیم از روش
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    حتما هم روسیه میده
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    تا وقتی رسماً به دست ایران نرسه همچنان شک و شبهه وجود داره .
  • عطا IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    دروغ ننویسید هیچ خبری نیست. روسیه در رابطه با ایران هیچوقت به پیمان و عهدش با ایران وفا نکرده است. دارد سر ایران کلاه می گذارد .حالا بعدا می بینید. علت نااگاهی شما ندانستن تاریخ است.
  • عباس IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    روسیه به دلیل اهدف توسعه طلبانه ای که در ایران دارد نمی خواهد ایران قدرتمند شود.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    توا زون قوا در منطقه خاورمیانه و جهان به نفع جمهوری اسلامی ایران روسیه چین و کره شمالی در حال رقم خوردن هست و آمریکا ی جنایتکار وحشی و رژیم کودک کش صهیو نیستی باید منطقه خاورمیانه و اراضی اشغالی فلسطین را ترک نمایند وپا به فرار بگذارند وگرنه ریشه یهودیان صهیو نیست در جهان و منطقه خاورمیانه سوزانده و خشکانده خواهد شد....
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      23 16
      یکم یواش تر فقط
    • هانی IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      21 29
      به همین خیال باش ،بزک نمیر بهار میاد
  • ییلان IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    این باعث غرور وافتخاره
  • مشکی فام IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    این جنگنده ها فقط دارای سلاح‌های تدافعی و هوا به هوا هستند و روسیه از تحویل تسلیحات هجومی خودداری می‌کند ،طبق تعهدی که به اسرائیل دارد
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    صد سال نمیده
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    اگر این سوخو ها بدر بخور باشد روسیه برای خودش استفاده خواهد کرد .
  • محمد IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    ....براستی آخر معلوم نشد جنگنده ای تحویل شد یانه وتکرار گزینه خبر وتکذیب همچنان ادامه دارد.... ایکاش می شد تحریم نباشیم وهزینه اشتباهات دیگران رانپردازیم وفقط فکر آبادی و شکوفایی اقتصادی ایران باشیم
  • بختیار میرزایی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    سلام والا داستان خرید سوخو۳۵ شده داستان افسانه سهراب ورستم دیگه جون به لب شدیم وسوخو را ندیدیم
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    روس ها از این حرفها و رفتارها فقط و فقط هر جایی که منافعشان ایجاب کند استفاده میکنند اما از پشت هم خوب خنجر می زنند
  • سیامک IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    22 52
    به نظر من روسیه یورو ۳۵ رو خیلی بزرگ طراحی کرده بر خلاف جنگده اف ۳۵ غربی نمی‌تواند خیلی چالاک باشه جنگنده بمب افکن هرچه ظریف تر و چالاک و جور تر باید طراحی شود هر هواپیما بزرگتر باشه از سرعت و قدرت مانور کمتری برخوردار است
  • اکبر IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    56 41
    با خرید ۲۴ جنگنده هیچ تغییری در ایجاد قدرت ایجاد نمیشه. مصر در جنگ با اسرائیل ۵۰۰ هواپیما داشت که همگی در یک روز توسط اسرائیل منهدم شد. جنگ ترکیبی از قدرت نظامی و اقتصادی و سیاسی و رسانه ای است .ًضمن اینکه همیشه جنگ ها گروهی بوده. یعنی چند کشور با هم متحد هستن .مانند پیمان ورشو یا ناتو یا اتحاد آمریکا با کشورهای عربی و اسرائیل. یا اتحاد دنیا با اکراین که توانسته اند اکراین ضعیف را در برابر روسیه ابرقدرت قوی کنند .بنابر این ایران حتی اگر ابرقدرت هم باشد به تنهای کاری از پیش نمی‌برد
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      9 7
      این هواپیماها برا جنگ نیست.
    • حمید IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      23 5
      یعنی میگی f35چالاک تر ازسوخو 35هست؟!!!
  • بهرام IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    امیدوارم هر چه سریعتر به دست ایران برسه
  • م IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    8 10
    ایا میشه اف ۳۵ یا۲۲ خرید هم توان مابیشتره هم اطلاع ما ازاین اف ها باخلبانان ما سازگار ترند
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    6 2
    سلام میگم یک اسکادران سوخو ۵۷ نیز بدن خوب میشه
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    9 17
    این روسها خیلی وقته که قول سوخورو،به ایران دادن،فکر نکنم به قولشون عمل کنن،روس ها میخوان ایران همیشه زیر دست،روسیه باشه،
  • محمد خسروشاهی US ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    11 31
    بازم نقشه شوم پوتین ای کاش بیشتر روس‌ها رو بشناسید
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    9 17
    روسیه،روسیه،روسیه،هههههههههی
  • علی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    13 18
    روسیه کارش سواستفاده هست وبهترین مشتری هم ما هستیم
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    12 24
    آش ب همین خیال باشید که روسیه به شما سوخو بده
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    9 5
    این دستاورد برجام نیست،روسیه محتاج پهپادهای ایران بوده و هست ،برای اینه که مجبوره به قولش عمل کنه
  • Amin IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    11 6
    ترامپ کجایی 12 شرط برای مذاکره کذاشته بودی نادون
  • محسن IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    11 21
    یکصدم پولشو به نخبه های داخلی بدند بهترشو میسازند چرا فقط به خارجی ها خوب پول میدند اما به جوونهای خودمون که میرسه کمبود بودجه دارند.
  • علیرضا IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    12 11
    باورکنید الانم اگه ایران حمله میکرد به فلسطین اشغالی یک دونه سوخو هم نمیدادند اینم برای سرگرم شدن ما هست
  • بابک IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    11 19
    روسها ازقدیم بدقول و ازپشت به ایران خنجر زدن قرارداد ترکمنچای وگلستان وغیره نمونه بارز این کارنامه سیاه روسها در ایران میباشد.سوخو ۳۵ نسل ۴ آنقدر دیر تحویل میده که مثل یاک بیفایده باشد.
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    23 12
    دلیل اینهمه منفی بافی ودشمنی علیه روسیه رو نمیفهمم ،چون آمریکا خوشش نمیاد؟؟ اسرائیل وآمریکا دستور دادن روسهارو بندازید بیرون؟؟ چون رقیب آمریکا میشن؟؟؟
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    17 17
    مردم ایران بیشتر مشکل اقتصادی دارند تا نظامی . چند تومن به حقوق بازنشسته اضافی می کردید . تا جیب پوتین را پر کنید .
  • امیر حسین IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    12 7
    ماشالله همه ایران شده کارشناس 😄😄😄
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    17 31
    تحقق سهم ایران از نفت وگاز خزر بهتر بود تا سهم ایران از سوخو مردم دنبال نون ارزونند سوخو میخواند چیکا
  • danial US ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    10 3
    مگه اینکه بخره از روش درست کنه وگرنه به هیچ درد نمیخوره
  • شادمهر IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    8 14
    با‌این‌همه‌جوان‌نخبه‌که‌داریم‌،،خودمون‌میسازیم‌وخوبشم‌میسازیم،خیالتون‌تخت‌این‌کشور‌بیشه‌ی‌شیرانه