"نبات سنتی حاج کاظم" سوغاتی شیرین از کویر سمنان

حسین مردای گفت : در میان مردم باوری وجود دارد که مصرف نبات سفید بهتر از نبات زعفرانی است، به این دلیل که در نبات زعفرانی از رنگ های شیمیایی استفاده می‌شود. اما در نبات سنتی حاج کاظم از زعفران اصیل ایرانی استفاده شده که عطر و طعم آن گواهی بر این موضوع است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،نبات معجونی است که در تمام فصول و شرایط اقلیمی خواهان خود را دارد و پایه ی ثابت تمام مهمانی ها و دورهمی های ما میباشد و سالهاست اصالت حضور خود را حفظ کرده است.

این محصول جذاب در حوزه صنایع غذایی به علت طبع گرمی که دارد، در حوزه سلامت و طب سنتی نیز مورد توجه خانواده هاست. اما نکته قابل توجه در باره آن، نحوه تولید این محصول است که تاثیر به سزایی در سلامت و درمان مردم دارد و شناخت کامل روند تولید، باعث آگاهی هرچه بیشتر برای انتخاب محصولی با کیفیت تر میشود.

شهر سمنان از دیرباز در زمینه تولید نبات دستی بر آتش داشته است و تولیدکنندگانی در این حوزه مشغول فعالیت بوده و هستند. اما با گذشت زمان و پیشرفت صنعت، این سوغات شیرین به تدریج اصالت تولید سنتی خود را از دست داده و تولید صنعتیِ جایگزین شده آن، مضرات جبران ناپذیری برای سلامت عمومی مردم، به ویژه کودکان مان دارد که در ادامه به توضیح کامل آن می‌پردازیم.

در روز پنجشنبه 9 آذر 1402 به اتفاق جمعی از اهالی رسانه بازدیدی از کارگاه تولیدی نبات سنتی حاج کاظم داشتیم که در آنجا استادکار با تجربه 50 ساله خود نبات را با بهترین متریال و سالم ترین کیفیت تولید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان مدیرعامل شرکت یادآوران طعم قدیم در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار ما گفت: هدف اصلی ما، تولید سالم ترین نبات با بهترین کیفیت است.

حسین مرادی حقیقت از ظرفیت کارگاه و چالش های تولید گفت و افزود در راستای ایجاد اشتغال برای خانواده و کارآفرینی در سال 96 اقدام به تأسیس کارگاه کوچکی در روستای حسن آباد سمنان نمود که ظرفیت تولید روزانه 100کیلوگرم نبات را داشت. این نبات به صورت سنتی و بر روی آتش پخت میشد که با توجه به استقبال مردم از این نوع نبات با طعم سنتی در سال 99 اقدام به گسترش کارگاه و تأسیس شرکت محصولات غذایی یادآوران طعم قدیم در شهرک صنعتی سمنان با مساحت و ظرفیت تولید بالاتر اما به همان شیوه پخت سنتی با حرارت مستقیم آتش نمود.

"نبات سنتی حاج کاظم" سوغاتی شیرین از کویر سمنان

جواد مرادی حقیقت مدیر خط تولید شرکت یادآوران طعم قدیم از انواع محصولات تولیدی این شرکت گفت: امروزه ظرفیت تولید نبات شرکت به روزانه 2تن افزایش پیدا کرده است که این افزایش ظرفیت باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی 6نفر به صورت مستقیم و 3نفر به صورت غیرمستقیم شده است.

نبات در انواع شاخه ای، چوبی، تخته، خرده، آبنبات و شیره نبات زعفرانی به صورت بسته بندی های شکیل و عمده تولید می‌شود. خط تولید نبات کاملا استاندارد های بهداشتی را داشته و کارشناس بهداشت مجموعه نظارت مستقیم به روند تولید را دارد. و تمامی محصولات دارای نشان سیب سلامت سازمان غذا و دارو می‌باشند و محصولات در دوره های منظم به آزمایشگاه های زیرنظر سازمان غذا و دارو ارسال شده تا کیفیت آنها کنترل شود.

"نبات سنتی حاج کاظم" سوغاتی شیرین از کویر سمنان

کاظم مرادی حقیقت رئیس هیئت مدیره و استاد کار این مجموعه درباره ویژگی ها و نحوه تولید گفت:

دو تفاوت مهم میان تولید به روش سنتی و صنعتی وجود دارد. طبع شکر سرد است و با توجه به حرارت مستقیم آتش در زمان طولانی پخت سنتی باعث می‌شود ساکارز های موجود در شکر شکسته شده و تغییر طبع و شکل داده و نبات به وجود آمده دارای طبع گرم و خاصیت درمانی شود، اما در حالت عادی صنعتی نبات با دستگاه بویلر بخار به عمل می‌آید که این خاصیت را ندارد. تفاوت مهم دیگر در نحوه تصفیه شکر است. شکر خام آلودگی هایی دارد که برای تبدیل به کریستال های شفاف نبات باید آن را تصفیه کرد. این تصفیه در روش سنتی به وسیله پروتئین های موجود در سفیده تخم مرغ انجام میگیرد که هیچ ضرری ندارد اما در روش صنعتی از جوهر بلانکیت (جوهر قند) استفاده میشود در در بدن تجمع کرده و می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود.

در کارگاه تولیدی نبات حاج کاظم هیچ ماده افزودنی و نگهدارنده و شیمیایی استفاده نمی‌شود. تمامی مواد اولیه کاملا ارگانیک بوده است.

وی افزود: در میان مردم باوری وجود دارد که مصرف نبات سفید بهتر از نبات زعفرانی است، به این دلیل که در نبات زعفرانی از رنگ های شیمیایی استفاده می‌شود. اما در نبات سنتی حاج کاظم از زعفران اصیل ایرانی استفاده شده که عطر و طعم آن گواهی بر این موضوع است.

"نبات سنتی حاج کاظم" سوغاتی شیرین از کویر سمنان

مدیرعامل شرکت یادآوران طعم قدیم از چالش های موجود در مسیر تولید و ثبت شرکت ها صحبت کرد:

عدم ثبات قیمت و تورم در خرید مواد اولیه که کسب و کارهای کوچک را متحمل فشار های زیادی می‌کند. و تأمین سرمایه در گردش مجموعه چالش بزرگ دیگری است که نیازمند حمایت و اعتماد بانکداران و دولت جهت تامین تسهیلات با سود کمتر برای کسب و کارهای کوچک است. با توجه به گسترش تولید و کمبود فضا درخواست مساعدت از مجموعه شرکت شهرک های استان سمنان برای افزایش مهلت ساخت واحد مجاور را داریم که باعث بالابردن راندمان تولید و افتتاح خط تولید محصولات جدید که در حوزه دانش بنیان است از جمله نبات های طعم دار بدون اسانس، نوشیدنی های طعم دار بر پایه شیره نبات و... می‌شود.

حسین مرادی حقیقت افزود: محصولات این شرکت در بازار های داخلی در فروشگاه های سمنان و تهران و مازندران است و در بازارهای خارجی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ازبکستان و ترکیه و ترکمنستان نیز خواهان آن محصول هستند اما همانطور که ذکر شد نیاز به حمایت و تأمین سرمایه است که صادرات این محصولات آینده درخشانی را برای شرکت رقم زده و باعث اشتغال و رونق تولید در شهر سمنان شده و ارزآوری فراوانی برای کشور عزیزمان دارد.

وی بیان کرد این شرکت پیشرفت های خود را در درجه اول مدیون تجربه و زحمات 50ساله استادکار کاظم مرادی حقیقت و سایر اعضای هیئت مدیره و تمامی ارگان های دولتی مربوطه که همکاری لازم را داشتند از جمله کمیته امداد امام خمینی، بانک ملی و بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید و ... و شما خبرنگاران عزیز که در جهت آگاهی و اطلاع رسانی تلاش میکنید می باشد

شرکت یادآوران طعم قدیم در شهرک صنعتی شهر سمنان در مجموعه کارگاهی غدیر میباشد

"نبات سنتی حاج کاظم" سوغاتی شیرین از کویر سمنان "نبات سنتی حاج کاظم" سوغاتی شیرین از کویر سمنان "نبات سنتی حاج کاظم" سوغاتی شیرین از کویر سمنان "نبات سنتی حاج کاظم" سوغاتی شیرین از کویر سمنان

"نبات سنتی حاج کاظم" سوغاتی شیرین از کویر سمنان "نبات سنتی حاج کاظم" سوغاتی شیرین از کویر سمنان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1843294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =