۷ دلیلی که ایران را از جنگ مستقیم با اسرائیل باز می‌دارد

اکو ایران نوشت: احتمال یک جنگ منطقه‌ای گسترده کم است. علیرغم شعارهایی که از سوی تندروها منعکس می‌شود، واقعیت تفکر استراتژیک ایران ملاحظه‌کارانه‌تر است. حداقل هفت دلیل وجود دارد که تهران احتمالاً از شروع جنگ با اسرائیل به نمایندگی از حماس اجتناب خواهد کرد.

از همان زمان آغاز، جنگ غزه به عنوان پیش‌زمینه‌ای بالقوه برای درگیری مستقیم بین ایران و اسرائیل تصور می‌شد. حزب‌الله هم‌چنان تهدید به گشودن جبهه جدیدی در جنگ می‌کند و تندروها در ایران از یک مداخله مستقیم استقبال کرده‌اند. ماه گذشته، جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران، به نامه‌ای اشاره کرد که در آن مقامات تندرو تلاش می‌کردند تصمیم‌گیران را متقاعد کنند تا ایران از طرف حماس وارد درگیری با اسرائیل شود.

با این حال، آن طور که نشریه فارن‌پالیسی متذکر شده، احتمال یک جنگ منطقه‌ای گسترده کم است. با وجود شعارهایی که از سوی تندروها منعکس می‌شود، واقعیت تفکر استراتژیک ایران ملاحظه‌کارانه‌تر است. دلایلی وجود دارد که تهران احتمالاً از شروع جنگ با اسرائیل به نمایندگی از حماس اجتناب خواهد کرد.

 جناح میانه‌رو ایران نسبت به مداخله مستقیم ایران در جنگ هشدار داده است. در واقع، جنگ در غزه برخی اختلاف‌نظرهای سیاسی را در تهران عمیق‌تر کرده است. در ارزیابی تندروها از تهدید، نابودی حماس به طور خودکار به معنی فروپاشی بعدی حزب‌الله و در نهایت حمله نظامی به ایران است. این دیدگاه کاملاً در تضاد با دیدگاه مقامات میانه‌رو به ویژه ظریف است که پیوسته درباره پیامدهای مخرب ورود بالقوه ایران به جنگ با آمریکا هشدار داده است. به گفته ظریف، اگر ایران موضع رادیکال‌تری در قبال غزه اتخاذ کند، ممکن است منجر به یک درگیری مرگبار با ایالات متحده شود، که اسرائیل از آن استقبال خواهد کرد. ظریف علی‌رغم به حاشیه رانده شدن توسط دولت ابراهیم رئیسی، هم‌چنان نفوذ قابل توجهی در میان نخبگان سیاسی جمهوری اسلامی و جامعه دارد.

شکست آشکار اسرائیل در جلوگیری از حمله حماس در ۷ اکتبر، محاسبات راهبردی تهران در قبال اسرائیل را تغییر نمی‌دهد. علی‌رغم اتکای اسرائیل به فناوری‌های دفاعی پیشرفته مانند سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین، حماس ضربه نظامی و اطلاعاتی قابل توجهی به آن وارد کرد و در نتیجه سیاست بازدارندگی اسرائیل را در هم شکست. اما این موضوع دیدگاه ایران را در مورد اسرائیل یا پویایی قدرت در منطقه زیر و رو نمی‌کند. اگرچه عملیات حماس راهبرد بازدارندگی معتبر دیرینه اسرائیل را تحت تأثیر قرار داد، اما این گشایش را برای ایران فراهم نمی‌کند تا با استفاده از قدرت موشکی اسرائیل را به چالش بکشد. بر عکس، ایران ممکن است بر این باور باشد که اسرائیل احساس می‌کند که برقراری مجدد بازدارندگی یک اولویت وجودی است که ارزش این را دارد که ریسک‌های نظامی یا سیاسی فوق‌العاده‌ای برای آن بکند.

بر خلاف باور متعارف، نه حماس و نه حتی حزب الله نیروی نیابتی ایران نیستند. درست‌تر است که آن‌ها را متحدان غیردولتی ایران بدانیم. هیچ رابطه از بالا به پایینی بین تهران و حماس وجود ندارد. حتی در حالی که حماس اقدامات خود را با ایران همسو می‌کند، رویکردهایشان ممکن است واگرا باشد.. هم‌چنین سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل گفته‌اند که مقامات ارشد ایران از عملیات حماس اطلاعی نداشتند.

 شرکای استراتژیک ایران در مسکو و پکن حمایت کامل خود را از حماس اعلام نکرده‌اند. ایران بر اساس سیاست نگاه به شرق خود به دنبال هم‌سویی با چین و روسیه بوده و از برهم زدن روابط خود با این کشورها بیزار است. به نظر می‌رسد هدف ایران اجتناب از انزوا در بحران‌های بزرگ بین المللی است.

 این باور عمیق در میان تصمیم‌گیران با نفوذ در ایران وجود دارد که شیخ‌نشین‌های عرب خلیج فارس از جنگ گسترده بین ایران و اسرائیل استقبال خواهند کرد. ایران ممکن است امیدوار باشد که کشورهای عربی در نتیجه یک جنگ گسترده‌تر روابط خود را با اسرائیل قطع کنند، اما این بعید است.

آخرین و مهم‌ترین عامل مؤثر بر عدم تمایل آشکار ایران به جنگ، دیدگاه خاص مقامات عالی نسبت به درگیری‌های منطقه‌ای است. بر خلاف دیدگاه جریان اصلی در غرب، تصمیم‌گیران عالی ایرانی پاسخ به درگیری‌های منطقه‌ای را از منظر واقع‌گرایانه می‌بیند. چنین رفتاری با استراتژی کلی تهران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای هم‌سو است. بیش از دو دهه قبل، زمانی که دیپلمات‌های ایرانی در شمال افغانستان توسط اولین امارت طالبان به شهادت رسیدند و احساسات عمومی در ایران به شدت به سمت یک درگیری بزرگ متمایل شد، مقامات عالی برای جلوگیری از تشدید تنش تلاش کردند.

این دلایل مرتبط با هم، بی میلی جمهوری اسلامی به درگیر شدن در جنگ از جانب حماس را توضیح می‌دهد. صداهای قوی در ایران، عمدتاً در اردوگاه تندرو، وجود دارد که استدلال می‌کنند مهم‌ترین ابزار این کشور برای جلوگیری از نابودی حماس به تصمیم آن برای پیگیری کامل قابلیت‌های هسته‌ای بستگی دارد. آن‌ها بر این باورند که برگ برنده ایران در تهدید برای گریز هسته‌ای و نشان دادن حمایت حیاتی از متحدانش نهفته است. این استدلال زمانی شتاب قابل توجهی پیدا کرد که آمیخای الیاهو، وزیر افراطی میراث فرهنگی اسرائیل ، از انداختن «نوعی بمب اتمی» در نوار غزه «برای کشتن همه» به عنوان «یک گزینه» دفاع کرد.

هیچ یک از این‌ها به این معنی نیست که ایران مایل به رها کردن حماس، دارایی استراتژیک خود در غزه است. تهران به جای بیکار ماندن، احتمالاً به اعمال فشار بر اسرائیل و ایالات متحده - از طریق حزب‌الله و گروه‌های شیعی در عراق و سوریه- ادامه خواهد داد، بدون اینکه درگیری را به یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار تبدیل کند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1844952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 21
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساکن استان بیست و سوم چین IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    51 50
    اون 10 میلیون نفر هم از عدم جنگ مستقیم مطمئن بودند که پیامک زدند.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    19 4
    تنها دلیل ایران برای عدم ورود مستقیم به جنگ گسترده بسیار ساده و واقع گرایانه است .
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    29 41
    رهبر انقلاب باهوش و کاردان است و می‌داند که اعراب و آذربایجان و ترکیه و حتی طالبان از خدا می‌خواهند که ا یران وارد جنگ غزه شودتا به آمریکا در جنگ با ایران حمایت کنند
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    35 20
    اینو به جنگ طلب ها بگین. ما که خارجی یا بقول خودشون غربگرا هستیم.
  • علی‌محمد IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    8 14
    اگر‌ایران‌وارد‌جنگ‌با‌اسرائیل‌شود.بیشترین‌بهره‌برداری‌کشورهای‌غرب‌حاشیه‌خیلج‌فارس‌خواهند‌کرد.چرا‌که‌از‌انزوا‌ایران‌به‌نفع‌خودشان‌بهره‌خواهند‌برد.واین‌درراستای‌اتحاد‌کشورهای‌مسلمان‌نیست.درست‌است‌که‌اسرائیل‌هم‌ضربات‌سنگینی‌از‌ایران‌دریافت‌میکند.ولی‌با‌توجه‌به‌لابی‌های‌زیاد‌در‌دنیای‌امروز‌وبی‌عرضگی‌کشورهای‌غرب‌.صهنویست‌ها‌دراهدافشان‌در‌دراز‌مدت‌بهتر‌عمل‌خواهند.چرا‌که‌تفرقه‌بین‌کشورهای‌مسلمان‌دامن‌خواهد‌زد‌واین‌به‌نفع‌صهنویست‌است.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    45 3
    دلایل منطقی نیست یا باید مثل مرد پشت اونا بود یا ولشون کنید زندگیشان رو بکنند
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    44 2
    از قدیم گفتن سنگ بزرگ نشانه نزدنه
  • محمد IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    34 1
    خودتم نفهمیدی چی تحلیل کردی
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    16 19
    دخالت نظامی ایران برای جنگ غزه باعث جنگ جهانی سوم میشه
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    16 3
    اگرفرداصبح ایران سفارت فلسطین را تعطیل کند ودست از کمک حماس و...برداردهمین کشورهای عربی ببین چه غوغایی را می اندازند
  • ایرانی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    16 1
    شما ها عادت دارین اینجوری فکر کنید ولی خوب میدونید ...
  • ناشناس IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    46 15
    ترس ترس ترس ترس ترس ترس ترس
  • احسان IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    49 14
    ترس تنها دلیل هست و بس
  • حسن گرجی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    18 2
    دونفرباهم درگیربودن قوی ترهی میگفت بزنمت بزنمت بزنمت طرف گفتبزن گفت اکی بزنم بری پلیس بیاری ....بزن میزن شعارنمیده
  • گروگان IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    39 17
    دلیل ۷ گانه نمبخاد بگو میترسن تمام
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    27 14
    دلیل اصلی رو ننوشتیا، ای،شیطون
  • حبیب IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    16 35
    هرچی حضرت آقا دستور بفرمایند
  • امین IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    32 2
    شما که راس میگی تحلیل های آبدوغ خیاری تحویل مردم ندین
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    20 11
    این وسط مردم غزه چی میشن اونا به کشور های عربی امیدی ندارن تمام امیدشون ایران و حزب الله
  • محمد NL ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    40 18
    بزرگترین دلیل فقط ترس از آمریکا
  • SG ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    19 6
    فقط ایران نیست که دوری می‌کنه از دخالت مستقیم چون هر کشوری بجز کشور های هم مرز فلسطین که کوچکترین دخالت آشکارا رو انجام بدن قطع به یقین منتظر جنگ جهانی سوم با بدترین نوع خودش وکشتار جمعی روبرو خواهد شد دنیا البته کمک های فکر ومهمات ونقشهدهای جنگی رو صدر در صد ایران داره هدایت می‌کنه ولی هنوز دست ایران رو نشده و امیدوارم که رو نشه اونوقت معنی جنگ واقعی را خوانید فهمید جنگ ایران و عراق یک دست گرمی وقدرت نمایی بین دو کشور بود که هر دوتا متوجه نتیجه بی حاصل شدند ولی این جنگ خود جهنم است برای تمام کشور ها
  • ایوب IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    20 5
    ایران راه عاقلانه تری را در رابطه با دخالت نکردن در جنگ غزه در پيش گرفته و ایکاش اسباب جنگ رزمندگان طوفان الاقصی را هم فراهم نمی‌کرد که آنها درگیر این جنگ ویرانگر باشند جنگ همیشه ویرانگر است هيچکس از جنگ خیری ندیده است. در همه جنگها اکثر قربانیان مردمان بی دفاع و مظلوم هستند
  • عباس مرادی IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    6 18
    باسلام حالا که دولت سیزده ام داره همه تلاششو میکنه که کمبودهای سالیان گذشته رو جبران کنه ودربعصی مواردی تاحدودی موفق شده .شماروبخدا قسم که دست ازاین تندرویها بردارید بگذارید این ملت بدبخت به زندگیشون ادامه بدن وانشالا که به امید خدا وضعیت هم سال به سال بهتر میشه .شروع به جنگ فکرکنم اولین چیزیه که اسرایلیها وامریکایها دارندروزشماری می‌کنند که ایران این بهانه رو بدستشان بده این فیلم‌های که ازکشورهای جنگ شده مثل سوریه وافغانستان وغزه وهرشهردیگه ای که وارد جنگ شده نمایش میدن تواخبار نگاه کنید ببینید به چه بدبختی وسلامتی افتادن .بابا توروخدادست برداری الان هرکمبودی هست بجاش امنیت وآسایش است که اقلا ازخانه وخانواده مون مراقبت کنیم وزندگی کنیم یه کم فکر کنید جنگ واین قصه ها مساویست باناامنی وفلاکت .درست نمیگم .یاعلی مدد.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    14 6
    ایران بهترین استراتژیک را در قبال جنگ اسرائیل و غزه گرفته تحت هیچ فشاری در داخل نباید دیدگاهش عوض شود. چون نه میشود به عربها اعتماد کرد ونه اطمینان داشت که آمریکا به ایران حمله نظامی نکند
  • علی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    15 5
    سلام این همیشه بوده کهقدرت های بزرگ مثل چین روسیه پشت کشورهای دیگه رو مثل ایران خالی کردند همانطور که آمریکا پشت افغانستان ویتنام جنوبی رو خالی کرد
  • امین IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    19 7
    به چه دلیل ما با اسراییل وارد جنگ بشیم؟
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    3 1
    خوب توضیح نداده که نیمه بخاطر هفت دلیل
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    10 2
    منظورتون از تندروها انقلابی هاست طبق فرمایش آقا وشما که خودتون رو میانه رو میدانید میشوید غیرانقلابی بااین مدل تقسیم بندی چطورید؟
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    17 5
    ایران به جنگ نکشید تند روها خودشون وخانواده شون برن داوطلبانه بجنگند هیچ کسی از مردم وارد جنگ نمیشود که بیگانه با بیگانه درحال جنگ است گشور مگه مال تند روهاست که تصمیم برای همه مگیرند جنگ بشه من همه طایفه ام را از جنگ برهزر مکنم
  • م.ح RO ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    18 7
    کارخوبی میکنه چون درهشت سال جنگ باعراق کدوم کشوربه ابران کمک کردتازه به عراق کمک میکردن واگرهزینه ای هم الان مسئولان به دیگرکشورها بکنندمردم ابران اکًثرا راًضی نیستندوحرام است
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    11 12
    من کاری با سیاست سیاسیون ندارم ولی اونی مه دین ما به یلد داده این است اکر مسلمانی مورد ظلم واقع شد و غز ما کمک خواست اگر به داد او نرسبم مسلمان نیستیم و در مورد پیامد یک جنگ گسترده که همواره سیاست مداران اصلاح طلب از آن ما را می ترسانند باید عرض کنم در صورت درگیری مستقیم بین ایران و اسرائیل ۴بل غز آنکه آمریکا خودشو به معرکه برساند اسراییل نابود شده است و آمریکا هم وقتی دید اسرائیل نابود شده هیچ غلطی نمی تواند بکند در ثانی مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است وقتی مظلومیت مردم غزه را می بینیم چطور ساکت و خاموش باشیم پس غیرت مسلمانی ما چی سده ؟!!! فکر می کنم اگر در زمان قیام امام حسین ()ع هم واقع می شدیم به همین دلایلی که آورده اید ما را تمی گذاشتند که به امام هم کمک کنیم
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 3
    درود برشما که حرف دل مردمو زدید
  • ........ US ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 6
    بنی آدم اعضای یکدیگرند (سعدی) چرا ایران باید طرف دار حماس وارد یه جنگ شود که امنیت و آرامش مردم خودش دچار مشکل کند.
  • آژو IE ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    16 1
    لفاظی های ذهن ترسان و قلب لرزان و چشمانی بسته بر قصابی کودکان.
  • ناشناس IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 3
    باسلام و عرض ادب هر کشور یا هر گروه مبارز،باید ابتدا استراتژی و برنامه ریزی های خود را مشخص کند ،شهید سردار قاسم سلیمانی، اعلام نمود : تا کمتر از سه ماه دیگر داعش از صفحه روزگار محو می‌شود، ،آری او استراتژی نظامی و روش های مبارزه را خوب می دانست عنايت بفرمایید، حماس با صرف وقت و هزینه های بسیار از طریق تونل به موفقیت‌هایی دست یافت ،اما فقط ضرباتی بر اسرائیل وارد نمود ،یعنی در استراتژی ضعیف عمل نمود ، ای کاش دو سال دیگر صبر می کردند و تونل ها را تا دستیابی به مراکز حساس و مهم نظامی اسرائیل مانند نیروگاه‌های هسته‌ای، و یا مراکز نیروی هوایی اسرائیل پیش می بردند ،تا از ادامه و اقدام‌ اساسی رژیم اشغالگر ممانعت بعمل آورند ،بنظر من اسرائیل از لحاظ داخلی در حال فروپاشی بود و اقدام حماس هرچند حماسی بود اما استراتژی حیاتی نداشت ،لذا انگیزه های جنایات اسرائیل را بیش تر نمود و حجم خسارات مردم‌ عادی فلسطین را بیشتر نمود ،
  • علی طهرانی IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    14 8
    تمام تحلیل هاتون از نظر غربی هاست. به نظر من که یک شهروند ساده این نظام هستم و ذره ای کوچک از دریای شیعه می‌باشم ، صبر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران را در راستای همان صبر اولیاء الهی در بیدار سازی و روشن کردن افکار عموم مردم و نیز روشن کردن تاریکی ها و گمراهی ها است. روشن ترین مثال این رویکرد اولیاء الله فاجعه کربلاست، خداوند خون اباعبدالله الحسین علیه السلام را بر زمین ریخته و حرمش را اسیر کرد تا چشم جهان را به راه حق روشن گرداند، حتی اگر هزاران سال به درازا بینجامد. دیدیم که خون حضرت حسین علیه السلام جوشید و اکنون شیعه جایگاهی غیر قابل انکار در معادلات جهان دارد. کسی که کمترین شناختی از شیعه و تفکر او داشته باشد میداند که هیچ چیز نمی‌تواند شیعیان را از وظیفه خود بازدارد. مرگ در راه اعتقاد برای ما شهادت است و شهادت برایمان شیرین تر از عسل . هرچند که الآن خانه عنکبوت بسیار سست تر از همیشه است و وعده الهی نزدیک. باید هم مسلمانان بیدار شوند و هم تمام مردم آزاده دنیا بتوانند سیاهی را تشخیص دهند. آری ، فلسطین کلید رمز آمیز ظهور است.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    9 3
    فلسطین بایداز حماس دفاع کنه
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    25 14
    اسرائیل عددی نیس،وقتی فلسطین درمقابلش ایستادگی میکنت بهتره بادم شیربازی نکنه خودشون میدونن ومیترسند.
  • حمید IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    12 6
    ایران امریکا واسرائیل رو شکست میده .اینو معلم دینیمون گفت 😂
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    3 5
    اسرائیل باید نابودشود_ملت اسرائیل خیر نابودشدنی نیستن.از دیدگاه من که نظر مسئولین ایران هم نظر ما ملت هم است هیچ تحلیلگری حق ندارد مارا متهم به نابودی مردم اسرائیل کند.اکثریت ملت اسرائیل همان مردم فلسطین هستند.این را ساکنین سرزمینهای اشغالی خوب فهمیدن وخوب میدانند از ابتدای طوفان الاقص مقاومت لبنان حتی یک گلوله هم بطرف ساکنین ومنازل سرزمینهای شمالی شلیک نکرده فقط با ارتش وپایگاههای ارتش اسرائیل را اسقاطیل کرده.بعضی ساکنان سرزمینهای شمالی درگیر جنگ ماهیت لبنانی فلسطینی دارن.حتی ما از لنز دوربینهای که جنگ با غزه را گذارش می‌کنند می بینیم سربازان ارتش اسرائیل که فلسطینی هستند هیچ شلیک مستقیمی ندارن فقط سربازان وارداتی غیرفلسطینی درحال شلیک مستقیم دیده میشن و خلبانان ارتش اسقاطیل مجرمین قتل عام ملت غزه هستند.سربازان سرزمینهای اشغالی باید از جنگیدن با هموطنان فلسطینی خود امتناع نمایند بعضی پیرفرماندهان آنها هنوز امید به نخست‌وزیر شدن وعضوکابینه شدن دارن آنگونه با شدت عمل بیشتری ارتش را بطرف غزه هدایت می‌کنند.انسانیت ربطی به دین ومذهب ندارد.خواع یهودی باشد خواه مسلمان دلش از مرگ انهمه انسان
  • جهانبخش IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    16 13
    باید قبول کنیم که ترسیده ایم