فارس گزارش داد:

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در مراسم افتتاحیه نوزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به این مطلب که مدعوین و حاضرین این برنامه موضوع کتاب و کتابخوانی را از بنده بهتر مطلع هستند، بیان داشت: واژه لفتیسم در کتاب وجود دارد. این آفت لفت دادن در سخنرانان نیز مشهود است. ‌برخی نویسندگان به محتوای کتاب آب می‌بندند و به نوعی آفت لفت دادن در سخنرانی در کتابها نیز مشاهده می‌شود.

 

وی اضافه کرد: برخی از محتوای کتب در 10 صفحه موضوع و متن اثر را به مخاطب القا می‌کند اما بقیه صفحات کتاب توسط نویسنده آب بندی می‌شود.

 

* حق‌التالیف نویسندگان را باید ارشاد بدهد نه ناشر

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: اگر می‌خواهید کتاب نشر پیدا کند حق‌التالیف مؤلفان باید کنار گذاشته شود. منظورم این نیست که مؤلفان و نویسندگان حق‌التالیفی ارائه نشود بلکه باید حق‌التالیف آنها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها تامین شود. وی با بیان اینکه اگر حق‌التالیف نویسندگان در نظر گرفته نشود و به نوعی توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها این حق‌التالیف ارائه شود کتاب با تیراژ بالا منتشر می‌شود؛ بیان کرد: در این جا این سؤال مطرح است که کتاب چه مشکلاتی را حل می‌کند. به نوعی درکتاب باید به نیاز فرد، نیاز به جامعه،‌ مستحبات و واجبات بیان شود بازی با الفاظ در برخی کتب به وضوح مشاهده می‌شود.

 

* برخی نویسندگان به تحقیق بی‌خودی و بی‌اثر می‌پردازند

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه برخی از نویسندگان به تحقیقات بیخودی و بی‌اثر می‌پردازند، بیان کرد: در گذشته به بنده اطلاع دادند در کشوری نویسنده‌ای صد جلد کتاب درباره امام حسین (ع) نوشتند که وقتی به آن کشور سفر کرده و کتاب‌های آنها را مشاهده کردم دیدم که بعضی از این کتاب‌ها به حسینیه‌های ایران همانند حسینیه سبزوار و نیشابور پرداخته است. وی با بیان اینکه برخی از نویسندگان نوشتن کتاب را طول می‌دهند، ادامه داد: کتاب باید ارزان شود یعنی حق‌التالیف باید جابجا شود و به نوعی حق‌التالیف نویسنده باید توسط وزارت ارشاد ارائه شود چرا که اگر دانشجو بتواند کتاب 2 هزار تومانی را 500 تومان خریداری کند، قطعا مطالعه در بین آنها بیشتر خواهد شد.
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه مواردی که جزو واجبات و مستحبات و نیاز فرد و جامعه نیست، نباید در کتاب بیان شود، ادامه داد: بنده با برخی از مجتهدین صحبت کردم که برخی از توضیحات توضیح‌المسائل را از داخل این کتب بردارند، همچنین مطالب کتاب باید لطیف و شیرین باشد.

 

* دانش‌آموزان کشور آگاهی از علمای کشور خود ندارند

وی با بیان اینکه خلاصه گویی و واجب گویی باید در امر محتوای کتاب صورت گیرد، بیان کرد: دانش‌آموزان کشور از فیض کاشانی اطلاعی ندارند در صورتی که وی 200 کتاب علمی نوشته است، جوانان و نوجوانان این مرز و بوم علامه طباطبایی را به خوبی نمی‌شناسند اما باید ارتفاع کوه هیمالیا را یاد بگیرند. حجت‌آلاسلام قرائتی ادامه داد: کتاب گران و قطور است اگر می‌خواهیم کتاب در بدن‌ها جای گیرد، باید نازک و لطیف و ارزان شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =