۰ نفر
۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۵

مجید ابهری

در لابلای اخبار روزانه و در کنار ابهامات آزاردهنده اختلاس‌ها و سوءاستفاده‌ها وقتی عالی ترین مرجع قضایی مورد هجوم قرار گرفته و فرهیختگان سکوت می‌کنند، زمانی که غارتگران و چپاولگران خود را در معرض خطر دیده و برای نجات خود دست به فضاسازی‌های انحرافی می‌زنند، افکار عمومی مات و مبهوت در این کشمکش ناظر بر فجایعی است که سرچشمه در خشونت و افزایش صعودی آن دارد.

قاتل چهارساله که با تپانچه‌ی پر دخترعموی دو ساله‌اش را می‌کشد و هنوز این قتل در قالب یک بازی برای او ‌باقی می‌ماند، پدری که در اوج توهم دختر شش ساله‌اش را با وضعی فجیع به قتل می‌رساند و به خاطر تاثیرات مواد روانگردان توهم نامشروع بودن به وی دارد، مادری که فرزندش را شیطان پنداشته و به قتل می‌رساند و آزاردهنده‌تر، فجیع‌تر و هولناک‌تر از همه اینها فاجعه قتل سه فرزند بی‌گناه به دست پدرشان است در همین یک ماه گذشته در جامعه ما اتفاق افتاده است.

افزایش روزافزون خشونت نتیجه انعکاس خشونت در جامعه است، وقتی فیلم وحشتناک قتل سه فرزند کرمانشاهی که با تلفن همراه یکی از آنها فیلمبرداری شده در مقابل چشمان حیرت‌زده افراد روی اینترنت قرار می‌گیرد، آیا می‌توان توقع کاهش خشونت را داشت؟

انعکاس اخبار قتل‌ها و فجایع بدون کالبدشکافی و علت‌شناسی از یک طرف، مبادله فیلم‌ها و عکس‌های بسیار فجیع توسط بلوتوث‌ها و حالا فیلم جنایت کرمانشاه در اینترنت نشانه آن است که خشونت‌طلبی باعث نمایش و تماشای اینگونه رفتارها می‌شود. کسانی که این فیلم‌ها و عکس‌ها را منتشر کرده و گسترش می‌دهند قصد اطلاع‌رسانی ندارند چراکه رسالت این وظیفه ایجاب می‌کند که بعضی از صحنه‌ها از چشم نوجوانان و جوانان دور بماند بنابراین از نگاه آسیب‌شناسی رفتاری اینگونه اقدامات فقط بیانگر ناهنجاری رفتاری خشونت‌خواهی و خشونت‌طلبی بوده و تماشاگران اینگونه تصاویر و فیلم‌ها نیز دو گروه هستند؛ یا از روی کنجکاوی و کسب خبر به آنها سر می‌زنند یا این که از تماشای صحنه‌های آزاردهنده و وحشتناک لذت می‌برند. در هر دو صورت رسالت اجتماعی خانواده‌ها، نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها ایجاب ضروری می‌نماید تا دیرتر از این نشده و آمار جنایات بالاتر نرفته‌ وارد عمل شوند.

کارشناسی و کالبدشکافی، بیان علت‌ها و روش‌های پیشگیری راه‌حل‌های کوتاه‌مدت هستند. پاسخگویی به کسانی که با کلام و قلم به حریم قضاوت و پژوهش تجاوز می‌کنند، اصلی‌ترین اهرم مقابله با اتفاقاتی است که افسردگی و پرخاشگری را به جامعه تحمیل می‌کنند.

آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی
47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =