به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان؛ سومین جشنواره پژوهشی مشترک اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با حضور دکتر علی محبی، رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، در سالن آمفی تاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برگزار و از برترین های حوزه پژوهشی استان تجلیل شد.
دکتر مهدی منصوری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، در این همایش اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در بیش از چهار دهه از فعالیت خود همواره تلاش کرده بر اساس نیاز جامعه و خواست مردم با فراهم کردن امکانات، تجهیزات و فضاهای آموزشی مطلوب در خدمت جوانان با استعداد و خلاق این سرزمین سرافراز باشد.
منصوری: انعقاد چند تفاهم نامه همکاری در زمینههای مختلف، برگزاری سه جشنواره نکوداشت هفته ملی پژوهش و فناوری در سه سال متوالی و معرفی پژوهشگران برتر در سطح استان، ایجاد و رونمائی سامانه مدیریت پژوهشی در استان، برگزاری همایشهای ترویجی در خصوص معرفی رشتههای تحصیلی دانشگاهی به منظور تسهیل در امر انتخاب رشته های تحصیلی دانش آموزان را پیشینه ارزشمند همکاری مشترک دانشگاه آزاداسلامی و اداره کل آموزش و پرورش در استان سمنان معرفی کرد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با اشاره به افتتاح و فعالیت دبیرخانه دایمی رویدادهای دانش آموزی در واحد سمنان گفت: در فعالیتهای پژوهشی با همکاری اداره آموزش و پرورش مسابقات علمی و پژوهشی موشکهای کاغذی، مکانیزمهای کاغذی و مسابقه پرسش زیبا در سطح دانش آموزی در مدارس استان سمنان برگزار شد.
وی مشارکت عالی و چشمگیر دانش آموزان مدارس استان در اولین جشنواره داستان نویسی به یاد لالهها که در سال گذشته اتفاق افتاد را از دستاوردهای فرهنگی همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی و اداره آموزش و پرورش سمنان دانست و ابراز امیدواری کرد در دومین جشنواره داستان نویسی به یاد لاله ها در سطح دانش آموزی شاهد آثار فاخری باشیم.
منصوری گفت: هوش مصنوعی دنیای جدیدی را برای پژوهشگران و محققین در این زمینه ایجاد کرده و تولید «دیباگر» اولین نشریه دانشگاهی و «رایسان» انسان واره هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، توسط انجمن علمی دانشجوئی کامپیوتر و هوش مصنوعی واحد سمنان نوید بخش آینده ای روشن برای دانش آموزان و دانشجویان استان در مرحله جدید همکاری و فعالیت های مشترک دانشگاه و آموزش و پرورش استان است.
منصوری با اشاره حضور دانشگاه آزاد اسلامی در اولین نمایشگاه تخصصی دستاورهای پژوهشی معلمان و دانش آموزان که در هفته پژوهش برگزار شد تصریح کرد: اگر می خواهیم مجدد به آن رهبری و مرجعیت علمی که زمانی در اختیار ایران بود برسیم چاره ای جز پژوهش و تحقیق نداریم.
وی تاکید کرد: پژوهش باید عمیق و اثرگذار و بر اساس نیاز جامعه و مساله محور باشد تا ما را به قله های علمی جهان خواهد برساند و جزو پیشگامان عرصه پژوهش و فناوری قرار خواهد دهد، که این مهم توسط دانش آموزان با استعداد، دانشجویان خلاق، معلمان دلسوز و اساتید دانشگاهها محقق خواهد شد.
دکتر سید جمال وزیری، مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان سمنان، در این جشنواره گفت: دیدگاه ما دیدگاه نخبه پروری است و دانشجویی می خواهیم که بتواند در تراز نظام جمهوری اسلامی ما را به قله های رفیع معرفت و علم برساند بنابراین نمایشگاههای دستاوردهای پژوهشی نقطه عطفی در حرکت به سوی سرچشمه های علم و معرف است که سه ضلع آن را دانش آموز، دانشجو و فناوری دانش بنیان تشکیل می دهند.
وی افزود: امروزه دیوارها باید از اطراف مدارس برداشته شود، یعنی محدودیت ها را برداریم. قطعا دانشگاه می تواند با حضور موثر خود در مجموعه آموزش و پرورش دانشجوی نخبه خود را انتخاب کند.
مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان سمنان گفت: خلق آثار مرجع در دنیای امروز یک الزام است، خلق علم و آثارمرجع و عمیقی که بزرگان ما انجام دادهاند می تواند سالهای سال آبشخور فکری برای محققین و پژوهشگران باشد.
وزیری گفت: نسل امروز ما از پیشینیه فرهنگی و تمدنی خود اطلاع دقیقی ندارد و این انقطاع فکری سبب بروز پدیده قلب پژوهش یا تقلب در پژوهش شده است. و اکنون با واکاوی باید پیشینه علمی و فرهنگی خود را احیا کنیم و اگر با علم،آگاهی و توجه به پیشینه فرهنگی و تمدنی خود تحقیق و پژوهش منیم از هدر رفت بسیاری از سرمایه ها جلوگیری خواهدشد.
وی افزود: هر تمدن دارای دو بخش است، جسم تمدن که همان آثار به جای مانده از گذشتگان است مثل آثارهنری، معماری، در بخش دیگر روح تمدن یا افکار، ایدهها، آداب و رسومی است که از هر تمدنی بجا مانده است و توجه به این زیر ساختها شرط اولیه برای تحول در پژوهش محسوب می شود.
مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان سمنان تاکید کرد: افراط و تفریط در توجه به هرکدام باعث بی قواره شده و بیراهه رفتن پژوهش خواهد شد. ما باید بتوانیم در تحقیق وپژوهش بین جسم و روح تمدن توازن معقول ایجاد کنیم تا شاهد توسعه باشیم و زمانی که توسعه اتفاق افتاد باعث شکوفته شدن تمدن خواهد شد.
وزیری تصریح کرد: ما علاوه بر اینکه باید دانشآموز و دانشجو را با پیشینه تمدنی و فرهنگی خود آشنا کنیم باید بتوانیم انظباط در اندیشیدن، را نیز به آنها بیاموزیم. به عبارتی تا ذهن دانش آموز درگیر نشود، تا مساله محور نشود هیچ اتفاقی متصور نخواد شد.
مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان سمنان گفت: دانش مادامی که با پژوهش ارتباط برقرار نکند، یک جسم جامد و بی روح خواهد بود ولی زمانی که پیوند دانش و پژوهش ایجاد شود، شبکه یادگیری نیز در ذهن انسان شکل خواهد گرفت.
دکتر علی محبی، رییس پژوهشگاه مطالعاتی وزارت آموزش و پرورش، در این همایش به بررسی اهمیت و جایگاه تحقیق و پژوهش از بعد پیشینه و سابقه تمدنی پرداخت و اظهار کرد: تمدن ایران زمین سابقه ۶۰۰۰ ساله دارد و اندیشمندان و ادبا گذشته ما آثارعلمی فاخری را در این مدت خلق کرده اند که می توانند مرجع تحقیق و پژوهش باشد.
وی افزود: نتایج کنکاش و بررسی دانشمندان سایر کشورها بر روی آثار شهر سوخته زابل که موید انجام پیچیده ترین و مهمترین اعمال جراحی پزشکی مثل جراحی مغز و چشم مصنوعی در ایران باستان است و یا در نوشتهای از زکریای رازی که آمده؛ «حوصله و جهد من در طلب دانش آنقدر بودکه در یک فن بخصوص ۲۰ هزار ورقه مطلب نوشتم» بر اهمیت و جایگاه تحقیق و پژوهش در ایران زمین دلالت دارد.
محبی در اهمیت و جایگاه تحقیق و پژوهش از بعد دینی و اعتقادی گفت: هیچ مذهبی و مکتبی به اندازه دین اسلام برای علم، تحقیق و پژوهش ارزش قایل نیست، در مطالعات قرآنی تایید شده که ۵۰۰ آیه آن آیه الاحکام است و ما بقی مستقیم و غیر مستقیم به تفکر، علم، تحلیل و تحقیق تاکید دارد.
وی با استناد مبانی دینی مسلمانان به این فرموده حضرت علی (ع) «کسی که به علم رسید حاکم شد و قدرت گرفت و کسی که به علم نرسید مجبور است که وابسته شود و تبعیت کند» اشاره کرد و گفت: در وضعیت کنونی دنیا، علت زور گویی و قدرت طلبی غرب ناشی از جایگاه علمی آنها و اینکه احساس میکند بر دنیا سیطره پیدا کرده است، بنابراین برای رسیدن به استقلال و عدم وابستگی راهی جز قوی شدن در حوزه علم و تحقیق نداریم.
رییس پژوهشگاه مطالعاتی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مشکل و چالش اساسی جامعه امروز ما این است که مدیران و حکمرانان ما در دولتها تصمیماتی را اتخاذ می کنند بدون پشتوانه علمی قوی و محققان ما در دانشگاهها و پژوهشگاهها، پژوهشهایی را انجام میدهند بدون اینکه این پژوهشها به صحنه عمل بیاید، یعنی عمل بدون تفکر و پژوهش و پژوهش بدون جامه عمل پوشیدن.
عقد تفاهم نامه همکاری اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، رونمائی از ۲۰۰ عنوان کتب و تالیفات معلمان استان، تجلیل از دانش آموزان برتر علمی، فناوران برتر، فعالان حوزه پژوهش در آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی، معرفی «دیباگر» و «رایسان» اولین نشریه دانشگاهی و انسان واره هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، پخش کلیپ از برنامه های اجرا شده در سومین جشنواره مشترک تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاداسلامی و اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان بود.
46
نظر شما