حضور پررنگ غرب در پشت صحنه بیانیه ضدایرانی اعراب و روسیه

ایسنا نوشت: در چند روز اخیر مجددا بیانیه مشترک اعراب و روسیه که بخشی از آن ادعاهایی را علیه حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه مطرح می‌کند، خبرساز شد. اگرچه امضای چنین بیانیه‌ای توسط اعراب مکررا اتفاق افتاده و چندان انتظاری هم از آنان نمی‌رود، اما همراهی روسیه با این اقدام ضدایرانی، با واکنش منفی افکار عمومی و مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ابدا نباید تصور کرد پشت چنین اتفاقاتی یک اتحاد استراتژیک علیه ایران قرار دارد، اظهار کرد: این‌ها در حقیقت یک سری ماموریت‌هاست که از سمت انگلیس و آمریکا طراحی و اجرای آن به اعراب واگذار شده است. سیاست خارجی کشورهای حوزه خلیج فارس عمدتا معطوف به تصمیمات غرب است و این کشورها بسیاری از امور مرتبط با سیاست خارجی خود را تحت تاثیر القائات فرامنطقه‌ای تنظیم می‌کنند.

وی افزود: به نظر من بهترین کاری که ایران می‌تواند در قبال این بیانیه‌های سطحی انجام دهد، این است که به شکلی سطحی با آن‌ها برخورد کند، زیرا چنین بیانیه‌هایی هرگز قرار نیست از حوزه حرف خارج شده و در عرصه عمل اقدامی علیه تمامیت ارضی ایران صورت گیرد. خود این کشورها می‌دانند که اصلا به صلاحشان نیست به صورت عملی کاری علیه ایران انجام دهند و روابط خود با جمهوری اسلامی را تیره‌تر کنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه عنوان کرد: غرب می‌داند که قدرت ایران و دیگر بخش‌های جبهه مقاومت از بعد از طوفان‌الاقصی تقویت شده و موضع خودشان رو به تضعیف قرار دارد، لذا دست به اقداماتی نظیر تحریک اعراب به صدور این بیانیه ضدایرانی، فراخواندن اتباع خود از عراق و سوریه و همچنین اتخاذ مواضع ضدایرانی در نشست چند روز قبل شورای امنیت زدند.

قنادباشی با اشاره به همراهی روسیه با موضع‌گیری اعراب علیه تمامیت ارضی ایران، بیان کرد: این مواضع روسیه صرفا در حد حرف است و این کشور هرگز در عرصه عمل کاری علیه ایران نخواهد کرد. در جریان جنگ اوکراین، روسیه تا حد زیادی منزوی شد، لذا اکنون به دنبال یارگیری‌های منطقه‌ای است و صرفا به این دلیل با بیانیه اعراب همراهی کرد.

وی ادامه داد: تا کنون در بسیاری از موارد پیش آمده که ما نیز به دلیل منافع ملی خودمان سیاست‌هایی را خلاف خواست روسیه اتخاذ کرده‌ایم که از جمله آن می‌توان به تاکیدات ایران بر لزوم پایان یافتن جنگ اوکراین اشاره کرد. همچنین در سوریه نیز گاهی منافع ایران و روسیه در یک راستا نبود و ایران در جهت تامین منافع خود عمل می‌کرد. بنابراین طبیعی است که هم ما و هم روسیه در سیاست خارجی خود صرفا منافع ملی‌مان را در نظر بگیریم، هرچند خلاف خواست طرف مقابل باشد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تاکید کرد: بنابراین باید تمرکز خود را بر این قرار دهیم که این بیانیه تحت تاثیر القائات غرب نسبت به اعراب صادر شد و ریشه اصلی آن به کشورهای فرامنطقه‌ای برمی‌گردد و ما نباید تحت تاثیر چنین اقداماتی روابط خود با کشورهای نزدیک‌مان را تضعیف کنیم. روسیه در عرصه عمل همراه ماست و پروژه‌های مشترکی را با ما در دست اجرا دارد که از جمله آن می‌توان به سرمایه‌گذاری این کشور در پروژه احداث راه‌آهن آستارا اشاره کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1851842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    4 90
    چه تحلیل مسخره ای واقعا ماست مالی تا کجا دیگه ؟؟؟؟؟؟؟
  • DE ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    3 59
    از بی عرضگی و عدم‌ اقتدار ايران هست. سیاست کورکورانه غرب ستیزی باعث عدم‌ توازن در سیاست خارجی ما شده و همه حتی ژاپن هم به خودش این اجازه را می دهد که برای منافع خودش از چنین ادعایی حمایت کند.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    56 6
    غرب به دنبال تخریب روابط ایران و روسیه است، نقشه از غربی ها نظیر انگلیس ، کشورهای عربی مجری ، روسیه بازیچه قربانی بازنده ، روسیه اگر امضاء کنه روابطش با ایران تخریب میشه اگر امضاء نکنه روابطش با کشورهای عربی تخریب میشه