تاثیر هاوینگ بیت کوین روی سایر ارزهای دیجیتال‌ چیست؟

به دنبال افزایش قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر، رسانه ها بیشتر از پیش به اتفاقات پیرامون بیت کوین خواهند پرداخت و جو رسانه ای ایجاد شده، سرمایه گذاران بیشتری را به سمت این بازار جذب میکند.

احتمالا شما نیز این ضرب المثل معروف را شنیده اید که «جزر و مد دریا تمام قایق ها را بالا میبرد». شاید بازار کریپتو کارنسی و خصوصا فرایند هاوینگ بیت کوین بیشترین شباهت را به این ضرب المثل معروف داشته باشد. اگر به سابقه‌ی هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن بر قیمت دیگر ارزهای دیجیتال توجه داشته باشید دقیقا به همین ضرب المثل می رسید.

هاوینگ و تاثیر مثبت آن بر قیمت ارزهای دیجیتال

از نظر دیدگاه اقتصادی هاوینگ بیت کوین یک رویداد صعودی است. با توجه به اینکه مقدار بیت کوین همیشه به تعداد 21 میلیون کوین به صورت ثابت باقی می ماند، رویداد هاوینگ و کاهش نرخ عرضه‌ی بیت کوین به بازار نیز به خودی خود یک فاکتور بسیار مثبت در زمینه‌ی تاثیرات تورمی بر یک دارایی به حساب می آید.

سومین هاوینگ بیت کوین، نرخ عرضه ی سالانه ی بیت کوین را از 3.70 درصد به حدود 1.79 درصد کاهش داد. این نرخ در واقع پایین تر از نرخ تورم سالانه ی بسیاری از کشورهای ثروتمند دنیا به شمار می آید. برای مثال نرخ تورم ایالات متحده آمریکا سالانه 1.90 درصد برآورد می شود.

بررسی هاوینگ های قبلی بیت کوین، آمار بسیار خیره کننده ای را به ما نشان میدهد. بعد از هاوینگ اول، قیمت بیت کوین از ناحیه ی 12.31 دلار تا 994.21 دلار افزایش یافت. این میزان رشد معادل 7.976 درصد رشد در یک بازه ی زمانی یک ساله است. هاوینگ بعد نیز اتفاق مشابهی را رقم زد. قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ دوم از ناحیه ی 650 دلار تا 19.535 دلار رشد کرد یعنی ثبت 2.902 درصد سود سالانه.

در زمان هاوینگ سوم نیز قیمت بیت کوین حدودا 8821 دلار بود و بعد از آن سقف تاریخی 69 هزار دلار را لمس کرد. رشد ایجاد شده بعد از هاوینگ سوم نیز معادل 750 درصد برآورد می شود. با اینکه هیچکس نمیتواند رشد بعدی بیت کوین بعد از هاوینگ چهارم را به طور دقیق پیش بینی کند اما اگر شما هم قصد سرمایه گذاری در بیت کوین قبل از هاوینگ چهارم را دارید، می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن برای خرید بیت کوین از نیپوتو اقدام کنید.

چرا همه ی بازار تحت تاثیر هاوینگ قرار دارد؟

بررسی ارزش بازار آلتکوین های دیگر نیز نشان میدهد که بعد از هر هاوینگ بیت کوین، بازده آلتکوین ها، حتی در مواردی بیشتر از بازده خود بیت کوین بوده است. بعد از اولین هاوینگ بیت کوین ارزش بازار آلتکوین ها با 4.302 درصد افزایش از 45.89 میلیون دلار در ژوئن 2013 به 2.02 میلیارد دلار در دسامبر 2013 رسید. هاوینگ دوم نیز صعود 31.849 درصدی بازار آلت کوین ها را به همراه داشت به شکلی که ارزش بازار آلت کوین ها از 1.74 میلیارد دلار در زمان هاوینگ دوم تا سقف تاریخی 555.91 میلیارد دلار رشد کرد.

البته در دوره های ذکر شده دلایل دیگری نیز برای این تاثیر مثبت و قابل ملاحظه بر بازار کریپتو کارنسی وجود داشت اما نمیتوان تاثیر ویژه ی هاوینگ بیت کوین و اثر تحریک کننده ی آن را نیز نادیده گرفت. در واقع بازارها چه در صعود ها و چه در نزول ها تحت تاثیر عوامل متفاوتی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی صرافی ارز دیجیتال نیپوتو

رشد ارزش بازار آلتکوین ها بعد از هاوینگ دوم

تجربه نشان داده که بازار ارزهای دیجیتال به گونه ای عمل می‌کند که اگر شما مالک هر کدام از این ارزهای دیجیتال باشید در واقع مالک همه ی آن ها هستید. اما این نتیجه و این برداشت از کجا آمده است؟

بررسی هر سه هاوینگ قبلی بیت کوین نشان میدهد که ارتباط بین بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بسیار قوی است. مطالعات انجام شده در سال 2019 نشان داد که قیمت و حجم بازار در دنیای کریپتوکارنسی ارتباط مستقیم و قوی با یکدیگر دارند. به عبارت دیگر اگر قیمت بیت کوین افزایش بسیار زیادی داشته باشد علاوه بر افزایش حجم بازار بیت کوین، حجم و قیمت ارز های دیجیتال دیگر نیز متناسب با بازار و توانایی های خود آن ها رشد خواهد کرد. با توجه به در دسترس بودن پلتفرم های صرافی ارز دیجیتال برای خرید این دارایی های دیجیتالی آن هم به صورت شبانه روزی، در صورت ایجاد اقبال عمومی این دارایی ها به سرعت مستعد سرازیر شدن سرمایه های خرد و رشد های خیره کننده هستند.

تاثیر هاوینگ بیت کوین روی سایر ارزهای دیجیتال‌ چیست؟

عوامل تاثیر گذار دیگر بر فرایند رشد ارزهای دیجیتال

تحقیقات صورت گرفته در زمینه ی ارزهای دیجیتالی نشان میدهد که نقش رسانه ها در فرایند معاملات بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نقش بسیار پر رنگی است. درواقع هر گاه رسانه ها، بیشتر از بیت کوین و سرمایه گذاری در این بازار صحبت کرده اند آمارجست و جوی کلمه ی بیت کوین و کلمات مرتبط با آن در گوگل نیز افزایش چشمگیری داشته است.

اتفاقات سال 2017 تا حد زیادی تاثیر رسانه بر رشد بیت کوین را به وضوح به تصویر میکشد. داده ها نشان میدهند که هرچه تعداد مقالات نوشته شده درباره‌ی بیت کوین افزایش داشته باشد، آمار جستجوی کلمه بیت کوین و کلمات مرتبط با آن در گوگل نیز افزایش پیدا میکند. در سال 2017 آمار تعداد دفعات جستجوی کلمه‌ی بیت کوین در گوگل، در کنار رشد قیمت آن و همچنین تعداد مقالاتی که درباره ی بیت کوین نوشته شده بود هر سه در کنار هم آمار صعودی قابل توجهی داشته اند.

حرف آخر

در واقع بعد از هر هاوینگ چرخه‌ی اتفاقات پیرامون بیت کوین این گونه اتفاق می افتد که هاوینگ بیت کوین باعث افزایش قیمت بیت کوین می شود و افزایش قیمت بیت کوین، بالا رفتن حجم بازار بیت کوین را به دنبال خواهد داشت. افزایش حجم بازار بیت کوین، افزایش حجم بازار و قیمت ارزهای دیجیتال دیگر را نیز به همراه دارد.

جذب سرمایه گذاران بیشتر و توجه بیشتر به این بازار در کنار نوشتن مقالات بیشتر در این باره، همه و همه در کنار هم بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال را به صفحه ی اول زندگی مردم برمی گرداند. این چرخه احتمالا بعد از هر هاوینگ باز هم ادامه دارد. در آخر باز به این ضرب المثل معروف میرسیم که «جزر و مد همه ی قایق ها را بالا می برد» و در واقع هاوینگ بیت کوین نیز نقش همان جزر و مد را دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1851902

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =