پارک ۴۲ هکتاری اهواز  یا زمین آماده کشاورزی - قسمت اول

هدف از ساخت پارک ۴۲ هکتاری تبدیل کردن آن به یکی از مجهزترین پارک‌های کشور بود ، اما  حالا تبدیل به مرتعی نیمه سبز  شده که صرفا عوارضی بصورت پراکنده بر روی آن قرار دارد.

پارک ها ؛ ریه های شهر

خبرآنلاین اهواز- پارکها و فضاهای سبز، حکم دریچه تنفسی را برای شهرهای بزرگ دارند؛ از منظری دیگر اگر برای شهر ، حیات و کالبدی قائل باشیم، فضاهای سبز به عنوان ریه های آن عمل می کنند و تلطیف هوا، سالم سازی محیط زندگی انسانها، حفظ منابع طبیعی و زیست محیطی و همه و همه به دست موجوداتی است که بی توقع، ثروت وجودی خود را در اختیار انسانها قرار می دهند.

در کنار آن ، رودخانه هایی که از میان شهرمی گذرند دارای نقش ارزنده درارتقا کیفیت زیست محیطی شهری می باشند. حاشیه این رودخانه ها ظرفیت زیادی برای ایجاد فضاهای مختلف دارد ، یکی از آنها احداث پارک های ساحلی است که منجر به ایجاد یک تصویر بصری مثبت در هنگام استفاده و یا عبور شهروندان از آن مسیر می گردد.

این مکان های خطی دارای عملکرد چند گانه هستند و امکان ایجاد :فضای سبز ، المان های مفهومی مختلف ، وسایل بازی ، شهر بازی، مبلمان شهری ریال مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی ، وسایل ورزشی مختلف و... از جمله کارکرد های آن می باشد.

در هر حال این حرف ها صرفا روی کاغذ یا در خواب و رویا زیباست ، پس بیدار شده و قدمی در واقعیت ساری و جاری در شهر اهواز بزنیم. هدف از نگارش این گزارش بررسی وضعیت پارک ۴۲ هکتاری ، که روزگاری نگین اهواز بود می باشد.

اما قبل از آن شناختی اجمالی و معرفی کوتاه از منطقه ۲ شهرداری داشته باشیم

تاسیس : سال ۱۳۶۱

شامل چهار ناحیه خدمات شهری و سه ناحیه فضای سبز

این منطقه در برگیرنده کیان آباد، کیانپارس، امانیه، کوی زردشت، سیدخلف، کیانشهر و جاده پدافند ،کوی سید خلف وزردشت ، امانیه ، جاده ساحلی غربی می باشد.

وسعت منطقه ۲ به هکتار :

روی تابلو منطقه ۵۰۲۱۱۵۱۵ متر مربع

در سایت منطقه ۷۸۰ هکتار

در کتاب معاونت برنامه ریزی ۲۹۱۳ هکتار

گویا در این مورد در بین علمای شهرداری مرکزی اهواز و شهرداری منطقه ۲ هنوز اختلافاتی وجود دارد. اگر مرجع ما کتاب منتشر شده از سوی شهرداری باشد تقریبا ۱.۵ درصد از وسعت کل منطقه ۲ به این پارک اختصاص دارد اما این عدد در برابر مساحتی که شهروندان در آن ساکن هستند عدد بسیار بالاتری خواهد بود و نشان دهنده ظرفیت و نقش این پارک در تامین فضای سبز مورد نیاز شهروندان ، سهم بالا در سرانه فضای سبز منطقه و نقش و ظرفیت مهم تفریحی ، سرگرمی ، فرهنگی و ورزشی آن است که می تواند داشته باشد.

پارک ۴۲ هکتاری اهواز  یا زمین آماده کشاورزی - قسمت اول

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ مراسم امحا ۴ هزار جام قلیان جمع‌آوری شده درپارک ساحلی

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ تقویت روشنایی و کابل کشی در پارک ۴۲ هکتاری

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ تعمیر و لایروبی ایستگاه پمپاژ آب خام پارک ارم(۴۲هکتاری)

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزاری برنامه پاکسازی عمومی در پارک ۴۲ هکتاری

۰۵ آذر ۱۴۰۲ نصب ست های ورزشی در پارک ارم(۴۲هکتاری)

۰۵ آذر ۱۴۰۲ نصب وسایل بازی کودکان در پارک فدک منطقه دو

اینها تمام اخباری است که در دو سال گذشته از پارک ۴۲ هکتاری در سایت منطقه ۲ شهرداری اهواز منتشر شده است.

این پارک می توانست به یکی از منابع درآمدی برای شهرداری اهواز یا حداقل درآمدی برای نگهداری خودش تبدیل گردد اما مشاهده می کنیم که در دوم فروردین ماه سال جاری صادق جعفری چگنی دادستان مرکز استان ، پس از این بازدید از پل طبیعت که بخش از آن در پارک ۴۲ هکتاری است ، به دلیل عدم رعایت نکات و ملاحظات فنی و ایمنی دستور پلمپ پل طبیعت را صادر میکند و این تیر خلاصی دیگر برای به حاشیه راندن این پارک تا به امروز است. این تیر خلاص نه به اشتباه بودن کار دادستان بلکه به کوتاهی در نگهداری و تعمیرات از سوی مدیران شهرداری و ناایمن شدن این فضا برای شهروندان اشاره دارد.

این پلمپ تا اصلاح و بازسازی نقاط مورد اشکال تا به امروز ادامه داشته است و باز هم تلاشی در جهت بازسازی آن نشده است .

نام پارک ۴۲ هکتاری اهواز به جمع صنایع آلاینده اهواز اضافه ضود

نام پارک، به عنوان مکان عمومی برای گذران اوقات فراغت شهروندان و پاسخ به نیازهای تفریحی و گردشی مردم در نظر گرفته شود حال باید دید کدام یک از نیازهای مردم در این مورد برطرف شده است کما اینکه جولانگاه پدیده قارچی قلیان فروشان و دستفروشان دوره گرد یا زباله گردان شده است.

پارک ۴۲ هکتاری اهواز  یا زمین آماده کشاورزی - قسمت اول

پارک ۴۲ هکتاری اهواز که فاز اول آن در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ افتتاح شد ، برزگترین پارک شهری و یکی از جاذبه های گردشگری در استان خوزستان بود و با توجه به محیط وسیع و فضای سرسبزی که داشت، می توانست به عنوان محل مناسبی برای ورزش ، کارهای فرهنگی ، استراحت و گذران اوقات فراغت و ... درتمامی سنین استفاده شود.

این پارک حالا نه بخاطر کیفیتش بلکه بخاطر تعداد قلیان هایش و نیز میزان تولید آلایندگی و نه اکسیژن در رتبه نخست کشوری ایستاده است و جا دارد که تقدیر و تشکر از مسئولان مربوطه بخاطر زحماتی که برای کسب این رتبه کشیده اند انجام شود.

پارک ۴۲ هکتاری اهواز  یا زمین آماده کشاورزی - قسمت اول

قهوه خانه های روباز و سیار در پارک ۴۲ هکتاری ، تبدیل به یک صحنه عادی برای شهروندان اهوازی شده است . افرادی که بی محابا و بدون ترس بساط خود را در این زمین ۴۲ هکتاری پهن نموده و به کسب درآمد می پردازند.

زمینی که می بایست به هوای شهر و ریه های شهروندان اکسیژن تزریق کند ، حالا منبع تولید دود های قلیان شده است. مسلما با ورود این بساطی ها و ورودی افراد نااهل طی دراز مدت از گذشته تا امروز امنیت نیز جای خود را به نامنی داده است و مشخصا شهرداری منطقه ۲ اهواز نیز تاکنون اقدامی قطعی جهت پاکسازی کامل و نه اقدامات موقت و بازنگشتن آنها انجام نداده است.

پارک ۴۲ هکتاری اهواز  یا زمین آماده کشاورزی - قسمت اول

پارک ۴۲ هکتاری اهواز  یا زمین آماده کشاورزی - قسمت اول

وقتی شهرداری اهواز خلاق میشود و آبنما را تبدیل به گلدان می کند

وقتی منطقه ای با این سطح درآمدی از بهسازی یا خرید تجهیزات برای آبنمای مهمترین پارکهای اهواز ناتوان می شود وضعیت بهتر از این هم نخواهد شد و آبنما را به گلدان تبدیل می کند.این خلاقیت در نوع خود بد نیست اما چرا باید به جای بوجود آوردن یک گلدان جدید در نقطه دیگر پارک آبنما را به گلدان تبدیل نمود؟

پارک ۴۲ هکتاری اهواز  یا زمین آماده کشاورزی - قسمت اول

پارک ۴۲ هکتاری اهواز  یا زمین آماده کشاورزی - قسمت اول

پارک ۴۲ هکتاری اهواز  یا زمین آماده کشاورزی - قسمت اول

پارک ۴۲ هکتاری اهواز  یا زمین آماده کشاورزی - قسمت اول

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1852328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =