ماجرای سنگ‌اندازی مخفیانه روس‌ها درباره جزایر سه‌گانه/ مبادا به ایران تحویل شود!

با همراهی هر از چندگاه روس‌ها با ادعاهای بی‌اساس امارات بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه، به نظر می‌رسد عطش تاریخی روس‌ها به دست‌یابی به آب‌های گرم خلیج‌فارس، هرگز خاموش نخواهد شد و هر بار به بهانه‌ای خود را آشکار خواهد ساخت.

فهیمه نظری: رفتار روسیه در مورد جزایر سه‌گانه مربوط به امروز و دیروز نیست؛ روسیه از همان ۵۲ سال پیش که بحث بازگشت این جزایر به ایران مطرح شد نیز مخفیانه می‌کوشید مانع این کار شود. این قضیه را اسدالله علم در خاطرات سال ۴۹ خود به‌روشنی بیان کرده است. علم که به عنوان وزیر دربار خود یکی از مذاکره‌کنندگان با سفیر انگلستان درباره‌ی اعاده‌ی حاکمیت ایران بر جزایر بوده است در یادداشت‌های روز جمعه ۲۲ خرداد ۴۹ درباره‌ی مانع‌تراشی روس‌ها در این زمینه از سفیر انگلستان می‌شنود: «[سه‌شنبه ۱۹ خرداد]... عصری سفیر انگلیس آمد [...] گفت: سفیر شوروی هم به تحریک عراقی‌ها با من صحبت کرده و ما را بر حذر داشته است که مبادا این جزایر به ایران تحویل شود. این هم دوستی رفقای شمالی!...»

وقتی در سال ۱۹۶۸، بریتانیا بالاخره تصمیم گرفت به استعمار ۸۰ ساله‌ی خود در خلیج‌فارس پایان دهد و رسما اعلام کرد که تا پایان سال ۱۹۷۱ نیروهایش را از خلیج‌فارس تخلیه خواهد کرد؛ چهار منطقه‌ از ایران مورد مناقشه بود؛ بحرین، و جزایر سه‌گانه. ایران اصرار داشت که پیش از خروج انگلستان از منطقه حتما تکلیف این مناطق روشن شود. به هر روی حاکمان محلی با بریتانیا توافقاتی داشتند و به محض خروج بریتانیا، ادعاهای آنان برای ایران مشکل‌ساز می‌شد. ایران هرگز در طی این مدت زیر بار این‌که این مناطق از ایران جدا شوند نرفته بود؛ به ویژه در مورد بحرین که مسئله‌ی تعلقش به ایران هر چند سال یک بار به مناقشه‌ای میان انگلستان و ایران بدل می‌شد. از آن سو نیز نیکسون که یک سال پس از این تصمیم کبرای بریتانیا به ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده بود، رژیم ایران را تنها قدرت منطقه‌ای می‌دانست که در خلاء بریتانیا می‌تواند ثبات خلیج‌فارس را حفظ کند. در این برهه بریتانیا به ایران فشار می‌آورد که استقلال بحرین را به رسمیت بشناسد اما شاه که از بازتاب این امر به عنوان «خیانت ملی» در افکار عمومی هراس داشت زیر بار نمی‌رفت. در نهایت پس از چانه‌زنی‌های فراوان دو طرف به این نتیجه رسیدند که موضوع را دست‌کم صوری هم که شده به دبیرکل سازمان ملل ارجاع دهند و بعد هم ماجرای همه‌پرسی که در واقع یک نظرخواهی بیش نبود و جداسازی بحرین از ایران در مرداد ۱۳۵۰ که بیش و کم همه‌ درباره‌اش می‌دانیم. اما نکته این‌جا بود که بر سر همان توافق‌هایی که در مورد جدایی بحرین میان ایران و انگلستان انجام شد، رژیم ایران از انگلستان قول گرفت که در صورت حل ماجرای بحرین حق مالکیت ایران را بر جزایر سه‌گانه به رسمیت بشناسد؛ مناطقی که طبق منابع متقن تاریخی از دوران باستان جزء لاینفک ایران بوده‌اند. اهمیت این جزایر در آن زمان برای ایران نه اقتصادی که صرفا استراتژیک بود، ایران می‌خواست مانع از آن شود که این جزایر زمانی تبدیل به پایگاه کشوری شود که تصادفا با ایران دشمنی داشته باشد.

۵۲ سال پیش روس‌ها بر سر راه اعاده‌ی حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه سنگ می‌انداختند!

پوتین به آمریکا پیام داد که ایران متحد ما نیست

تحلیل حقه روسی در قبال جزایر سه‌گانه ایرانی/ چگونه بدون تنش مسکو را شیرفهم کنیم؟

اقبالی: موضع‌گیری روسیه علیه ایران عوامل متعددی دارد/ روابطمان بیشتر سیاسی ـ دفاعی است تا اقتصادی

ابوطالبی: چه بازیگری ما را در دام شورای امنیت انداخت، جز روسیه؟

مذاکرات میان ایران و انگلستان در این باره در میانه‌ی سال ۴۹ خورشیدی به این سو صورتی بسیار جدی به خود گرفت. بریتانیا بر خلاف توافقی که با ایران کرده بود، ماجرای جزایر را مدام کِش می‌داد و پیشنهادهایی بی‌جا مطرح می‌کرد، مثلا در آبان ۱۳۵۰ پیشنهاد داد که ایران جزایر را اجاره کند که با پاسخ قاطع وزیر عباس خلعتبری وزیر وقت خارجه‌ی ایران مواجه شد که گفت: «حاکمیت ایران بر جزایر مذکور قابل معامله یا مذاکره نیست» (اطلاعات، ۲۳ آبان ۱۳۵۰) سرانجام در نتیجه‌ی آخرین دور مذاکرات ایران و انگلستان که از روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان ۵۰ تا چهارشنبه ۲۶ آبان میان سر ویلیام لوس نماینده‌ی ویژه‌ی وزیر خارجه‌ی انگلستان با مقامات ایرانی انجام گرفت، ایران توانست حاکمیت خود را بر جزایر سه‌گانه بازیابد. سیزده روز بعد در سحرگاه پنج‌شنب ۹ آذر ۱۳۵۰ نیروهای ارتش ایران در جزایر تنب و ابوموسی پیاده شدند.

سنگ‌اندازی همسایه‌ی شمالی

از همان آذر ۵۰ که ایران دوباره حاکمیت خود را بر جزایر سه‌گانه بازیافت تا به اکنون هر چند سال یک بار امارات ادعاهای بی‌اساس خود را مبنی بر مالکیت این جزایر مطرح می‌کند؛ اما در این میان رفتار روسیه در همراهی‌اش با این ادعاها قابل تامل است. روسیه آخرین بار ۲۹ آذر سال جاری زیر بیانیه‌ی پایانی ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه را امضا زده در حالی که در یکی از بندهای آن باز امارات ادعای واهی خود را در مورد جزایر سه گانه‌ی ایران تکرار کرده است. اما جالب است بدانیم که این رفتار روسیه در مورد جزایر سه‌گانه مربوط به امروز و دیروز نیست؛ روسیه از همان ۵۲ سال پیش که بحث بازگشت این جزایر به ایران مطرح شد نیز مخفیانه می‌کوشید مانع این کار شود. این قضیه را اسدالله علم در خاطرات سال ۴۹ خود به‌روشنی بیان کرده است. علم که به عنوان وزیر دربار خود یکی از مذاکره‌کنندگان با سفیر انگلستان درباره‌ی اعاده‌ی حاکمیت ایران بر جزایر بوده است در یادداشت‌های روز جمعه ۲۲ خرداد ۴۹ درباره‌ی مانع‌تراشی روس‌ها در این زمینه از سفیر انگلستان می‌شنود: «[سه‌شنبه ۱۹ خرداد]... عصری سفیر انگلیس آمد [...] گفت: سفیر شوروی هم به تحریک عراقی‌ها با من صحبت کرده و ما را بر حذر داشته است که مبادا این جزایر به ایران تحویل شود. این هم دوستی رفقای شمالی!...» (یادداشت‌های علم، جلد ۲، ص ۸۸)

علم به‌سرعت این ماجرا را به شاه منتقل می‌کند، شاه در واکنش تاکید می‌کند که ماجرای اعاده‌ی حاکمیت هرچه زودتر باید حل شود و این اقدام روس‌ها را بی‌ارتباط به همان سودای پیشین‌شان یعنی دست‌یابی به آب‌های گرم خلیج‌فارس نمی‌داند. «[...] به طور خیلی خلاصه دیروز به سفیر انگلیس گفتم: «شاهنشاه موضوع مذاکرات سفیر شوروی را با شما خیلی جدی گرفتند و می‌فرمایند خود این مطلب دلیل این است که باید این کار هر چه زودتر تمام شود. معلوم می‌شود محض خاطر عراقی‌ها، شوروی‌ها در آن‌جا بی‌نظر نیستند، یا این که وسیله‌ی عراقی‌ها می‌خواهند در دهانه‌ی خلیج‌فارس دست بیندازند.» (یادداشت‌های علم، ج ۲، یک‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۴۹، صص ۹۳ و ۹۴)

حالا با همراهی هر از چندگاه روس‌ها با ادعاهای بی‌اساس امارات بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه، به نظر می‌رسد عطش تاریخی روس‌ها به دست‌یابی به آب‌های گرم خلیج‌فارس، هرگز خاموش نخواهد شد و هر بار به بهانه‌ای خود را آشکار خواهد ساخت.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1854933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 170
  • نظرات در صف انتشار: 22
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملک IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    290 2
    مدیر محترم خبرآنلاین.نمیدانم خودتون صفحه خبر آنلاین را می بینید یا نه. این آگهی هایی که روی متن خبرها میاد و علامت ضربدر حذف آن هم به حدی بالا و روی نوار بالایی صفحه شماست که دیده نمی شه تا حذفش کنی مانع از دیدن بسیاری از خبر ها و خواندن آن ها میشه. مگر شما نمی خواهید با این کار پول در بیارید و مردم هم مطالب شما را بخوانند و آگهی را هم ببینند. این دیگه چه جور آگهی زدنیه که اصل مطالبتون رو می پوشونه. بابا این کار را به یه آدم کاربلد بدید بدونه چه جایی و چگونه آگهی رو بگذاره. وگرنه بقیه مردم هم مثل من از دیدن صفحه شما و خواندن خبر ها صرفنظر می کنند.
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
      0 1
      اخبار صدا وسیما با صلوات شروع میشه.برای شما با خاتمی.برجام 1.برجام2.سنگ بود آب میشد.شبه روشنفکریه دیگه.
  • امیر RU ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    هر نظر منفی درباره روسیه در فضای رسانه ای ایران به سرعت با واکنش سایبری سریع و گسترده روسیه مواجه می شود
    • FR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      آقای سایبری که این منفی مثبتا رو میذاری. یه جور تنظیم کن تابلو نشه عزیزم. اول یه حساب کتاب کن ببین خبرها معمولا چندتا منفی و مثبت میخورن توسایت بعدا بر اساس اونا هک کن. آخه یه دفعه 5000 منفی یا مثبت میذاری در حالی که توحالت عادی حداکثر 200 سیصدتا میشه. مردم عقل دارن میفهمن مثل جنابعالی کند ذهن نیستن...
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      اینکه روس ها با این پرونده سیاه اقدامات خود علیه ایران، در ایران ماله کش دارند از اون شوخی های عجیب و مستهجن تاریخه
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      آخرین اقدام پلید این روس ها، کشاندن بی حاصل و بی مورد پای ایران به جنگ با اوکراین است.
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      روس علیرغم تمام ادعاها به تمامی قطعنامه های هسته ای شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، رای مثبت داده ولی با اینحال اینجا از بین طیف های خاصی علاقمند داره. واقعا حیرت آوره!
    • محمد محمدی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      41 6
      هر بار مثبت با منفی و می زنی حداقل ۲۰ تا اضافه میشه مشکل داره سایت
    • ایرانی وطن پرست IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      17 6
      مثل منفی های فیک که الان گرفتی ....
    • GB ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      35 1
      نفوذی های روسیه همه جا هستن اینجا هم مشغول دستکاری مثبت و منفی ها هستن
    • افشین IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      البته جالبتر اینه که غربیها از آمریکا تا انگلیس دهها سال هست که در کشور ما حمایت می‌کنند و خباثتشان تمامی ندارد و باز عده ای ماله کشی و منت کشی میکنند . تمام دشمنی‌های روسیه و شوروی سابق روی هم به اندازه جنایتهای این دو کشور فقط در ده سال گذشته نیست. حالا کودتای ۲۸ مرداد و قحطی دست ساز انگلیس و به قتل رسانده نیمی از جمعیت ایران از گرسنگی بماند برای آن دسته از غربگداهای دو آتشه.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    دارین خودتونو میکشین تا بگین روس بده ! و این تفکر را جای امریکای بد بنشانید ! نظام هیچوقت نگفته روس پسر خاله ماست و کدخداست ولی شیطون ها شما امریکا را پدرخوانده و کدخدا میدانید .!
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      همین گلی که به سرت زده روس زده،
    • طاهری IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      بلهعععع دوستی با آمریکا به مراتب بهتر از دوستی با روسیه کافر هستش اینهمه سال فقط باج به روسیه دادیم چه سودی داشت فقط دلار هروز ده برابر شد اما کشورهای عربی سمت آمریکا هروز پیشرفت کردند ما هم یه توافق با آمریکا کردیم چند وقت همه چیز عالی بود
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      ایران به طور طبیعی رقیب روس است در نفت و گاز و هرچه ایران ضعیفتر باشد برایش دلپذیر است. روس همیشه رویای رسیدن به آبهای گرم از طریق ایران را داشته که علیرغم قراردادهای آخال، گلستان و ترکمنچای و یا اشغال تبریز و زنجان و با کاردانی مسئولان وقت نتوانست.
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      الان اگر پرونده جزایر ایرانی به شورای امنیت کشیده شود، روس و چین به ضرر ایران رای خواهند داد و ایران باید دست به دامان غرب شود. و با همه اینها روس در اینجا خواهان دارد.
    • بهنام IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      18 0
      غرب و شرق با هم فرقی ندارن. این ما هستیم که باید روابطمون رو در راستای منافع ملی با غرب و شرق تنظیم کنیم. اینکه از روسیه نقدی میشه دلیل بر خوب بودن آمریکا نیست. اگر شرق رو رها کنیم و یکطرفه به سمت غرب بریم هم عاقبت خوشی نداره. رابطه با غرب دلیل بر سرسپردگی نیست . ما هم میتونیم بین غرب و شرق تعادل برقرار کنیم و چه بسا باج خواهی هم داشته باشیم.
    • ل IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      6 0
      پس دنبالش بدو ببینیم از روها چی بهت میرسه
  • وطن دوست IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    چقدر باید گفت روسها همیشه دوست مانیستند بلکه دشمنی مکارند
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    ایران باید جزایره خود را به انواع سلاحهای پیشرفته مجهز کند ودر مورد حاکمیت امارات و بحرین وحتی عربستان روسیه دست پیش‌دستانه گرفته و حاکمیت آنها را به دلایل مختلف زیر سوال ببرد درضمن ایران باید با همکاری سوریه تمام نیروهای روسیه خاک این کشور را ترک کنند تا دست و پای روسیه ویعد زبانش کوتاه شود .ایران خودش روسیه را به میدان آورده و باید خودش هم دست و پای روسیه را کوتاه کند تا زبانش کوتاه وبادش بخوابد.پرهای روسیه در منطقه مقاومت باید چیده شود تا دیر نشده.
    • حسین خواجویی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      6 0
      صبح است. باید هرچه نیرو داریم فراهم کنیم. باید قویترین ارتش را فراهم کرد. فرهنگ ایرانی و ملی را تقویت کرد.
  • پژمان IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    92 6
    در لاک دفاعی رفتن درست نیست ما هم باید در برابر این ادعا خواهان بهرین اشغالی شویم
    • علی IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      9 93
      به جای بحرین چرا آذربایجان یا ارمنستان نباشه که با یک قرداد چند ساله که وقتش تموم شده
  • محمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    با سلام خدمت همه دوستان خوب این چیزه جدید نیست روس ها کلا با ایران کینه چندین ساله دارن واین رو همه میداند ولی من در عجب که چرا دولت مردان ما نمیخان که این رو باور کنند دشمن سوم ما روس ها هستن وهمیشه خواهند بود
  • ناشناس IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    نیش عقرب نه ازره کین است اقتضاطبیعتش این است روسیه ازقدیم دشمن دائمی وسرسخت وکینه ورزوطماع ایران است آنوقت ایرانیهاازترس آمریکادست دوستی بطرف روسیه درازمیکنندودرآخرضررش راخواهنددیدبایدهرچه زودترازاین کشورموذی دست بکشندوبه راه خودشان ادامه دهندودرپیشرفت کشورهرچه سریعترجدیت کنندنه اینکه به کشورروسیه دشمن دوست نمااعتمادکنند
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    روس هااز اهداف پتر کبیر عقب نشینی نخواهند کرد واکر کار ی دراین مقطع نمی کنند از ضعف سیاسی اقتصاد مقابل امریکاست واگر قدرت بگیرند دوباره همان روس قدیم هستند
  • حسین IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    روسیه هیچگاه نمیخواهدمتوجه شودچراچونکه خودروسیه سرزمینهای بسیاری ازایران ماراغصب کرده
  • زارع IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    87 3
    خوبه که انصاف بخرج دادید نوشتید وزیرخارجه سال 50زیربارنرفت . حالا قضاوت بامردم
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    اقای شریعتی کیهان الان با چه رویی باز هم میخواهی از روسیه حمایت کنی متاسفانه در هر برهه از تاریخ ایران یک سری افراد خائن به این سرزمین در عوض اینکه به فکر منافع ایران و ایرانی باشند به فکر منافع کشورهای همسایه و یا کشورهای دیگر هستند وبه نظر من فرقی نمی‌کند که از ایران کنده شود به غرب داده شود یا به شرق داده شود در هر صورت خیانت است به کشور ایران و مردم ایران حالا به هر بهانه ای هم که باشد
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    اگر همه مردم بدانند یا ندانند که روسیه چه رفتاری دارد مهم نیست...مهم این است که دولت تا خرخره زیر بدهی روسیه است..انگار پذیرفته که روسیه ارباب است.سیاست خیلی نامرد هست چون خود مسولین نیز از تحقیر شدن نزد پوتین در دل راضی نیستن اما چه کنیم که وابسته صددرصد روس ها هستیم
    • مهدی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      9 1
      هر جا روسیه پا گذاشت بجز فقروو فلاکت چیزی عاید نشد نمونه اش 50سال افغانستان
  • عباس IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    از.انزمانیکه.من.خودم.راشناختم.روسها.به.ایران خیانت.کردن.نیروگاه.بوشهر.را.همکاری.کردن..صدتا.پول.نیوگاه.را..ازایران.گرفتن.خاعنن..
  • مهدی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    از یک سوراخ چند بار باید گزیده شویم روسها همیشه غیر قابل اعتماد و بی رحم بودند
    • محمد IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      10 0
      احسنت
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    روسها دشمن درجه یک ملت ایران بوده و هستند اما مسیولان با سرسختی و مقاومت بیجا قبول نمی کنند. دیگر تمام ملت ایران بجز مسیولان این دشمنی روس با ایران را فهمیده اند
  • رسول اسعدی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    68 1
    باید روسیه را در کنفراس عمومی و در یک مناظره مثل نشست سران و غیره وادار کرد که به حاکمیت ایران احترام بزار و 3جزیره حق ایران بداند
  • امیرعباس IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    بجای اینکه هی بخواین اثبات کنین که جزایر مال ماست،اینو ما صدها ساله میدونیم و حتی در طول جنگ هشت ساله هم کسی جرات نکرد ادعا یا حرکتی بکنه ولی چند وقتی هست میگن امارات اونجا پاسگاه داره ،اونو جمع کنید و اماراتی اگر هست بندازید بیرون ،تموم میشه
  • محمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    46 1
    حرف تمام رسانه شده سنگ اندازی روسها در مورد جزایر سه گانه خلیج فارس، در حالیکه مشکل ایران چه در سیاست داخلی و چه سیاست خارجی کار شکنی خودیها در حاکمیت عقلاست!!! اقتدار فقط به موشک نیست اگر کشوری مقتدر و پیشرفته آرزو دارید میدان را برای نخبگان علمی، سیاسی و ..... باز کنید دولت قوی و کارآمد رضایت همگانی و اقتدار ملی بدنبال خواهد داشت و در چنین شرایطی است که طمع بیگانگان تمام می شود.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    درودمسولین ما نباید اجازه همچنین حرفی به هیچ کس بدهند روسها هرگز دوستی ندارن بنظرمن ایران باید جوری توی دهن روسیه زد تا دیگر چنین غلطی کند باید چرخشی به طرف آمریکا واروپا داشته باشد تا روسیه تنها بماند ایران می تواند همیشه برای مردخود کلاه بدوزد چرا کلاه سررویه نمی زارد ایران نباید اجازه همچنین جلسه ای به هیچ کشوری داد
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    اینها را برای کی میگی برای مردمی که اون روزها را یاد دارند و میدانند روسها هرگز متحد و دوست برای ایران نبودند ؟!
  • بهنام IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    اگه جواب ندیم کشورهای دیگه هم شاخ میشن از ما گفتن بود!
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    تنها راه حل اینه که ارتباط با امریکا در سطح بالا در دستور کار قرار بگیره و ایران به عنوان کشوری هسته ای شناخته شود
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    8 0
    با این همه خیانت‌های روسیه در حق ایران ، واقعا تعجب آوره یکسری باز هم سنگ روس همیشه خائن را به سینه میزنند ! از روس برای ما دوست در نمیاد چه زمان قدیم و چه در زمان حال .
  • محسن IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    روس یعنی مکر و حیله و ناجوانمردی
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    من فاز این منفی ها را نمی فهمم یعنی باحرف روسیه موافق هستند که جزایر سه گانه متعلق به عربها است واقعا اینها وطن پرست هستند
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      6 120
      ربات سایبری هستن که منفی و مثبت میزنن
  • سیدعلی تکمیلی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    بسمه تعالی باسلام روسهااین اولین خیانتشان به ایران نیست آنها درجنگ عراق کمک عراق بودند پرماجرای برجام بضررایران قطعنامه‌ امضامیکردند و. خلاصه هرکاری از دستشان برایدبضرر ایران میکنند نباید به آنها اعتماد کرد
  • A GB ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    22 2
    وهمانطورکه شبه جزبره کریمه متعلق به اوکراین است .وباید بخ اوکراین مسترد شود .بدون هیچ مسئله ای حتی سرزمینهایی را که روسیه اشغال کرده است ..دنیا دنیای زور است همانطور که رژیم صهیونیستی با پستیبانی امریکای کثیف وانگلیس منحوث درجنک اتحادیه امریکا واروپا بافلسطینیهادرسالهای گذشته باید به فلسطینها مسترد شود آنجا که میخواهند میبخشندوآنجایی راکه درجنک ودرقدیم مربوط به همان کشور بوده را باهزار دوزوکلکوقطعنامه به همان کشور پس میدهند لعنت بر قوانین یکطرفه بنفع خودشان امریکا وانگلیس کثیف
  • علی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    روسها همیشه دنبال منافع خودشون ان هر جایی منافعی به دست بیارن میرن سمت اون .اون مسئولان ما هستن که چشم بسته تو بعضی کارهای روسیه افتادن دنبال روسیه .بی دعوت میرن یه کشوری که معلوم نیست با ایران متحده یا نه .
  • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    بهترین راه محکم کاری بر این خاک عزیز ،ساخت وساز هست ،وتبدیل یکی از جزایر به بزرگترین پادگان نظامی جهان ،ما جان میدهیم ،ولی خاک هرگز ،،،روس های کثیف را هرجا دیدیم میکشیم ،درهرکشوری که باشند
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    هر کسی یک صفحه تاریخ خوانده باشد میداند روس به ایران جز خیانت کار دیگری به سر انجام نرسانده که در زمان حال بارزترینش در برجام بود که با عوامل داخلی خود آن را بی اعتبار کرد اگر. آمریکا به اندازه روس خاک ایران را تصرف میکرد داستان چه میشد؟
  • فیروز IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    تازه‌ترین حقه بازی روسیه کشاندن پای نظامی ایران در جنگ اوکراین بود.همه می دانند تکنولوژی ساخت پهپاد روسیه اصلأ قابل قیاس با ایران نیست ولی با خرید مصلحتی پهباد از ایران مار به جنگ اوکراین آلوده کرد. اخیرا هم گفت که جنگ روسیه با اوکراین مثل جنگ اسرائیل با غزه است. بحث جزایر سه گانه ایرانی هم جدیدا نقل مجلس سیاست خارجه روسیه شده و موش می دواند.
    • فرزند اریایی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      5 0
      ای کاش مسولین مملکت به این موضوع کمی توجه میکردن که همین روسیه برادر خونی این روزای دولتمردان چه بلاهایی که سر ایران ما نیاوردن اگه کسی یه برگه از صفحه هات تاریخ رو خونده باشه حرف منو تایید می‌کنه ایران نقش گاو شیر ده رو داره براش بازی می‌کنه اون از نیروگاه بوشهر که قدیمی ترین مدل رو بنا کرد با چندین سال تاخیر وگرفتن بیشترین پول ..آهای دولتمردان این روسیه مثل روباه 🦊 مکاره حیله گری ذاتش هست تو خونش هست کمی توی سفرهاتون فکر کنین چند بار عالی ترین مقامهای کشور رفتن روسیه .نه تشریفاتی نه چیزی فقط خودتون رو خار وذلیل کردین تا حالا دیدین یه بار پوتین بیاد ایران ...خنده داره هواپیمای پوتین می‌ره کشورهای حاشیه خلیج‌فارس..از آسمان وخاک کشور.ایران اونوقت شماها از پایگاهی شکاری اسکورت هوایی براش به راه می اندازید...از ماست که بر ماست
  • علی ظاهری IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    باسلام در عالم سیاست کسی جانب دار کسی نیست وهرکس به فکر منافع خویش است نظر روس برای ما مهم نیست اصل اینه که جزایر مال ماست وتمام کشورهای حاشیه ی خلیح فارس ومناطق جنوبی روس روزگاری مطعلق به خاک ما بودن
  • فرزند اریایی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    7 0
    تا بوده روسیه علیه ایران آریایی از پشت خنجر زده اینو از خود نمیگم تاریخ گواه گفته هایم هست روسیه نه به ایران سلاح و هواپیما میده نه با ایران رابطه اخوت وسیاسی برقرار می‌کنه .ایران نقش گاو شیر ده رو داره براش
  • ناشناس IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    ایران باید در مورد خود کشور بحرین و تمامی شهرهای جدا شده از ایران در قرارداد ترکمانچای ادعا کنه .
  • مجتبی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 1
    دیگه راهی نیست بخاطر عالیجناب پوتین باید از این جزایر بگذریم
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    4 0
    روس یعنی:خنجر از پشت میزند دشمن،از لج آمریکا خود را در دام کی انداختیم!؟،سیاستمدارهای ما را ببین،! پس سیاست اصولی ،نه شرقی نه غربی چه شد؟
  • محمد IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    5 1
    خواهشاً به روسیه بد و بیراه نگید ، بخاطر تعلق خاطر و علاقه وافری که جناب شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان به روسیه دارند ، دوس نداریم ایشان ناراحت شود ایشان از ذخایر ارزشمند انقلاب هستن
  • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    اولین حرکتی که ایران باید بزند نظر خواهی سال 50 بحرین راغیر قانونی اعلام کند
  • پرویز IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    دوستی ایران و. روسیه همانند آب و روغن میماند هرچقدر به هم بزنی ازهمه جدا میشوند
  • آرین IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    چرا هر کامنت حدود ۶ هزار بار پسندیده یا رد شده😂😂😂
  • پرویز IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    یک جمله در میان مردم ایران نسل به نسل می‌باشد روس ها دین ندارند
  • خسروجردی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    نه روسیه نه چین دلشان برای مانسوخته ازانها ابی برای ما کرم نمیشه
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    4 0
    بهترین پاسخ دیپلماسی ایران این است که سریعا ادامه جنگ روسیه در اوکراین را محکوم نماید .
  • رضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    5 0
    اینقدر که روس ها دشمن ایران و ایرانی هستن آمریکایی‌ها نیستن دلیل اینکه آمریکایی‌ها رو بازی میکنن ولی روس ها همیشه ایرانی رو از پشت خنجر زده
  • حسین IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    هر چند دیر شده ولی جلوی ضرر رو هر وقت بگیری، فایده است. ایران باید به سرعت در قبال حمله روسیه به خاک اوکراین تغییر موضع داده و در مجامع جهانی از روس ها بخواهد تا فورا مناطق اشغالی شرق و جنوب اوکراین را تخلیه کنند. بلافاصله رسما به سران ناتو نامه زده و درخواست عضویت دهد. اینجوری پوتین می فهمد یک من ماست چقدر کره دارد.
  • م.ن IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    ملت میگن روسیه خیانتکار هست ولی دولت دنبال سیاست هست،
  • کریم صابر IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 3
    این قدرتلاش برای تخریب روابط ایران‌وروس؛تاثیری برماجرای هدیه ی هر۲پهلوی ها بادستورمسقیم انگلیس وتائیدآمریکابر واگذاری منطقه ی بزرگ آرارات وجدائی بحرین ندارد.(دم خروس).
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    همه دنیا فکر منافع کشورشونن ومردمش یه چیز طبعیه وقتی ما با یه شکلات خوشحال میشیم همینه دیگه
  • حسین IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    روسیه خیانکار و کمونیست و تجاوزگر است . پوتین نمک نشناس است مردم ما از مسئولین بهتر درک میکنند و تشخیص میدهند ولی چه کنیم که کو گوش شنوا ؟مردم بهتر میفهمند که دشمنی را با دنیا کی و از کجا اغاز کرد ؟ مردم با انقلاب شعار نه شرقی و نه ....سردادند ولی با سیاست سیاستمدارانمان در دام شرق افتادیم و به این زودیها هم نخواهد که خلاص شویم . روسیه ازبابت حضورش در سوریه منافعی به جیب زده که باعث و بانی ان همه سود هم ایران بوده است روسیه را چه کارش به جزابر ما؟ او نامردی است که فقط خدا میداند و صد رحمت به بلوک غرب که تا این حد در حق ایران نامردی نکرده اند و دشمنی ما با امریکا دو طرفه است و روسیه حتی و بک‌ذره هم در راستای بهبود روابط ما با غرب قدم برنداشته است و به ابن خصومت دامن زده است باید اورا شناخت و مرگ‌ بر پوتین و روسبه را بعنوان یک شعار زنده کنبم
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    روسها همیشه ودر همه زمانها بمانند اعراب دشمن ما هستند وخواهند بود ای حاکمان از خواب خرگوشی بیدار شوید
  • ایرانی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    بحرین مال ماست بحرین رو میخایم .پس میگیریم.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    بریتانیا طی سند رسمی تعلق سه جزیره به ایران رو امضا کرده و الان نمی تونه زیرش بزنه اعتبارش به خطر می افته. و انگلیس ادعاهای امارات رو توجه نمی کنه به همین دلیل هست
  • حاجی جم IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    از قدیم گفته اند در دعوا و مناقشه اگر مشت اول را محکم زدی طرف هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی تحلیل می رود و در این مناقشه از پیش باخته خواهد بود باید بصورت دیپلماتیک تو دهن روسیه و امارات زد، سفرهایشان را اخراج و چند ناو را اطراف جزایر مستقر و هر هفته یک بار با هواپیمای جنگی در منطقه مانور داد .
  • حمید رضا بهشتی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    آقای عبداللهیان. وزیر امور خارجه . سلام.‌یکبار قاجار قرارداد ترکمنچای امضا کرد ایران بدبخت شد. الان نگذارید جزایر سه گانه توسط امارات با دخالت روسیه از چنگ ایران در بیاورند.‌چون در آینده نزدیک نمی توانید جوابگوی نسل بعدی باشید. مواظب حرکات و اعمال خودتان باشید. اگر خطا کنید. شکست بزرگ انجام دادید. تشکر
  • حجت IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    ایران بایستی یکبار برای همیشه تکلیف دوستی دیا دشمنی روسها باایران معلوم کند اینکه نمیشود روسها ازیکطرف ادعای دوستی بکنند ودر خفا ازپشت به منافع ملی ایران خنجر بزنند
  • PL ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    من دراین خاطرات خواندم ک شاه درموردمعامله بحرین وجزایرشفاهی قول گرفته خوب بودک سندرسمی ازانگلیس میگرفت
  • سلمان IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    19 0
    بوموسی لطفا درنقشه هااصلاح کنید
  • ناشناس CA ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    بازم این همه رابطه باروسیه ی خیانت کاربرای چی هست مرگ برروسیه
  • بهنام IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    روس همه جا خیانت کرد. ازش باید دور شد. و الا همه چی را میگیره
  • بهنام IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    روس همه جا خیانت کرد. ازش باید دور شد. و الا همه چی را میگیره
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    مرگ بر روسیه برای هر وحبی از خاک وطن می جنگیم اما ننگ نمیپذیریم اگر مسئولین بخاطر کشورهای عرب باج به روسیه و چین ندهند و پای چین را به خلیج فارس باز نکنند وجزایر را اجاره ندهند حالا معلوم شد که رابطه با آمریکا بهتر از چین و روسیه است
  • احمد IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    روسیه که ادامه دهنده راه شوروی قدیم هست نزد ملت ایران بسیار منفور هست اون هم بخاطر خیانت‌های متعدد و تصرف بسیاری از مناطق حاصلخیز و ثروتمند کشور ایران
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    خوب اگه این خیانت های روس می دانید چرا به روسیه دل بستید در ماجرای پرونده هسته‌ای هم شاهد خیانت روس‌ها بودید ،
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    از نظر نظامی سه جزیره تجهیز بشن . نیرو های غیر ایرانی را بیرون بریزن. مسئولین برای امضا و تایید ادعای عربها و روسیه اقدام کنن بی جواب و مسکوت گذاشتن کار درستی نیست.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    با برقراری رابطه با همه کشورهای جهان و از لحاظ اقتصادی کشور را سامان بدهید.
  • ایرانی پرافتخار IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    4 0
    تاریخ نشان داده که روس نسبت به ایران همیشه خائن و فرصت طلب بوده، پس نباید به او اعتماد کرد
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    متاسفانه مسئولین به همه باج میدهند سرمایه‌ ها رابه غارت میبرند تا مملکت نکنه پاره نشده سر عقل بیایند وباملت روراست باشند و دزدی خیانت بخشش به ۵یر ایرانی به هر عنوان به زبان ملت و یکپارچگی مملکت است کشورهای عربی دشمنی دیرینه دارند صدام عربستان کویت نمونه های بارز مرگ برعراقیهای بعثی هنوز هم ملت عراق دشمن هستند
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    بدلیل ضعف وناتوانی حکومت هر کشوری تا انجا که میتواند سرمان کلاه می گذارد
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    روس ها باید بدانند اینجا اوکراین نیست اینجا ایران هست و هر کشوری بخواهد تمامیت ارضی ایران را تهدید کند جواب ایران ففط جنگ خواهد بود روس ها بیشتر به فکر منافع خودشان هستند و ایران را شریک راهبردی خود نمی دانند
  • مهدی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    روسها غلط کردن.ما اگر قرار باشه بخاطر مرزهامون با کل دنیا وارد جنگ بشیم حتما همین کارو میکنیم روسیه که عددی نیست
  • داریوش IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    وقتی به یکی دوبار رو بدی یعنی از دیوارت هر موقعه میخواد میره بالا
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 1
    مرگ بر آمریکا و پس از آن روسیه ولی خوب ما باید برای منافع خودمون از هرکدام که تونستیم استفاده کنیم مثلاً الان با کمک روسیه داعش بین المللی را شکست دادیم و مرزهای خود را به مدیترانه رساندیم.رنده باد جمهوری اسلامی
  • نا شناس GB ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    قابل توجه مریدان پوتین
  • احمد IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    وقتی سایت ایرانی بجای بوموسی. ابو مینویسه.از روس چه توقعی
  • صادق اسدالهی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    ایران نباید هیچوقت خود را وابسته کشوری کند که طرف مقابل فکر کند ضعف دارد امریکا هرچه‌قدر مشکل با ایران داشته باشد از روسیه بهتر هست
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    ما باید به شعاره خود نه شرقی نه غربی پایبند باشیم وبا آمریکا و اروپا تعامل داشته باشیم چون این گونه است که ما به کمال میرسیم تا الان آمریکا به ما تعرض نکرده ولی روس ها بارها به ما حمله کردن کوشیدن برای ما دردسر ایجاد کند ما تنها کشور شیعه منطقه هستیم که دور مارا عذاب پستی مذهب که آرزوی نابودی شیعه وبه ویژه کشور غیر عرب وصاحب قدرت و نفوذ هستن و تنها راه پیدا کردن اقتدار از هر لحاظ دوستی با آمریکا واسرائیل است و برای آن هم دلیل دارم ما باید از هر لحاظ قدرت یک باشیم که بتونیم شیعه و ایرانی رو در قله باشیم ما باید اقتصاد ومعیشت مردم خود را خوب کنیم و مقتدر باشیم و تنها را بر توکل به خدا باید با آمریکا جای دشمنی دوستی پیشه کنیم
  • فرهاد IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    البته اینها دشمن ما نیستند بلکه دوست منافع خودشان هستند و ما چاره ای نداریم جز اینکه در تقویت کشور در همه زمینه ها بکوشیم بلکه بتوانیم جلوی زیاده خواهی های اینها بایستیم.همشون مثل هم هستند فرقی با هم ندارن.نباید گول ظواهر مقطعی شون رو خورد.
  • ج IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    حالا فهمیدید که روس ها و چینی ها چقدر کثیف هستند ویا اینکه باید تقدیم کنیم
  • سامان IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    یک سوال دارم چرا ایران نمیخواد کشورهایی که با قرارداد های ننگین ترکمن چای و گلستان و ...ازایران جدا شدن رو ادعای مالکیت نمیکنه همین بحرین که به قول خودتون ۵۰سال قبل از ایران جدا شده رو دوباره چرا پس نمیگیرید ،فقط بدونید یه شانس آوردیم روسیه مرز مشترک با ما نداره و گرنه تا الان ایران رو گرفته بود و اون آقایونی که هم ادعای جنگ دارن همین کشورهای جدا شده رو برگردونن ممنونشون میشیم
  • یادگارمومنی DE ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    روسیه نشان داده که اهل رفاقت نیست و رفیق نیمه راه است و هر لحظه ممکن است به ایران پشت کند بنابراین با روسیه باید دقت بیشتری کرد.
  • ناشناس US ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    هم پیمانی با کشوری اه ازپشت چاقو میزنه باید مد نظرباشد که ممکن است در فرصت مناسب ضربه جبران ناپذیری وارد کند که دیر شده
  • علیرضا IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    متاسفانه افرادی در کشور ما در پستهای کلیدی وجود دارند که فقط به پیشبرد منافع روسیه فکر میکنند تا منافع ملی. آقایونی که اینقدر از آمریکا ستیزی دفاع میکنن لطفا چندتا از دستاوردهای این دشمنی را بگن تا ما هم صدها ضرر این دشمنی را برملا کنیم
  • متفکر IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    4 0
    نظرات مثبت و منفی که در مورد روسیه منتشر میشود و حتی از تعداد بازدیدکنندگان خبر مربوطه هم بیشتر است فقط یک علت میتواند داشته باشد ....... حمله سایبری به نظرات !
  • علی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    متاسفانه روسیه وچین کد خدای ما شدن این رو میشود از چهار سالی که در تاریخ اوایل انقلاب ما ناپدید شده جستجو کرد دانشگاه ملل
  • ایوب IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    یک وجب از خاک ایران رو نه به روسیه میدیم ، نه به هم پیمانان کثیفش .
  • رضا رنجبری IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    به طول تاریخ روسیه در کل همسایه خوب نبوده ولی نمیدونم چرا مسولین ما دست از دامن روس‌ها نمیکشن
  • رضا رنجبری IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 0
    ماشالاه تو ایران چقدر روس پسند داریم کشور خودمونو بی خیال شدیم چسبیدیم به منافع روسیه
  • ناجی حسینی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    انشالله که همین سبب بشه بالاخره دولت دست از روسیه بکشه و بیشتراز این توسط این مار هفت خط نیش نخورن که متاسفانه امیدی نیست.واینکه بهر دلیل و بهانه ای این جزایر فوق استراتژیک رو از دست بدن دیگه مردم ایران واقعا از دولت تمام رخ رو برمیگردونن
  • رضا IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    خیلی معلومه از تعداد لایک های تقلبی منفی.نه امریکا ونه روسیه به درد ما نمیخوره دوست ایران هند و عمان ه.
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    حاکمان عرب از ترس برباد رفتن حکومت خویش با پیروزی فلسطین و شکست اسراییل مشکل دارند و این عمل شاید در مورد جزایر ایران هم صدق کند و اینده نیز بازتاب واگذاری ان برای افکار عمومی قابل هضم شود و شوروی و امارات هم بازخورد گفتار خود را در مقامات ایران سبک سنگین میکنند
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    متاسفانه ما با شیر قهر کردیم اما به به شغال باج میدهیم
  • امیر IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    سلام هموطنان عزیز حال که دولت برای هرهفته ۲ پرواز به جزیره زیبای بوموسی دایر کرده و ازطریق دریایی هم امکان ترددهست بهتر نيست که بیشتر سفرکنیم تااقتصاد اونجا رونق گيرد فکرمیکنم دراین صورت‌ تمام‌ این‌ مشکلات‌ حل‌ خواهد شد
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    جواب های هوی است جواب توپ هم توپ تست
  • مجید IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    تاریخ تجربه زندگانی است
  • بهادر IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    روسیه و چین کمونیست های خائن ما همیشه از اینها ضربه خورده ایم و خواهیم خورد
  • ایرانی US ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    مرگ بر روسیه
  • فیروز IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    روسیه همیشه دشمن ایران بوده
  • طالب جالب IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    گرگیست در لباس میش باید مسئولان حواسشون جمع باشه
  • هادی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    3 214
    بادولت مکارروسیه که فقط به فکرمنافع خوداست بایدباسیاست درست ومحکم رسیدگی کردتادیگران چشم طمع به خاک ایران نکنند.
  • هادی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 206
    دشمن اصلی ایران روسیه و چین و ترکیه16
  • حسین خواجویی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 218
    ایران باید دست از سیاست نگاه به شرق که دارد مشکل خود را با غرب به خصوص آمریکا حل کند و با تمام دنیا تعامل و مراوده داشته باشد. فقط با اسرائیل ارتباط و مراوده نداشته باشد. در صورت اجبار عدم تخاصم موقت . تا به وقتش آن مشکل هم از طریق احقاق حق فلسطین حل گردد.
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 209
    روسیه دوستی که خودتان انتخاب کردید تا حالا خوب بود.یه هویی چطور شد
  • حسین خواجویی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 211
    روسیه دنبال منافع خودش هست. و عشق و علاقه بعضی سیاست مداران کشور به روسیه عشق یک طرفه هست . باید با شرق و غرب هر دو کار و تعامل کرد . هر چه قدرتمند شویم کم است. نکته دیگر ایران باستان بزرگترین امپراتوری دنیا بود از چین تا اسپانیا از زمان هخامنشیان. با فرهنگ غنی ایرانی میتوان به تمام سرزمین های از دست داده رسید. و با نگاه ملی و فرهنگ ایرانی میتوان به این هدف دست یافت.
  • حسین خواجویی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 245
    روسیه دنبال منافع خودش هست. و عشق و علاقه بعضی سیاست مداران کشور به روسیه عشق یک طرفه هست . باید با شرق و غرب هر دو کار و تعامل کرد . هر چه قدرتمند شویم کم است. نکته دیگر ایران باستان بزرگترین امپراتوری دنیا بود از چین تا اسپانیا از زمان هخامنشیان. با فرهنگ غنی ایرانی میتوان به تمام سرزمین های از دست داده رسید. و با نگاه ملی و فرهنگ ایرانی میتوان به این هدف دست یافت.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 214
    ایران هم تعلق جزایر کوریل را به نفع ژاپن ب رسمیت بشناسه
  • ارش IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 236
    دولت‌ایران‌باید‌جواب‌دندان‌شکن‌‌‌به‌روسها‌بدهند‌‌انهارا‌متجاوز‌به‌ اوکراین‌درجوامع‌بین‌المللی‌قلمداد‌کنند‌‌ودرمقابلپرروییهای‌روسیه‌مردانه‌بایستدوبه‌محکوم‌کردن‌اکتفا‌نکند
  • کیا IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 178
    قابل توجه آنها روسیه راه دوست ایران می دانند تجاوزروسیه به اوکراین عملیات نظامی ویژه می نامند
  • علی تاریخی IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    سلام هرکشوری از لحاظ نظامی ضعیف باشد ، در این دنیا بدون تعارف توسط گرگها دریده میشود انتخاب با ملتهاست
  • علیرضا IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    ایران باید محکم ولی بدون تنش به روسها هشدار دهد!البته روسها درحال حاضر ارتباط با اعراب رابیشتر برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت دنبال میکنند وگرنه در شرایطی نیستند که بخواهند با ایران ناسازگاری کنند.چون ایرا در سه سال گذشته نفوذش در قفقاز افزایش یافته ودر حالیکه با امریکا واورپا در جنگ اوکراین درگیر است قادر به شیطنت علیه ایران نیستند هرچند از نفوذ ایران در منطقه وقفقاز ناراحت هستندولی ایران امروز یک هژمون است نا یک کشور عادی.12
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 278
    روس‌ها همیشه دشمن ایران بوده اند.برای اساس تاریخ
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    اگرانصاف داشته باشیم باید بگوییم که دشمن واقعی ایران و ایرانی ها از قدیم تا حالا روسیه کمونیست و خداناباور بوده و هست و خواهد بود
  • جلیل بندقیری IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 0
    سلام در این دنیا هر کس به فکر خودش است لطفا از این هوایی دوری کنید به کسی رو ندهید مخصوصا همسایه شمالی ما روی مواضع خود محکم ایستاده‌ایم خودتان را دست کم نگیرید ما طلب داریم که بدهکار نیستیم به امید ایرانی آباد، زنده‌باد ایرانی پاینده باد ایران
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    221 0
    چرا ایران دهن اماراتو نمی بنده ..یا گل تو دهنش نمیکنه ...که جرات گنده تر از دهنش حرف نزنه .
  • علی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    4 234
    خدا وکیلی تلاش زیادی دارید می کنید که روس ها رو رفیق مصلحتی و‌ همراه استراتژیک و خیرخواه ایران نشان دهید و با دستکاری در نظرات هموطنان عزیز در رد، حس روس ستیزی مردم ایران، می خواهید مثلاً نشان دهید اکثر مردم ایران نظر مثبتی راجع به روس ها دارند و این کشور رو دوست خطاب می کنند ولی ماه پشت ابر نمی ماند و هر کس در هر گروه مذهبی و غیر مذهبی و اقوام مختلف ایرانی در روستا ها و شهرها ، آمار بگیره، متوجه می شود ، از نظر آماری بصورت سنتی و مخصوصا با اقدامات پس از انقلاب شوروی و میراث دار آن کشور یعنی روسیه، مردم ایران معتقد هستند روس ها در کشور ما نفوذ کرده اند و تمام اقدامات کلان سیاسی و اقتصادی راهبردی کشور ما را در جهت حفظ منافع خودشون تنظیم می کنند
  • محمود IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 225
    مسئولان عزیز کشورم ایران . شما که آگاهی کامل به دشمنی روسیه از سالیان دراز تاکنون واقفید و این دشمنی ها هنوز هم ادامه دارد لطفا در گسترش روابط باداین کشور قدر نشناس تجدید نظر کرده و روابط خود را در عوض شرق با غرب یا کشورهایی که احترام متقابل حالیشان هست گسترش و بااین کار روسیه را ادب کنید هرکس به کشور ما احترام گذاشت شماهم در مقابل به آن کشور احترام بگذارید به فرموده رهبر عزیز زمان بزن در رو تمام شده و باید آتش به اختیار با دشمنان عمل کنیم با استفاده از استعدادهای هوشمندانه جوانان و نخبگان وطن ارتباطات با کشورها را ادامه و با دشمنان سخت و هوشمندانه برخورد شود و حتی شده بقول معروف درمواقع حساس بسرشان شیره بمالید و از آنها بنفع کشور استفاده کنید با سادگی و کوته فکری چیزی جز ضرر برای کشور ندارد منفعت ملی را فدای ترس از این و آن نکنید ما مردم ایران همه جور پشت سر مسئولین نظام هستیم در صورتی که مسئولین هم بفکر مردم باشند این حمایت ها یک طرفه نمی شود .
  • US ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 202
    طی خصوصا ۲۰۰ سال گذشته و حکومتهای شاهان ناصرالدین شاه محمدی علی شاه ، شاه سلطان حسین و دیگر شاهان در اثر بی کفایتی آنان بارها و بارها روسیه تزاری ضربه های ای مهلکی یا کمک انگلیس فرانسه و آمریکا به ایران عزیزمان زده و همیشه آنان به روسیه دلخوش داشته اند و اولین کسی که دشنه را از پشت فرو می‌کند و حتی صدای فریادشان را نیز عمدا نخواهد شنید روسیه روسیه بوده و در ذاتشان خیانت است و چه ساده لوح بودنند شاهان که دلخوش کردنند به این بی تعصبات بی اصل و نصب
  • غلام IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    7 225
    در عجبم از این منفیهای بی تیک 😡😡
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 0
    ماجرایی جدایی بحرین ازایران .وبخش عظیمی ازدریای خزر حال جزایره۳گانه. دردهه ۶۰سینه چاک میکردن چرابحرین ازایران جداشده پس چه شد
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 213
    با سلام و خسته نباشید به نظرات ضد روسی شما چیزی که به ذهن من در مورد روسیه می رسد این است که روسیه اطلاعت بالایی در خصوص قوانین و حتی گمرک کشور ما دارد. و همچنین نیروهای با سواد اطلاعاتی در خدمت دارد که ما اطلاعات کمی در مورد قوانین روسیه داریم ‌. در صورتی که روسیه برای ما صادرات گوشت را آزاد می‌کند جالب نیست؟! برای ما بانک تاسیس می‌کند . چون میداند ایران قدرت صادرات بالا دارد. فکر میکند وقت چپاول کردن است.
  • مراد IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 301
    روس‌ها بد ذات هستند در مسئله برجام هم خیلی کار شکنی کردن ومیکنند
  • قلب IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    202 0
    چرا ایران مقابل به مثل نمی کند ایران هم باید مالکیت بر بحرین که به دلیل بی عرضه بودن شاه از ایران جدا شد را مطرح کند و جند تا از جزایر اماراتی را ادعا کند.
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    7 216
    دقیقاً اینجا همان نقطه ی کور در روابط بین‌الملل ایرانه هرکشوری به فکر منافع خودش ومردمشه بجز ایران که از سیر شدن شکم مردمش میترسه پیدا کنید پرتقال فروش را
  • علی IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 220
    مرور ۳۰۰ سال تاریخ گذشته ، نشانگر خوی تجاوز ودوروئی روسها در قبال ایران بوده ، در سنوات اخیر نیز بدعهدی روسها به دفعات تکرار وتجربه شده . ولی در هر صورت توسعه بهینه روابط بین الملل ، مستلزم اتخاذ تاکتیکهای سیاسی خاص ، مدبرانه ونرمش پذیر است .
  • افشین IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    522 3
    این تاریخی که در مقاله هست روسیه اسمش شوروی بوده است فکر کنم. اما اینکه رسانه های غربگدا و اصلاحاتی سعی فراوان در بهم زدن روابط دوستانه ایران با روسیه و چین را دارند و از هر موضوعی بهانه درست میکنند نشان از کینه این طیف دارد که دلیل آنهم بر میگردد به خواست اربابان غربی‌شان. اینکه هر روز با سراهای غرب طرف هستیم و اینها لاپوشانی میکنند را مقایسه کنید با استناد به خاطرات اعلم و کشیدن مطلب نیم قرن پیش به زمان حال. نویسنده محترم از بحرین که توسط چه کشوری تجزیه شد یا افغانستان نظری ندارند؟؟ تکیه به هر بیگانه ای بیش از حد غلط و دشمنی هم با همسایگان با دلایل پوچ‌ از آنهم اشتباه تر هست. ما کریمه را بعنوان خاک روسیه به رسمیت نشناختیم و حالا روسیه هم خود را فدای اختلاف بین ما و امارات نکرده. هم مار ما درست هست و هم مار روس‌ها . اینکه توقع دارید هر کسی با ما دوست شد باید با دشمنان ما دشمن شود جز پر توقعی نیست. ما با روسیه رابطه دوستانه داریم اما در بسیاری از موارد اختلاف نظر هم داریم. فعلا هم تحت تحریم‌های غربیها هستیم نه شرقیها.
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 0
    مرگ بر روسیه مرگ بر پوتین این ها تاریخ نشان داده که با کشور بزرگ ایران هیچ وقت روراست نبودن لطفا مقامات کشور این مسئله را مورد بررسی قرار بدهند
  • حسن IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 235
    چه کشوری در جهان بیشترین زخم ها و. تصاحب اراضی ایران را دارد به غیر از روس ها، روس ها خبیث هستند و ماباید دوباره بحث رژیم دریای خزر را اصلاح کنیم، مرگ بر پوتین
  • حسن IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    246 0
    شارجه و عجمان و دو سه امارت دیگر تاریخی مال ایران هستند چرا ما نباید با امارات راجع به این سرزمین ها گفتگو نکنیم؟ شارجه و عجمان باید به ایران برگردند و گرنه دبی را با خاک یکسان می کنیم.
  • نورمحمد کوچک کدملی ۶۲۸۹۷۱۸۳۶۳ ش د IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 212
    لعنت بر روس وپوتین وپوتینیسم که ایران ما را ویران کرد کافر بی کتاب روس
  • ماهان IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    212 0
    این نظر جناب م رو مد نظر قرار دهید خسته از تبلیغاتیم... دکان باز کردین آقا نوش. ملاحظه مارو هم بکنید پاک نمیکنی باز میاد...‌خق انتخاب بدید...که جوینده خبر انتخاب کنه این آگهی دیگر نشان داده نشود....استعمار بسه دیگه
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 242
    نمیدونم روسیه چه خیانت دیگری باید به ایران بکند تا مسئولین ما قبول کنند که روسیه دشمن قسم خورده ی ما است و هیچ وقت شریک قابل اعتمادی نخواهد بود
  • یوهان IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    218 1
    وارد مقوله سیاست یا نشویم و اگر شدید عمیقأ تفکر کنید! برای آخرین بار میگم که این یک بازی با حریف هامون است و پیچیده و گمراه کننده! باید هر دو طوری بازی کنیم که حریف متوجه دور زدن ما نشه! وقتی بفهمه که برای سه تا جزیره چه بازی خورده که دیگه خیلی دیر شده و ایرانی ها همراه با شریک خودشون(روسیه) دارن امارات متحده عربی رو تقسیم و نقشه بعدی برای سرزمین بعدی....
  • نعیمی IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 225
    زمانی با آمریکا هم پیمان بودیم،از کره جنوبی و ترکیه جلوتر بودیم،جزایر سه‌گانه را هم بدست آوردیم،امروز با روسیه عقبتر از کره و ترکیه و خطر از دست دادن جزایر سه‌گانه.
  • مهدی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 212
    چرا با وجود این همه مخالفت با سیاستهای روسیه و با این همه کامنت منفی در مورد روسیه باز هم در مثبت و منفی کاربران موافقان روسیه خیلی بیشتر دیده میشوند . ما هم پشت گوشمون مخملی شما زرنگید
  • رزمنده قديمي IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    206 2
    سلام بحث جزاير همش يك نمايش هست . اماراتي كه نه منابع داره و نه تكنولوژي و اقتصادش فقط وابسته به توريست و ترانزيت كالا هست ، فقط داره حرف ميزنه كه بگه من هستم . دقت كنيد دوستان سياست كشور هاي غربي در رابطه با كشور هاي عربي مثل فواره است ، يعني فعلا شير آب رو بازكردند تا فواره ارتفاع بگيره ( پيشرفت ظاهري كشور هاي عرب ) تا پول هايي كه براي فروش نفت از غربي ها گرفتند براي خريد مصالح ساختماني برج ها و موراد نه چندان مهم زير ساختي برگرده تو جيب خود كشور هاي غربي ، بعد به موقع شير رو مي بندند تا از اون ارتفاع با سر بخورند زمين . نمونه اول بيروت يك زماني عروس خاورميانه بود چه بلايي سرش آوردند ، نمونه دوم كشور كويت كه تو خيلي از شركت هاي بزرگ آمريكايي و اروپايي سهام داشت و بعد از حمله عراقي به كويت مجبور شدند سهام ها شون رو بفروشند براي بازسازي كشورشون !!! و امروزه شما اسمي از كويت نمي شنويد خيلي آرام و بي صدا اون پايين خليج فارس داره نون و ماستش رو مي خوره !در اواخر جنگ ايرن و عراق به دليل حمايت از صدام ، يه دو سه باري هم موشك هاي سرگردان به كويت برخورد كرد !
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    4 219
    روس ها اگه امکانش داشتن تا الان به ایران هم مثل اوکراین حمله می کردن،حالا شما بو واسش هی بما... باز هم دلشون تنگ یه جنگ دیگه اونم با بزهای روستایی ایران شده فکر کنم. برین تاریخی بخونین تا ببینین چی میگم....
  • ایرانی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 232
    ملت، دولت،مجلس وتمام مسئولان بدانند روسیه دشمن سرسخت وتاریخی ایران بوده است وخواهد بود. این دشمنی‌ها گاهی همراه با انگلیس، بیشتر وقتها به تنهایی انجام گرفته.اتکای بیش از اندازه مسئولان به روسهای خائن ودلداگی به آنهاضررهای جبران ناپذیری دارد.حضور روسیه در خلیج فارس با نام شرکت در رزمایش‌های مشترک با ایران پیام ها وپیامدهای بدی برای مادارد.این روس‌ها مرگبارترین سلاحها را دراختیار صدام گذاشتند.روسها نه از نظر اقتصادی ونه از دید سیاسی ونه از لحاظ نظامی چندان قدرتمند نیستند اما دروغگویند.فاسدند، جنایتکارند،از اعراب گدایی می‌کنند. کسانی که به روس ها اتکا،اشتیاق و اعتماد کردند شکست خوردند.کاسترو، مائو، چاوشسکو، صدام، عرفات،قذافی از این گروهند.تا دیر نشده مسئولان ج.ا.ا در روابط با روس‌ها تجدید نظر کنند.آقای رئیسی که با پوتین دست دوستی می‌دهد از دل او خبرندارد که برای ایران چه نقشه ها کشیده.قتل عام چچنها، اینگوشها، آذربایجانیها، ملت اروپای شرقی، افغانستان، کامبوج وسایر ملت‌ها توسط روس‌ها از یادها نرفته.
  • حسن IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 213
    نمیدانم کی این مسولین نظام باید بفهمند که روسیه کمونیستی این همه خیانت کرده باز آمریکا روخاین مانند در صورتی آمریکا خدمت مکنه تمام سرزمین‌های حاصلخیز رو دوست عزیزشان روسیه ازایران گرفت با قرارداد های ننگین ترکمن چای و..
  • مصطفی US ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 0
    سابقه تاریخی روسیه با ایران ماجرای تشکیل جمهوری در آذربایجان در اوایل سلطنت پهلوی دوم ، ماجراهای حزب توده و فدائیان خلق و منافقین همه وهمه نشون میده که روسیه هیچگاه نظر مثبتی به استقلال این مملکت ندارد ،متاسفانه فراموش کردیم حضرت امام فرمودن آمریکا و روسیه هردو تیغه های یک قیچی اند ، روسیه دنبال دسترسی به آب‌های آزاده ،چه زمان پطر کبیر یا ملکه باشه یا زمان پوتین این استراتژی اونهاست
  • سهراب IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    روسیه که تکلیفش روشنه .... مسعولین ما چه ؟ چرا به روس‌ها اعتماد میکنند ..... ما ناراضی هستیم از روس ها
  • علی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 4
    سلام همیشه روس‌ها در مورد مسائل ایران حرومزاده بودن و از پشت خنجر زدن و همین آذربایجان هم اینا باعث شدن با عهدنامه های ننگین از ایران جدا کردن که حالا الهام توهم زده شاخ و شونه میکشه ، در ضمن قرارداد صد ساله ننگین جدایی آذربایجان و ارمنستان هم تموم شده نمیدونم چرا ایران ادعای خاکش رو نمیکنه و پسش نمیگیره الان
  • Mehdi IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    همین به احترامی های که موقع دیدار با مقامات ایران انجام میده کافی هست نیازی به مرور تاریخ کثیف روس ها نداریم .اخرین سفر رئیسی یکی از وزیر هاشون اومده بود پیشواز که موقع حرکت به سمت ساختمان مد نظر واستاد و با یکی از ادم های خودشون صحبت کرد و شانه به شانه رئیسی حرکت نکرد که باعث اعتراض یکی از محافظان شخصی رییسی شد . بخدا اسیبی که روس ها به ما زدن یک صدم شم امریکا نزده
  • محمد IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    مردم خیلی بهتر میدونن که روسیه چیه دیگه منفی هات هرچی میخوای بذار حیف که خیلی ساده لوح و زود باوریم از ترس غرب تو دام شرق افتادیم
  • US ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    سه کشور همیشه باما دشمن تاریخی داشتند روس و انگلیس و اعراب این سه تا فقط دشمنان ما هستند که البته چون ما در جهت منافع خودمون حرکت نمی‌کنیم و اونا هم اضافه ترش میکنن
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    با گرفتن جزایر از ایران در واقع بهانه خوبی برای جنگ طلبی و آشوب در منطقه به ایران میدهد .
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    عه داداش بودین که با روسیه
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    هیس روسیه پرستان ناراحت میشن
  • مسعود رستاخیز BR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    پس چرا بیخیال روسا نمیشید
  • ناشناس IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    روسیه درمسله فلسطین به محور مقاومت وایران هم عقیده نیست،باتوجه به خطر ایالات متحده وناتو درجنگ اکراین ونفود یهودیان دراقتصادروسیه ،پوتین نگران جنگ داخلی است