ایبنا گزارش داد:

عزت‌‌الله انتظامی، بازیگر پیشکوت بر نقش ادبیات داستانی در تقویت بن‌مایه‌هایی سینمایی تاکید کرد و گفت: در حالی که آثار شاخص و ماندگار فراوانی در عرصه ادبیات داستانی معاصر ایرانی داریم، سینمای ما به دلیل کمبود سناریونویس حرفه‌ای از زیرساخت‌های غنی ادبیات به دور است.


انتظامی با ذکر آثار داستانی بسیاری از داستان‌نویسان آوانگارد و جدید کشورمان، پیشینه ادبیات داستانی کلاسیک و معاصر ایرانی را بسیار غنی دانست و لزوم بهره‌گیری از آن در خلق تولیدات سینما و تئاتر را گوشزد کرد.

وی در این باره گفت: آثار با ارزشی از نویسندگان توانمندی چون اسماعیل فصیح، گلی ترقی، هدایت و ساعدی و دیگران را همواره خوانده‌ام و فکر می‌کنم این آثار را هنوز بسیاری از مردم ما نخوانده‌اند و از محتوای آن‌ها مطلع نیستند.

وی افزود: ‌واضح است که میان هنر و کتاب تفاوت وجود دارد، ‌ولی وقتی از ادبیات و آثار شاخص ادبی در خلق تولیدات تصویری و هنری بهره‌گیری نمی‌شود، با تکرار و کلیشه مواجه می‌شویم؛ ‌همان‌گونه که در سریال‌های تلویزیونی این تکرار و انفعال را به وضوح شاهدیم.

این هنرمند صاحب‌نام سینما و تئاتر ایران با توضیح دراین باره که هنرمندان امروزی با هنرمندان قدیمی چه تفاوت‌هایی دارند، ‌گفت: سریال‌های امروزی اغلب سطحی و تکرار همدیگرند و هنرپیشه‌ها نیز به دلایلی که به سطحی بودن آثار بازمی‌گردد، ماندگار نمی‌شوند و تاریخ مصرف دارند، ضمن آن‌که آنان که از ایران رفته‌اند هم از پیشرفت بازمانده‌اند.

انتظامی پشتوانه ادبیات معاصر و کلاسیک ایران را دارای قصه‌های با ارزشی دانست و ‌گفت: ما در تاریخ ادبیاتمان قصه‌هایی فوق‌العاده زیبا و هنرمندانه‌ داریم که سینه به سینه گشته و به ما رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: داستان‌های اسماعیل فصیح و بسیاری دیگر از داستان‌نویسان مطرح ما باید برای تئاتر و سینما به سناریو تبدیل شوند؛‌ ولی مساله این حوزه کمبود سناریو‌نویس است که بتواند سینما را فعال و با جوهر ادبیات بارور کند.

6060

کد خبر 185562

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین