۰ نفر
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲

عدم توجه به مدیریت استراتژیک در تدوین برنامه هفتم توسعه

لیلا سعیدی/ استاد دانشگاه و فعال حوزه شرکت های دانش بنیان
عدم توجه به مدیریت استراتژیک در تدوین برنامه هفتم توسعه

برنامه ریزی توسعه در ایران قدمتی بیش از ۷۰ سال دارد. تاکنون ۱۱ برنامه توسعه در ایران تصویب و به مرحله اجرا گذاشته شده است که ۵ برنامه مربوط به قبل از انقلاب و ۶ برنامه مربوط به دوران بعد از انقلاب میباشد.

برنامه هفتم توسعه در ۲۸ خرداد امسال مشتمل بر ۲۴ فصل و ۵۸ ریز فصل و ۱۱۸ ماده و ۴۰۸ بند و ۵۵ تبصره تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و فرآیند رسیدگی به آن بر اساس ماده ۱۸۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از ابتدای تیر در کمیسیون تلفیق آغاز و نمایندگان مجلس از سوم مهرماه در صحن علنی مجلس شروع به بررسی نمودند و در نهایت بررسی این لایحه در اول آذر به پایان رسید.

برنامه هفتم توسعه در یک نگاه کلی با چالش ها و فرصت های فراوانی مواجه است که سعی میشود در این یاداشت بطور اجمالی به برخی از موارد آن اشاره کرد:

۱: یکی از مهم ترین نکات در خور توجه بازه زمانی پنج ساله برنامه میباشد درحالیکه دوره ریاست جمهوری در کشور چهار ساله است و این اولین تناقض مشهود در برنامه های توسعه میباشد که برنامه هفتم نیز از این پارادوکس مبری نیست. با توجه به تداوم تحریم‌ها و عدم ارتباط سیستم بانکی کشور با خارج از کشور و محدودیت ها در فروش نفت باید برنامه ها به صورت کوتاه مدت تنظیم شود.

۲: در برنامه هفتم بدرستی مشخص است که محیط بیرونی بطور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است و اطلاعات لازم جهت تدوین برنامه در دسترس برنامه ریزان نبوده است و این امر بیانگر عدم توجه به مدیریت استراتژیک در تدوین برنامه است.

۳: عدم توجه به یکسان نبودن روندهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی محیط داخلی کشور در تدوین برنامه و عدم توجه به ارزش های رقابتی در تخصیص منابع جهت اجرای برنامه

۴: تاکید بیش از حد بر اقتصاد در برنامه ریزی در حالیکه اقتصاد یک متغیر وابسته است و متغیرهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر آن تاثیر گذار هستند. پس باید نقش سایر عوامل در برنامه ریزی مقدم بر عوامل اقتصادی باشد. مانند تاکید بر مردمی سازی اقتصاد

۵: یکی از مهم ترین چالش های موجود در برنامه هفتم توسعه عدم توجه به نارسایی های برنامه های توسعه پیشین و به ویژه برنامه ششم توسعه و عدم در نظر گرفتن نتایج و دستاوردهای برنامه ششم در تدوین برنامه هفتم میباشد.

۶: در برنامه هفتم توسعه مشکلات حال حاضر نظام اداری کشور در نظر گرفته نشده و مشکل سیاست زدگی نظام اداری در تدوین مواد و تبصره ها مد نظر قرار نگرفته است.

۷: عدم توجه به رویکرد اقتضایی در ارائه راه حل ها جهت حل مشکلات و مسائل در بخش های مختلف برنامه و بویژه حل مشکلات نظام اداری ایران به چشم میخورد.

۸: همپوشانی بسیاری از مواد و و بند ها و تبصره های برنامه هفتم با قوانین و مواد برنامه های پیشین

۹: عدم توجه به دلایل تحقق نیافتن مواد و تبصره های برنامه ها و قوانین پیشین

۱۰: عدم استفاده از فرآیندهای خط مشی گذاری دولتی در تدوین احکام در برنامه

۱۱: عدم شناسایی و احراز جنبه های مثبت و منفی بوروکراسی اداری در ساختار دولتی ایران و بکارگیری نتایج آن در تدوین برنامه هفتم

۱۲: عدم توجه به اسناد بالا دستی مانند سند چشم انداز ۱۴۰۴ در طراحی برنامه هفتم

۱۳: عدم توجه به نرخ بالای بیکاری جوانان و قشر تحصیلکرده و چالش های بازار کار در برنامه هفتم

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1857771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =