مذاکرات حساس مرزی تل‌آویو و قاهره افشا شد

فارس نوشت: یک منبع آگاه مصری از مذاکرات مرزی میان رژیم صهیونیستی و مصر و احیای یک پروژه قدیمی مربوط به تامین امنیت نوار مرزی خبر داد و فاش کرد که در همین راستا، طی دو هفته اخیر ۳ هیأت از شاباک به قاهره سفر کرده‌اند.

یک منبع آگاه مصری از مذاکرات امنیتی میان مقامات مسؤول در مصر و کابینه رژیم صهیونیستی درباره اوضاع نوار غزه خبر داد و اعلام کرد که مذاکرات از حدود دو هفته پیش در کمیته مشترک نظامی و امنیتی بین دو طرف ادامه دارد. این گفت‌وگوها مربوط به امنیت منطقه مرزی مشترک و برنامه‌های منطبق بر توافق کمپ‌دیویداست».

روزنامه قطری «العربی الجدید» با انتشار این خبر نوشت: در این مذاکرات، درخواست‌های مقامات دولت اشغالگر مبنی بر احیای یک پروژه قدیمی مربوط به تامین امنیت نوار مرزی بین استان سینای شمالی و نوار غزه، علاوه بر منطقه مرزی بین مصر و سرزمین‌های اشغالی فلسطین بررسی می‌شود.

بر اساس این گزارش، مقامات امنیتی اسرائیلی از دو هفته پیش در حال مذاکره با مقامات مصر در این خصوص به موازات مذاکرات مربوط به میانجیگری قاهره میان تل‌آویو و گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه در جریان است.

این مذاکرات به پیشنهاد اسرائیل برای احیای پروژه‌ای است که در اواخر حکومت رئیس‌جمهور مخلوع و فقید محمد حسنی مبارک، در خصوص تمهیدات و تدابیر امنیتی پیشرفته در طول نوار مرزی پیشنهاد شده بود. این تمهیدات شامل «گسترش احداث برج‌های مراقبت، نصب دوربین‌های نظارتی پیشرفته و روشنایی کل نوار مرزی» است. این پیشنهاد همچنین شامل نصب حسگرهای زیرزمینی در امتداد نوار مرزی با نوار غزه با هدف مقابله با تونل‌هایی که برای قاچاق بین رفح مصر و فلسطین ایجاد می‌شوند.

این منبع آگاه مصری تصریح کرد: رایزنی در مورد این پروژه بین مقامات سرویس‌های امنیتی هر دو طرف پیشرفت زیادی داشت، تا این‌که به دلیل امتناع مصر از صدور بیانیه هشدار برای طرف اسرائیلی در مورد هرگونه تخلف در این منطقه، به طور کامل متوقف شد. زیرا مصر تاکید دارد که این موضوع حاکمیتی است و فقط مربوط به خودش است و طرف اسرائیلی حق دخالت مستقیم در آن را ندارد».

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده بود که حسگرهای زیرزمینی و برخی فناوری‌های مدرن دیگر در حصار مرزی و روی زمین باید اعلان‌های خودکار را به سازمان‌های مسؤول در مصر و اسرائیل ارسال کنند که قاهره آن را رد کرد. ضمن این‌که این سیستم به تل‌آویو اجازه می‌داد که با هواپیماهای خود مناطقی که از آنها هشدار صادر شده را هدف قرار دهند، مناطقی که ممکن بود داخل اراضی مصر باشد.

احیای پروژه اسرائیل در مرز با مصر

به گفته این منبع، طرف اسرائیلی «با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی مصر و برخی مشوق‌های اقتصادی، این پروژه را احیا کرد و سعی کرد از فشار آمریکا بر قاهره و نیاز دولت مصر به تامین ارز برای سازماندهی به اوضاع خود، برای پایان سریع عملیات نظامی در نوار غزه سود ببرد».

به همین دلیل نیز «حدود سه هیأت از سرویس شین بت (امنیت داخلی اسرائیل) که شامل مقامات نظامی و امنیتی در دولت اشغالگر می‌شدند، در دو هفته گذشته وارد قاهره شدند، در مقابل یک هیأت مصری نیز به تل‌آویو سفر کرد تا مذاکرات پراکنده در مورد این پروژه را تکمیل کند».

اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو مبنی بر لزوم کنترل محور فیلادلفیا واقع در امتداد نوار مرزی مصر و نوار غزه، بازتابی از همین مذاکرات بود.

گسترش مذاکرات بین قاهره و تل آویو

به گفته این منبع آگاه، گفت‌وگوهای قاهره و تل‌آویو در این زمینه گسترش یافت و موضع نهادهای مهم مصری که آوارگی فلسطینی ها در نوار غزه و انتقال آنها به مصر را کاملاً رد می‌کرد نیز مد نظر قرار گرفت. زیرا این نهادها به بلند شدن چنین صداهای افراطی در دولت اشغالگر برای تحقق این امر اعتراض داشتند.

بر اساس این گزارش، این مذاکرات تا حدودی درباره روز بعد از جنگ غزه نیز صورت گرفت. به این معنا که ترتیبات مربوط به وضعیت امنیتی را مورد بحث قرار می‌داد که بر محیط منطقه چه در سرزمین‌های اشغالی و چه در مصر تأثیر می‌گذارد.

دستیار سابق وزیر امور خارجه مصر، سفیر عبدالله الاشعل، در گفت و گو با العربی الجدید، در مورد سفر هیأت‌های اسرائیلی به مصر گفت: «ممکن است این سفرها صرفا برای هماهنگی بوده باشد تا مصر احساس نکند که اسرائیل به او خیانت کرده است».

وی افزود: بین مصلحت وطن که مستلزم حمایت از مقاومت است و محاسبات نظام که ممکن است نیاز به تفاهم با اسرائیل و آمریکا داشته باشد، تفاوت وجود دارد.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، جمعه پیش گزارش داد که یک هیأت از شاباک در همان هفته به مصر سفر کرده تا درباره عملیات احتمالی ارتش اسرائیل در رفح با طرف مصری گفت‌وگو کند.

ملاحظات احتمالی مصر در قبال پروژه اسرائیل

معاون مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک عربی «مصر نسبت به هرگونه عملیات نظامی در این منطقه یا حتی محور فیلادلفیا ملاحظات زیادی دارد و به هیچ وجه آن را نخواهد پذیرفت. مداخله ارتش اشغالگر در این منطقه بسیار خطرناک است و سازوکارهای مقابله با آن قابل کنترل نیست. لذا انتظار می‌رود که قاهره در صورت چنین درخواستی بسیار محتاطانه عمل کند، یا حتی درباره کنترل محور فیلادلفیا از سوی اسرائیل صحبت کند.

نویسنده فلسطینی طال عوکل نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید، تصریح کرد: «اگر اسرائیل می‌توانست این عملیات را بدون در نظر گرفتن موضع مصر انجام دهد، هیأتی به قاهره نمی‌فرستاد که بخواهد موافقت آن را برای انجام چنین عملیاتی در مرزها جلب کند بویژه که وقت برای ارتش اشغالگر رو به اتمام است».

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌المللی عصام عبدالشافی نیز گفت: «صحبت در مورد ضرورت کنترل رژیم اسرائیل بر محور صلاح الدین (فیلادلفیا) نقض مفاد پیمان صلح کمپ دیوید است که میان مصر و اشغالگران امضا شده است. اشغال مجدد ایت منطقه به معنای اشغال مجدد بخشی از شبه جزیره سینا نیز می‌باشد، زیرا این محور در محدوده منطقه D که منطقه‌ای غیرنظامی است و تحت نظارت نیروهای بین المللی است و در عین حال به طور رسمی در داخل خاک مصر است، قرار دارد.

محور فیلادلفیا یا صلاح الدین از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب در طول مرز مصر با نوار غزه امتداد دارد که حدود ۱۴ کیلومتر است که عرض آن از چند صد متر تجاوز نمی‌کند. طبق پیمان «کمپ دیوید» امضا شده در سال ۱۹۷۹، این محور به عنوان منطقه‌ای حائل ایجاد شد. تا قبل از عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه در سال ۲۰۰۵، این محور تحت کنترل اشغالگران بود و حمل سلاح در این محور ممنوع اعلام شده بود. در سپتامبر ۲۰۰۵ رژیم صهیونیستی پروتکلی را با قاهره امضا کرد که به موجب آن، ۷۵۰ نظامی گارد مرزی مصر با سلاحهای سبک در این منطقه مستقر شدند تا مامور مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرزها و مبارزه با قاچاق شوند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1857866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =