دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد جشنواره امسال با شعار اخلاق، آگاهی و امید برگزار می‌شود و فیلم‌های مخالف این شعار جایی در این رویداد سینمایی نخواهند داشت.

به گزارش خبرآنلاین، نخستین نشست خبری جشنواره سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر صبح دوشنبه 30 آبان‌ماه با حضور محمد خزاعی دبیر این دوره از جشنواره، یزدان عشیری روابط عمومی جشنواره و اهالی مطبوعات و مدیران بنیاد سینمایی فارابی در محل این بنیاد برگزار شد.
 
خزاعی در ابتدای این نشست در مورد انتصاب خود به عنوان دبیر جشنواره گفت: «هنوز خود را جزو خانواده مطبوعات می‌دانم. زمانی که آقای شمقدری از من دعوت کرد مسئولیت را برعهده بگیرم هنوز درگیر ساخت «قلاده‌های طلا»‌ بودم. تصمیمی مبنی بر قبول کردن این مسئولیت نداشتم و روزهای پایانی فیلمبرداری «قلاده‌های طلا»‌ سپری می‌شد. از آقای شمقدری خواستم از افرادی بهتر از من برای این مسئولیت استفاده کنند.»
 
او ادامه داد: «در این زمینه با آقای ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» مشورت کردم و ایشان تاکید کردند مهمترین چیز این است که جشنواره فجر باشکوه‌تر برگزار شود و یادآور شدند وظیفه همه ماست در این زمینه به کمک جشنواره بیاییم و براین اساس مسئولیت را پذیرفتم.»
 
دبیر جشنواره گفت: «امسال برای نخستین بار دبیری خارج از مجموعه مدیریت دولتی سینما اداره جشنواره را برعهده می‌گیرد و اگر آزمون امسال به نتیجه برسد امیدوار هستیم این روند ادامه پیدا کند.»
 
او درباره تغییرات این دوره از جشنواره اظهار داشت: «تغییراتی در جشنواره امسال رخ خواهد داد که نتیجه کار کارشناسی است. هر حرکتی که در جریان فرهنگی اتفاق می‌افتد باید براساس کارشناسی باشد. بخش‌هایی از مسابقه سینمای ایران حذف شده و بخش‌هایی نیز اضافه شده است.»
 
خزاعی با اشاره به شعار جشنواره گفت: «شعار این دوره از جشنواره اخلاق، آگاهی و امید خواهد بود. اخلاق مهمترین پشتوانه سینمای ایران است و جذابیت‌های موجود در این سینما ناشی از رعایت اخلاق است. امروز می‌بینیم در بسیاری از آثار اخلاق نادیده گرفته می‌شود و شاهد بی‌اخلاقی‌هایی در سطح جامعه سینمایی هستیم. باید این اخلاقیات را برگردانیم و یاد بگیریم گفت‌و‌گو کنیم. وجود امید در سینمای ایران مهم است و آگاهی هم نقشی اساسی در مضمون و محتوای فیلم‌ها دارد.»
 
او درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت: «جشنواره امسال چهار بخش و 22 جزد دارد. مسابقه سینمای ایران با عنوان سودای سیمرغ برپا خواهد شد. اگر در ببینیم فیلمی بازخورد خوبی ندارد و باعث اعتراض می‌شود آن را کنار می‌گذاریم. این احترام به مخاطب است که بحث اکران و جشنواره از همدیگر جدا باشد. یک جایزه به بخش جلوه‌های ویژه بصری اعطا خواهد شد و همچنین سیمرغ ویژه‌ای از سوی دبیر به فیلمی همسو با رویکرد جشنواره اهدا می‌شود.»
 
دبیر جشنواره گفت: «عنوان بخش خارج از مسابقه را به آینه سینمای ایران تغییر داده‌ایم و ستاد جشنواره می‌تواند یکی دو جایزه به آثار این بخش اهدا کند. بخش ویدئویی نیز براساس کارشناسی‌های صورت گرفته حذف می‌شود. زمانی این بخش به جشنواره اضافه شد که تولیدات سینمای ایران کم بود و الان دیگر لزومی به وجود این بخش نیست.»
 
او درباره اضافه شدن بخش مستند اظهار داشت: «براساس تقاضاهایی که در مورد اضافه شدن بخش مستند به جشنواره صورت گرفت،‌ بخشی با عنوان سینمای حقیقت که شامل مستندهای بالای 70 دقیقه می‌شود در جشنواره گنجانده خواهد شد.»
 
او ادامه داد: «فیلم اولی‌های برگزیده جشنواره برای تولید اثر بعدی خود تا 50 درصد هزینه تولید فیلمشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و همچنین رایت شبکه نمایش خانگی پنج فیلم موجود در میان نامزدهای بهترین فیلم به مبلغ 300 میلیون تومان خریداری می‌شود.»
 
خزاعی درباره بخش بین‌الملل جشنواره گفت: «اگر در مورد بخش بین‌الملل جشنواره در این سال‌ها برنامه‌ریزی روشنی داشتیم جشنواره فجر محل استقرار گروه شاخصی از فیلمسازان بود. در بخش جام‌جهان‌نما که همان بخش بین‌الملل است، چهار رویکرد جدید در این بخش در نظر گرفته شده است.»
 
او ادامه داد: «ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی، تروریسم، حقوق بشر و بیداری ملت‌ها از مضامین بسیار مهمی است که براساس آن فیلمسازان و فیلم‌ها انتخاب می‌شوند. ما نمی‌توانیم در شرایط کنونی جنبش بیداری اسلامی و وال‌استریت را نادیده بگیریم.»
 
دبیر جشنواره با اشاره به اینکه اختتامیه بخش بین‌الملل 16 بهمن‌ماه برگزار می‌شود، در مورد بخش آسیایی بین‌الملل گفت: «تاکنون 180 فیلم برای بخش جلوه‌گاه شرق رسیده و استقبال سینماگران آسیایی خوب بوده است. ما بخشی خاص را با عنوان سینما سعادت برای آثار کشورهای اسلامی در نظر گرفته‌ایم.»
 
او تاکید کرد بخش جشنواره جشنواره‌ها به صورت غیررقابتی در بخش بین‌الملل وجود دارد و یادآور شد جایزه مصطفی عقاد هم امسال اعطا خواهد شد.»
 
خزاعی درباره بخش اقلام تبلیغاتی گفت: «چهار بخش عکس، پوستر، آنونس و گرافیک محیطی در بخش اقلام تبلیغاتی داوری می‌شود. به طور کلی تبلغات فیلم‌ها در ایران به سبک‌های قدیمی صورت می‌گیرد و کمتر فیلمی مثل فیلم آقای میرکریمی به شیوه‌های جدید تبلیغاتی روی می‌آورد.»
 
این تهیه‌کننده سینما درباره تغییر مقررات جشنواره اظهار داشت: «30 آذرماه آخرین مهلت ارسال فرم به جشنواره است و از پنجم دی‌ماه بازبینی شروع می‌شود. فیلم‌هایی که فرم جشنواره را پر کنند و در هر بخشی مورد پذیرش قرار بگیرند امکان خروج از جشنواره ندارند. همچنین بعد از انتشار جدول زمان‌بندی نمایش فیلم‌‌های جشنواره هیچ اثری نمی‌تواند زمان نمایش را تغییر دهد و اگر چنین اتفاقی بیافتد فیلم از کل جشنواره کنار گذاشته می‌شود.»
 
دبیر جشنواره فجر اعلام کرد بنا به درخواست‌های صورت گرفته فیلم‌های بخش بین‌الملل در طول 11 روز برگزاری جشنواره به نمایش درمی‌آیند و در ادامه در مورد جلسات نقد و بررسی گفت: «ابتدا باید ببینیم جلسات نقد و بررسی چه کارکردی دارند. قطعا از بچه‌های انجمن منتقدان و پیشکسوتان رسانه‌ای برای برپایی این جلسه‌ها استفاده خواهیم کرد. باید این را بدانیم که جلسات نقد و بررسی جایی برای خالی کردن عقده‌های یکساله سینما نیست. اگر کسی با جایی مشکلی دارد این ارتباطی با جشنواره فجر پیدا نمی‌کند.»
 
خزاعی یادآور شد امسال 70 فیلم خوب در جشنواره حاضر خواهد بود که البته هنوز آن‌ها را ندیده تا در مورد سطح کیفی‌شان صحبت کند.
 
او درباره سینمای اهالی رسانه گفت: «سینمای رسانه‌ها باید مستقل شود. جایگاه بچه‌های رسانه‌ای مشخص است و باید در سینما فضایی برای گفت‌و‌گوی آنان فراهم شود. امسال یا در داخل شهر یا در برج میلاد سینمایی مستقل به اهالی رسانه اختصاص پیدا می‌کند که خودشان اداره و برنامه‌ریزی آن را برعهده خواهند داشت.»
 
او همچنین در مورد بولتن جشنواره اظهار داشت: «پیشنهادهایی برای چالشی بودن بولتن جشنواره مطرح شده که باید این را در نظر بگیرم بولتن هر جشنواره در جهت خود آن جشنواره است و براساس تفکرات شورای سیاستگذاری جشنواره اداره می‌شود، هرچند ما تلاش می‌کنیم فضایی متفاوت در بولتن امسال به وجود آید.»
 
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره داوری‌های این رویداد سینمایی گفت: «در مورد هیئت داوران ترکیب جدیدی خواهیم داشت. این جشنواره متعلق به همه خانواده سینمای ایران است. اگر اینچنین فکر کنیم که جشنواره یادگاری از سال‌های قبل است دیگر فرق نمی‌کند با چه سمت و سویی برگزار شود. در همه دنیا وقتی جشنواره‌ای شکل می‌گیرد همه هنرمندان در آن مشارکت می‌کنند. جشنواره فیلم فجر انقلابی‌ترین جشنواره‌ای است که برگزار می‌شود. سینمای ما بسیار نجیب و ارزشمند است.»
 
او از برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی هالیوودیسم در این دوره از جشنواره خبر داد و در مورد حضور فیلمسازان سرشناس در این جشنواره گفت: «اسامی فیلم‌ها 20 تا 25 دی‌ماه اعلام خواهد شد و با معرفی فیلم‌ها می‌بینیم که سبد جشنواره پربار است. اینکه دنبال آن باشیم هرسال 10 فیلمساز خاص فیلمی در جشنواره داشته باشند امری است که محقق نمی‌شود و دوره‌های مختلف جشنواره فجر این مسئله را نشان داده است.»
 
دبیر جشنواره یادآور شد امسال بخش نوعی‌نگاه به دلیل واکنش‌هایی که سال قبل به همراه داشت در جشنواره وجود ندارد و گفت: «اگر در فیلمی رویکرد اخلاق، آگاهی و امید دیده نشود اصلا آن را در جشنواره جای نمی‌دهیم. از همان ابتدا این فیلم‌ها کنار می‌روند تا دنبال اکران باشند. هرچند امسال فعلا فیلمی را ندیده‌ام که چنین باشد.»
 
او با دفاع از نتایج داوری‌‌های جشنواره در دوره بیست و نهم گفت: «نتیجه جشنواره‌های خارجی و جشن خانه سینما نشان می‌دهد که داوری‌های دوره قبلی جشنواره مشکلی نداشته و قابل دفاع است.»
 
خزاعی گفت:‌ »ما با نقد مشکلی نداریم و مخالف آن نیستیم. نقد منصفانه و بدون غرض‌ورزی محترم است، اما مشکل ما در فیلمسازی این است که حاضر نیستیم در مقابل نقد راهکاری هم ارائه دهیم.»
 
او همچنین تاکید کرد درهای جشنواره به روی سینماگرانی که دچار مشکلی نیستند باز است و از «قلاده‌های طلا» به عنوان یکی از فیلم‌های سیاسی جشنواره که در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید نام برد و همچنین یادآور شد به دلیل اهمیت بخشیدن به بخش‌های مختلف در سینما امکان کاهش تعداد جوایز جشنواره وجود ندارد.
 
در این نشست احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در سخنانی با تقدیر از تلاش‌های مهدی مسعودشاهی برای برپایی دو دوره گذشته جشنواره گفت: «کسی جز آقای خزاعی نمی‌توانست توقعات بالایی که در برگزاری سی‌امین دوره جشنواره فجر وجود دارد را برآورده کند.»
 
سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر 12 تا 22 بهمن ماه 1390 برگزار خواهد شد.
 

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =