پاییز سرخ به روایت مسیح مهاجری؛  از ضرورت ها برای اصلاح مسیر حکمرانی تا نقد روشنفکران 

کتاب «پائیز سرخ» به قلم حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری، حوادث پاییز ۱۴۰۱ را روایت می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «پائیز سرخ» که حاوی ۷۶ سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی درباره حوادث پائیز سال ۱۴۰۱ می باشد، به قلم حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری نگارش و توسط سازمان انتشارات جمهوری اسلامی به چاپ رسیده است.

نویسنده در این کتاب سعی کرده است با رویکردی مبتنی بر واقع بینی، وقایع پاییز سرخ ۱۴۰۱ را مورد نقد و تحلیل قرار دهد.

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری سلامی در مقدمه این کتاب نوشته است؛« آنچه در پاییز سال ۱۴۰۱ رخ داد هرچند از ابعاد گوناگون قابل بررسی و تامل است ولی در یک جمع بندی کلی باید آن را یک امتحان برای حکمرانان نظام جمهوری اسلامی دانست. اقشار مختلف مردم نیز در این حوادث امتحان شدند و جوهر وجودی خود را نشان دادند. تاریخ این مقطع اگر با رعایت امانت، صداقت و بی طرفی نوشته شود واقعیت وجودی شرکت کنندگان در این امتحان را با شفافیت کامل نشان خواهد داد.»

مسیح مهاجری همچنین در بخشی دیگر از مقدمه این کتاب به نقش تعدادی از دولت های غربی و عناصر فرصت طلب ایرانی مقیم غرب نیز اشاره کرده است.

مسیح مهاجری در این کتاب تاکید کرده، در نتیجه این حوادث گروه هایی نتوانستند سربلند باشند و نمره قبولی بگیرند، از جمله این گروه ها یکی حکمرانان و دیگری روشنفکران بودند، اما در این میان، نویسنده حساب عموم مردم ایران را جدا دانسته و معتقد است با اینکه اکثر مردم از اوضاع کشور به ویژه در بخش معیشتی و حقوق سیاسی ناراضی هستند، اما معتقد به اصلاح امور بودند.

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرده است که واقعه پاییز سرخ ۱۴۰۱ برخلاف آنچه ادعا شد ریشه در ماجرای حجاب نداشت و حجاب بهانه ای بیش نبود.

وی در سرمقاله «نگاهتان به حکمرانی را تغییر دهید» نوشته است:«مردم اگر حکمرانانی مقید به اجرای عدالت داشته باشند، خودشان به انجام امر به معروف و نهی از منکر قیام خواهند کرد».

نویسنده کتاب در سرمقاله «مقصر کیست؟» پیشنهاداتی برای بقاء حکمرانان ارائه می دهد و می نویسد:« تنها راه بقاء حاکمیت، با مردم بودن است و برای رسیدن به این هدف باید افراطیون طرد شوند و میدان دار اصلی خود مردم باشند که پشتوانه واقعی حاکمیت و حکمرانان هستند.»

نویسنده در سرمقاله « برای ترمیم از دست رفته» نوشته است: بازگشت آرامش به کشور و حل مشکلات موجود، با ترمیم اعتماد از دست رفته میسر خواهد بود.

مسیح مهاجری در سرمقاله آخر به جمع بندی کلی رویدادهای تلخ سال ۱۴۰۱ پرداخته و نوشته است:« مسئولان نظام جمهوری اسلامی، چاره ای غیر از ایجاد تغییرات در سیاست های خود ندارند. حوادث سال ۱۴۰۱ نشان داد نارضایتی از سیاست ها و عملکردها زیاد است و مسئولان چاره ای غیر از ایجاد تغییرات در این سیاست ها ندارند.»

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1860824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =