معلولان از سوی پلیس محاصره شدند، سیلی خوردند و حراست سازمان برنامه بلندگوی‌شان را قاپید

دویست فرد دارای معلولیت در تجمع اعتراضی دیروز کمپین معلولان به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان، مورد اهانت، بدرفتاری، سیلی، تهدید، ضبط گوشی و... قرار گرفتند در حالیکه بسیاری از آنها با شدیدترین انواع معلولیت‌ و از دورترین نقاط خود را به تجمع رسانده بودند.

رویا بابائی: معلولان در تجمع اعتراضی روز گذشته که با فراخوان کمپین معلولان در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان برگزار شده بود توسط پلیس در پارک بهارستان محاصره شدند، یک نفرشان از پلیس کتک خورد و یک نفر از کادر حراست سازمان برنامه با حضور در بین تجمع‌کنندگان‌ بلندگو را از دست معلولان قاپید و فرار کرد.

مدیر کمپین معلولان در توضیح ماجرای تجمع دیروز معلولان در مقابل ساختمان سازمان‌ برنامه‌ و بودجه گفت: یکی از معلولان حاضر در تجمع، از پلیس سیلی خورد و یکی از کادر حراست این سازمان به میان تجمع آمد و بلندگو را از دست بچه‌های دارای معلولیت قاپید و فرار کرد ولی ما تجمع را قطع نکردیم.

بهروز مروتی افزود: مانند تجمعات قبلی ساعت ۱۰ صبح‌ مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه رسیدیم اما وقتی رسیدیم ماشین پلیس جلوی ساختمان پارک کرده و در ورودی شمال غربی را گرفته بود. در دو طرف ماشین هم مأمور ایستاده بود و نمی‌گذاشت ما جلوتر برویم‌.

وزیر رفاه گفت به امید ایران بدون معلول!/ همه عزادار غزه هستیم اما در مراسم روز معلولان...

وی ادامه داد: مجبور شدیم‌ بایستیم، برخورد پلیس با معلولان حاضر در تجمع بسیار بد و همراه با الفاظ و فحش‌های بسیار رکیک بود در حالیکه بین‌ ما خانم‌های دارای معلولیت هم بودند و پلیس دست‌کم جلوی خانم‌ها باید مراعات می‌کرد و در ادامه گوشی چند نفر از بچه‌هایی که فیلم می‌گرفتند، را هم گرفتند.

به گفته مدیر کمپین معلولان یکی از افراد پلیس چند سیلی به یکی از دوستان معلول ما زد. فضا بسیار خاص بود. برعکس دفعه قبل نیروهای امنیتی با ما کاری نداشتند اما نیروی انتظامی شمشیر برخورد نادرست با معلولان را از رو بسته بود.

معلولان توسط پلیس محاصره شدند، سیلی خوردند و حراست سازمان برنامه بلندگویشان را دزدید

مروتی اضافه کرد: یکی دیگر از رفتارهای نادرست پلیس در تجمع امروز معلولان تهدید بود. مدام‌ می‌گفتند اگر داخل خیابان بریزید همه شما را می‌ریزیم داخل ون و می‌بریم.

این فعال حوزه معلولان ادامه داد: در همین حالت تلاش کردیم به سمت درِ دیگر پارک بهارستان که به مجلس نزدیک‌تر است برویم تا از پارک خارج شویم و با دور زدن پارک از طریق خیابان به سازمان برنامه و بودجه برسیم که ناگهان حدود ۵۰ نفر مأمور نیروی انتظامی ریختند، راهمان‌ را سد کردند و از آن مسیر هم نگذاشتند برویم و ما در این حالت داخل پارک گیر افتاده بودیم‌. سپس خواستیم به سمت پایین خیابان برویم، در این حالت هم باز پلیس داشت می‌آمد که ممانعت کند اما یکی از مأموران‌ نیروی انتظامی با برخوردی بهتر جلو آمد و گفت نگران نباشید. من درستش می‌کنم اما در واقع معطل‌مان‌ کرد و در نهایت موفق به وقت‌کشی، خسته کردن ما و از بین بردن انرژی‌مان شدند با این‌حال ما از تجمع دست برنداشتیم.

وی همچنین گفت: کمی بعد پلیس ماشین را از ورودی پارک برداشت و ما توانستیم به لب خیابان بیاییم. آنجا هم حراست سازمان برنامه بازی‌مان داد. مرا بردند و گفتند می‌توانم با رئیس حوزه ریاست برنامه و بودجه صحبت کنم، من نیم ساعت منتظر شدم و سپس متوجه شدم این کار، بازی است و می‌خواهند با معطل کردن من به‌نام‌ دیدار و جلسه، تجمع را معطل و پراکنده کنند، بنابراین‌ من هم از ساختمان بیرون آمدم و تجمع را ادامه دادیم.

این فعال حوزه معلولان همچنین اشاره کرد: در ادامه تجمع چند نفر از کارکنان سازمان برنامه آمدند و وقت صحبت گرفتند، ما هم هربار وقت دادیم و در تایم داده شده شعار ندادیم اما هر بار مسئولی که گفته بودند برای صحبت می‌آید، نیامد.

به گفته مروتی کمی بعد یکی از افراد کادر حراست سازمان برنامه کمال ناباوری دست به اقدام بسیار زشتی زد. او بلندگو را از دست یکی از افراد دارای معلولیت قاپید و برد تا به خیال خودش در نبود بلندگو صدای ما شنیده نشود و تجمع خاتمه پیدا کند اما ما بدون بلندگو شعار دادیم.

وی با بیان این مطلب که از چند نفر کارمند سازمان برنامه که به میان تجمع کنندگان آمدند هم هیچکدام حرفی برای گفتن نداشتند، تأکید کرد: تجمع دیروز تمام شد اما ما یکشنبه بعدی دوباره برای تجمع برمی‌گردیم.

رنج این کودکان را هیچ‌کس نمی‌بیند/ «دخترم‌ را به هر باشگاهی بردم ثبت‌نامش نکردند»

به این ترتیب دویست فرد دارای معلولیت در تجمع اعتراضی دیروز کمپین معلولان به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان، مورد اهانت، بدرفتاری، سیلی، تهدید، ضبط گوشی و... قرار گرفتند در حالیکه بسیاری از آنها با شدیدترین انواع معلولیت‌ و از دورترین نقاط خود را به تجمع رسانده بودند.

نقص قانون اساسی و توهین به معلولیت

پلیس در تجمع اعتراضی دیروز معلولان به جای آنکه صرفاً با هدف مراقبت از معلولان و پیشگیری از بروز درگیری بین هرکسی به جز پلیس با این افراد در محل حضور یابد، بدون توجه به شرایط جسمی معلولان رأساً وارد مقابله لفظی و فیزیکی با آنها شده است.

طبق اصل ۲۷ قانون اساسی«تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است» اما پلیس با ایجاد سد راه برای معلولان و محاصره آنها در پارک بهارستان نه تنها از اعتراض مدنی آنها ممانعت کرده بلکه با ایجاد سد راه در ورودی‌های پارک بهارستان -با توجه به اینکه بسیاری از حاضرین در تجمع افراد ویلچری بودند و با سد شدن ورودی پارک، عملاً امکان خروج از راه دیگری را نداشتند- حتی حقوق انسانی معلولان را نیز نقص، از معلولیت آنها استفاده سوء و به شرایط جسمی‌شان اهانت کرده است.

معلولان توسط پلیس محاصره شدند، سیلی خوردند و حراست سازمان برنامه بلندگویشان را دزدید

گفتنی است با بدرفتاری نیروی انتظامی و وقت‌کشی آنها که منجر به طولانی شدن زمان تجمع شده بود، افراد ویلچری حاضر در تجمع تا ساعت‌ها در خیابان ماندند و امکان تعویض پوشینه و سوند خود را که باید به موقع انجام شود و هر گونه تأخیر در انجام آن موجب ایجاد عفونت در مثانه این افراد می‌شود را نداشتند.

شعار دادن ناشنوایان به زبان اشاره هم از دیگر نکات در خور قدردانی در این تجمع بود.

کمپین معلولان اعلام کرده که تجمع بعدی معلولان در اعتراض به اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان یکشنبه هفته آینده با حضور جمعی از افراد دارای معلولیت مقابل سازمان برنامه و بودجه برگزار خواهد شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1861168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    این نوع برخوردشرم آوره
  • GB ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    زورتون فقط به مردم بیچاره میرسه
  • رها US ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    قدرت اول منطقه!
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      عوضش امنیت داریم داداش ‌...
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    کشور ثروتمند توان رسیدگی به معلولان را ندارد دارد و مدیران نالایق بر مسند دارند ریاکاری می کنند بنام......خدمت
  • GB ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    هیچ خط قرمزی برای برخوردهایشان ندارند...
  • US ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    وقتی تو روز روشن تو خیابون با معلول اینطوری برخورد میشه معلومه رفتارشون تو...
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    از خدا میخواهم یک فرزند معلول نصیب اون پلیس که کتک زده واون کارمند حراست بکنه انشالله تا بفهمه فرزند معلول یعنی چه وقسمت مسولان بی لیاقیت که دم از انسانیت میزنند خداوند ناظر اعمال ماست
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    وقتی در یک کشور شرف . انسانیت و اخلاق از بین می رود نتیجه همین می شود وزیر بی عاطفه می گوید به امید ایران بدون معلول . در تمام دنیا مردم معلولین را در بالاترین درجه احترام نگاه می کنند . ولی در این کشور این وزیر بویی از انسانیت نبرده است
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    تاسف
  • علی اکبر IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    باسلام باز هم پلیس بی تجربه بی ادب بی دین بی فرهنگ آموزش لازم ندیده و.........
  • مهدی CA ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    برخورد تراز در ...
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    تاسف
  • کاوه IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    مطمئن هستم هشتاد درصد نظرات مردم را جرأت ندارید منتشر کنید.
  • محمدگنجی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    هر کسی سیلی به آن معلول زده خیلی... بوده ...
  • احسان الله IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    مگه اسراییلی گرفتین نامردا
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    ماده ۲۷ قانون معلولان عزیز چیست؟