این فرمول در صورت اجرای صحیح میتواند ایرانخودرو و سایپا را از زیاندهی خارج کند. خودروسازان بزرگ کشور در صورتهای مالی خود خبر از زیان انباشته ۱۷۴هزار میلیارد تومانی تا پایان آذر امسال دادهاند، ضمن آنکه زیان ۹ماه امسالشان نیز به ۲۸هزار میلیارد تومان رسیده است.
هرچند مدل مطلوب خودروسازان برای قیمتگذاری محصولاتشان، سپردن قیمت به نظام عرضه و تقاضاست (آزادسازی قیمت)، اما سیاستگذار فعلا و به دلایل اقتصادی و اجتماعی، زیر بار اجرای آن نمیرود.
این طرح به علاوه «تغییر فرمول قیمتگذاری» ازجمله راهکارهایی هستند که سیاستگذار چندی پیش در راستای بهبود وضع نقدینگی خودروسازان بزرگ و همچنین پرداخت بخشی از مطالبات قطعهسازان، تعیین کرد. در نشستی که اوایل آذر امسال بین مسوولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعهسازان برگزار شد، طرفین سر اجرای اقداماتی از جمله انتشار اوراق، فروش خودروهای مازاد در حاشیه بازار و تغییر فرمول قیمتگذاری به توافق رسیدند.
23302
نظر شما