کتاب چهارده نمایشنامه محمود استاد محمد و نمایشنامه هایی چون «آ سید کاظم، سپنج، خونیان و خوزویان، گل یاس، تهرون، شب یست و یکم و دیوان تئاترال» را در بردارد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «ای کاش که جای آرمیدن بودی» نوشته محمود استادمحمد در 536 صفحه با قیمت 12500 تومان از سوی نشر قطره منتشر شد. کتاب چهارده نمایشنامه محمود استاد محمد و نمایشنامه هایی چون «آ سید کاظم، سپنج، خونیان و خوزویان، گل یاس، تهرون، شب یست و یکم و دیوان تئاترال» را در بردارد.

 

محمود استاد محمد عمده بهترین نمایشنامه های خود را پیش از انقلاب اسلامی نوشت و بر آن بود تا همه نمایشنامه های پیش و پس از انقلاب خود را در کتاب «ای کاش که جای آرمیدن بودی» منتشر کند اما در این کتاب به گفته خود وی «سه - چهار نمایش‌نامه از کارهای قبلی ‌ام چاپ نشده چرا که یکی دو متن را خودم حذف کردم و یکی دو نمایش ‌نامه‌ دیگر را هم به دلیل ممیز‌هایی که بر آن‌ها اعمال شد، از چاپ‌شان منصرف شدم.»

 

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: « ای کاش که...پاره‌ای از سی‌پاره‌ حکیم نیشابور است. به وام گرفتم تا بگویم: قرار بود جای آرمیدن باشد... ولی نبود...هیچ یک از لحظه‌ها و اتفاق‌ها و شکست‌ها و موفقیت‌هایش. دیگر آن‌که قرار بود این کتاب مجموعه‌ کارهایم باشد... ولی نیست. برخی از آن‌ها باید گم و گور می‌شدند، شدند.

 

برخی دیگر را هر چه گشتم پیدا نکردم. ولی از میان آن‌هایی که بودند و می‌توانستند چاپ شوند، چندتای‌شان روی دستم ماندند... فضا تنگ بود و سقف آسمان کوتاه. ای کاش که جای آرمیدن بودی...»

 

محمود استاد محمد در سال 1347 با بازی در نمایش «شهر قصه» اثر بیژن مقید به شهرت رسید. پیش از انقلاب برخی نمایش های خود را کارگردانی و در بسیاری از نمایش های معروف و مطرح آن روزگار به صحنه رفت. در سال 1364 به کانادا مهاجرت کرد و در 1377 به ایران بازگشت. محمود استاد محمد تا پیش از انقلاب به گرایشی در تئاتر ایران تعلق داشت که می کوشید تا زبانی دراماتیک را برای لایه های حاشیه نشین و زحمتکشان شهری ایران کشف و خلق کند و این لایه، شخصیت ها، موقعیت و مسائل آن را به تاتر برکشد.

 

سه نمایشنامه محمود استاد محمد با عناوین «چلچراغ، سرمه و سید دلیر» نیز سال گذشته با عنوان «لاله زارون، زارزارون» منتشر شدند.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه ارسال پستی، می توانند تلفنی سفارش کتاب دهند.

 

291/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =