بیگدلی: پوتین برنده تنش در دریای سرخ است/ گزینه بایدن در قبال ایران، حمله به گروه‌های مقاومت است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید تنش در دریای سرخ تنها به نفع روس‌ها است و بایدن در این درگیری سودی نبرده است.

مهسا مژدهی: انصارالله یمن در ماه‌های گذشته، دریای سرخ را به محلی ناامن برای کشتی‌های مرتبط با اسراییل تبدیل کرده‌ است. امریکایی‌ها به همراه برخی از متحدان خود با حمله به یمن، اوضاع را پیچیده‌تر کرده اند. به اعتقاد کارشناسان حمله به یمن، نتوانسته حوثی‌ها را وادار به عقب‌نشینی کند و کماکان آنها اعلام کرده‌اند امنیت کشتی‌رانی در دریای سرخ تنها وابسته به پایان جنگ غزه است. از طرف دیگر برای نتانیاهو پایان دادن به جنگ غزه به معنای پذیرش شکست نظامی و سیاسی است و او باید پس از این اتفاق پاسخگوی افکار عمومی باشد. اتفاقی که بی‌بی‌ از آن فراری است.

به‌نظر می‌رسد حمله به یمن به معنای قرارگرفتن امریکایی‌ها در باتلاقی تازه باشد. اما آیا این اقدامات بایدن را تحت فشار قرار می‌دهد؟ در خبرآنلاین با علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل به گفتگو نشسته ایم:

کدام کشورها در بحث تنش در دریای سرخ بیش از دیگران آسیب دیده‌اند؟

امریکا اشتباه کرد که وارد جنگی با حوثی‌ها شد. این یک جنگ بی‌پایان است چون مبارزه با حوثی‌ها مشکل است. آنها جنگ دیده هستند و سرزمین وحشی دارند و امریکا نمی‌تواند نیروی زمینی وارد کند. الان هم واشنگتن متوجه شده که کار بیهوده‌ای کرده و نمی‌تواند کاری کند. اینکه جنگ به نفع چه کسی است؟‌باید گفت در آستانه انتخابات به زیان بایدن تمام می‌شود. اما بیشترین منفعت را روس‌ها می‌برند. هر چقدر آمریکایی‌ها در فضای این منطقه غرق شوند، مساله پوتین و اوکراین به فراموشی سپرده می‌شود. روابط پوتین هم با حوثی‌ها و هم با شیخ‌نشین‌های عرب بسیار نزدیک است. یادتان هست که کشتی روسی وقتی اشتباهی مورد هدف قرار گرفت، حوثی‌ها به طور رسمی از روسیه عذرخواهی کردند. هر چقدر این جنگ گسترش پیدا کند به نفع مسکو است. حتی اگر امریکایی‌ها به نیروهای حشدالشعبی هم حمله کنند باز به نفع روس‌هاست چون دیگر فرصتی نمی‌ماند به اوکراین بپردازد.

بایدن قول پرداخت حمایت‌هایی به اوکراین را داده بود که مجلس نمایندگان جلوی آن را گرفت و گفت نیاز داریم که از نظر امنیتی دیوارهایی بکشیم چون هزاران مکزیکی در حال ورود به کشور هستند. از نظر معادلات بین‌المللی بهترین موقعیت برای روس‌ها است. آمریکا و انگلیس که دو تا از حامیان سرسخت زلنسکی بودند با مشکلات جدیدی روبه رو شده‌اند و این اتفاق به سود پوتین است.

بیگدلی: پوتین برنده تنش در دریای سرخ است/ گزینه بایدن در قبال ایران، حمله به گروه‌های مقاومت است

بایدن انتخابات را پیش رو دارد و هر کاری که در منطقه خلیج فارس کرده به ضررش تمام شده. آیا او راهی دارد که موقعیت را برای خودش تغییر دهد؟

عملکرد بایدن در دریای سرخ، موفق نبوده است و این می‌تواند او را در انتخابات در موضع ضعف قرار دهد. اما موضوع دیگری هم هست، روزی که سه سرباز آمریکایی کشته شدند، بایدن تحت فشار جمهوری خواهان از یک طرف و افکار عمومی از طرف دیگر قرار گرفت. به نظر می‌رسد امریکایی‌ها دنبال این هستند که با یک مطالعات وسیع‌تری دست به اقدامی انتقام‌جویانه علیه نیروهای مقاومت بزنند و حتما این کار را خواهند کرد. آنچه تا الان اتفاق افتاده به زیان بایدن نبوده. جمهوری‌خواهان می‌خواهند بایدن را مجبور کنند دست به اقدامی تلافی‌جویانه بزند تا بیشتر او را بدنام کنند و مدام سرباز آمریکایی کشته شود و محبوبیت بایدن کاهش پیدا کند. او هم حواسش جمع است و کادر دیپلماتیک و امنیتی خوبی دارد که در این دام‌ها نمی‌افتد. اما در مورد این افراد کشته شده و افرادی که زخمی شده‌اند دست به اقدامی تلافی‌جویانه خواهد زد.

به‌نظر می‌رسد کشورهای دیگر از بایدن توقع دارند فکری به حال دریای سرخ کند. با این حال حتی حمله به انصارالله هم مانع از حملات به کشتی‌های باری نشد. این وضعیت آمریکا را از نظر بین‌المللی در چه وضعیتی قرار می‌دهد؟

امریکایی‌های معتقدند همین اقدامات جسته و گریخته‌ای که علیه حوثی‌ها صورت می گیرد باعث خواهد شد یک مقداری عملیات انصارالله متوقف شود. اما تقریبا این اتفاق نیفتاده. با توجه به پیشنهادی که حوثی‌ها کرده‌اند که تا ادامه جنگ غزه وضعیت کنونی ادامه دارد، آمریکایی‌ها به شدت به اسراییل فشار آورده‌اند که جنگ را یک سروسامانی بدهد و برای اولین بار است که این میزان اختلاف بین غربی‌ها و بایدن به وجود آمده. حتی یک مرتبه ماه پیش، در مکالمه‌ای تلفنی بین بایدن و نتانیاهو، بایدن از خشم تلفن را قطع می‌کند. نتانیاهو می‌ترسد که جنگ را خاتمه دهد چون اگر به داخل اسراییل برگردد، هم کاملا سقوط می‌کند و هم دادگاهی می‌شود و هم ممکن است به خاطر پرونده فساد مالی خودش و همسرش زندانی شود. هنوز غرب نتوانسته با نتانیاهو به نقطه توافق برسد. اما امریکایی‌ها تلاش می‌کنند به شکلی جنگ را متوقف کنند تا فشار کمتر اسراییل به غزه، فشار در دریای سرخ را کاهش دهد.

پس برنده این وضعیت چه کسانی هستند؟

نتانیاهو برنده نیست. او نتوانسته به اهدافش برسد. فکر نمی‌کرد جنگ انقدر طولانی شود. ۲۶ هزار نفر کشته شده‌اند و اسراییل نتوانسته به بسیاری از اهداف خود برسد. به ویژه در مورد تونل‌ها نتانیاهو با ناکامی مواجه بوده. مسلم است که نتانیاهو جنگ را خاتمه نمی‌دهد چون اگر با ناکامی از غزه به اسراییل برگردد، با سقوط و مشکلاتی که گفتیم رو به رو خواهد شد. بنابراین آنها از اقدامات خود با وجود فشارهای آمریکا برنمی‌گردند.اما در مورد پوتین اوضاع متفاوت است و وضعیت فعلی تماما به سود او تمام می‌شود.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1867057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =